Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Red Frostraven skrev (35 minutter siden):

Rapporten er postet mange ganger.

Jepp, men hvilken definisjon har forfatterene brukt på populisme? I mitt hode er det ikke grunnleggende negativt. Det virker som du fremstiller populisme som løgn, og det mener jeg at det ikke TRENGER å være. Ordet betyr jo tross alt bare "folkestyre".

fredrik2 skrev (28 minutter siden):

Jag har ju sett hur folk senaste tiden har twittrat bilder med skytvapen og kister mot meningsmotstandere. Minst en tror jag var en politiker också.

Är rätt hård retorik som används mot de som inte er enig i allt i transideologien.

Her i Norge har det jo nå akkurat kommet inn meldinger om trusler mot partiet Rødt. Tror du det kan være transseksuelle som står bak?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutes ago, Red Frostraven said:

...jeg spør etter en seriøs kilde på påstandene dine, og så får vi et fordømt kultmedlem sin uttalelse som kommer uten noen begrunnelse for avslag... som jo hun må ha fått...

...som jo er helt essensielt for å motbevise at dette ikke spesifikt er hva jeg snakket om -- informasjon som ikke kunne publiseres på grunn av anke eller andre straffesaker, et cetera, som jo denne tullingen du siterer inderlig godt vet.

Så, du har rett, fakta bryr seg ikke om følelsene dine, og ei heller om usubstansierte påstander fra tullinger uten kontekst.

Hvorfor må hun ha fått det? Hva er det som får deg til å tro at demokratene er så redelige at de faktisk gir en begrunnelse i setdet for bare "nei", "husker ikke", o.l?

• Liker 3
Skrevet (endret)
frohmage skrev (16 minutter siden):

Jepp, men hvilken definisjon har forfatterene brukt på populisme? I mitt hode er det ikke grunnleggende negativt.

De har en egen rapport hvor det kommer frem.

https://www.v-dem.net/media/publications/working_paper_91.pdf

Problemet er dog først og fremst autoritær-aksen, og kombinasjonen av populisme og bruk av løgn og manipulasjon.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skytteren har gjort en imponerende jobb med å skjule hans spor og samtidig gjort hans best for å puste til ilden, ikke bare ved å drepe Kirk, men også med viten etterlatt seg drapsvåpenet - som så ut til å ha blitt manipulert med overlegg - med ammunisjon, ettersom han hadde villet å drepe med et eneste treff. Det var fire patroner i riflen; han hadde ikke engangs tatt seg bryet med å trekke ut den brukte patronen. Og siktekikkerten på riflen var feilmontert, slik at det ikke ville være mulig å bruke den med stor treffsikkerhet. Skytteren kan ha skyvet kikkerten med vilje idet han pakket riflen inn og etterlatt den i Orem boligfeltet. 

Ut fra hvordan Kirk var truffet; tyder dette på at "internettskytter"-hypotesen er riktig, for det er ikke godt kjent at hvis man skyte nedover med høyhastighetskuler, risikere man at kulen vil stige. Skytteren hadde siktet på brystregionen, men truffet venstre side av halsregionen. En trent skarpskytter med militær bakgrunn vil vite det, mens mer vanlige jegerne muligens ikke vet om dette. På bare 170 m er man bokstavelig talt på meget kloss hold med en Mauser, som har meget gode flatbaneegenskaper at man vanskelig kan bomme på et menneskestort mål på denne avstanden. En trent tysk soldat i året 1914 kunne når 2 km med hans Mauser selv om treffsikkerheten vil være minimalt. 

FBI virker litt smådesperat, slik at de utlyse dusør til den som kan bringe fram selv den minste indikasjonen på skytterens identitet. Men jeg tror skytteren kan ha forlatt USA. Kanskje han allerede har booket ferie i et annet land god tid før Kirk kom til Utah... 

• Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (15 minutter siden):

Problemet er dog først og fremst autoritær-aksen

Joda, men nå er jo ikke autoriatisme(?) heller grunnleggende negativt i seg selv. Vi må jo ha NOE av det, eller bli helt anarki. Derfor mener jeg grafen ikke forteller noe om hvor bra eller dårlig et politisk parti er for befolkningen. Rapporten du linker til baserer seg på hvordan det historisk sett har gått med autoritære og populistiske regimer. Noen ganger kan det likevel hende at vi trenger mere av begge deler.

Dagens høyrepopulisme i vestlige og østlige medier mener jeg er negativt for samfunnet.

Skrevet
JK22 skrev (24 minutter siden):

Ut fra hvordan Kirk var truffet; tyder dette på at "internettskytter"-hypotesen er riktig,

Jeg er uviten. Hva er en internettskytter? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Griever skrev (4 minutter siden):

En som har lært seg å skyte ved bruk av teori og videoer på nett? Aner ikke selv. 😅

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

En som har lært seg å skyte ved bruk av teori og videoer på nett? Aner ikke selv. 😅

Jeg tipper det samme som deg. Men aner ikke selv.. Aldri hørt begrepet.

Skrevet
JK22 skrev (2 timer siden):
Griever skrev (18 minutter siden):

Duriello skrev (13 minutter siden):

Stort sett ja:

Sitat

US Army Sgt. Nicholas Ranstad said the unidentified gunman, who remains at large Thursday morning, was most likely self-taught and didn’t have any military firearm training.

“They’re probably just an internet shooter, not a sniper or trained soldier,” Ranstad said.

Skrevet (endret)
frohmage skrev (50 minutter siden):

Joda, men nå er jo ikke autoriatisme(?) heller grunnleggende negativt i seg selv. Vi må jo ha NOE av det, eller bli helt anarki. Derfor mener jeg grafen ikke forteller noe om hvor bra eller dårlig et politisk parti er for befolkningen. Rapporten du linker til baserer seg på hvordan det historisk sett har gått med autoritære og populistiske regimer. Noen ganger kan det likevel hende at vi trenger mere av begge deler.

Dagens høyrepopulisme i vestlige og østlige medier mener jeg er negativt for samfunnet.

...og derav er mengden av det og hvilke varianter beskrevet, og hvordan det ser ut.

Som de sier:

The Illiberalism Index gauges the extent of commitment to democratic norms that a party exhibits before an election. It is the first comparative measure of the “litmus test” for the loyalty to democracy, which the famous political scientist Juan Linz developed in 1978, and Steven Levitsky and Daniel Ziblatt have propagated in their 2018 book on “How Democracies Die”. Indicators comprising the Illiberalism Index are low commitment to political pluralism, demonization of political opponents, disrespect for fundamental minority rights and encouragement of political violence.

---

Når partier blir autoritære forbi punktet hvor demokrati svekkes for å gi autoritære mer makt, og valgene mindre frie -- og preget av løgner og misinformasjon fra den illiberale siden -- er det jo åpenbart gått galt, som Tyrkia, Hviterussland, Ungarn og Russland.

Dermed kan vi se sammenligninger, og faktorer som nettopp kjennetegner ondsinnede varianter;

Det finnes ikke autoritære, frie og gode, samfunn, man må velge maks to -- og jeg vet ikke om noen slike land jeg ville levd i, da autoritære politikere er autoritære nettopp på bekostning av sine politiske motstandere og ut-grupper ut fra et egoistisk kontrollbehov og/eller forestillinger om verdiforskjeller i grupper.

---

Rapporten kaller dog bare vann vått, og forklarer hvorfor det er vått. Hvis man mangler forståelse for hva det å være våt er, så hjelper det lite.

Putin er mer i autoritær retning, og man må gjerne sette seg inn i hva som skjer på det politiske nivå for å fullt ut forstå hva rapporten faktisk sier.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Griever skrev (16 minutter siden):

Interessant. Før internett hadde vi bare snipere og trente soldater 😂

Da hadde vi bok-snipere, biblioteksnipere eller teorisnipere >.<
Internet har gjort alt mye lettere når det kommer til å lese seg opp på sære temaer.

Skrevet
JK22 skrev (1 time siden):

for det er ikke godt kjent at hvis man skyte nedover med høyhastighetskuler, risikere man at kulen vil stige

Eh, what? 

Her tror jeg du må forklare nærmere. 

Skrevet
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Rapporten kaller dog bare vann vått, og forklarer hvorfor det er vått. Hvis man mangler forståelse for hva det å være våt er, så hjelper det lite.

Putin er mer i autoritær retning, og man må gjerne sette seg inn i hva som skjer på det politiske nivå for å fullt ut forstå hva rapporten faktisk sier.

Okay, jeg mener bare at det ikke er bestemt hvor på diagrammet det er optimalt for et gitt samfunn å befinne seg. De du er politisk uenig med vil velge et annet punkt enn deg.

Skrevet (endret)
Noxhaven skrev (10 minutter siden):

Da hadde vi bok-snipere, biblioteksnipere eller teorisnipere >.<
Internet har gjort alt mye lettere når det kommer til å lese seg opp på sære temaer.

Etter sersjantens definisjon er Breivik en "internettskytter". 

Fordømmelsen ser ut til å gli over i motvillig fascinasjon over skytteren. Flere og flere begynner å innse at dette er en mann som visst hva han gjorde og ville gjøre. Han er, for å si det mildt, noe helt utenom det vanlige i et land hvor politiske attentater er altfor vanlig. Så når han arresteres, vil han huskes som en av de meste originale attentatmennene i USAs historie. 

I militære forumer er det forklart at kulen vil stige hvis man skyte nedover på lengre hold, noe som de fleste skarpskytterne tar regning for når disse avfyre deres våpen. Mange mener truffet på Kirk beviste dette, da det er mulig å bomme selv med en Mauser. Alle kuler påvirkes av tyngdekraft, værforhold og endog luftforhold som vind. 

Endret av JK22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...