Gå til innhold

Hamse Ali er siktet for falsk forklaring etter påstått rasistisk vold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

– Påtalemyndigheten er av den oppfatning at dommen er avsagt uten at den sakkyndiges uttalelser er kvalitetssikret av Den rettsmedisinske kommisjon slik loven pålegger, og derved uten forsvarlig kontradiksjon og saksopplysning, heter det i pressemeldingen.

I rene ord: Knut Dalens visvas om "falske minner" kan ikke tas seriøst. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
KarvaBlad skrev (10 minutter siden):

– Påtalemyndigheten er av den oppfatning at dommen er avsagt uten at den sakkyndiges uttalelser er kvalitetssikret av Den rettsmedisinske kommisjon slik loven pålegger, og derved uten forsvarlig kontradiksjon og saksopplysning, heter det i pressemeldingen.

Jeg tror noen plutselig innså at utfallet av denne saken kan være uheldig....

Sitat

Saken reiser også spørsmål som kan ha betydning for andre saker:

– Det er derfor viktig at spørsmålet blir prøvd fullstendig i to instanser, skriver Raanes videre.

det som er litt urovekkende, er at rettsinstansen ikke skjønner at frikjennelsen kan sette noen uheldige presedenser, det er altså mediene, og ihvertfall den gemene hop på sosiale medier som først lager poenger ut av det... 

Sitat

Jeg tror på at det er mulig å være så ruset og evt. slå hodet så hardt at man ikke er helt seg selv, som igjen kan føre til at man forteller en historie som ikke er sann.

Jeg er litt usikker, og håper spørsmål rundt hva slags minner som faktisk kan utløses dukker opp. Jeg tror også man kan huske feil, men da at man ikke har helt oversikt over hele hendelsesforløpet fra minnene, evt at man (som ved hjernerystelse kan) sammenblande minner fra da noe skjedde, med tidligere hendelser man har opplevd. 
Så falske minner er nok noe som kan skje , men jeg er mer usikker på om presist beskrevne hendelsesforløp om noe som ikke har skjedd plutselig kan oppstå. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Skrevet
ForTheImperium skrev (3 minutter siden):

KI bør være aktor og dommer i fremtiden for å unngå en lignende situasjon som det her. Mennesker sine følelser kan ikke være nøytral i sånne sensitive saker som denne her. 

Hvordan tenker du at KI skal kunne finne ut hva som er riktig? Den vil jo bare samle sammen og bruke tanker, fakta og følelser mennesker tidligere har kommet frem til. Tvert imot, så tenker jeg at følelser er en viktig del av rettsfølelsen til folk. 

• Liker 2
Skrevet
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Noe merkelig at statsadvokaten selv bad om frifinnelse da

• Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Hvordan tenker du at KI skal kunne finne ut hva som er riktig? Den vil jo bare samle sammen og bruke tanker, fakta og følelser mennesker tidligere har kommet frem til. Tvert imot, så tenker jeg at følelser er en viktig del av rettsfølelsen til folk. 

KI bruker logikk og fakta, ikke følelser. Fordi maskiner har ikke følelser. 

Skrevet
ForTheImperium skrev (1 minutt siden):

Men de finner ikke opp sin egen fakta (enda), så logikken og faktaen må de hente fra et sted, nemlig tidligere saker som er avgjort ved hjelp av logikk, fakta og følelser.

Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Men de finner ikke opp sin egen fakta (enda), så logikken og faktaen må de hente fra et sted, nemlig tidligere saker som er avgjort ved hjelp av logikk, fakta og følelser.

Da får de gjøre det da. 

Skrevet

Saken som gir og gir. Inntil videre vites ingenting om utfallet av anken. Men det er helt på sin plass at dette vurderes av flere enn denne ene sakkyndige. Som tidligere vist så var det andre innen samme fagfelt som var mildt sagt skeptisk. Hvis det er en pekepinn så sier det kanskje noe om hvor det kan ende. De som først avfeide de som mente at rasismen var oppspinn, og nå avfeier at de falske minnene er oppspinn, kan gå på enda et nederlag, og sannsynligvis slite med å bli tatt på alvor en stund fremover.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

KI er programmert av mennesker, og vil basere dommen på juridisk presedens fra andre saker og de faktaopplysninger man gir den. Vil man for eksempel fortelle datamaskinen om personens etnisitet, og vil den ta hensyn til at vedkommende er en undertrykt minoritet, og frikjenne i en sak der en privilegert person ville blitt dømt?

Hvor mye skal KI vektlegge forklaringen til en sakkyndig, som kan være politisk motivert? Programmereren må jo programmere inn hvor mye man skal vektlegge dette.

KI blir ikke mer rettferdig enn de menneskene som programmerer den. 

Jurister må se objektivt på hva han eventuelt er skyldig i, og eventuelle omstendigheter. Ikke spørre ChatGPT.

Jeg spurte likevel ChatGPT. Jeg måtte hale et svar ute av den, fordi den nekter å være dommer. Jeg må presisere at det bare et hypotetisk.

Sitat

OK — vi kan gjøre dette som en helt hypotetisk tenkeøvelse, basert på informasjonen du har gitt og prinsippet om “tvilen skal komme tiltalte til gode”. Jeg har ikke tilgang til faktiske bevis eller dokumenter, så dette blir en teoretisk vurdering, ikke en faktisk dom.

---

🔹 Vurdering

Saken er gjenåpnet fordi det stilles spørsmål ved påstanden fra en sakkyndig.

Det betyr at det finnes rimelig tvil om nøkkelbevisene.

Norsk strafferett følger prinsippet: “In dubio pro reo” – tvilen skal komme tiltalte til gode.

---

🔹 Hypotetisk avgjørelse

Hvis jeg må velge mellom “skyldig” og “ikke skyldig”, basert på informasjonen om tvil rundt sakkyndige og minner:

> Jeg ville hypotetisk valgt: Ikke skyldig.

Begrunnelse:

Den sentrale bevisverdien (sakkyndige uttalelser) er under press.

Uavhengige, objektive bevis mangler eller er usikre.

Norsk rettsprinsipp krever at tvil skal komme tiltalte til gode.

---

Kort sagt: i en rettferdig, hypotetisk vurdering med de opplysningene vi har, taler prinsippet om rimelig tvil for frifinnelse.

Hvis du vil, kan jeg lage en illustrativ «bevisvekt-tabell» som viser hvordan en dommer eller AI kunne veid de ulike bevisene mot hverandre, og hvorfor det trekker mot frifinnelse. Dette gjør det veldig tydelig hvorfor utfallet blir som det blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...