Gå til innhold

Hamse Ali er siktet for falsk forklaring etter påstått rasistisk vold

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

«Du er ubrukelig», «drittdommer», «er du blind?»

Dette gjorde Hamse Ali altså mot en 17-åring.

Denne gangen "husker" han bare at han sto i pølsekøen!
Er ikke den menneskelig hjerne helt fantastisk?

(Dette var SATIRE, hvis noen måtte tro at jeg plutselig begynte å snakke om hendelser som faktisk har skjedd her😉)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Ja, dette er noe helt nytt du... Fotball har i alle år vært ekstremt engasjerende, folk har blitt most ihjel fordi folk vil inn på stadion, eller blitt derpt i slagsmål mellom supportere i flere skandaler i Europa, og dommere har måttet forholde seg til gærne foreldre på sidelinjen i alle år, også her i Norge. 

Så fint at du opplyser meg om skandaler i Europa etter kommentaren min.
Tilstander med masseslagsmål på banen og knivtrusler har ikke vært normen i Norge nei.
https://www.vg.no/sport/i/dRyxJo/fotballtrener-sjokkert-over-vold-paa-banen-i-oslo

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
RookieNO skrev (4 minutter siden):

Det du velger å kalle "naivt" velger jeg å se på som tillitsfullt...

Så vil det alltids være noen som utnytter denne tilliten, og for de så bør det være adekvate straffer, så kan man diskutere om det finnes akkurat i dag.

Det er generell tillit, en tillit som formidles når et menneske inviteres inn i landet. Og denne tilliten er innrettet et samfunn bygd på gjensidig tillit. Virkelig tillit er noe du gjør deg fortjent til over tid. Den første tilliten de fleste mennesker møter andre mennesker med er alltid betinget av at du innfrir forventninger om tillit, for at den skal vedvare. Da er vi over på din andre setning, de som utnytter denne tilliten og konsekvensene det bør få. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (33 minutter siden):

Ja, dette er noe helt nytt du... Fotball har i alle år vært ekstremt engasjerende, folk har blitt most ihjel fordi folk vil inn på stadion, eller blitt derpt i slagsmål mellom supportere i flere skandaler i Europa, og dommere har måttet forholde seg til gærne foreldre på sidelinjen i alle år, også her i Norge. 

Den svært aggressive og bøllete oppførselen til Hamse Ali over en dommeravgjørelse som viste seg å være riktig var første gang den 17-år gamle gutten hadde opplevd ja. Som det står i artikkelen. 

"«Alle» vet jo at man må tåle mye som dommer, men dette er første gang jeg virkelig har følt meg rystet. Jeg kjenner det ennå på kroppen, sa Erlend Michelsen til BA to dager etter kampen."

• Liker 3
Skrevet
ozone skrev (27 minutter siden):

Denne gangen "husker" han bare at han sto i pølsekøen!
Er ikke den menneskelig hjerne helt fantastisk?

Selektiv hukommelse (og det å bli trodd på) når man blir tatt for sine feil er noe jeg beundrer 😁

• Liker 3
Skrevet
Neptun1 skrev (39 minutter siden):

Så fint at du opplyser meg om skandaler i Europa etter kommentaren min.
Tilstander med masseslagsmål på banen og knivtrusler har ikke vært normen i Norge nei.
https://www.vg.no/sport/i/dRyxJo/fotballtrener-sjokkert-over-vold-paa-banen-i-oslo

Det er ikke normen idag heller, selvom det forekommer oftere. 
Og det at noen på sidelinja fyrer seg opp på dommere er ihvertfall ikke noe nytt og er noe jeg har observert hundrevis av ganger, både som barn, men også når jeg har sett breddefotball i nyere tid. 
Det er en uting, og i denne saken kan man godt koble det til at Ali Hamse er en idiot. 

DukeNukem3d skrev (27 minutter siden):

Den svært aggressive og bøllete oppførselen til Hamse Ali over en dommeravgjørelse som viste seg å være riktig var første gang den 17-år gamle gutten hadde opplevd ja. Som det står i artikkelen. 

"«Alle» vet jo at man må tåle mye som dommer, men dette er første gang jeg virkelig har følt meg rystet. Jeg kjenner det ennå på kroppen, sa Erlend Michelsen til BA to dager etter kampen."

Ja, helt opplagt at Hamse har oppført seg som en drittsekk mot dommeren. At alle vet at man må tåle mye som dommer er dessverre ikke ett særlig nytt fenomen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 time siden):

Ja, helt opplagt at Hamse har oppført seg som en drittsekk mot dommeren. At alle vet at man må tåle mye som dommer er dessverre ikke ett særlig nytt fenomen. 

For denne dommeren var det det, de aller fleste klarer oppføre seg fint.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (På 23.10.2025 den 13.08):

Det vet jeg ikke. Om Norge er spesielt ille, spesielt lite ille eller midt på treet hva gjelder rasisme og rasistisk motivert terror/vold sammenlignet med andre land finner jeg ikke så interessant. Problemet er jo der, det er det samme uavhengig av våre omgivelser.

Noe muslimhat har vi selvsagt, men problemet med hatet fra muslimer mot andre grupperinger er nok langt verre. Her er det en druser som forteller at hun ikke kan gå med noe som viser synlig at hun er druser, da blir hun truet av muslimske menn, noen av de medstudenter på legestudie(!)

Dette hatet er ikke en del av den offentlige debatten i Norge merkelig nok.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (På 21.10.2025 den 21.11):

Så det du sier er at det kan være skadelig for saken? Folk som er "blanke", altså som ikke i særlig grad ser eller opplever rasisme selv, vil bli påvirket av det en hører og leser, feks i nyhetene og gjøre vurderinger derfra. Da blir det jo en ulempe å fabrikere historier for å male et bilde, selvom bildet faktisk stemmer. 

Nei, det er ikke poenget. Poenget er at det ikke går an å holde orden i rekkene. Det finnes ikke noen som hindrer Hamse Ali på Laksevåg i å drite seg ut. Derfor er det irrasjonelt å skylde på slike eksempler for at man mister tillit til andre som forteller om lignende. Moralen i historien om gutten som ropte ulv er ikke at man begynte å mistenke også nabogutten som holdt sau for å juge.

Jeg tror sjeldent det er en naturlig reaksjon på eksemplet. Og jeg mener det er uærlig når man bruker det som unnskyldning siden de samme gjerne oppviser evnen til å skille i andre saker hvis de vil, uansett hvor dårlig saken stiller. Som oss alle. Det viser at det ikke handler om en naturlig svekkelse av tillit på grunn av eksemplet i seg selv.

Jeg mener hovedårsaken er innramming eller tolkning, som vi gjerne føres inn i. Identitet spiller også en rolle her, "saken" handler om rasisme.

Så kommer vi ikke unna hvor lite flatterende det er å skylde på noen for at man mistenker andre mennesker enn disse for å juge.

Endret av Ole-Br
  • Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

For denne dommeren var det det, de aller fleste klarer oppføre seg fint.

Hæ? dommeren sier jo selv at alle vet man må tåle mye,  som dommer.. Han er 17 år...  Han har altså hatt flere opplevelser tidligere, men denne var riktignok den foreløpig verste.
Det her er ett problem, at foreldre ikke klarer å holde kjeft ovenfor dommere, selvom dommeren ikke engang har blitt konfirmert. Men joa, de fleste kamper går fint for seg, men allikevel er altså kampverter i barnefotballen en etablert praksis, altså noen som har i oppgave å passe på at alle har det bra på kamp. 

Ole-Br skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke poenget. Poenget er at det ikke går an å holde orden i rekkene. Det finnes ikke noen som hindrer Hamse Ali på Laksevåg i å drite seg ut. Derfor er det irrasjonelt å skylde på slike eksempler for at man mister tillit til andre som forteller om lignende. Moralen i historien om gutten som ropte ulv er ikke at man begynte å mistenke også nabogutten som holdt sau for å juge.

Joda, det er irrasjonelt, men hvis det er en kjent effekt (slik jeg forstod det i det forrige innlegget), så betyr det jo at denne effekten faktisk finnes og da faktisk har en effekt, selvom det er irrasjonelt at man skal la seg lure av den, og at alle burde vite bedre. 

• Liker 1
Skrevet
RookieNO skrev (8 timer siden):

Og til @Neptun1 som klager på at det er norske barn og ungdommer som blir ranet av innvandrere: det er helt riktig, men det er betimelig å spørre seg hvorfor de blir ranet også! Det er fordi de kriminelle tjener gode penger på narkotika, og dessverre er forbilder for disse unge. Men hvem sørger for at de kriminelle har så mye penger mellom henda? Jeg vil påstå at det er i hovedsak hvite nordmenn som kjøper kokain og annen narkotika.

Det her er litt av det jeg mener er "problemet" med "antirasisme" slik den fungerer i dag. 

-Nei, ukritisk innvandring fører ikke til mer kriminalitet

-ok, det blir litt mer kriminalitet men det er grunnet fattigdom, og det er ikke som om nordmenn blir ofre i mesteparten av sakene

-Javel da, nordmenn blir rana, men det er fordi hvite kjøper narkotika av innvandrere 

..............

Hvis norske barn blir knivrana fordi noen på andre siden av byen kjøpte knark, så er det fremdeles ikke ransofferet sin skyld. (Uavhengig av om kjøpet ble gjort av en hvit eller svart person..) 

Denne ytre-venstre "feelgood" fløyen trenger å våkne litt opp fra den drømmen de lever i hvor kriminalitet utført av innvandrere enten er en bagatell, eller skyldes de som allerede bodde i landet.

Forresten: hvis kriminelle får så mye penger fra narkosalget sitt, hvorfor fortsetter de å rane folk med kniv?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Baranladion skrev (1 time siden):

Hæ? dommeren sier jo selv at alle vet man må tåle mye,  som dommer.. Han er 17 år...  Han har altså hatt flere opplevelser tidligere, men denne var riktignok den foreløpig verste.
Det her er ett problem, at foreldre ikke klarer å holde kjeft ovenfor dommere, selvom dommeren ikke engang har blitt konfirmert. Men joa, de fleste kamper går fint for seg, men allikevel er altså kampverter i barnefotballen en etablert praksis, altså noen som har i oppgave å passe på at alle har det bra på kamp. 

Denne episoden var så ille at denne nådde mediene og samme klubb som samlet inn penger på vegne av han måtte den gang beklage på vegne av oppførselen hans... det er selvsagt spesielt ille oppførsel.

• Liker 4
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Denne episoden var så ille at denne nådde mediene og samme klubb som samlet inn penger på vegne av han måtte den gang beklage på vegne av oppførselen hans... det er selvsagt spesielt ille oppførsel.

Absolutt, og som sagt, det viser et bilde av at Hamse har oppført seg som en idiot. Hvis jeg ikke tar helt feil, så skjedde det med dommeren etter hendelsen hvor Hamse løy om å bli banket, og dersom det er tilfelle så er det heller ikke rart om denne hendelsen kom i media på bakgrunn av Hamse saken,- Altså, hvis ikke Hamse saken hadde skjedd, er det ikke sikkert dette hadde blitt en sak, fordi: 

Sitat

– «Du er ubrukelig», «drittdommer», «er du blind?», sier han og ramser opp noen av kommentarene han skal ha fått slengt etter seg av tilskueren.

Dette er kommentarer jeg vil tørre å påstå at de fleste fotballdommere, dessverre opplever veldig ofte. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (47 minutter siden):

Absolutt, og som sagt, det viser et bilde av at Hamse har oppført seg som en idiot. Hvis jeg ikke tar helt feil, så skjedde det med dommeren etter hendelsen hvor Hamse løy om å bli banket, og dersom det er tilfelle så er det heller ikke rart om denne hendelsen kom i media på bakgrunn av Hamse saken,- Altså, hvis ikke Hamse saken hadde skjedd, er det ikke sikkert dette hadde blitt en sak, fordi: 

Interessant, det var jeg faktisk ikke klar over. Forteller om en fyr i ubalanse

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Interessant, det var jeg faktisk ikke klar over. Forteller om en fyr i ubalanse

Det falske minnet om overfall fra nazister skjedde i september 2024, artikkelen med dommeren er fra oktober 2024. Nå kan det jo tenkes at det med dommere skjedde tidligere, men medieoppslaget ser ihvertfall ut til å ha kommet i ettertid. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Det falske minnet om overfall fra nazister skjedde i september 2024, artikkelen med dommeren er fra oktober 2024. Nå kan det jo tenkes at det med dommere skjedde tidligere, men medieoppslaget ser ihvertfall ut til å ha kommet i ettertid. 

Stemmer. Tenkte faktisk ikke over det før

Skrevet
Baranladion skrev (4 timer siden):

Joda, det er irrasjonelt, men hvis det er en kjent effekt (slik jeg forstod det i det forrige innlegget), så betyr det jo at denne effekten faktisk finnes og da faktisk har en effekt, selvom det er irrasjonelt at man skal la seg lure av den, og at alle burde vite bedre. 

Jeg prøvde å utdype i innlegget du nå siterer. Nei, jeg mener ikke at eksemplet i seg selv har noen særlig effekt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ole-Br skrev (48 minutter siden):

Jeg prøvde å utdype i innlegget du nå siterer. Nei, jeg mener ikke at eksemplet i seg selv har noen særlig effekt.

Hvis vi overfører det til holocaust da, kun  for å strekke det til det ekstreme (jeg ønsker oppriktig bare å forstå) : 
Lampeskjermer av menneskehud. 
Hvis jeg forstår deg riktig, så brukes effekten av at lampeskjermer var en løgn, for å eliminere hele holocaust, fra de som mener holocaust aldri fant sted fra før, riktig? 

Men så er det også en effekt av å hevde at lampeskjermer ble laget av menneskehud, for å tegne et enda klarere bilde av hvor jævlig nazistene var, (selvom det egentlig var unødvendig, de var jævlig nok.)

Si du er 12 år (blank) , og ikke vet noe om holocaust,så er bevisene du får overlevert så overveldende uansett, at om det viser seg at lampeskjermer var av hud, ikke har noe å si for om du tror holocaust var riktig eller ei? at denne ene falske greia, ikke har noe å si? 

Derfor, har ikke dette ene falske minnet fra Hamse, noe å si angående folks generelle oppfatning av rasisme? Folk flest skjønner uansett at rasisme finnes og er et stort problem, selvom noen av en eller annen grunn gjør et forsøk på å male bildet enda styggere enn det er? 

Hvis jeg forstår deg riktig, så må jeg nok si meg enig, men det som skuffer meg i denne saken, er hvorfor man bare godtar falske minner og avslutter saken. Jeg syns det hadde vært utrolig interessant å få vite mer om hvorfor Hamse har akkurat disse falske minnene. Er det slik at Hamse ønsker å fremme et poeng, eller har han bare konstruert et "plausibelt scenario", for å redde seg ut av å miste førerkort og slippe betale for skadene han pådro seg? -Og, er det en reel problemstilling, at man lett kan få massive mengder sympati og støtte, ved å fabrikkere en historie rundt et tema som mange brenner for? det sistnevnte er i seg selv ganske ynkelig, og det er for meg veldig synd dersom rasisme skal brukes som en brekkstang for å få sympati og støtte, bare fordi almennheten er veldig opptatt by default at rasisme ikke skal akspeteres på noen måte. 

Så vil jeg legge til en ting til, når folk i Norge blir utsatt for ting, som skaper sympati, så stiller nordmenn opp. Jeg tenker feks på hun stakkars jenta som fikk mopedbilen ramponert, det tok ikke lange tida før folk samla inn penger til ny bil. Vi er et folk som hjelper folk som trenger hjelp, men det er utrolig synd hvis det skal bli enkelt å feks misbruke rasisme til egen vinning, og jeg håper ikke det var det som gikk igjennom hodet på Hamse. 

Endret av Baranladion
Skrevet (endret)

Hvor er fakkeltoget mot strukturelle rasisme i Norge?

I 2024 presenterte forskerne Arnfinn Midtbøen og Edvard Nergård Larsen nye analyser fra forskning om diskriminering i arbeidslivet. Resultatet var tydelig: Søkere med minoritetsnavn hadde betydelig lavere sannsynlighet for å bli innkalt til intervju – til tross for like kvalifikasjoner. 

Mest nedslående er statistikken for muslimske menn, som faktisk har 65 prosent lavere sjanse for å bli innkalt til intervju. Dette er et av mange eksempler i forskningen på hvordan forskjellsbehandling kan være integrert i samfunnets strukturer – uten nødvendigvis å være bevisst eller ondsinnet.

https://www.forskersonen.no/debattinnlegg-meninger-rasisme/selektiv-antirasisme-er-et-ladet-og-potensielt-farlig-begrep/2508209

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hur vanligt är det at en gruppe rasister slår ned en invandrar i Norge? Jag tror aldrig jag har hört om det tidigare men antar att det har förekommet. 

Tycker det er det som gör saken intressant. Verkar som en gruppe anti-rasister äntligen fick en bra möjlighet at demonstrera och si hur rasistiskt Norge er och det var därför saken blev rätt stor i media.

Sen når handelsen visade sig vara falsk blev det lite rart. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...