Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Skrevet
Subara skrev (34 minutter siden):

Tror NAV praktiserer litt ulikt fra kontor til kontor. Men tanken på at det kan skje er ikke akkurat helsefremmende.

Nav praktiserer ulikt. Men Nav skal ikke senke mulighetene for jobb ved å kreve salg av bil. De jobber etter arbeidslinja. De kan kanskje kreve at du selger en dyr bil og kjøper en billigere. Det kan jeg se for meg. Man kan jo ikke forvente å ha samme standard når man blir syk. Skal folk som er veldig rike kunne kreve at også staten opprettholder deres tidligere standard hele livet? Jeg er enig i at man ikke skal gjøre folk fattige, men ikke enig i at man ikke skal måtte tåle og justere seg etter inntektstap, i hvert fall ikke i samfunnet vi lever i. Men nå mener jeg jo uansett at det er en altfor isolert tilværelse som vi mennesker lever i.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV är rätt dåliga på att få ut folk i jobb men vet ikke hur man ska ändra på det.

Arbeidsgivare velger den de tror är bäst för jobbet och medans de ibland kanske har lite vel många fordommar/föruppfattande meningar så är det rätt uppenbart att de ikke velger folk som de tror ikke ens kommer kunna jobba 100% och liknande. 

Att låta folk jobba några månader samtidigt som NAV betalar lönen (husker ikke vad det kallas nu) kan vara både bra och dåligt. Ibland kan det säkert missbrukas men det är också en stor hjälp till de som ikke får tag i noe jobb då de kan visa vad de faktiskt kan och få lite erfaring.  

• Liker 1
Skrevet
Ole-Br skrev (3 minutter siden):

Nav praktiserer ulikt. Men Nav skal ikke senke mulighetene for jobb ved å kreve salg av bil. De jobber etter arbeidslinja. De kan kanskje kreve at du selger en dyr bil og kjøper en billigere. Det kan jeg se for meg. Man kan jo ikke forvente å ha samme standard når man blir syk. Skal folk som er veldig rike kunne kreve at også staten opprettholder deres tidligere standard hele livet? Jeg er enig i at man ikke skal gjøre folk fattige, men ikke enig i at man ikke skal måtte tåle og justere seg etter inntektstap, i hvert fall ikke i samfunnet vi lever i. Men nå mener jeg jo uansett at det er en altfor isolert tilværelse som vi mennesker lever i.

Ja, mange trenger bilen for å kunne kjøre til jobb. Folk som er veldig rike har arv og ofte gode helseforsikringer og trenger ikke oppsøke NAV, er mitt inntrykk. Det er de som har lite i fra før eller som greier seg men ikke mer enn det, som sliter når ulykke/sykdom inntreffer.

Å eie egen bolig gir trygghet og helse, så det er ikke bra hvis den må selges for å få hjelp.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alle land er syke, men går med influensa på jobben slik som i Sverige fordi de ikke vil miste betalingen til huslånet eller leie...

Pluss at noen krapyl prosent skofter, vet ikke men sikkert minst 2-5%

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Hadde jeg hatt penger nok – eller gode nok forsikringer – til å få privat helsehjelp da jeg ble utsatt for trafikkulykken, er det godt mulig at jeg kunne stått i arbeid i dag. Kanskje ikke 100 %, men kanskje i en 50 %-stilling. Dessverre førte manglende oppfølging og rehabilitering til at skader fikk utvikle seg til kroniske lidelser (noe jeg har dokumentasjon på).

Derfor bør høyeste prioritet, dersom man virkelig ønsker å få folk tilbake i arbeid, være å tilby gode helsetjenester fra første dag, styrke det psykiske helsevernet kraftig, og få ned ventetidene til spesialisthelsetjenesten og sykehusene.

Men dette er en krevende prosess. Det er langt enklere å straffe dem som faller utenfor arbeidslivet – uavhengig av årsak – og samtidig sikre seg støtte fra de funksjonsfriske velgerne. På den måten opprettholdes illusjonen om at syke og uføre er "undermennesker" som bare er late.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er fler og fler som benytter private helsetjenester for å få raskere hjelp. Men alle har ikke råd til det. Det er også for få fastleger, og mye  bruk av vikarer som ikke er spesialister i almenmedisin. 

For ikke å snakke om psykologer, over 1700 kr. pr. time privat. Nå er det kommunen som bestemmer om du får fysioterapeut med tilskudd eller psykolog.

Skrevet
Theo343 skrev (4 timer siden):

Er man rik trenger man ikke sikkerhetsnettet i Norge. 

Rikdom kan fort forsvinne.... sikkerhetsnettet er for alle, og det må tas vare på

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...