Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lokk på såpedispenser i oppvaskmaskin har falt av


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har tatt over et hus med en oppvaskmaskin uten lokk på såpedispenseren. Jeg mistenker at den er nødvendig for å få ren oppvask. Har dere noen tips om hvordan jeg kan få tak i en sånn? Finner bare rare greier på ebay uten noe info til en ganske stiv pris som jeg ikke tør å gamble på. 

Oppvaskmaskinen er av typen Ariston Hotpoint LTF11H121.

436274512_1277750406535030_6599656981159038228_n.jpg

442393669_410467178479431_4756046557266967268_n.jpg

436747343_1462414497697119_8748817040833627520_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All min erfaring tilsier at om man kaster oppvasktabletten i dørken på maskina før man setter den på, eller legger den i kammeret og lukker lokket, gir like ren oppvask. Jeg har ikke gått systematisk til verks, men i det daglige er det ikke noe som skiller seg ut.

Hadde noe gammelt pulver liggende som jeg har brukt opp den siste tiden, og det fylte jeg i kammeret uten å lukke lokket. Like ren oppvask som ellers. 

Lenke til kommentar

Problemet med å bare legge den inni er at den bruker det opp i første syklus.
Første syklus på maskinen er bare for å skylle av matrester osv, ikke for å faktisk få det rent. Den varer ganske kort.
Neste syklus, der den skal rengjøre vil bare bli kjørt med rent vann uten såpe ettersom den er brukt opp i første syklus.

Kort fortalt vil den skylle av oppvasken med såpevann, så vaske uten såpe, det er langt fra optimalt..
Blir litt som å vaske for hånd i bare rent vann, det ser fortsatt blankt ut etterpå men er neppe rent.

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om du bruker tablett så vil den ikke rekke å løse seg opp før langt ut i vasken. Så da trenger en ikke lokk. En kan også tilsette såpe etter forvasken. Skal en bytte delen så vil jeg tro det er hele såpeboksen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Som andre her sier så ville jeg bare gått over til å bruke tabletter. De funker like fint om du hiver de løst i bunnen av maskinen. Det eneste den boksen gjør er å gjemme pulveret under forvasken, slik at såpen ikke skal bli skylt ut umiddelbart. Tablettene løser seg sakte opp, og gjør akkurat samme nytten.

Lenke til kommentar
aklla skrev (22 timer siden):

Problemet med å bare legge den inni er at den bruker det opp i første syklus.
Første syklus på maskinen er bare for å skylle av matrester osv, ikke for å faktisk få det rent. Den varer ganske kort.
Neste syklus, der den skal rengjøre vil bare bli kjørt med rent vann uten såpe ettersom den er brukt opp i første syklus.

Kort fortalt vil den skylle av oppvasken med såpevann, så vaske uten såpe, det er langt fra optimalt..
Blir litt som å vaske for hånd i bare rent vann, det ser fortsatt blankt ut etterpå men er neppe rent.

I stand corrected. Selv om det - basert på andre kommentarer - ser ut til å gjelde pulver primært. Likevel, jeg var kanskje i overkant bastant når det gjelder at det er "ingen forskjell". Som antydet, så har jeg praktisert en ikke-eksisterende kvalitetskontroll foruten overflatisk visuell inspeksjon.

Lenke til kommentar
Alex T. skrev (På 20.5.2024 den 1:37 PM):

Oppvaskmaskinen er av typen Ariston

Ser ut til at dette er et produkt som bare selges av https://www.computersalg.no/ her i norge.
Jeg ville kontaktet kundeservice til computersalg og spurt om hjelp.
Om noen kan skaffe reservedeler må det være forhandler av produktet.

Skader ikke å sende dem en mail å høre.

Lenke til kommentar

https://www.ebay.com/itm/155646386411?itmmeta=01HYGK7XE2S31D1N834Y765W6A&hash=item243d3f60eb:g:TkcAAOSwaT9kpAKQ&itmprp=enc%3AAQAJAAAAwHz2L4%2F%2BoB8GHND31ntiPnPSQLo0oCtitqJJcvK3mxGRsK3I7MKPJzpqZ01HCtwAmrY13Op9ddqUSG%2FzeetDJ5Fv04gN0iTXo6MpiWMkC9WN9uK3IWOHQebdIRg62dkVtKLlz8x6TmOvlE1OePKRyz2fFq0nnT5hDfrUwWgM0dawoYMqFr%2FN57TkDiMUXvrCZFDki2dN6GGyegNyTtfVFHSfMKKDt9c18b0aRRaxs0WU%2FQGvdcNAICwwrrLPt7dVIg%3D%3D|tkp%3ABk9SR57Xn5P0Yw

Her koster den en del mindre, men din modell er ikke nevnt som kompatibel. Fatter ikke hvorfor de må ha så vanvittig mange modeller, tipper det har med markedet å gjøre. Egen utgave for en kampanje i et bestemt elektrovarehus? Eget modellnummer. Som med flatskjermene. Da blir det vanskeligere å sammenlikne tilbud med ulike spesifikasjoner, og kjøpe den som gir mest for pengene i den butikken som selger den billigst. Varehus A sin maskin er ikke den samme som Varehus B sin maskin. Forskjellen kan være stor, eller kanskje bare kosmetisk.

Jeg kan ikke gå god for selgers ærlighet, varens kvalitet eller om den passer. Men du kan spørre via melding om også din modell burde stått i listen. De kan muligens ha kompetanse til å svare på dette.

 

Men du burde kanskje bare fortsette å bruke maskinen som den er, inntil den går i stykker av slitasje om flere år, og skal byttes ut. Vær oppmerksom på hvilket vaskemiddel du bruker (tabletter eller pulver?), og hvilket program, så kan du legge vaskemiddelet rett nedi maskinen uten å legge det i luka.

Elkjøp sin hjelpeside om oppvaskmaskiner advarer mot å kombinere hurtigprogram og tabletter:
https://www.elkjop.no/magazine/hvitevarer/oppvaskmaskin/programmer-oppvaskmaskin

Sitat

Over tid kan det lønne seg å bruke tabletter i stedet for pulver, fordi tabletten har den nøyaktige mengden pulver som trengs til én oppvask. Unntaket er hvis du bruker hurtigprogrammet. Da er det ikke sikkert at tabletten får nok tid til å løse seg opp skikkelig.

Jeg er dog uenig med dem i at tabletten inneholder den nøyaktige mengden som trengs til en oppvask. Tabletten er laget for å inneholde mer enn nok (bedre å ha for mye enn for lite), siden fabrikken ikke vet hvor skitten oppvasken din er den dagen.
Siden du kjører maskinen uten luke må du ta stillling til hvilket middel og hvilket program, så kan du bare fortsette å bruke den uten luka.

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

1. Du trenger ikke egentlig lokket. I verste fall kunne du bare begynt å kjøre maskinen to ganger.

2. Hvis du finner EAN-nummer på lokket så er det som regel veldig mye lettere å finne reservedel (både fra norske importører og internasjonalt). Hvis noen er utsolgt for delen så bruker du produktartikkelen til å verifisere at det er delen du trenger og så bruker du det EAN-nummeret for å finne noe som ikke er utsolg/fortsatt til salgs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (På 20.5.2024 den 11:09 PM):

Problemet med å bare legge den inni er at den bruker det opp i første syklus.
Første syklus på maskinen er bare for å skylle av matrester osv, ikke for å faktisk få det rent. Den varer ganske kort.
Neste syklus, der den skal rengjøre vil bare bli kjørt med rent vann uten såpe ettersom den er brukt opp i første syklus.

Kort fortalt vil den skylle av oppvasken med såpevann, så vaske uten såpe, det er langt fra optimalt..
Blir litt som å vaske for hånd i bare rent vann, det ser fortsatt blankt ut etterpå men er neppe rent.

Dette.  Hurtigprogrammer dropper gjerne "forvasken", men stoler ikke på hurtigprogrammer. Det enkleste, inntil du får takk i lokk i hvert fall, er å manuelt legge inn vaskepulveret etter første tømming (ca. 10 minutter fra start). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...