Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla Y eller Rav4


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken bil som er best for oss/ Familie med små barn, Tesla Y eller Rav4

Finnes det en nettside eller video som viser fordeler og ulemper? Hvor mye koster det å eie hver eneste av dem (hvert år eller på fem år)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj oj, morsom tråd. Denne kommer til å ta av...

Hva er Norges mest solgte bil? Og hva kan være grunnen til det?

Du kommer nok til å få noen seriøse svar, men her kommer Tesla-haterne til å ta helt av. Bare å stålsette seg. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Du kommer nok til å få noen seriøse svar, men her kommer Tesla-haterne til å ta helt av. Bare å stålsette seg.

Jeg nok heller påstå at elbil runkeringen kommer til å ta av og dominere tråden. 

Jeg ville nok prøvd begge bilene og tatt et valg basert på det. Men jeg tipper nok model Y faller mest i smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok du må beskrive litt mer kjørelengder dere har, samt hvilke lademuligheter dere har for å kunne anbefale Elbil.

 

Det negative som kan sies om Rav 4, er at det pågår ett tyveriraid på de om dagen, så har man ikke låst garasje den parkeres i om natten, så er sjansen for at den er borte om morgenene større enn for andre biler om dagen.

Video tester av Model Y finner du enkelt hos Bjørn Nyland på Youtube. Han tester kun Elbiler, men gjør det veldig grundig. Har tester flere Model Y versjoner. Selv om han har kallenavnet Tesla-Bjørn, så sier han det som er negativt med Tesla for det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor du bor og økonomi er vel essensielle spørsmål!

 

Jeg valgte Model Y da jeg bor i nærheten av Oslo og har mange bomringer rundt meg. Bare i bessparelse på regningen på bomring dekker nesten et lån. Den har masse plass i bagasjen, under bagasjen og frunken. I tilegg god benplass til de bak.

Så kommer det jeg sparer på bensin i tilegg. Jeg lader to elbiler hjemme og det koster meg ca 20-25% av strømregningen.

Elbil er billigere. Så enkelt er det bare. Men det kommer med en del ulemper. Kjøringen må planlegges. Rekkevidden er dårligere enn oppgitt. 40 mil maks på sommeren, 30-35 på vinteren. Det holder til 90% av min kjøring og ladenettverket er ekstremt bra så alle langturer er ikke noe problem, men igjen så må det planlegges noe.

 

Bensinbil er enklere å forholde seg til, men dyrere. Hadde jeg ikke tenkt på penger hadde jeg gått for bensinbil.

 

Rav 4 er en dyrere bil en model Y i tilegg ser jeg.

Lenke til kommentar
apple27 skrev (På 19.5.2024 den 4:50 PM):

Finnes det en nettside eller video som viser fordeler og ulemper? Hvor mye koster det å eie hver eneste av dem (hvert år eller på fem år)?

Fordeler og ulemper kommer litt an på hvordan dere bruker bilen. Først og fremst - dere har mulighet for å lade hjemme? Det er liksom syretesten på elbil eller ikke. Model Y har knapt eksistert i 5 år enda, så hvordan den holder seg på lang sikt er fortsatt usikkert. Men generelt er Toyota veldig driftsikre. Skal du kjøpe ny eller bruktbil?

Lenke til kommentar
Beyma skrev (1 time siden):

Rekkevidden er dårligere enn oppgitt. 40 mil maks på sommeren, 30-35 på vinteren.

Det må være med mye motorvei-kjøring. Jeg har ingen problemer med å oppnå 520km rekkevidde på sommeren og over 400km på vinteren. Model Y Long Range på Vestlandet (ingen motorveier her).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kommer jo spørsmålet om estetikk (utvendig og innvendig) inn i bildet, hvilke faller mest i smak?
Toytota er nå kjent for å være driftsikre, oppimot 10 års garanti når en følger Toyota Relax programmet. Tesla skal også være driftsikre, men er nok en del rusk i maskineriet forstatt?

Jeg har ikke kjørt en RAV 4, muligens den har bedre støydemping og komfort enn teslaen.

Jeg hadde tenkt meg om hvis du skal kjøpe ny RAV 4, da hybrid rabatten er borte nå.

Lenke til kommentar

Vi har RAV4 på jobb som tjenestebiler og det er en grunn til at ingen kollegaer har RAV4 privat, men parkeringsplassen flyter over av Outlandere og Model Y/3.. Hva i huleste gir noen lyst på å RAV4 nå som Norges mest solgte SUV (Outlander PHEV) er på vei tilbake til Norge etter flere år hvor Mitsubishi ikke ville levere til Norge?

Endret av ali q
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (19 timer siden):

Vi har RAV4 på jobb som tjenestebiler og det er en grunn til at ingen kollegaer har RAV4 privat, men parkeringsplassen flyter over av Outlandere og Model Y/3.. 

Hva er det kollegaene dine misliker med RAV4?

Lenke til kommentar

Begge er gode biler. Hva som er best kommer vel mest an på deg og ditt bruksmønster. Tipper kanskje at RAV4 i praksis er noe dyrere å eie enn en Model Y grunnet bom og bensin. Kjøp den du har lyst på. Det er begge gode biler.

Lenke til kommentar
apple27 skrev (På 19.5.2024 den 4:50 PM):

Jeg lurer på hvilken bil som er best for oss/ Familie med små barn, Tesla Y eller Rav4

Finnes det en nettside eller video som viser fordeler og ulemper? Hvor mye koster det å eie hver eneste av dem (hvert år eller på fem år)?

En kompis bytta fra Bz4X til Y nylig, med grunnlag i rekkevidde, ladenettverk og plass. I hans øyne var det noe mer støyende, ellers var det nesten kun positivt å si.

Elbiler er ganske rimelige å eie uansett, men Tesla er ikke en bil jeg ville eid uten garanti. Fordelen er jo at det er veldig rimelige, så her ville jeg valgt ny eller nesten ny bil.

*her leste jeg ikke op godt nok, beklager

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

  

Hollabaloo skrev (28 minutter siden):

Hva er det kollegaene dine misliker med RAV4?

Min mistanke er at alle med Outlander PHEV hater tjenestebilen RAV4 fordi de vi har er alle kun hybrider, ikke plug-in-hybrider, så batteriet er så og si aldri oppladet og det føles ut som at du kjører en tung mopedbil uten nok motorkraft. Og selv med ting som rattvarme etc. så føles de bilene bare ut som at de er laget på absolutt billigste måte (litt som Model Y fort kan koste 700k og pga veistøy føles ut som at du har kjøpt en bil til 250k).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Beyma skrev (På 21.5.2024 den 8:56 AM):

Elbil er billigere. Så enkelt er det bare.

Totalkostnaden ved å eie en bil er sum av delkostnader som drivstoff, forsikring, service og vedlikehold, parkering, bompenger, verditap. Elbilen gjør det bra i mange av disse kategoriene som går på "kostnader i det daglige", ihvertfall så lenge bilen har nybilgaranti. Men den "store stygge ulven" av bilkostnader for mange som kjøper bilen ny, det er verditapet. Lett å glemme i det daglige siden det ikke er noe som merkes på lommeboka før dagen kommer at man skal selge bilen. For noen år siden var verditap på elbiler kunstig lave blant annet p.g.a. lange leveringstider på nye biler, men dette har endret seg. En "fun fact" og litt på siden: I England snakkes det om at elbiler har voldsomme verditap, merkbart høyere enn for bensin og diesel, kan dette på sikt smitte over til Norge?

Elbil vil nok være billigere for mange, men jeg er ikke så sikker på at en som kjøper ny elbil i 2024 vil oppleve de store kostnadsforskjellene som man erfarte for noen år siden, og jeg tenker at det ikke bør være utslagsgivende for om man velger en elbil- eller fossil-drivlinje med mindre man er på et svært stramt budsjett. Bruksbehov er viktigere.

Når det er sagt, å kjøpe en fabrikkny RAV4 idag, som er en bil som vel først kom ut i 2020 i nåværende generasjon, uten avgiftsfordeler,  høres ikke særlig fristende ut. En pent brukt RAV4 til "en god deal" med Toyota Relax garanti derimot, ikke så galt. Veldig traust og kjedelig da, men ikke alle er opptatt av spennende og ny teknologi. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
ali q skrev (På 26.5.2024 den 10:15 AM):

(litt som Model Y fort kan koste 700k og pga veistøy føles ut som at du har kjøpt en bil til 250k).

Hvordan får du en Model Y til å koste 700k?

Og du skal være veldig støysensitiv hvis veistøyen plager deg så til de grader. Personlig så tenker jeg aldri over den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 27.5.2024 den 11:20 AM):

Hvordan får du en Model Y til å koste 700k?

Og du skal være veldig støysensitiv hvis veistøyen plager deg så til de grader. Personlig så tenker jeg aldri over den.

Den jeg leverte tilbake til Tesla i april 2022 (levert mars) pga veistøy (og enorm skuffelse over alt som het software ifra "software tech selskapet Tesla") var over over 700, selv nå som prisene har sunket så er det ikke vanskelig å ende opp med "662 357" kr på tesla.com om du velger bort finansiering/leasing som alternativ. Når man kjøper nybil så er 40k en ganske ubetydelig sum, men du mener alvorlig talt at å runde opp 662 357 til 700 000 i dagligtale ikke er rett?

Endret av ali q
Lenke til kommentar
ali q skrev (34 minutter siden):

Den jeg leverte tilbake til Tesla i april 2022 (levert mars) pga veistøy (og enorm skuffelse over alt som het software ifra "software tech selskapet Tesla") var over over 700, selv nå som prisene har sunket så er det ikke vanskelig å ende opp med "662 357" kr på tesla.com om du velger bort finansiering/leasing som alternativ. Når man kjøper nybil så er 40k en ganske ubetydelig sum, men du mener alvorlig talt at å runde opp 662 357 til 700 000 i dagligtale ikke er rett?

Finnes ingen grunn til å legge til Enhanced AP eller FSD i Norge per dags dato og om det plutselig kommer og er enormt bra så kan det kjøpes i ettertid. Da ender man opp på 587 tusen for en fullspekket Performance med Vinterdekk. 
Om du har mulighet for lading hjemme så ville jeg gått for Model Y. Har tilbakelagt over 300 000km i Model S og har 2 småbarn problemfritt med (Skal sies mesteparten av km kom når man var barnløs). 
Det beste er nok uansett å ta deg en runde å prøve dem ut og om mulig låne hjem for å se om det fungerer. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...