Gå til innhold

Nordea bank nekter å rette opp


Anbefalte innlegg

Nordea bank og deres ansatte er råfrekke

 

Jeg har blitt utsatt for svindel mellom februar og mai i fjor 

Jeg klagde på saken i mai, men de nektet å følge loven

 

Loven er klar; er du blitt utsatt for svindel er banken ansvarlig for å dekke tapet. Pengene skal inn på kontoen innen fire uker. Dersom banken mener de ikke skal tilbakebetale fordi kunden har oppført seg grovt uaktsomst, har banken en frist på fire uker til å bringe saken inn for Finansklagenemda.  

Dette ifølge forbrukertilsynet/-rådet

 

Banken har "gått gjennom og etter en helhetsvurdering valgt å avslå saken"

 

Svarbrevet var vagt og frekt 

 

"Viser til reklamasjonssak. De er bekreftet med bankid og du er ikke blitt svindlet. Saken er avsluttet

Dersom flere saker skal reklameres, må du ta kontakt" 

 

Hva tenker folk om dette? har jeg en sak mot dem? 

 

Fraråder forøvrig nordea 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Engelskmann som har svindla

Stjålet/misbrukt bankid (sannsynligvis at jeg har blitt fralurt passord. Nordea har en smartmobil-programvare for bankid som de kaller nordea-bankid og den kan aktiveres med en gang bruk av kodebrikke) 

Uansett har banken et ansvar. Jeg er vanligvis en jævlig gjerrig person. Jeg kjøper ting fra mcdonalds i dan og van, men aldri for 10 til 20 tusen - og apppotil flere ganger

 

Så her har banken gått grovt  over det de burde 

og de tar ikke ansvar 

 

Jeg har prøvd å finne ut hvor han har kjøpt 

 

Fant noe apple.com kjøp, et firma som het flanells og et annnet som het overclockers. Siden jeg ikke kjenner disse selskapene er det og umulig å spore de opp og ta seg av dem 

 

Men nå går saken til finkn og jeg kommer til å lage så mye kvalme som mulig for nordea

 

 

PS: Unngå en "marianne", er samme vedkommende som nekter å hjelpe her!!! 

Lenke til kommentar
NotNorwayRob skrev (9 minutter siden):

Engelskmann som har svindla

Stjålet/misbrukt bankid (sannsynligvis at jeg har blitt fralurt passord. Nordea har en smartmobil-programvare for bankid som de kaller nordea-bankid og den kan aktiveres med en gang bruk av kodebrikke) 

Uansett har banken et ansvar. Jeg er vanligvis en jævlig gjerrig person. Jeg kjøper ting fra mcdonalds i dan og van, men aldri for 10 til 20 tusen - og apppotil flere ganger

 

Så her har banken gått grovt  over det de burde 

og de tar ikke ansvar 

 

Jeg har prøvd å finne ut hvor han har kjøpt 

 

Fant noe apple.com kjøp, et firma som het flanells og et annnet som het overclockers. Siden jeg ikke kjenner disse selskapene er det og umulig å spore de opp og ta seg av dem 

 

Men nå går saken til finkn og jeg kommer til å lage så mye kvalme som mulig for nordea

 

 

PS: Unngå en "marianne", er samme vedkommende som nekter å hjelpe her!!! 

Så en engelskmann har "fralurt" deg passord uten at du vet det samt klart å skaffe en engangskode fra bankid'en din. Og du har null aning hvordan?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Så en engelskmann har "fralurt" deg passord uten at du vet det samt klart å skaffe en engangskode fra bankid'en din. Og du har null aning hvordan?

Gir du fra deg passordet så kan ikke banken holdes ansvarlig

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NotNorwayRob skrev (40 minutter siden):

Stjålet/misbrukt bankid (sannsynligvis at jeg har blitt fralurt passord. Nordea har en smartmobil-programvare for bankid som de kaller nordea-bankid og den kan aktiveres med en gang bruk av kodebrikke) 

Uansett har banken et ansvar.

Banken har ikke et ansvar dersom du har gitt andre tilgang til din BankID.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke koder i Nordeas app. Man autoriserer i appen. Er det innlogging hos Nordea, går man rett inn etter pin. Er det hos tredjepart må man inn med passord etter pin.

En skurk kan aktivere en annens ID, selv om det ikke er veldig sannsynlig.

TS bør sjekke hvilke IDer some er aktive på ham og eventuelt bruken av disse.

Overclockers er en forhandler av datautstyr.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NotNorwayRob skrev (5 timer siden):

Nordea bank og deres ansatte er råfrekke

 

Jeg har blitt utsatt for svindel mellom februar og mai i fjor 

Jeg klagde på saken i mai, men de nektet å følge loven

 

Loven er klar; er du blitt utsatt for svindel er banken ansvarlig for å dekke tapet. Pengene skal inn på kontoen innen fire uker. Dersom banken mener de ikke skal tilbakebetale fordi kunden har oppført seg grovt uaktsomst, har banken en frist på fire uker til å bringe saken inn for Finansklagenemda.  

Dette ifølge forbrukertilsynet/-rådet

 

Banken har "gått gjennom og etter en helhetsvurdering valgt å avslå saken"

 

Svarbrevet var vagt og frekt 

 

"Viser til reklamasjonssak. De er bekreftet med bankid og du er ikke blitt svindlet. Saken er avsluttet

Dersom flere saker skal reklameres, må du ta kontakt" 

 

Hva tenker folk om dette? har jeg en sak mot dem? 

 

Fraråder forøvrig nordea 

Du kan ringe å høre med finansklagenemnda eller bare sende inn en klage til finansklagenemnda. Mange banker prøver å vri seg unna når det kommer til bank id svindel. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Salvesen. said:

Passord kan jo komme fra diverse leaks, jeg er mer interessert i hvordan personen har fått tak i engangskode 

husker jeg var innpå en sånn suss side som så ut som posten å venta en pakke. Ble spurt etter passord og bankid. Tror jeg har gitt engangskoden da

 

Til info. det er en ssånn smartmobilapp som nordea bruker som lar deg aktivere den. Alt du trenger er egt en kode. Så om du er nodea kunde, hold deg unna dette ... forid det e nok å ta en kode å aktivere den med

 

enda skumlere er den nye appen. Hvor både epost og telefonnummer kan stjeles. 

 

Uansett har bankene et visst ansvar  om de skjøønner eller burde skjønt at det var svindel på gang. De burde stoppet det. 

Ironisk nok, når jeg prøver å omgå et gebyr på kr 10 ved å "feilaktig" slå inn 100 energidrikker å så virke forvirret, for å ta ut penger så sperra de kortet !!! 

Lenke til kommentar
4 hours ago, BadCat said:

Det er ikke koder i Nordeas app. Man autoriserer i appen. Er det innlogging hos Nordea, går man rett inn etter pin. Er det hos tredjepart må man inn med passord etter pin.

En skurk kan aktivere en annens ID, selv om det ikke er veldig sannsynlig.

TS bør sjekke hvilke IDer some er aktive på ham og eventuelt bruken av disse.

Overclockers er en forhandler av datautstyr.

det overclocerks firmaet virker som noen nigerianske scummy svin. Tror det er noen i nigeria som har hersa rundt her. Var også en sånn der polakk eller inder (elendig engelsk) som virka som han var rusa på meth. Å han snakka om noe bitcoins. Greit nok ,det var nå noe faktiske greier tror jo jeg. Fordi jeg ble for 5-6 år siden svindla for bitcoin eller noe sånt bitcoindrit. Han viste meg kontoen med penga og det sto å måtte "overføre litt" for å få penga tilbake. Tenkte jo ike helt klart. Har prøvd å presse de men de bryr seg ikke. Har nå medlt til politeiet som trustler over telefon

(telenor tar ike oppp samtaler sant jeg saj eg ble trua  nem,lig til poloitiet )

Lenke til kommentar
NotNorwayRob skrev (2 timer siden):

husker jeg var innpå en sånn suss side som så ut som posten å venta en pakke. Ble spurt etter passord og bankid. Tror jeg har gitt engangskoden da

Når ein installerer BankID-app må ein fyrst identifisere med BankID, deretter må ein vente ein time før ein identifiserer på nytt med BankID. Her har ein nok eit godt eksempel som viser kvifor.

Nordea-appen er vel på veg ut til fordel for BankID app, men skal den overleve side om side bør sikkerheita styrkast slik at den ikkje blir eit smutthol for svindlarar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NotNorwayRob skrev (7 timer siden):

husker jeg var innpå en sånn suss side som så ut som posten å venta en pakke. Ble spurt etter passord og bankid. Tror jeg har gitt engangskoden da

Uansett har bankene et visst ansvar  om de skjøønner eller burde skjønt at det var svindel på gang. De burde stoppet det. 

Du har gitt fra deg BankID og engangskode, og mener dette er bankens ansvar? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
NotNorwayRob skrev (7 timer siden):

husker jeg var innpå en sånn suss side som så ut som posten å venta en pakke. Ble spurt etter passord og bankid. Tror jeg har gitt engangskoden da

 

Til info. det er en ssånn smartmobilapp som nordea bruker som lar deg aktivere den. Alt du trenger er egt en kode. Så om du er nodea kunde, hold deg unna dette ... forid det e nok å ta en kode å aktivere den med

 

enda skumlere er den nye appen. Hvor både epost og telefonnummer kan stjeles. 

 

Uansett har bankene et visst ansvar  om de skjøønner eller burde skjønt at det var svindel på gang. De burde stoppet det. 

Ironisk nok, når jeg prøver å omgå et gebyr på kr 10 ved å "feilaktig" slå inn 100 energidrikker å så virke forvirret, for å ta ut penger så sperra de kortet !!! 

Så du har frivillig gitt fra deg BankID info på en sus side?

Og det er banken sin feil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
NotNorwayRob skrev (8 timer siden):

husker jeg var innpå en sånn suss side som så ut som posten å venta en pakke. Ble spurt etter passord og bankid. Tror jeg har gitt engangskoden da

 

 

NotNorwayRob skrev (8 timer siden):

Fordi jeg ble for 5-6 år siden svindla for bitcoin eller noe sånt bitcoindrit.

Forstår jeg riktig at det skjedde to ganger?
 

Kanskje er det en idé å ta et kurs 'svindel på internett' eller 'trygg på internett'. For å lære hvordan du kan bli svindlet, hva du bør være oppmerksom på, og hvordan du unngår svindel og andre problemer på internett.

Svindel og andre problemer på internett kan være vanskelig å oppdage og spesielt siden utviklingen går så fort, og noen ganger kjenner du ikke de nye triksene til svindlere ennå. Det er viktig å lære hvordan du kan beskytte deg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om TS har en god sak. 

Fra finansavtaleloven:

 

Quote

 

§ 4-30.Ansvar og egenandeler ved ikke godkjente betalingstransaksjoner

(1) Betalingstjenesteyteren er ansvarlig overfor kunden for tap som skyldes en ikke godkjent betalingstransaksjon, jf. § 4-2, med mindre noe annet følger av reglene i annet til femte ledd.

(2) Kunden svarer med en egenandel på inntil 450 kroner hvis tapet skyldes tap, tyveri eller uberettiget tilegnelse av et betalingsinstrument. Kunden svarer likevel ikke med en slik egenandel hvis kunden ikke kunne ha oppdaget tapet, tyveriet eller den uberettigede tilegnelsen på forhånd, og heller ikke har opptrådt svikaktig.

(3) Kunden svarer for hele tapet ved en ikke godkjent betalingstransaksjon dersom tapet skyldes at kunden ved grov uaktsomhet har unnlatt å oppfylle en eller flere av sine plikter etter § 4-23 første ledd eller § 4-24 første ledd. Har betalingstransaksjonen skjedd ved bruk av et elektronisk betalingsinstrument, svarer kunden likevel bare med inntil 12 000 kroner.

(4) Kunden svarer for hele tapet dersom tapet skyldes at kunden forsettlig har misligholdt sine plikter slik at kunden måtte forstå at misligholdet kunne innebære en nærliggende fare for at betalingsinstrumentet kunne bli misbrukt.

(5) Kunden svarer ikke for tap som skyldes betalingstjenesteyteren selv, noen som opptrer på betalingstjenesteyterens vegne, eller som betalingstjenesteyteren selv representerer. Med mindre kunden har opptrådt svikaktig, svarer kunden heller ikke for tap i følgende tilfeller:
a. når tap oppstår etter at kunden har varslet i samsvar med § 4-24 første ledd
b. når plikten til å tilrettelegge for varsling etter § 4-23 annet ledd er misligholdt
c. når betalerens betalingstjenesteyter ikke har krevd sterk kundeautentisering.

🔗Del paragraf

...

§ 4-32.Tjenesteyterens plikt til å tilbakeføre beløpet når kunden bestrider å ha ansvar etter § 4-30

(1) I den utstrekning kunden som følge av reglene i § 4-30 bestrider å ha ansvar for en ikke godkjent betalingstransaksjon, skal betalingstjenesteyteren straks, og senest innen utgangen av den påfølgende virkedagen, tilbakeføre beløpet og erstatte rentetap fra belastningstidspunktet. Dette gjelder likevel bare dersom kunden har varslet i tide etter § 4-24 annet ledd. Plikten til tilbakeføring etter første punktum gjelder ikke for egenandel etter § 4-30 annet ledd.

(2) Første ledd gjelder ikke dersom betalingstjenesteyteren har rimelige grunner til mistanke om svik og innen fire uker fra skriftlig innsigelse ble mottatt fra kunden anlegger søksmål eller bringer saken inn for et etablert klageorgan godkjent i medhold av lov. Stevning eller klage må være skriftlig og begrunnet. Blir saken avvist av klageorganet eller en domstol, løper en ny frist på fire uker fra den dagen betalingstjenesteyteren ble kjent med avvisningen. Dersom domstolen eller etablert klageorgan kommer til at det ikke foreligger rimelig mistanke om at kunden hadde opptrådt svikaktig, svarer betalingstjenesteyteren forsinkelsesrenter på beløpet fra dagen dette skulle ha vært tilbakebetalt etter første ledd.

(3) Hvis en betalingsfullmektig er involvert i en ikke godkjent betalingstransaksjon, er kontotilbyderen ansvarlig for tilbakeføring etter første ledd. Hvis betalingsfullmektigen er ansvarlig for den ikke godkjente betalingstransaksjonen, skal denne på forespørsel fra kontoens betalingstjenesteyter straks holde denne skadesløs, jf. § 4-33.

(4) Betalingstjenesteyteren kan kreve at en tredjeperson tilbakebetaler betalingsmidler som vedkommende urettmessig har mottatt som følge av en ikke godkjent betalingstransaksjon. Tilbakebetalt beløp som overstiger betalingstjenesteyterens tap, skal benyttes til å dekke kundens andel av tapet.

🔗Del paragraf

...

 

§ 3-7.Bevisbyrde og beviskrav for betalingstransaksjoner

(1) Hvis en kunde nekter for å ha godkjent en gjennomført betalingstransaksjon eller hevder at betalingstransaksjonen ikke ble korrekt gjennomført, har betalingstjenesteyteren bevisbyrden for at betalingstransaksjonen ble autentisert, korrekt registrert og bokført og ikke var berørt av teknisk svikt eller andre feil i den leverte betalingstjenesten.

(2) Hvis betalingstransaksjonen er iverksatt gjennom en betalingsfullmektig, er det betalingsfullmektigen som innenfor rammen av sitt ansvarsområde har bevisbyrden for at betalingstransaksjonen ble autentisert og korrekt registrert og ikke var berørt av teknisk svikt eller andre feil knyttet til den betalingstjenesten denne har ansvaret for.

(3) Hvis en kunde nekter for å ha godkjent en gjennomført betalingstransaksjon, er bruken av et betalingsinstrument som er registrert av betalingstjenesteyteren, herunder eventuelt betalingsfullmektigen, ikke i seg selv tilstrekkelig til å bevise at betalingstransaksjonen var godkjent av betaleren, eller at betaleren har opptrådt svikaktig eller forsettlig eller ved grov uaktsomhet har unnlatt å oppfylle en eller flere av sine plikter etter § 4-23 første ledd og § 4-24 første ledd. Betalingstjenesteyteren, herunder eventuelt betalingsfullmektigen, skal legge frem dokumentasjon for å kunne bevise at det foreligger svikaktig opptreden, forsett eller grov uaktsomhet fra kundens side.

(4) Det kreves kvalifisert sannsynlighetsovervekt for å bevise at en forbruker har samtykket til en betalingstransaksjon eller svikaktig eller forsettlig har unnlatt å oppfylle en eller flere av pliktene etter § 4-23 første ledd og § 4-24 første ledd.

🔗Del paragraf

 

Se eventuelt også HR-2022-1752-A. (Gjelder tidligere lov, men kan fortsatt ha relevans.) https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2022/september-2022/hr-2022-1752-a.pdf

Fra Lovdatas sammendrag: 

Quote

En bankkunde hadde i en telefonsamtale blitt forledet til å oppgi passord og kode for BankID til en person hun oppfattet var en representant for banken. Etter avtalen om bankID hadde hun plikt til ikke å røpe kode og passord – heller ikke til banken eller politiet. Høyesterett kom som lagmannsretten til at banken allikevel var ansvarlig for tapet på 153 240 kroner. ...

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

det er en del uheldige faktorer for bankkunder om dagen som gjør at folk lar seg svindle også. Jeg byttet bank for litt siden og den samme uken får jeg sms med at min nye bank og Skatteetaten trenger opplysninger. Jeg rører konsekvent ikke lenker jeg får i sms eller e-post, men logger meg inn i banken og der er det ingen melding. Gjør det samme hos Skatteetaten og altinn og der er det ingen melding heller. Tok for morro skyld opp lenken i en sanboxie instans og det er godt laget UI som får deg til å taste inn alt det nødvendige i lenken som «banken» sendte. 
 

Det over her kombinert med at BankID nå er utvannet til å gjelde alt fra innlogging på klarna til barnehage/skole apper gjør at BankID blir så utvannet at det lett kan misbrukes. Så har man også en del situasjoner en må logge inn to ganger etter hverandre for signering (bla forsikring og lån) så brukerne blir gjort vandt til at det er vanlig også.

På toppen av det hele så nedgraderte de sikkerheten ved å gå fra brikke/mobil som det ikke var noen tvil ved til å gjelde en røys med apper sånn at folk kan ta feil eller bli ytterligere forvirret her også.
 

Jeg synst faktisk at bankene selv får ta ansvar for alt dette rotet de selv har laget. Brukere bør være våkne nok til å ikke gå på disse smellene, men bankene har jammen rotet det til for de mindre datakyndige/våkne kundene også.

Så tilbake til å ikke røre lenker man får på e-post, men gå til siden i stede. Denne regelen er ganske enkel og gjør bruk trygg, men så har man alle foretakene som nå ødelegger den regelen også. F.eks Wideroe bestillinger via firma nå sender ut lenke man må følge for å legge inn kredittkort opplysninger og det samme gjør UPS med mva utlegg. Praksisen er helt idiotisk og en drøm for svindlere og man kan ikke logge inn på kontoen hos Wideroe/ups å dobbeltsjekke betalings opplysninger der heller. Litt som bankene legger de egentlig opp til at kunden skal bli svindlet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...