Gå til innhold

Billigst og minst elbil erfaringer


Anbefalte innlegg

Blir nødt til å kjøre bil på vinteren grunnet jobb. Ønsker elbil på grunn av mindre bompenger, ellers hadde bensin vært et alternativ. Kjøring blir ca 30 min hver vei, halvparten motorvei (100km/t) og halvparten by (60km/t). Ønsker likefullt så liten bil som mulig, kombinert med lav pris. Må ha kupevarme. Ideell pris hadde vært et sted mellom 50k til 100k.

Noen som har erfaring med små biler eller mikrobiler? Vurderer Smart Fortwo, men kanskje noe sånn som WV Up eller Citroën C-Zero er billigere i drift pga større antall produsert? Selvtillit er topp så utseende er ingen hindring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg  vet ikke hvorfor du ønsker minst mulig bil, men jeg tror en så bra som mulig Leaf som du har råd til, kan være bedre økonomisk enn alternativene du skriver, på grunn av bedre kvalitet og holdbarhet.

Til helårsbruk og daglig motorveikjøring er de aller minste lite egnet sånn jeg ser det.

Edit, med 8 mil hver dag og motorvei  blir rekkevidde på vinteren et problem i prisklassen

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mag ne said:

Jeg  vet ikke hvorfor du ønsker minst mulig bil, men jeg tror en så bra som mulig Leaf som du har råd til, kan være bedre økonomisk enn alternativene du skriver, på grunn av bedre kvalitet og holdbarhet.

Mulig jeg kunne fått den inn i garasjen hvis den er liten nok. Eller ta minst mulig plass i oppkjørselen. Også er ikke størrelse relevant for bruken.

Lenke til kommentar

Leaf, selv om de er stygge og kjedelige etter min mening, er de mest driftssikre.
Jeg har sansen for UP, men rekkevidden blir litt knapp. Jeg har 5.2mil hver vei til jobb, og e-golf 1.gen hadde problemer når det var nysnø på veien. Måtte da lade både hjemme og på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (27 minutter siden):

Blir nødt til å kjøre bil på vinteren grunnet jobb. Ønsker elbil på grunn av mindre bompenger, ellers hadde bensin vært et alternativ. Kjøring blir ca 30 min hver vei, halvparten motorvei (100km/t) og halvparten by (60km/t). Ønsker likefullt så liten bil som mulig, kombinert med lav pris. Må ha kupevarme. Ideell pris hadde vært et sted mellom 50k til 100k.

Noen som har erfaring med små biler eller mikrobiler? Vurderer Smart Fortwo, men kanskje noe sånn som WV Up eller Citroën C-Zero er billigere i drift pga større antall produsert? Selvtillit er topp så utseende er ingen hindring.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=350714639

Billig i drift, har kjørt 30 000 problemfrie kilometer. Svært lite feil med disse.

Kupevarme som er seriøst kjapp og styres via app. Liten luksusbil, men strekker seg 40% over hva du anså som ideelt i innlegget ditt.

image.thumb.png.04a78b5f3a8c53c115fe1d18ca2ae743.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

8 mil hver dag året rundt blir tøft med en bil som har 10-15 mil rekkevidde. Du kommer til å irritere deg grønn de dagene du må lade. Leaf 30 kwh eller aller, aller billigste Leaf 40 kwh kan kanskje være noe? Ellers kan du vurdere biler som Hyundai ioniq og Seat mii, men prisen blir nok sannsynligvis over 100 tusen. Flere av disse bilene har stått omtrent stille i pris de siste par årene, jeg tror man kan tape mindre på en slik enn på en bil til f.eks 50k som plutselig får store feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (49 minutter siden):

Ja stemmer, 80km totalt hver dag. Ingen lading på jobb. Bedre med bensin? Zoe ser stor ut og mange seter.

Zoe er nokså liten bil, ikke veldig mye større enn e-UP og den klasse biler, men bra batterikapasitet for pengene. Men kun anbefalt hvis man har 400V strømnett hjemme, ellers er den ett hærk med lading. Stor tung trafo, og dyr å bytte hvis/når den ryker. Har man 400V, så holder det med strandard Type 2 kabel.

 

Kikk litt på Bjørn Nyland på Youtube, han har det siste året testet litt gamle biler, og hvordan rekkevidden er på de.

Til kjøreturen du nevner, så bør du ha bil som takler 15-20 mil i praktisk kjørelengde om sommeren. Hadde e-Golf med 24kWh batteri selv i noe over 5 år, og kjørte 75 km som regel hver dag. På de kaldeste dagene så snek den seg ned til 8 mil om dagen i kjørelengd, så glad jeg kunne lade både hjemme og på jobb. På sommeren så gikk den noe over 12mil ved normal kjøring, greide akkurat 14mil hvis jeg kjørte perfekt. Ellers så er e-Golf en god og driftsikker bil, det samme skal vist Leafene være. Det fine med Leaf er at den viser enkelt hvor mye som er igjen på batteriet når den er fulladet. Da viser indikatoren at den ikke går til 100% lenger når den har tapt seg litt, selv om den er ferdig ladet. e-Golfen viste alltid 100%, men det kan være at batteriet holdt seg godt også, da selv om estimert kjørelengde var noe nedsatt etter hvert, så opplevde jeg ikke at den i praktisk kjøring hadde tapt noe lengde på tiden jeg hadde den. (Men hadde ikke hurtigladet den veldig mye)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ser at bomprisen med avtale er 10kr for elbil og 20kr ellers. Med 2 passeringer hver dag i 4 uker så blir det 400kr elbil mot 800kr bensin. Altså en forskjell på 400kr per måned. Forskjellen blir mindre med noe hjemmekontor. Da er det ikke så ille med bensin? Men så kommer drivstoff i tillegg og service er sikkert dyrere... men slipper hyppig lading.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ville enten ha gått mer opp i pris dersom du skal gå for elbil, hvis ikke hadde jeg nok mye heller valgt en bensinbil. Får ikke mye rekkevidde for 50-100k..Husk at forbruket øker ekstremt om vinteren, spesielt på eldre elbiler uten v.pumpe. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (19 timer siden):

Mulig jeg kunne fått den inn i garasjen hvis den er liten nok. Eller ta minst mulig plass i oppkjørselen. Også er ikke størrelse relevant for bruken.

Størrelsen er viktig på vinterføre. Blir sporvidden for smal, så vil den slite med å holde seg i hjulsporene (ved dårlig brøyting f.eks.). Leaf med 40 kWt-batteri er mitt forslag. Det er en TRYGG, økonomisk og driftsikker bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dassen skrev (14 minutter siden):

Den scorer dårlig fordi den ikke har påkrevde sikkerhetssystemer som NCAP krever ettet nye 2021 standarder.

Nettopp.

Fra samme artikkel:
"Zoe ble lansert i 2013 og fikk den gang maks antall stjerner hos Euro NCAP. Men utviklingen har gått raskt, og Renault har ikke hengt med."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 17.5.2024 at 10:27 PM, bzzlink said:

Denne.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=339313903

kjører Skoda citigo selv 8 mil pr dag 90% motorvei året rundt. Aldri under 20% batt når jeg kommer hjem selv i -25

Hadde en Mii selv, grei nok egentlig. Men Hyundai Ioniq til samme pris er nok vesentlig mer bil for penga og komfort, trolig lavere forbruk også. Ladefarten på vag trillingene er jo helt tragisk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, kremt said:

Hadde en Mii selv, grei nok egentlig. Men Hyundai Ioniq til samme pris er nok vesentlig mer bil for penga og komfort, trolig lavere forbruk også. Ladefarten på vag trillingene er jo helt tragisk. 

 

Ja mer plass og komfort i Hyundaien vil jeg tro. Hadde en som leiebil en gang helt alright bil. Men de Ioniqene i prisklassen er vel straks ute av batteri og drivlinjegaranti. Den ene jeg sjekket på Finn hadde byttet motor.

Er det noen kjente feil på disse man må være obs på?

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 19.5.2024 den 5:06 PM):

Hadde en Mii selv, grei nok egentlig. Men Hyundai Ioniq til samme pris er nok vesentlig mer bil for penga og komfort, trolig lavere forbruk også. Ladefarten på vag trillingene er jo helt tragisk. 

 

Ladefarten er vel ganske lik på VAG-trillingene og Ioniq? Ingen over 50 kW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...