Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Medisin mot sinneproblemer?


Gjest 15a05...489

Anbefalte innlegg

Gjest 15a05...489

Hvilken medisin fungerer bra mot sinneproblemer der man på en måte mister helt kontrollen over egen kropp og gjør dårlige ting? Jeg føler at dette går ikke lenger. Jeg vet ikke hva som har skjedd med meg men jeg har forandret meg veldig de siste årene gradvis til det verre. Ikke si at jeg skal dra til psykolog for det er alt prøvd og jeg er gitt opp og går ikke der lenger. Hva kan jeg be om av medisiner? Jeg har prøvd å spørre om jeg kan få medisiner mot sinne men de gir meg aldri noe svar de bare sier "aha". Det virker som jeg må finne en medisin selv og så legge inn en nærmest bestilling hos fastlegen. Så hva skal jeg be om? 

Anonymous poster hash: 15a05...489

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trauma kan føre til sinneutbrudd som virker usaklige og uforståelige. Det nevnes traumebehandling i kommentarene. Om ikke annet kan en føle seg mer forstått etter å ha sett at det er noen der ute som forstår. "Hvordan kroppen lagrer trauma"

 

Sinneproblemer som har med ADHD å gjøre medisineres med ADHD-medisin. Problemene i skolen tyder likevel på at de ikke kan fikse alle som er utagerende. 

Kan også være noe som er i tiden, at det er mindre respekt for autoriteter og eldre. De fleste religioner ser på sinne som syndig og uheldig. Da det ser upassende ut og kan være en forløper til vold. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 15a05...489 skrev (1 time siden):

Hva kan jeg be om av medisiner? Jeg har prøvd å spørre om jeg kan få medisiner mot sinne men de gir meg aldri noe svar de bare sier "aha".

Grunnen til det er nok fordi disse medisinene ikke finnes. Løsningen er vanligvis sinnemestring, men det høres ikke ut som du var veldig innstilt på å gjennomføre det.

Lenke til kommentar
Gjest 15a05...489 skrev (1 time siden):

Hvilken medisin fungerer bra mot sinneproblemer der man på en måte mister helt kontrollen over egen kropp og gjør dårlige ting? Jeg føler at dette går ikke lenger. Jeg vet ikke hva som har skjedd med meg men jeg har forandret meg veldig de siste årene gradvis til det verre. Ikke si at jeg skal dra til psykolog for det er alt prøvd og jeg er gitt opp og går ikke der lenger. Hva kan jeg be om av medisiner? Jeg har prøvd å spørre om jeg kan få medisiner mot sinne men de gir meg aldri noe svar de bare sier "aha". Det virker som jeg må finne en medisin selv og så legge inn en nærmest bestilling hos fastlegen. Så hva skal jeg be om? 

Anonymous poster hash: 15a05...489

 Du har kommet så langt at du har innsett at du har et problem.

Ikke nok med det, men du har faktisk et ønske om å gjøre noe med problemet.

Da har du faktisk kommet veldig langt med tanke på å løse problemet.

 

Det første jeg ville gjort om jeg var deg, var å kutte alt av rusmidler.   Alkohol er en versting.  Alt som ikke er foreskrevet av legen må ut og bort.

Dessverre finnes det sjeldent snarveier her i livet.

Det som styrer følelsene dine er tankene dine.   Du kan sikkert dope deg ned til å bli en nærmest zombie, men da vil du ikke ha et verdig liv.

Ensidig tilgivelse, hvor du tilgir den du er sint på uten å forvente noe tilbake er god medisin mot sinne.   Ikke forvent en unnskyldning, ikke forvent endring.

Psykologene kaller dette kognitiv terapi.

Dette tar år å mestre.  Det er ikke gjort over natten.  

Alternativt, så vil det sannsynligvis få ekstremt negative konsekvenser for deg å ikke ta tak i sinneutfordringene dine, både med skole, jobb og relasjoner til kjærester, venner og familie.

Lykke til.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 15a05...489
Gavekort skrev (24 minutter siden):

Grunnen til det er nok fordi disse medisinene ikke finnes. Løsningen er vanligvis sinnemestring, men det høres ikke ut som du var veldig innstilt på å gjennomføre det.

Jeg har aldri noen gang sagt nei til et hjelpetilbud jeg har fått tilbud om problemet er bare at jeg ikke får noe tilbud. Helsevesenet i Norge er ikke så rosenrødt i virkeligheten som de skal ha det til disse politikerne og konger. 

 

Investigator224 skrev (5 minutter siden):

 Du har kommet så langt at du har innsett at du har et problem.

Ikke nok med det, men du har faktisk et ønske om å gjøre noe med problemet.

Da har du faktisk kommet veldig langt med tanke på å løse problemet.

 

Det første jeg ville gjort om jeg var deg, var å kutte alt av rusmidler.   Alkohol er en versting.  Alt som ikke er foreskrevet av legen må ut og bort.

Dessverre finnes det sjeldent snarveier her i livet.

Det som styrer følelsene dine er tankene dine.   Du kan sikkert dope deg ned til å bli en nærmest zombie, men da vil du ikke ha et verdig liv.

Ensidig tilgivelse, hvor du tilgir den du er sint på uten å forvente noe tilbake er god medisin mot sinne.   Ikke forvent en unnskyldning, ikke forvent endring.

Psykologene kaller dette kognitiv terapi.

Dette tar år å mestre.  Det er ikke gjort over natten.  

Alternativt, så vil det sannsynligvis få ekstremt negative konsekvenser for deg å ikke ta tak i sinneutfordringene dine, både med skole, jobb og relasjoner til kjærester, venner og familie.

Lykke til.

Takk jeg vet ikke men jeg tror det er både spesielle folk jeg er sint på men først og fremst så kommer sinnet uten grunn og er langsomt bygget opp iløpet av dager

Jeg har kanskje adhd ja men får ikke medisiner for det. 

Anonymous poster hash: 15a05...489

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 15a05...489 said:

Ikke si at jeg skal dra til psykolog for det er alt prøvd og jeg er gitt opp og går ikke der lenger.

Tror nok dere ikke kom til bunns i dette når dere holdt på, mye grunnet at dere var en dårlig match for hverandre, noe som er ganske vanlig.

Hjernen har egne mekanismer for å "gjemme bort" ting den vil glemme, så dette er en slags indre kamp mellom reptilhjernen som er temmelig primitiv og de mer moderne hjernestrukturene som prøver å beskytte deg, og så oppstår slike symptomer som du forteller om. Emosjonene kommer ut og dette er ting en trenger å forstå årsaken til før det forsvinner. Det er det en god behandler kan hjelpe deg med.

Som @Nepa refererer til er nok dette undertrykket i underbevisstheten over tid og kommer nå mer til overflaten og manifesterer seg. Dette bør du ta opp med fastlegen din for å få plass på et sted med driftstilskudd og som da gir deg en begrenset kostnad på et par tusen pr år for behandling.

Du kan også velge å ta dette privat, men det blir også uhorvelig dyrt siden du må betale alt av egen lomme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 15a05...489 skrev (9 minutter siden):

Jeg har aldri noen gang sagt nei til et hjelpetilbud jeg har fått tilbud om problemet er bare at jeg ikke får noe tilbud. Helsevesenet i Norge er ikke så rosenrødt i virkeligheten som de skal ha det til disse politikerne og konger.

Man skal være sterk for å være syk ja.  Eller ha sterke pårørende.

Et lite tips er å snakke med https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/.   De løser ikke problemet ditt der og da, men denne typen hjelpetjenester kan hjelpe deg med å si de riktige tingene ovenfor f.eks fastlegen, eller de kan ha informasjon om andre hjelpetjenester du kan kontakte og hva du skal si til dem.

En generell utfordring i livet er å finne de riktige personene å snakke med og si de riktige tingene.

Det koster ingenting og du kan være anonym.

Gjest 15a05...489 skrev (13 minutter siden):

Takk jeg vet ikke men jeg tror det er både spesielle folk jeg er sint på men først og fremst så kommer sinnet uten grunn og er langsomt bygget opp iløpet av dager

Jeg har kanskje adhd ja men får ikke medisiner for det. 

Anonymous poster hash: 15a05...489

Det er fullt mulig å leve et verdig liv med ADHD, både med og uten medisiner.  Å ha ADHD kan være en ressurs.  Det gjør livet mer utfordrende, men lærer du deg å "kjøre hodet ditt på riktig måte", så kan du oppnå mer enn folk uten ADHD.

Fysisk trening er uansett sterkt å anbefale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6.5.2024 at 1:00 AM, Investigator224 said:

En generell utfordring i livet er å finne de riktige personene å snakke med og si de riktige tingene.

Det koster ingenting og du kan være anonym.

Relatert til dette, så er det en annen gratis mulighet du trådstarter har hvis du har gode engelsk kunnskaper, er villig til å virkelig grave opp i livet ditt, og vil ha forandring i livet før det skjer noe skrekkelig.

Forandring i livet ser det ut til at du virkelig vil ha, men siden du selv sier at du har 'gitt opp' terapi/psykolog, så vil jeg gjerne linke deg til denne muligheten. Men den krever at du virkelig er innstilt på å ta tak i livet ditt og få en skikkelig samtale med en person som ikke kommer til å gi opp deg med det første.

Jeg føler jeg må vise deg denne muligheten fordi det høres ganske farlig ut for folk rundt deg og deg selv det du forteller om.

Her er nettsiden til denne personen som man kan snakke med. Og her kan du spørre om å få opptil noen sammenhengende timer eller mer til å grave opp i grunner til hvorfor livet ditt har blitt slik det er.

Jeg er ikke lege eller psykolog og dette er bare mine kommentarer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du maa finne ut, hva du er redd for.

Vaere ydmyk.

Kjempegod start, aa innroemme, at du har det problemet og vil gjoere noe med det.

Da er man ydmyk.

Rar den der kraften der. Til mer aerlig, en blir paa svakhetene sine, til sterkere blir man.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Phantom Software said:

Stefan Molyneux

Det er nok millionvis av folk rundt om i verden som har endt opp med bedre psykisk og fysisk helse på grunn av Stefan. Inkludert meg. Jeg ser at det kan være ett spesielt behov hos trådstarter der det kan være stor nytte av å snakke med Stefan, særlig pågrunn av at trådstarter selv sier at han har gitt opp terapi her til lands.

Du ser ut til å ville stå i veien for at trådstarter kan snakke med en person som har direkte hjulpet tusenvis, og indirekte millionvis med å forbedre livene sine. Dine forhåndsdømte antakelser av hva du så på en av linkene gir ingen mening i dette.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Selfuniverse said:

Du ser ut til å ville stå i veien for at trådstarter kan snakke med en person som har direkte hjulpet tusenvis, og indirekte millionvis med å forbedre livene sine. Dine forhåndsdømte antakelser av hva du så på en av linkene gir ingen mening i dette.

Å snakke med Molyneux for å få hjelp med psyken er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det er ikke en langsiktig løsning for TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (3 timer siden):

Det er nok millionvis av folk rundt om i verden som har endt opp med bedre psykisk og fysisk helse på grunn av Stefan. Inkludert meg. Jeg ser at det kan være ett spesielt behov hos trådstarter der det kan være stor nytte av å snakke med Stefan, særlig pågrunn av at trådstarter selv sier at han har gitt opp terapi her til lands.

Du ser ut til å ville stå i veien for at trådstarter kan snakke med en person som har direkte hjulpet tusenvis, og indirekte millionvis med å forbedre livene sine. Dine forhåndsdømte antakelser av hva du så på en av linkene gir ingen mening i dette.

Bedre å snakke med ekte fagfolk med ekte kunnskap og erfaring.

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (5 timer siden):

Bedre å snakke med ekte fagfolk med ekte kunnskap og erfaring.

Det viktigste er å ha et genuint ønske om å endre på ting.

Noen jeg kjenner veldig godt hadde konstante aggresjonsproblemer.  Vedkommende var sint hele tiden, uten å forstå hvorfor.  Vedkommende var heldig nok til å få tilgang på psykolog og forklarte at han var skikkelig lei av å være sliten hele tiden på grunn av sinne som hen ikke forsto hvor kom fra og ønsket å slippe å være så sint hele tiden.

Etter utredning hos psykolog, fikk vedkommende i en alder av 30+ diagnosen ADHD og tourettes.   Vedkommende ble utprøvd på en rekke medisiner, blant annet forskjellige antidepressiva og ritalin.  

Løsningen for å bli kvitt problemene med sinne lå i kognitiv terapi. 

Vedkommende lever et greit liv i dag uten medisiner og bruker de mentale verktøyene han lærte daglig, samt lærer dem bort til andre.

 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...