Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bytte ut usunn snacks med sunnere alternativer, trenger tips og råd


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bytte ut usunn snacks med blant annet mer frukt og bær, og nøtter.

Til nå så har jeg spist mye bananer, bringebær, blåbær og cashewnøtter.
Av usunt så spiser fløteis (Ben & Jerry's), melkesjokolade, potetgull (Pringles), popcorn og kjeks.

Trenger noen råd til hva jeg kan handle inn, som er billig som mulig.

Så har noen spørsmål:

  1. Er det noen frukt og bær som inneholder masse fruktsukker som jeg burde holde meg unna?
  2. Hva kan jeg spise for å få vekk søtsug?
  3. Er nøtter som f.eks cashewnøtter sunt? Eller inneholder dem for mye av usunt fett?
  4. Er det en måte å lage sunn "is" på? F.eks type saftis, eller frukt/bær basert is uten tilsatt sukker og slikt?
    1. F.eks bruke blender e.l og lage en "smoothie" som puttes i isformer og legges i fryseren?
  5. Er det noen grønnsaker f.eks som er greit å knaske på mens man f.eks ser på TV eller spiller dataspill o.l?

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare svare på nr 5 her. Gulrøtter funker bra til det. Agurk og paprika også. Kutt dem opp i stenger, så er det bare å knaske i vei. 

Du kan lage dip til også, ta en rømmeboks og ha oppi dipmix. Sikkert ikke kjernesunt, men grønnsakene er mye sunnere enn chips, og av og til må det være greit med litt ekstra. :)

Ellers er jo bær alltid godt, da. Nå utenfor sesong er det litt dyrt, det bedrer seg snart. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle bær er sunne, spesiellt blåbær. Banan er sunt og har mange mineraler, men inneholder også mye sukker, holder med 1 om dagen med mindre du trener mye. Druer inneholder også mye sukker, og kan begrenses, men de hjelper mot søtsug. Epler er veldig bra. Hel frukt er bedre enn juice. 

Nøtter er sunt, men inneholder også endel fett. Det er dog sunt fett stort sett, samt mineraler og proteiner. Spis nøtter, men ikke overdriv heller. Tørrøstede er best og med lite salt, om du ikke spiser rå nøtter. Cashewnøtter skal ikke spises rå og er stort sett kokt opp om de selges rå. Kan anbefale deg å bløtlegge nøtter over natten før du spiser de, da blir de saftigere og lettere å fordøye og kroppen får utnyttet næringsstoffene best mulig. 

Ja, du kan lage is ved å mose frukt og fryse. Kan også tilsette vanilje og/eller kakao i moset banan/avokado, så får du en slags sjokoladeis. Du kan også ha i litt kokosmelk for at den skal bli smoothere. 

Gulrøtter, paprika, blomkål og brokkoli (stilken kan også spises, skrelles først), kålrot, agurk, alt du liker egentlig. Prøv hummus til dip, så får du i deg proteiner også. 

Spis mørk sjokolade som er sunt og ikke melkesjokolade. Med litt tilvenning, vil ikke emlkesjokolade smake så godt lenger. Popcorn er ikke det værste du kan spise. Prøv å lag grønnkålchips selv med olivenolje og salt/krydder. Veldig enkelt og ganske godt.

Skal se om jeg finner noe mer til deg og evt oppskrifter men er litt sliten i tenkehuet nå, så det kommer nok kanskje i morgen og ikke i kveld 😁

Lenke til kommentar

Ikke spis bananer: De inneholder MASSE sukker og lite nyttig. Det finnes ernæringseksperter/kostholdseksperter e.l.n.s. som anser bananer som dessert, og ikke som frukt...

Ikke fall uten videre for "Super"-chips/tilsvarende: De kan inneholde mindre fett, men desto mer salt og andre usunne ingredienser.

Hvis snacks reklameres med å inneholde mindre fett, bli mistenksom: Ofte inneholder de i stedet desto mer salt og/eller sukker i stedet.

Smoothie-is tror jeg jeg har sett blitt anbefalt, så det kan nok være en god og kjølende ide'.

Husk at det er en "håndfull" usaltede nøtter som er anbefalt om dagen, ikke en pose, og vel heller ikke sammen med ingredienser med mye sukker som rosiner med mer...

Liker du det, så bytt ut melkesjokolade som inneholder 70-80%(?) sukker, med mørk sjokolade som i stedet inneholder ca.80% sjokolade, inneholder antioksidanter, og anses som sunnt å spise litt av i alle fall.

Lenke til kommentar

@Laserbeam Meget fornuftig å endre usunne vaner! 
Har selv prøvd ut endel de siste månedene i forbindelse med vektnedgang og kan absolutt anbefale epler, appelsiner, mandariner, druer, bananer og det meste av (Norske) bær. Nå skal du ikke bry deg så mye om frukt-sukker, prøv heller å unngå vanlig sukker tilsatt i alle varene du spiser / drikker! Jeg har diabetes og jobber virkelig for å unngå sukker i alt, ikke lett!
Alt av grønnsaker er bra også, nevnt er agurk, gulerøtter og blomkål er mine favoritter i tillegg til tomater da.
Du får også endel 'godis' uten vanlig sukker som KAN brukes hvis sukkersuget blir stort. Is er jo også å få tak i uten sukker.. 
Til drikker så er jo te, kaffe, saft, brus greit hvis det er sukkerfritt, vann er uansett det aller beste!
Og som @Trippelure sier: styr unna juice og spis heller frukten uten at noen har tuklet med den! 
Nøtter har jeg ikke svart på siden jeg ikke liker de så godt.. 
Lykke til!
 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (4 timer siden):

Ikke spis bananer: De inneholder MASSE sukker og lite nyttig. Det finnes ernæringseksperter/kostholdseksperter e.l.n.s. som anser bananer som dessert, og ikke som frukt...

 

   Bananer er faktisk ganske sunt, den inneholder vitaminer, mineraler, sporstoffer, fiber og man blir mett av banan. Banan har en beroligende virkning på mange (som f.eks  meg), så spiser jeg en banan om kvelden så blir jeg trøtt 🙂  Andre blir pigg av banan.En banan om dagen er sunt.

https://bramat.no/kosthold/matvarer/2453-5-gode-grunner-til-a-spise-banan

Det er like mye feiloppfatning av banan som av poteter( som er mettende og inneholder mange næringsstoffer som kroppen trenger), og det er mest lavkarbotilhengera som skaper forvirringer + de som bare leser kaloritabeller, uten å ta metthetsfølelse og næringsinnhold med i betraktning. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (5 timer siden):

Jeg prøver å bytte ut usunn snacks med blant annet mer frukt og bær, og nøtter.

Til nå så har jeg spist mye bananer, bringebær, blåbær og cashewnøtter.
Av usunt så spiser fløteis (Ben & Jerry's), melkesjokolade, potetgull (Pringles), popcorn og kjeks.

Trenger noen råd til hva jeg kan handle inn, som er billig som mulig.

Så har noen spørsmål:

  1. Er det noen frukt og bær som inneholder masse fruktsukker som jeg burde holde meg unna?
  2. Hva kan jeg spise for å få vekk søtsug?
  3. Er nøtter som f.eks cashewnøtter sunt? Eller inneholder dem for mye av usunt fett?
  4. Er det en måte å lage sunn "is" på? F.eks type saftis, eller frukt/bær basert is uten tilsatt sukker og slikt?
    1. F.eks bruke blender e.l og lage en "smoothie" som puttes i isformer og legges i fryseren?
  5. Er det noen grønnsaker f.eks som er greit å knaske på mens man f.eks ser på TV eller spiller dataspill o.l?

 

Du har fått noen gode ideer til smootie og frossen, mosa banan som erstatning for is.  Savner du saftis, så går det ann å fryse ned sterk saft av f.eks. Fun Light (spesielt hvis man må ha sukkerredusert kost).

Du kan lage fruktsalat av forskjellig frukt og bær (eple, banan, pærer, ananas, blåbær, jordbær, osv.) og du kan lage grønnsakssalat av grønnsaker som du liker. Jeg foretrekker å spise sånt uten dip, osv. Alt av rå grønnsaker, tomat, slangeagurk, osv. er sunt.  Jeg synes raspa gulrot er godt, det er saftig og har litt søtaktig smak.

Som snacks er ikke pop corn det verste du kan spise, selv har jeg ofte  saltstenger som snacks(+ kaldt vann fordi saltstenger er litt tørt). Det finnes flere merker, men Soletti er best, synes jeg (Coop Saltstenger er best av billigtypene).

Prøv å bytte ut kjeks med f.eks. knekkebrød,  jeg synes Wasa runde knekkebrød med havsalt og sesamfrø er god, det samme gjelder Wasa runde knekkebrød med kanel. 

Så bør du unngå å spise på noe hele tiden (kjedespising),spis ordentlige, sunne måltider som du blir mett av og som gir kroppen de næringsstoffene den trenger.  Må du ha noe å tygge på, så sats på tyggegummi, pastiller, osv.

Sjokolade, osv. passer best som helgegodteri i begrensa mengder. En kopp varm sjokoladedrikk eller kakao  kan ofte dempe sjokoladehungeren. 

Nøtter og mandler er sunt i mindre mengder,selv synder jeg med salte peanøtter innimellom (tidligere var det pistasjenøtter) 🙂 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (10 timer siden):

Jeg prøver å bytte ut usunn snacks med blant annet mer frukt og bær, og nøtter.

Til nå så har jeg spist mye bananer, bringebær, blåbær og cashewnøtter.
Av usunt så spiser fløteis (Ben & Jerry's), melkesjokolade, potetgull (Pringles), popcorn og kjeks.

Trenger noen råd til hva jeg kan handle inn, som er billig som mulig.

Så har noen spørsmål:

  1. Er det noen frukt og bær som inneholder masse fruktsukker som jeg burde holde meg unna?
  2. Hva kan jeg spise for å få vekk søtsug?
  3. Er nøtter som f.eks cashewnøtter sunt? Eller inneholder dem for mye av usunt fett?
  4. Er det en måte å lage sunn "is" på? F.eks type saftis, eller frukt/bær basert is uten tilsatt sukker og slikt?
    1. F.eks bruke blender e.l og lage en "smoothie" som puttes i isformer og legges i fryseren?
  5. Er det noen grønnsaker f.eks som er greit å knaske på mens man f.eks ser på TV eller spiller dataspill o.l?

 

1. Nei, spørsmålet er ikke om man skal spise fruktsukker men når man skal spise det.

2. Regelmessige måltider med forholdsvis mye fiber, f.eks havregryn til frokost.

3. https://www.bama.no/ravarer/notter/cashewnotter/

Vil si det er sunt ja.

4. Ja, sukkerfri saft tilsatt bær/frukt.

5. Ja, f.eks gulerøtter eller kålrabi.

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (13 timer siden):

Er det noen frukt og bær som inneholder masse fruktsukker som jeg burde holde meg unna?

Frukt å bær er bra uansett, det er ikke noe gærent med karbohydrater, om du har gått i lavkarbo fella. 

 

Laserbeam skrev (13 timer siden):

Er nøtter som f.eks cashewnøtter sunt? Eller inneholder dem for mye av usunt fett?

Nøtter er sunt, men de må helst være råe eller bakt i verste fall, rista i fett å salta er ikke mye gunstig.

 

Laserbeam skrev (13 timer siden):

Er det en måte å lage sunn "is" på? F.eks type saftis, eller frukt/bær basert is uten tilsatt sukker og slikt?

  1. F.eks bruke blender e.l og lage en "smoothie" som puttes i isformer og legges i fryseren?

 

Ja dette går an. Bruk noe søtt, godt modna bananer f.eks.

 

Laserbeam skrev (13 timer siden):
  1. Er det noen grønnsaker f.eks som er greit å knaske på mens man f.eks ser på TV eller spiller dataspill o.l?

 

Selleristang med peanøttsmør er ganske digg, må bruke den sunne varianten av nøttesmør da, men du vet vel selv hva du liker. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Gufi said:

   Bananer er faktisk ganske sunt, den inneholder vitaminer, mineraler, sporstoffer, fiber og man blir mett av banan. Banan har en beroligende virkning på mange (som f.eks  meg), så spiser jeg en banan om kvelden så blir jeg trøtt 🙂  Andre blir pigg av banan.En banan om dagen er sunt.

https://bramat.no/kosthold/matvarer/2453-5-gode-grunner-til-a-spise-banan

Det er like mye feiloppfatning av banan som av poteter( som er mettende og inneholder mange næringsstoffer som kroppen trenger), og det er mest lavkarbotilhengera som skaper forvirringer + de som bare leser kaloritabeller, uten å ta metthetsfølelse og næringsinnhold med i betraktning. 

Bananer inneholder vel knapt noe som helst fiber, men som sakt MYE sukker... Og hvis du leste innlegget mitt så er det ikke de "mest lavkarbotilhengera som skaper forvirringer" som du forvrenger det til, men fagpersoner.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Vil bare legge til her at popcorn er ikke nødvendigvis sunt, men kan være et sunnere alternativ når du har lyst på noe saltet snacks og er i seg selv egentlig ikke usunt. Popcorn er nesten bare stivelse, noe fiber, og er ganske så kalorifattig. Selvsagt hvis du kjøper popcorn dynka med fett så blir det usunt, men det trenger du jo ikke å gjøre.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (16 timer siden):

Jeg prøver å bytte ut usunn snacks med blant annet mer frukt og bær, og nøtter.

Til nå så har jeg spist mye bananer, bringebær, blåbær og cashewnøtter.
Av usunt så spiser fløteis (Ben & Jerry's), melkesjokolade, potetgull (Pringles), popcorn og kjeks.

Trenger noen råd til hva jeg kan handle inn, som er billig som mulig.

Så har noen spørsmål:

  1. Er det noen frukt og bær som inneholder masse fruktsukker som jeg burde holde meg unna?
  2. Hva kan jeg spise for å få vekk søtsug?
  3. Er nøtter som f.eks cashewnøtter sunt? Eller inneholder dem for mye av usunt fett?
  4. Er det en måte å lage sunn "is" på? F.eks type saftis, eller frukt/bær basert is uten tilsatt sukker og slikt?
    1. F.eks bruke blender e.l og lage en "smoothie" som puttes i isformer og legges i fryseren?
  5. Er det noen grønnsaker f.eks som er greit å knaske på mens man f.eks ser på TV eller spiller dataspill o.l?

 

1. Angående frukt og bær så er det jo en del frukter som inneholder mer sukker en andre, men så inneholder jo frukt næring også, så med mindre du har pre-diabetes eller diabetes så er det nok ikke så farlig? Som noen andre her skriver så er banan proppa med sukker, men til gjengjeld er også banan sunt med tanke på næringsstoffer. Bær har vel jevnt over et greit innhold av sukker, så det kan du kose deg med med god samvittighet. 

2. Når det gjelder søtsug så vil nok frukt kunne hjelpe når det gjelder å tilfredsstille det søte. Men, ofte når man har søtsug så er det egentlig det vanlige søte man vil ha - det man er vandt til å spise, som i ditt tilfelle da gjerne er Ben & Jerry's og melkesjokolade. En løsning her kan være å spise et par ruter melkesjokolade når søtsuget melder seg i stedet for en hel plate. Begrenser man for mye er det fort gjort å sprekke og overspise, vet ikke om du har erfaring med det. Men om det fungerer å bare spise frukt så er jo det veldig bra. 

3. Nøtter er veldig sunt! Det anbefales at vi spiser minst en håndfull nøtter daglig! Problemet med nøtter er at det inneholder mye kalorier. Det trenger ikke være et problem om du holder vekta, men blir det for mye nøtter så kan faktisk det alene gjøre at vekten vil gå litt opp. Avhenger fullstendig av hvor mye du spiser av det, eller om du bytter ut noe med det. Det er egentlig det eneste negative med nøtter; mye kalorier. Men med mye næring. Valnøtter, hasselnøtter, cashewnøtter, pitasjnøtter... Sunt som bare det! Pekannøtter og paranøtter er også veldig godt, men her er kaloriinnholdet litt høyere. 

4. Om du er veldig glad i is så tror jeg en ismaskin er en fantastisk investering. Det har vært i vinden en stund, har selv ikke prøvd det men det er kjempe enkelt å lage hjemmelaget is spesielt når man har en slik maskin. Kun fantasien som setter grenser da. Isen blir mye sunnere da du ikke tilsetter tilsetningsstoffer, isen vi kjøper i butikken er tilsatt både det ene og det andre. Hjemmelaget trenger du kun fløte, eggeplommer, sukker osv. alt etter hva du putter i den. Finnes mange oppskrifter der ute. Sorbet kan du også lage i ismaskin. Vet ikke hvilke av ismaskinene som er på markedet som er bra, men du kan jo titte rundt om det skulle være aktuelt. Jeg vurderer ismaskin selv da jeg er veldig glad i is. 

5. Gulrot, kålrot og agurk er fine å knaske på syns jeg. Noen liker også stangselleri, det har en litt sterk smak. Du kan også bruke dip til, for eksempel Holiday dip i lettrømme. Vil du spare enda mer på kaloriene så kan du bruke kesam. Tilsett ulike typer krydder i rømme for å se om det er noe du syns gjør det litt mer spennende og godt å spise grønnsaker. 

 

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (16 timer siden):

Jeg prøver å bytte ut usunn snacks med blant annet mer frukt og bær, og nøtter.

Til nå så har jeg spist mye bananer, bringebær, blåbær og cashewnøtter.
Av usunt så spiser fløteis (Ben & Jerry's), melkesjokolade, potetgull (Pringles), popcorn og kjeks.

Trenger noen råd til hva jeg kan handle inn, som er billig som mulig.

Så har noen spørsmål:

  1. Er det noen frukt og bær som inneholder masse fruktsukker som jeg burde holde meg unna?
  2. Hva kan jeg spise for å få vekk søtsug?
  3. Er nøtter som f.eks cashewnøtter sunt? Eller inneholder dem for mye av usunt fett?
  4. Er det en måte å lage sunn "is" på? F.eks type saftis, eller frukt/bær basert is uten tilsatt sukker og slikt?
    1. F.eks bruke blender e.l og lage en "smoothie" som puttes i isformer og legges i fryseren?
  5. Er det noen grønnsaker f.eks som er greit å knaske på mens man f.eks ser på TV eller spiller dataspill o.l?

 

1. Nei, alt med måte. Tror det skal godt gjøre å spise for mye bær. Frukt er uansett bedre en usunn og prosessert mat. 

2. Mat som senker blodsukkeret. Jo mer du holder deg unna sukker og annen usunn mat, jo mer forsvinner søtsuget. 

3. Nøtter er sunt, men en neve eller to pr dag holder. 

4. Vi har en smoothie maskin som knuser frosne bær så det blir til en slags sorbe. Tar oppi litt mørk sjokolade. Ellers er en kombinasjon med jordbær, ananas og gulrøtter veldig godt å juice eller lage smoothie av og fryse ned i isformer. 

5. Ja, alle grønnsaker man kan spise rått. Mye gode og sunne dipper man kan bruke. 

Viktigste er at kostholdet er variert med mest mulig rene råvarer. Man kan lage mye digg snacks og mat med sunne råvarer. 

Masse lykke til 😊

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Woff said:

Et raskt søk på nett finner fort alt av data om  hva en banan har av stoffer..

Hvorfor skal jeg bruke tid på å lete opp informasjon på nettet og så som legman tolke det når jeg i stedet kan forholde meg til hva fagpersoner på temaet har funnet og allerede analysert og konkludert omkring???

Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (16 timer siden):

Jeg prøver å bytte ut usunn snacks med blant annet mer frukt og bær, og nøtter.

Til nå så har jeg spist mye bananer, bringebær, blåbær og cashewnøtter.
Av usunt så spiser fløteis (Ben & Jerry's), melkesjokolade, potetgull (Pringles), popcorn og kjeks.

Trenger noen råd til hva jeg kan handle inn, som er billig som mulig.

Så har noen spørsmål:

  1. Er det noen frukt og bær som inneholder masse fruktsukker som jeg burde holde meg unna?
  2. Hva kan jeg spise for å få vekk søtsug?
  3. Er nøtter som f.eks cashewnøtter sunt? Eller inneholder dem for mye av usunt fett?
  4. Er det en måte å lage sunn "is" på? F.eks type saftis, eller frukt/bær basert is uten tilsatt sukker og slikt?
    1. F.eks bruke blender e.l og lage en "smoothie" som puttes i isformer og legges i fryseren?
  5. Er det noen grønnsaker f.eks som er greit å knaske på mens man f.eks ser på TV eller spiller dataspill o.l?

 

 

 

Flott at du tar grep og styrer mot sunnere alternativer ! 

 

Det som er litt styrende for hva man bør spise og hvilke mengder er jo hvilke målsettinger man har 

-skal du opp i vekt? 

-ned i vekt? 

-Stabil vekt?  

Jeg antar at du ønsker å holde vekta stabil, eller ned. 

1. Stort sett alt av frukt og bær inneholder nesten bare raske karbohydrater med en høy GI, dette kjører blodsukkeret ditt raskt opp og kroppen kompenserer med å produsere insulin. Insulin setter kroppen i fettlagringsmodus. 

2. For å få vekk søtsug holder du deg unna alt av raske karbohydrater i 1-2 uker, da forsvinner søtsuget av seg selv. Gode kilder til trege karbohydrater er havregryn, bygg gryn, grovt brød etc. Alt som kroppen må jobbe for å fordøye.  Frukt og bær bidrar til å skape søtsug. Om du spiser raffinert sukker, eller fruktsukker spiller ingen rolle for kroppen, resultatet blir det samme. Øk samtidig protein mengden i kosten, protein inneholder ca 3kcal/gram, karbo 7kcal/gram og fett ca 9 kcal/gram.  Protein metter godt og inneholder lite energi. Kjøtt og fisk.

3. Nøtter inneholder mye bra, men de er også ekstremt energitette pga fettinnholdet. Skal du ned i vekt så anbefaler jeg å styre unna.  

4. Sikkert.

5. Det du liker. 

 

Ønsker å legge til at kunstig søtning også bør unngås, jeg drakk i en periode mye pepsimax og det er noe som skjer. Det bidrar til å skape ett søtsug, siden man hele tiden drikker på noe søtt. Metthetsfølelsen forsvinner også, man er hele tiden sulten. 

 

Nå er jeg treningsnarkoman og trener hver dag, så jeg kan spise omtrent det jeg vil, men raske karbohydrater og produkter som inneholder mye kunstig søtning holder jeg meg stort sett unna og jeg har nesten aldri søtsug. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...