Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bytte ut usunn snacks med sunnere alternativer, trenger tips og råd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å unngå å få en rask stigning av blodsukkeret som @kåre b snakker om, bør du spise frukt, bær og søtsaker etter et måltid, altså som dessert. Da er du også mett fra før, spiser mindre søtt, og sukkeret tas saktere opp siden fordøyelsen allerede er i gang med noe annet. Det hindrer rask stigning av blodsukkeret og holder det jevnt. Rask stigning av blodsukker fører til enda mer søtsug senere på dagen, og er generellt ikke så sunt for kroppen. 

Noen bruker også å drikke en skje med eplecidereddik i et glass vann før de skal spise måltider med mye karbohydrarter, da det også kan bidra til å redusere rask stigning av blodsukkeret. 

Lenke til kommentar

TS/OP: Ikke fall i kaninhullet og kategoriskt og ukritiskt sky "tilsettningsstoffer". Mange snakker religiøst om hvor negativt "e-stoffer" er uten en gang å vite hva e-stoffer er! E-stoffer som flere betegner tilsetningsstoffer som er "alt mulig". E-stoffer er betegnelser på bl.a. HELT naturlige stoffer, og rett og sett bare et system med betegnelser!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trippelure skrev (På 18.4.2024 den 9:06 PM):

Tørrøstede er best og med lite salt, om du ikke spiser rå nøtter. Cashewnøtter skal ikke spises rå og er stort sett kokt opp om de selges rå.


Spørsmål: Jeg spiser en del cashewnøtter, synes det er digg og trodde det var ganske sunt. Men hvordan vet jeg om de er "rå" som du sier? Pleier å bare kjøpe det på Rema, sånne poser (enten saltede men hender jeg kjøper usaltet). Greit å bare fortsette?

Lenke til kommentar
Sebby skrev (7 minutter siden):

Spørsmål: Jeg spiser en del cashewnøtter, synes det er digg og trodde det var ganske sunt. Men hvordan vet jeg om de er "rå" som du sier? Pleier å bare kjøpe det på Rema, sånne poser (enten saltede men hender jeg kjøper usaltet). Greit å bare fortsette?

https://meny.no/varer/snacks-godteri/notter/cashewnotter/cashewnotter-7035620050527

Disse er kanskje noe bedre, tørrøstede, altså uten tilsatt olje, men fremdeles salta da, men kroppen skal jo ha salt også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sebby skrev (22 minutter siden):


Spørsmål: Jeg spiser en del cashewnøtter, synes det er digg og trodde det var ganske sunt. Men hvordan vet jeg om de er "rå" som du sier? Pleier å bare kjøpe det på Rema, sånne poser (enten saltede men hender jeg kjøper usaltet). Greit å bare fortsette?

Du kan slappe helt av! De du kjøper på Rema er ristede, enten i fett eller tørristet (sunnest). Og de man får kjøpt som "rå" (spesialbutikker, innvandrerbutikker) er dampet eller gitt et oppkok for å nøytralisere giften som befinner seg i mellomskallet på nøttene og ikke i selve nøttene. Men de smaker litt tørt og rart når de er "rå" og brukes da i f.eks wok og andre varme retter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel, undertegnede er på lavkarbo for øyeblikket. Jeg prøver å legge kosthold så nære normalt som mulig, sånn at jeg kan spise det samme som kona, men med en lavkarbo'vri'. 

https://www.lchf.no/lavkarbo-pa-3-minutter/

Siden jeg ikke gidder å gå på den ekstreme varianten av lavkarbo blir det(Foruten backoncrisp etc. som i linken) mye peanøtter. På jobb blir mellommåltid valnøtter og hasselnøtter 

Og nutrilett barer blir det litt av
https://www.nutrilett.no/product/smooth-caramel-bar-4pk/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw88yxBhBWEiwA7cm6pTN0DGOSMxi52qelun2b38NKmVNLJblZtb3J_a8oKcPXlTD5ke5Q2hoCKgIQAvD_BwE

(Vil ha valgt Atkins om det fortsatt var mulig å få tak i i Norge. Sikkert noen spesialbutikker som har, men men)
https://www.atkins.com/products/bars

 

Endret av Medlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...