Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ID.4. Inspeksjonsvarsel 2021 modell


Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått et inspeksjonsvarsel i min Volkswagen ID4 2021 modell. 

Kontaktet møller bil som gidde beskjed om at de bytter pollenfilter og bremsevæske, samt utfører en grundig sjekk opptil 30 punkter.

Dette har de gitt et prisoverslag på 7 277,00 kr for.

Km stand på bilen 51655 og jeg kjøpte den for et år siden med km stand 46000.
Kjører kun småturer.

Har aldri hatt så ny bil før og aldri vært med på å betale for en inspeksjon. 

Kan jeg hoppe over denne inspeksjonen? Eller vil dette medføre konsekvenser for bilens verdi?
Må jeg velge Møller til dette eller er det noen som har anbefalinger.

Jeg holder til i Haugesund.

Takker for alle tips og hjelp.

Mvh Ziraxim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel betalt for service på andre biler også? De fleste biler har service 1 gang pr år, og oftere hvis man kjører langt. ID.4 har serviceintervall på 2 år, uavhengig av kjørelengde. Du kan ta service hvor du vil, men jeg ville tatt den på et VW-verksted så lenge bilen er på garanti. 

Lenke til kommentar

Eg har Enyaq og der tar dei 7000-8000,- for service hos Møller. Har ikkje hatt min inne endå, men på andre forum har eg sett andre eigarar som har fått det utført på andre stader (f.eks. Mekonomen) til 3000-4000,-.

Du mistar vel mobilitetsgarantien ved å ta service hos andre enn Møller, samt eventuelle oppdateringar av programvare som skulle vere tilgjengeleg for din bil.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hør med møller (eller søk deg opp) på hva som er krav for å beholde garantien også gjør du det heller hos noen andre. 

En bekjent bruker NAF til servicer på sin ID.4 for det er mye billigere. De ser ikke etter bulker eller sjekket at alle lys funker osv da.. Kansje de ikke sparker like hardt i dekkene heller..

VW kommer sikkert til å si til deg at du må ta service hos dem for å beholde mobiltetsgarantien da. Om det er viktig for deg å ha gratis bergning om bilen bryter sammen eller om du er villig til å isåfall betale 500kr i egenandel via forsikringen får du tenke på selv :p

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du mistar ingen garantiar på sjølve bilen av å få utført service hos andre enn Møller, kun mobilitetsgarantien. Den kan du ev. få tilbake ved å ta service hos Møller seinare.

https://broom.tv2.no/sporbroom/question/90356/2-ars-service/

https://elbilforum.no/index.php?topic=65807.0

Er du litt hendig kan du nok skifte filter sjølv og få prisen endå lengre ned.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er nokre eksempel frå FB-gruppa til Enyaq. Det er nok mykje likt for ID.4.

unik42 skrev (23 minutter siden):

Møller skulle ha 1200 kr. for filterskifte, en jobb du gjør selv på mindre enn 1 minutt.

Filteret må du framleis betale for, så du sparar ikkje heile summen, men sjølve filteret kan ein kanskje få eit par hundrelappar rimelegare enn det du kjøper av Møller.

336885653_245920427890619_4864822557833723353_n.jpg

336908428_189411603909225_5544120517432744826_n.jpg

342198413_906895103734087_2563699585542906950_n.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

Var det? En service koster vanligvis mellom 5 og 10k. Siden ID.4 har service kun annethvert år, er det ca 10 kr pr dag i servicekostnader.

Ja, jeg synes nesten 7200,-mye penger for par timers arbeid og minimale materielet som går med.

Kvitteringen over står det f.eks over tusenlappen for bytte av et pollenfilter. En jobb som tar 1-2 minutter 5 minutter og et greit filter koster et par hundrelapper. Mistenker at punktet "inspeksjon" har en veldig tilsvarende prising.

Her er det noen som beregner seg veldig gode marginer. Vil tippe man får den servicen for i overkant av 3000,- om man går til noen som tar betalt for tid og materiell og ikke prislisten til Møller.

Edit: Ser det er to små skruer bak hanskerommet som må ut for å løse filteret på id4, ikke bare klipset på som jeg er vant til. Tar nok et par minutter ekstra å finne riktig skrujern for å ta dem ut.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når du har ny bil så er det en del av pakka at man må blø for å ta service på merkeverksted.

Jeg hadde samme servicen forrige måned på en Skoda Citigo e. Det kostet 4750,-

Sjekket pris hos Mekonomen, og da fikk jeg pris på 6250,-

Så du kan jo sjekke rundt, men jeg ville vurdert de 1000-lappene du eventuelt kan spare som et piss i havet i forhold til verditap hvis du skal selge den privat, programvare oppdateringer / service bulletins og ikke minst goodwill fra VAG sin side om det er noe som ryker utenfor garanti.

Kilde

Jeg føler meg tryggere når jeg kjøper en bil til flere hundretusen at alle servicer er tatt på merkeverksted.

En kompis fikk motoras på en Audi 2.0T motor, langt uten for garanti, men Møller dekket delene og ga maks rabatt på arbeidet fordi det var full verkstedhistorikk hos de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...