Gå til innhold

Studere medisin som 35- åring.


Anbefalte innlegg

Tok selv høyere utdanning i godt voksen alder, med sammenlagt lengde på studieløp sammenlignbart med hva en som studerer medisin må gjennom, så vet at det er mulig. Du har minst 25 år, trolig noe mer, av arbeidslivet ditt foran deg når du er ferdig utdannet. Jeg kunne ikke tenkt meg å bli lege selv. Er flere grunner til det, men arbeidstrykk og arbeidstider er noen av de. Det er mange som tjener bra, men ut fra hvordan det ser ut fra utsiden, virker det noen underkommunisert hvor mange av disse som jobber nesten hele døgnet og hele uka.

Noen betraktninger likevel: ville ikke gjort det bare for pengenes del. Regnestykket går kanskje opp, men forutsetter at alt går bra under og etter studieløpet. Det høres ut som at det er mer enn penger som ligger til grunn, så høres ikke ut som et problem. Det er ingenting som er verre enn halvgjort, så ville ikke begynt på et tilsvarende studieløp med mindre jeg visste at jeg hadde inne det som skulle til for å fullføre, og særlig ikke i godt voksen alder. Lånekassen har aldersgrense på 40 år for studielån, så du trenger penger eller jobb i bakhånd på et eller annet tidspunkt i utdanningen. Det er ganske mange av studentrabattene, særlig for persontransport, som ikke gjelder for studenter over 30. Den harde realiteten er at hjernen er heller ikke like mottakelig for læring når man kommer langt nok ut i livet. Jeg skal ikke være den som sier at det ikke er mulig, og det er individuelle forskjeller her. Alt av forkunnskaper hjelper uansett på.

Er det check, check, check, sier jeg bare: kjør på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cascada81 skrev (14 minutter siden):

Tok selv høyere utdanning i godt voksen alder, med sammenlagt lengde på studieløp sammenlignbart med hva en som studerer medisin må gjennom, så vet at det er mulig. Du har minst 25 år, trolig noe mer, av arbeidslivet ditt foran deg når du er ferdig utdannet. Jeg kunne ikke tenkt meg å bli lege selv. Er flere grunner til det, men arbeidstrykk og arbeidstider er noen av de. Det er mange som tjener bra, men ut fra hvordan det ser ut fra utsiden, virker det noen underkommunisert hvor mange av disse som jobber nesten hele døgnet og hele uka.

Noen betraktninger likevel: ville ikke gjort det bare for pengenes del. Regnestykket går kanskje opp, men forutsetter at alt går bra under og etter studieløpet. Det høres ut som at det er mer enn penger som ligger til grunn, så høres ikke ut som et problem. Det er ingenting som er verre enn halvgjort, så ville ikke begynt på et tilsvarende studieløp med mindre jeg visste at jeg hadde inne det som skulle til for å fullføre, og særlig ikke i godt voksen alder. Lånekassen har aldersgrense på 40 år for studielån, så du trenger penger eller jobb i bakhånd på et eller annet tidspunkt i utdanningen. Det er ganske mange av studentrabattene, særlig for persontransport, som ikke gjelder for studenter over 30. Den harde realiteten er at hjernen er heller ikke like mottakelig for læring når man kommer langt nok ut i livet. Jeg skal ikke være den som sier at det ikke er mulig, og det er individuelle forskjeller her. Alt av forkunnskaper hjelper uansett på.

Er det check, check, check, sier jeg bare: kjør på!

Lånekassen har ingen aldersgrense. Er du over 30 år kan du få et tilleggslån på maks 200k også.

Angående hva hjernen er mottakelig for så viser nyere forskning at det ikke er store forskjellen før man er 60 år. Livssituasjonen derimot gjør det vanskelig for de fleste over 30 år. 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (1 time siden):

Lånekassen har ingen aldersgrense. Er du over 30 år kan du få et tilleggslån på maks 200k også.

Angående hva hjernen er mottakelig for så viser nyere forskning at det ikke er store forskjellen før man er 60 år. Livssituasjonen derimot gjør det vanskelig for de fleste over 30 år. 

Ja, ser jeg har feilinformert. Lånekassen reduserer nå utlån til studenter over 50 år, mot 45 tidligere, for at lånene skal være tilbakebetalt senest når låntaker er 70 år.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (56 minutter siden):

Ja, ser jeg har feilinformert. Lånekassen reduserer nå utlån til studenter over 50 år, mot 45 tidligere, for at lånene skal være tilbakebetalt senest når låntaker er 70 år.

Har jo planer om å være ferdig før den tid, så det vil ikke være noe problem for meg da hvert fall. 

Lenke til kommentar
Aleks90 skrev (7 timer siden):

du har jo et poeng, fordi det vil jo koste meg ca 125k pr år i bare skole, så er det de andre kostnadene, så totalt sett i utlandet vil jeg ha ca 1.5m i gjeld eller mer. 
 

så på en måte er jeg enig med deg, å ta opp fag i Norge er på en måte smart økonomisk, så fremt jeg klarer dette på eksempelvis da 2 år. 
Da vil jeg være 41 året jeg fullfører, og får autorisasjonen. 
 

hm, du har gitt meg litt å tenke over, heldigvis har jeg enda «god» tid på og overveie mulighetene, før jeg skal søke. 
 

kanskje jeg skal melde meg opp til noen ekstra eksamener sammen med biologi og fysikk nå, og øke snittet mitt. 

Du får lage en skisse på hvordan de ulike scenarioene utspiller seg.

Men jeg garanterer deg at hvis du hadde klart å kvalifisere til opptak i Norge i løpet av 2år. Så er det den beste investeringen du kan gjøre for å nå målet ditt.

Det var vell snakk om å endre på poengopptjeningsmodellen og opptakskrav i ulike studier? Er dette noe som ville påvirket?

Danmark også er ett alternativ som har satt av studieplasser til utlendinger, med motivasjonsbrev. Men da må du vell ha dobbel praksis?

Å studere i Ungarn, Litauen, Polen, Slovakia, Tsjekkia. Er der flere? Romania har jeg hørt er lett å betale seg gjennom utfordinger. Ukraina og selger vell en del utdanning billig for tiden. Men ja å studere i de landene er spennende og en opplevelse for livet det, fine og i mange tilfeller undervurderte land. Som singel og barnløs er det ikke nødvendigvis så komplisert å gjennomføre utenlandsopphold. 

Meeen du begynner å bli "gammel", og da mener jeg ikke gammel som at du er for gammel for å studere. Men at du potensielt kompliserer kjærlighet- og familiesatsing ved å dedikere deg til utlandet. (Du kan finne kjærligheten der også, men du er 10-15år eldre enn majoriteten)

Legeutdannelsen er røff, i Norge er den mest røff med tanke på å komme seg inn på studie. I Øst-Europa er den røff med tanke på harde krav, kultur/språk, økonomi og distanse. Det er smart av deg å lage en diskusjonstråd for så å være åpen for å bli realitetsorientert, for jeg tenker du må være 100% for å legge ut på den reisen.

Er drømmen å være Lege pga. arbeidsoppgavene, lønnen, statusen, selvrealiseringen.

Finnes det andre, tryggere utdannelser som vil gi deg lignende arbeid? Finnes det andre jobber du kan oppnå med like mye dedikasjon som vil gi deg samme lønn, status, følelse av selvrealisering?

Vi trenger gode leger, så kjør på, men du må være 100% før du reiser utenlands!

 

Lenke til kommentar
Aleks90 skrev (18 timer siden):

Mitt spørsmål er da, er det egentlig for sent for meg? Er 34, men skal ta biologi og kjemi nå. 

Jeg vurderte det samme når jeg var på din alder, 8år siden nå. Regnet på det, og med økning i inntekt ville jeg i løpet av mitt yrkesaktive liv opptjene mer pensjon selv med et langt utdanningsløp.
Jeg har alltid vært glad i å jobbe, jeg har aldri hatt et ønske om 08-16 arbeidstid og liker å jobbe med folk. I tillegg har jeg alltid hatt en interesse for anatomi (vurderte både fysioterapi og kiropraktor i mine yngre dager).

Det som stoppet meg var at jeg har små barn og en økonomi som ikke forsvarer et nytt studieløp. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg satset på å få det til. :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (15 timer siden):

Om man nærmest dobler lønnen sin så innbiller jeg meg at man ved noen fornuftige og trygge investeringer istedenfor å øke levestandarden med det første vil gjør pensjonstilværelsen trygg nok.

Joda, dette går nok helt fint. Men, jeg sier bare at personlig hadde jeg satt meg ned å regnet på det. Og også tenke seg om en plan B om noe skulle oppstå slik at en ikke ender opp med å bli lege likevell, 6-7år er lang tid og mye kan skje.

Lenke til kommentar

Er mye fokus på pensjonstid her. Har du foreldre med litt formue, eller besteforeldre som vil gi dine foreldre godt med penger hadde jeg ikke bekymret meg stort.

skal dog sies at yrkesfag er ikke et dumt sted å investere i. 
Om 20 år er det ikke IT vi har manko på lenger..Men folk som kan bygge den nye verdenen. Og de virkelig flinke der vil kunne ta seg grovt betalt.
Lege/helse er selvsagt også bankers uansett i vår levetid. Så du gjør ikke noe feil uansett.

Spør du meg har du gjort gode valg.
kjenner selv elektrikere, tømrere og rørleggere som tjener nærmere millionen nå om dagen.
og en lege som tjener 1.2Mnok..men han er jo konstant på jobb og hater hverdagen pga stresset.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Joda, dette går nok helt fint. Men, jeg sier bare at personlig hadde jeg satt meg ned å regnet på det. Og også tenke seg om en plan B om noe skulle oppstå slik at en ikke ender opp med å bli lege likevell, 6-7år er lang tid og mye kan skje.

Jeg tror at Ts gjør det hovedsakelig av andre grunner enn det økonomiske. I tillegg har Ts jobbet siden hen var 16 år hvis jeg ikke tar helt feil, så har nok noe å falle tilbake på hvis hen finner ut at det ikke var noe en ville likevel. 

Lenke til kommentar
Aleks90 skrev (På 14.4.2024 den 4:56 PM):

Jeg har 5 i snitt uten det. 
tror ikke du skjønner hva jeg mener, men på UIO, laveste som kom inn sist nå hadde 70.01 poeng, og det er hva jeg mener. 
Da hadde den personen 6 i snitt fra før, + tilleggspoeng, ergo totalt urealistisk for folk flest. 

Dette er en av grunnene til at jeg stusser over formuleringen. Har du 5 i karaktersnitt, slik at du med tilleggspoeng, herunder alderspoeng, havner på over 60  poeng  i ordinær kvote? Eller mener du med 5 i snitt at du har 50 poeng i ordinær kvote? Det fremstår rart, siden du virker å sammenlignet 5 i snitt med det fiktive "7 i snitt", som vel handler om at det er rundt 70 poeng i ordinær kvote, som selvsagt ikke har noe med et snitt på 7 å gjøre.  Ellers er det ikke slik at man trenger et karaktersnitt på 6 for å komme inn, dersom man har fullt ut med alderspoeng og andre tilleggspoeng. Men ikke så veldig langt unna.

Poenget er uansett at om du har faktisk 5 i snitt, så gir jeg deg langt større sjanser til å klare en slik utdannelse i utlandet enn om du "bare" har 50 poeng i ordinær kvote, inkl.  8 alderspoeng, og ut fra hvordan du ellers definerer "snitt" ,var det ikke lett å bli klok på.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (4 minutter siden):

Dette er en av grunnene til at jeg stusser over formuleringen. Har du 5 i karaktersnitt, slik at du med tilleggspoeng, herunder alderspoeng, havner på over 60  poeng  i ordinær kvote? Eller mener du med 5 i snitt at du har 50 poeng i ordinær kvote? Det fremstår rart, siden du virker å sammenlignet 5 i snitt med det fiktive "7 i snitt", som vel handler om at det er rundt 70 poeng i ordinær kvote, som selvsagt ikke har noe med et snitt på 7 å gjøre.  Ellers er det ikke slik at man trenger et karaktersnitt på 6 for å komme inn, dersom man har fullt ut med alderspoeng og andre tilleggspoeng. Men ikke så veldig langt unna.

Poenget er uansett at om du har faktisk 5 i snitt, så gir jeg deg langt større sjanser til å klare en slik utdannelse i utlandet enn om du "bare" har 50 poeng i ordinær kvote, inkl.  8 alderspoeng, og ut fra hvordan du ellers definerer "snitt" ,var det ikke lett å bli klok på.

Kanskje jeg har formulert feil, men som du ser på UiO, så er poenggrense for medisin 70.1 på det laveste. 
 

Det er for øvrig med både alderspoeng og andre tillegg. 

jeg har rett over 5 i snitt uten tilleggspoeng, og med disse som er 6 alderspoeng og 2 fra militærtjeneste, så ligger jeg i ordinær kvote på rundt 5.8, med mindre jeg har tenkt feil. 
 

Det jeg mente med 70.1 i ordinær kvote er jo at de har en del tilleggsfag ved siden av, som gjør det veldig vanskelig å konkurrere mot, men etter mye frem og tilbake, så har jeg uansett landet på at jeg skal ta opp fag, og bedre snittet mitt samt ta opp noen ekstra fag som gir meg ytterligere poeng. 
 

Det vil koste meg enda 1 år, men jeg tenker at det er verdt det, når det vil koste meg langt over en halv mill å studere i utlandet, samt ikke like enkelt å ha en relevant jobb ved siden av, mens her så er det betydelig enklere. 
 

Så har bestemt meg for Norge, og bruke et år ekstra for å øke snittet slik at jeg kommer inn, det vil gjøre studietiden betydelig bedre, og mindre komplisert i forhold til støttenettverk osv. 

Lenke til kommentar
Aleks90 skrev (6 minutter siden):

Kanskje jeg har formulert feil, men som du ser på UiO, så er poenggrense for medisin 70.1 på det laveste. 
 

Det er for øvrig med både alderspoeng og andre tillegg. 

jeg har rett over 5 i snitt uten tilleggspoeng, og med disse som er 6 alderspoeng og 2 fra militærtjeneste, så ligger jeg i ordinær kvote på rundt 5.8, med mindre jeg har tenkt feil. 
 

Det jeg mente med 70.1 i ordinær kvote er jo at de har en del tilleggsfag ved siden av, som gjør det veldig vanskelig å konkurrere mot, men etter mye frem og tilbake, så har jeg uansett landet på at jeg skal ta opp fag, og bedre snittet mitt samt ta opp noen ekstra fag som gir meg ytterligere poeng. 
 

Det vil koste meg enda 1 år, men jeg tenker at det er verdt det, når det vil koste meg langt over en halv mill å studere i utlandet, samt ikke like enkelt å ha en relevant jobb ved siden av, mens her så er det betydelig enklere. 
 

Så har bestemt meg for Norge, og bruke et år ekstra for å øke snittet slik at jeg kommer inn, det vil gjøre studietiden betydelig bedre, og mindre komplisert i forhold til støttenettverk osv. 

Nåværende opptaksordning vil nå eksistere i år iallefall og muligens et par år til for å sikre en smidigere overgang mtp de som har startet på vgs. 

Du har regnet feil hva gjelder alderspoeng - du har 8 alderspoeng. Hva gjelder realfag må du ha disse for å komme inn R1, fysikk 1, kjemi (1+2) gir alle 1/2 poeng hver så her får du 2 poeng. Men her kan det være mer å hente på realfagspoeng så å ta biologi vil sånn sett ikke være så veldig dumt (men det er greit å oppnå toppkarakter på det). Man kan maks få 4 realfagspoeng etter nåværende ordning. Men jeg ville ikke slitt meg gjennom R2 eller fysikk 2 (som begge gir 1 realfagspoeng hver) bare for å oppnå det ( med mindre du ikke har en spesialinteresse for differensiallikninger osv eller er veldig god på denne typen matematikk). 

Uansett av de realfagene man MÅ ha for å kunne søke medisin i Norge så er nok R1 det vanskeligste, muligens etterfulgt av kjemi 2, deretter fysikk 1 og kjemi 1.  Kjemi 1 og 2 og fysikk 1 har uansett langt mindre komplisert matematikk enn R1 og fysikk 1 /kjemi 1er bare en muntlig-praktisk eksamen. Du blir ikke bedt om å regne ut de mest kompliserte tingene på stående fot der. Organisk kjemi har ikke så mye matematikk i seg (på kjemi 1 og 2 nivå), men det er en del regler for navnesetting osv som er kunsten å kunne der. Den uorganiske kjemien har en del regning, men det er overkommelig for det aller meste. Det som er kjekt å vite er at du selv på muntlig eksamen i kjemi og fysikk kan bruke formelsamlingen og særlig i kjemi er den ganske essensiell (feks en del verdier for syrekonstanter). 

 

 

 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Nåværende opptaksordning vil nå eksistere i år iallefall og muligens et par år til for å sikre en smidigere overgang mtp de som har startet på vgs. 

Du har regnet feil hva gjelder alderspoeng - du har 8 alderspoeng. Hva gjelder realfag må du ha disse for å komme inn R1, fysikk 1, kjemi (1+2) gir alle 1/2 poeng hver så her får du 2 poeng. Men her kan det være mer å hente på realfagspoeng så å ta biologi vil sånn sett ikke være så veldig dumt (men det er greit å oppnå toppkarakter på det). Man kan maks få 4 realfagspoeng etter nåværende ordning. Men jeg ville ikke slitt meg gjennom R2 eller fysikk 2 (som begge gir 1 realfagspoeng hver) bare for å oppnå det ( med mindre du ikke har en spesialinteresse for differensiallikninger osv eller er veldig god på denne typen matematikk). 

Uansett av de realfagene man MÅ ha for å kunne søke medisin i Norge så er nok R1 det vanskeligste, muligens etterfulgt av kjemi 2, deretter fysikk 1 og kjemi 1.  Kjemi 1 og 2 og fysikk 1 har uansett langt mindre komplisert matematikk enn R1 og fysikk 1 /kjemi 1er bare en muntlig-praktisk eksamen. Du blir ikke bedt om å regne ut de mest kompliserte tingene på stående fot der. Organisk kjemi har ikke så mye matematikk i seg (på kjemi 1 og 2 nivå), men det er en del regler for navnesetting osv som er kunsten å kunne der. Den uorganiske kjemien har en del regning, men det er overkommelig for det aller meste. Det som er kjekt å vite er at du selv på muntlig eksamen i kjemi og fysikk kan bruke formelsamlingen og særlig i kjemi er den ganske essensiell (feks en del verdier for syrekonstanter). 

 

 

 

Takk for godt svar, dette ga mening! 
 

Har sett over fagene mine nå, og hva som kreves, og her i Norge er det hvert fall Kjemi 1-2 og fysikk 1 + R1. 
 

Blir og få 6 på alle fagene, og jobbe meg ihjel med realfag, så klarer jeg det forhåpentligvis til slutt! 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aleks90 skrev (16 minutter siden):

Takk for godt svar, dette ga mening! 
 

Har sett over fagene mine nå, og hva som kreves, og her i Norge er det hvert fall Kjemi 1-2 og fysikk 1 + R1. 
 

Blir og få 6 på alle fagene, og jobbe meg ihjel med realfag, så klarer jeg det forhåpentligvis til slutt! 
 

 

Uansett så ville jeg i fellesfag matematikk tatt 1P fremfor 1T (lettere å få 6er). PÅ den annen side kan jo R1 bli tyngre om man ikke har 1T i bunn. Andre "gratis" 6ere der ute finnes i feks historie og samfunnsfag. Norsk hovedmål og sidemål skriftlig er ofte bingo, det samme med engelsk. Naturfag er dritenkelt sammenlignet med fysikk og kjemi igjem. Hovedproblemet med naturfag er egentlig omfanget av pensum som har litt elementer fra kjemi, litt elemeneter fra fysikk og litt elementer fra biologi, dog på et enkelt nivå. 

Skal du ta sidemål bør du lære deg grammatikken på nynorsk veldig godt og slå opp om man er usikker. Word sin stavekontroll er ikke alltid like stø på nynorsken (selv om det har blitt  veldig mye bedre i nyere tid). 

Siden du er såpass gammel og har mange år med arbeidserfaring så går du inn under 23/5 regelen (minst 23 år og minimum 5 års arbeidserfaring, utdanning og lignende) som gjør at antall fellesfag blir færre å tenke på (en trenger feks ikke å ta opp kroppsøving). 

https://sonans.no/blogg/5-spoersmaal-23-5-regelen

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aleks90 skrev (51 minutter siden):

Kanskje jeg har formulert feil, men som du ser på UiO, så er poenggrense for medisin 70.1 på det laveste. 
 

Det er for øvrig med både alderspoeng og andre tillegg. 

jeg har rett over 5 i snitt uten tilleggspoeng, og med disse som er 6 alderspoeng og 2 fra militærtjeneste, så ligger jeg i ordinær kvote på rundt 5.8, med mindre jeg har tenkt feil. 
 

Det jeg mente med 70.1 i ordinær kvote er jo at de har en del tilleggsfag ved siden av, som gjør det veldig vanskelig å konkurrere mot, men etter mye frem og tilbake, så har jeg uansett landet på at jeg skal ta opp fag, og bedre snittet mitt samt ta opp noen ekstra fag som gir meg ytterligere poeng. 
 

Det vil koste meg enda 1 år, men jeg tenker at det er verdt det, når det vil koste meg langt over en halv mill å studere i utlandet, samt ikke like enkelt å ha en relevant jobb ved siden av, mens her så er det betydelig enklere. 
 

Så har bestemt meg for Norge, og bruke et år ekstra for å øke snittet slik at jeg kommer inn, det vil gjøre studietiden betydelig bedre, og mindre komplisert i forhold til støttenettverk osv. 

Den er grei. Men ser ikke poenget med å blande begrepene, f.eks at du plutselig skriver 5,8. Er snittet 5, så er snittet 5, hva poengsummen blir når man ganger med 10 og legger til diverse tilleggspoeng, er en annen sak. Det gir ingen mening å deretter dividere med 10 igjen og kalle det «snitt». Det kan virke som om det er noe mange gjør for at det skal høres ut som om de hadde bedre karakterer enn hva de faktisk hadde. Men for din del slo det motsatt ut, det fremstod som om karakterene var svakere enn de er.

Ellers er det en litt lang vei til å komme inn i Norge, spesielt når du er såpass «gammel» som du alt er, men karaktergapet var ikke så stort at ikke du skulle kunne ha ferdigheter til å klare dette, som var en mistanke først. Men du skal være bra motivert, enten det er snakk om utlandet eller å bruke ytterligere tid for å komme inn i Norge.

Og sistnevnte blir vel bare vanskeligere for de eldste søkerne, dersom alderspoeng skrotes:

https://www.khrono.no/regjeringen-tar-bort-alders-og-kjonnspoeng-og-fjerner-karakterkrav/861209

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (3 timer siden):

Den er grei. Men ser ikke poenget med å blande begrepene, f.eks at du plutselig skriver 5,8. Er snittet 5, så er snittet 5, hva poengsummen blir når man ganger med 10 og legger til diverse tilleggspoeng, er en annen sak. Det gir ingen mening å deretter dividere med 10 igjen og kalle det «snitt». Det kan virke som om det er noe mange gjør for at det skal høres ut som om de hadde bedre karakterer enn hva de faktisk hadde. Men for din del slo det motsatt ut, det fremstod som om karakterene var svakere enn de er.

Ellers er det en litt lang vei til å komme inn i Norge, spesielt når du er såpass «gammel» som du alt er, men karaktergapet var ikke så stort at ikke du skulle kunne ha ferdigheter til å klare dette, som var en mistanke først. Men du skal være bra motivert, enten det er snakk om utlandet eller å bruke ytterligere tid for å komme inn i Norge.

Og sistnevnte blir vel bare vanskeligere for de eldste søkerne, dersom alderspoeng skrotes:

https://www.khrono.no/regjeringen-tar-bort-alders-og-kjonnspoeng-og-fjerner-karakterkrav/861209

Det er sånn de fleste gjør, så det er en vanesak, fordi det er på en måte relevant når jeg skal søke. 
 

Lang og lang, vil si meg uenig i det. 
Om jeg får bare 6’ere som ikke bør være så alt for vanskelig, men så klart noe krevende, så er det langt fra uoppnåelig. 
 

Hvis alt da går etter planen, så er jeg 41 når jeg har fullført, og skal jobbe godt over 20 + år til. 
 

Sånn jeg ser det, så er det absolutt verdt det, enn å hate hver eneste dag i jobben jeg har nå, har byttet flere ganger, men blir ikke tilfreds fordi jeg ikke fulgte drømmen. 
 

Nei, jeg bryr meg ingenting om å ha det fineste huset, den mest solide økonomien, så lenge jeg jobber med det jeg virkelig brenner for, så i mine øyne er det langt ikke ille å ta et krevende studium i 30- årene, og det er for øvrig heller ikke «gammel» alder, men ung voksen. 
 

Har lest den artikkelen, men det er også slik at om de skal fjerne det, så har det ingen umiddelbar effekt, og innen den tid har jeg forhåpentligvis allerede søkt. 
 

dessuten tror jeg ikke den blir fjernet, og hvis det skjer, så vil jeg løse det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! 
Startet selv da jeg var 30 år. Det er flere i Oslo (og sikkert Norge, men kan kun snakke for Oslo) som er i 30- og 40-åra. 
Ser du har bestemt deg for å forbedre fag og søke her i Norge, det tror jeg er lurt økonomisk. Når man er forbi 3 året kan man begynne å tjene ganske greit som medisinstudent, og det er ganske enkelt å få en relevant jobb ved siden av. Det er bra både for økonomien og for erfaringen. 
 

Jeg har 1,5 år til på utdanningen og har ingen lånekassestøtte, men det går helt greit pga jeg har mulighet til å jobbe ved siden av. 
 

Dette med pensjon som folk er ekstremt opptatt av hadde jeg ikke brydd meg så mye med. Kan hende du aldri får tatt ut så mye som ei krone. Også det sykeste av alt er at man kan jo spare litt mer når man er ute i arbeid. Å være lege er ganske sparsomt for man er på jobb hele tiden, så du rekker ikke å bruke pengene dine. Full IPS og aksjefond på null komma svisj. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...