Gå til innhold

NRK låser podkast til app


Anbefalte innlegg

For nesten 20 år siden kunne jeg laste ned NRK podkast fra RSS og høre på mp3 spiller. I senere tid gjorde diverse podkast apper samme nytten.

Men nylig er alle podkaster døde? Fordi de kun er tilgjengelig i NRK sin egen app? Hvorfor er det greit? Det siste jeg vil er å ha en egen app for hver podkast. Dette fungerte da bedre før?

Er det greit at statskanalen gjør disse sendingene mindre tilgjengelige?

Kjør debatt!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Podcastene blir som streamingtjenestene for film. Det gikk fra bare Netflix, til Hulu, HBO MAX, Gisnep Pluss, TV2 Sumo osv. Alle programmene du vil se har en egen app. Du kan ikke betale for én tjeneste, og få tilgang til alt innhold. Alle har egen app. 

Nrk sine er fremdeles gratis. De burde da være tilgjengelig i alle apper, så man slipper å bruke deres egen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Usikker på om jeg misforstår litt, men jeg finner en bøtte med podcasts i Apple Podcasts appen, så det er vel ikke riktig at det kun er NRK? Edit: 133 programmer finner jeg

EDIT 2: finner ikke de nye episodene nei. Kjipt :( 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Markiii skrev (21 minutter siden):

NRK burde da plikte å gjøre innhold mer tilgjengelig?

Ja, skjønner ikke hvorfor de skal tvinge folk over på egen app. De har null økonomiske insentiver av det? Utrolig irriterende at jeg må inn der for å finne alt. Podcast er på vei til å bli like segregert som TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns det generellt er en uting at man må ha en app for alt mulig. Det tar veldig mye plass etterhvert som det blir fler og fler apper. Dessuten skal alle disse appene ha tilgang på mye rart i enhetene, ofte forstår jeg ikke hvorfor heller. At NRK nå potensiellt gjør podcaster vanskeligere tilgjengelig for mange er helt vanvittig med tanke på at de er statskanalen som vi alle er tvunget til å betale ganske mye for igjennom medieskatten.

Jeg syns også kvaliteten på mye av det NRK gjør og lager er dalene og at de får altfor mye penger, men det er en annen diskusjon...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (59 minutter siden):

Pleide å like NRK podkaster, særlig Radioresepsjonen i gamle dager. Nå vet jeg ikke om jeg gidder om det må ha egen app. Synes det er helt feil vei å gå. Da holder jeg meg helder til åpne gratis alternativer.

Hvis du liker å høre på NRKs podkaster så høres det kanskje litt unødvendig ut å la NRK Radio-appen hindre deg. Det er jo fremdeles gratis, appen er veldig bra og det krever ikke akkurat mange kaloriene å bytte mellom apper. Selv om det er litt irriterende at podkastene ikke lengre ligger i de andre appene.

Oversikten på Podtoppen viser at NRKs podkaster er ekstremt populære og har økt massivt også siden de begynte å gjøre de eksklusive til egen app.

4 av de 5 mest hørte podkastene i landet nå er fra NRK:
https://podtoppen.no/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

NRK burde da plikte å gjøre innhold mer tilgjengelig?

Det som NRK sjølv oppgir som grunn er at NRK frykter for sin uavhengigheit som podcastprodusent dersom det er teknologiplattformene som står for tilgjengeleggjeringa av av podcaster via sine eigne app-løysingar.
Og at denne uavhengigheita er viktig for at det også skal kunne publiserast podcastar som ikkje nødvendigvis er populære eller annonsørvennlege.

Dette er eit argument som eg berre kjøper delvis. Etter mitt syn så er det eit argument for at NRK skal utvikle og vedlikehalde ein eigen gratis app for NRK sine podcasts, men der NRK sin grunngjeving mister meg er at eg forstår ikkje kvifor ein ikkje kan gjere begge delar.

Som allmennkringkastar så er det jo spesielt viktig å gjere innholdet tilgjengeleg, og det blir det ikkje om ein berre får tak i innholdet via NRK sin app.
For sjølv om ein privat podcast-app produsent skulle sensurere enkelte podcastar og episoder som NRK har produsert, så er det vel godt nok at alt er tilgjengeleg i NRK sin app? 
Eg er også av den oppfattinga at innhold frå NRK kan være meir utsatt for sensur, og særleg i utlandet ved at det er mykje lettare å blokkere akkurat NRK sin app og dermed alle podcastane enn det er å stope ein rss feed.

 

Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Hvis du liker å høre på NRKs podkaster så høres det kanskje litt unødvendig ut å la NRK Radio-appen hindre deg. Det er jo fremdeles gratis, appen er veldig bra og det krever ikke akkurat mange kaloriene å bytte mellom apper. Selv om det er litt irriterende at podkastene ikke lengre ligger i de andre appene.

Er ikkje ueinig, men for min del så handlar det mykje om personleg preferanse. Sjølv synes eg at NRK radio appen er heilt OK men ikkje god. Innholdet er lett tilgjenglege og gratis, og lagar ein seg ein profil så vil også appen huske dine preferansar.

Eg har likevel fleire ting å utsette på NRK appen som gjer at den dessverre ikkje blir min faste app for podcasts, også no når NRK har gått vekk frå å publisere sine appar litt forsinka i andre appar til å ikkje gjere podcastane tilgjengelege i det heile tatt.
Lista over ting som eg absolutt ikkje liker i NRK radio appen er eigentleg alt for lang:

  • Framsida har nesten berre reklame for anna innhold enn det eg følgjer. For å finne mitt innhold så må eg scrolle.
  • For å få ei brukandes oversikt over podcastane/programma eg følgjer så må eg gå via eit ekstra klikk og trykke på den vesle "Vis alle" knappen. Utan det så må eg scrolle sidelengs og får berre sjå eit og eit program når appen er i portrait mode, landscape mode er ikkje støtte for.
  • Neste episode startar automatisk og det er ikkje mogleg å slå av som standard. Det er riktignok mulig å for kvar enkelt episode å bruke slumreknappen og der sette opp at det skal være pause når episoden er over (eller etter X min), men appen burde huske kva som er min preferanse. Dette har det irritasjonsmomentet at dersom du høyrer på appen og ikkje har tenkt å sovne (men gjer det likevel) så vil episodene skure å gå til du våkner opp og det er vanskeleg å leite seg tilbake til kor langt du eigentleg har høyrt på podden.
  • Når du fyrst har starta å høyre ei episode så er det ikkje mogleg å nulle den ut, den blir liggande som eit band nederst på appen som ikkje kan fjernast. Dette er kanskje særleg irriterande og unyttig dersom eg brukar NRK radio appen som radio-app og høyrer på direkteradio via appen. Kor ofte er det at eg ved neste gangs bruk av appen etter fleire timar eller dagar ønsker å fortsette låta som vart spelt direkte på P1 og som eg stoppa midt i fordi eg var ferdig å høyre på radio.
  • NRK radio appen kan aldri ta over som min standard app fordi den ikkje støtter import av andre podcastar via RSS, så uansett kor bra NRK radio appen skulle bli i framtida så vil eg alltid måtte ha minst ein podcast-app til for å høyre på andre gratisappar.
  • Det er mogleg å tilpasse hastigheita på avspelinga av episoder, men berre for kvar enkelt episode. Eg kan ikkje gjere slik som i andre appar og definere at alle episoder i ein bestemt podcastserie skal spelast av på raskare hastigheit. Særleg appar som er undervisande så er det fint å spare tid ved å auke hastigheita med 50%, men når dette må gjerast manuelt på kvar enkelt episode så er det upraktisk å måtte ta fram mobilen for kvar nye episode (som startar automatisk), særleg under bilkøyring når eg strengt tatt skal køyre til sides og stoppe før eg trykkar på mobilen for å endre innstillingar.
  • Den vesle haken som indikerer at du har høyrt ferdig episoden er alt for diské og vanskeleg å sjå ved rask scrolling. Aller helst vil eg ha moglegheit til å skjule episoder eg er ferdig med slik at berre episoder eg ikkje har høyrt vises på lista (særleg med tanke på at mange radioprogram har gått dagleg i mange mange år slik at lista over alle episoder er enormt lang), men som minimum så burde episoder som eg har høyrt ferdig være betre merka. (Kvit og grå skrift på mørk blå bakgrunn over ein enda mørkare blåfarge gir etter mitt syn ein veldig dårleg kontrast.
  • Som offentleg aktør som er opptatt av inkludering så er det nesten sjokkerande at appen manglar tilgjenglegheitsinnstillingar som fargekontrast og skriftstørrelse

Eg tenker eg stopper der, poenget er uansett at i beste fall blir NRK radio appen ein i tillegg til app som på ingen måte løyser det store problemet med at alle innholdsprodusentar skal ha sin eigen eksklusive app med tilhøyrande brukarprofil.
I tillegg så fjerner ein alle fordelane som ein før hadde med at ein kunne finne seg ein god app som støtta din personlege preferanser i staden for å bli låst til eit brukargrensesnitt som du ikkje liker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Hva er galt med å høre disse på en hvilken som helst nettleser? Dere vet at også mobiltelefoner har nettleser?

https://radio.nrk.no/podkast/abels_taarn

Sjekket nå på Windows (Firefox, chrome), Samsung S22 (den leseren som jeg har der - vet ikke hvilken). Fungerer på alle

Ja det går fint det, ein treng strengt tatt ikkje NRK radio appen når appen i praksis er ein nettlesar som berre kan vise ei nettside.

Det løyser likevel ingenting av dei praktiske utfordringane utanom at ein slepp å ha ein installert app. Ein del av funksjonane må du uansestt være innlogga for å ha tilgang til, som til dømes loggføringa av kva episoder du har høyrt, osv. Brukargrensesnittet er heilt likt og etter min meining lite oversiktleg, og ein må fortsatt ha andre mediaspelarar installert på telefonen om ein ikkje høyrer eksklusivt på NRK.

Tilgjengelegheita er like dårleg (eller litt dårlegare) fordi ein uansett må gå via ei nettside eller app dersom ein vil skifte frå å høyre ein Podimo pod til ein NRK pod.

 

Min personlege preferanse er Poddcast addict appen, den har nesten alt og eg brukar den til alt mitt lyttebehov enten det er podcastar, lydbøker eller musikk. Eg kan lage spelelister på tvers av ulike kategoriar. Eg kan skjule episoder eg er ferdig med, eg kan endre både namnet og bildet på kvar enkelt podcast om eg ikkje er fornøgd med det som kjem som standard, eg kan prioritere kva podcastar eg vil ha øverst, appen har god integrasjon mot Android Auto til bruk i bil, osv osv. Så fram til no nyleg når NRK slutta heilt å støtte andre appar så var dette appen eg brukte til alt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg gjette (siden jeg ikke vet), så er dette et ledd i NRK sin taktikk for å forsvare det å tvinge frem overgangen fra FM til DAB, og så etter at folk hadde kjøpt DAB-radioer, DAB+: NRK har mistet MANGE lyttere etter den elendig utførte tvangsinnføringen av DAB og så DAB+. NRK insisterer krampeaktig på at neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeida, de har ikke mistet lyttere, de har bare gått over til "Digitale plattformer"...🤔 Det at statistikken ensidig visier at NRK HAR mistet lyttere påstår de at bare er et "sammenfall"/at det er feil... 🤪 Det å tvinge folk over på NRK sin egen APP gjør at NRK kan fortsette å påstå at de ikke har mistet lyttere når folk som tidligere har kunnet lytte via RSS nå blir tvunget over på og låst til NRK sin egen plattform hvis de ønsker å fortsette å lytte til NRK!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

NRK valgte jo å fjerne kanalene sine på TuneIn også. Så da mistet de nok en stor del lyttere fra Tesla eiere da TuneIn er det man bruker til radio i bilene deres..
Nå må man strømme fra mobilen eller slå over på DAB som har dårligere dekning og elendig lydkvalitet..

Jeg slutta helt å høre på NRK etter det iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Complexity said:

NRK valgte jo å fjerne kanalene sine på TuneIn også. Så da mistet de nok en stor del lyttere fra Tesla eiere da TuneIn er det man bruker til radio i bilene deres..
Nå må man strømme fra mobilen eller slå over på DAB som har dårligere dekning og elendig lydkvalitet..

Jeg slutta helt å høre på NRK etter det iallefall.

Strengt tatt: Etter at folk ble tvunget over på DAB dolket NRK lytterene sine i ryggen og gikk bort fra DAB. Det er DAB+ det blir sendt på nå, og ikke DAB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg disponerer fortsatt to biler med FM-radio. Hvis jeg ikke ønsker å høre på gudstjeneste, andakt og bedehusmusikk på de FM-kanalene som gjenstår, bruker jeg mobilen for å streame. 

Nei, jeg streamer ikke NRK via nettradio. Jeg hører på podcast og YouTube-musikk.

NRK har mistet meg som lytter. Jeg finner ikke podcastene deres i den podcast-appen jeg bruker, så det skal en del til at jeg oppdaget produksjonene deres, selv om de skulle lage noe bra. Det krever en aktiv handling at jeg starter appen deres og leter. Det er ikke sikkert jeg prioriterer det, når jeg skal av gårde.

Det er mye bra fra Aftenposten og VG, for eksempel. De krever ikke egen app.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...