Gå til innhold

Hva tror dere feiler folk når de dreper/utsletter familien sin og seg selv?


Anbefalte innlegg

Stripete skrev (3 minutter siden):

Leser støtt og stadig artikler om unge kvinner som er elektrikere, rørleggere, bilmekanikere og lignende

Så sjeldent at det blir nyhetssak ? Det hadde ikke vært dumt å fått flere kvinner inn i tradisjonelle mannsyrker, hadde hjulpet til med å jevne ut lønnsforskjellene da mange av de jobbene kommer med god lønn å risiko og smusstillegg.

 

Stripete skrev (4 minutter siden):

Fiskerne er dog noe for seg selv. 

Ja hadde jeg vært kvinne så tror jeg at en fiskebåt med bare menn hadde gitt meg noen kjipe vibber, synd å si som mann, men jeg får litt "the implication" vibber av det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Så sjeldent at det blir nyhetssak ? Det hadde ikke vært dumt å fått flere kvinner inn i tradisjonelle mannsyrker, hadde hjulpet til med å jevne ut lønnsforskjellene da mange av de jobbene kommer med god lønn å risiko og smusstillegg.

 

Ja hadde jeg vært kvinne så tror jeg at en fiskebåt med bare menn hadde gitt meg noen kjipe vibber, synd å si som mann, men jeg får litt "the implication" vibber av det.

 

Er vel heller at jentene selv går til media eller at de blir "oppdaget" gjennom sosiale medier hvor de skriver om hverdagen sin i jobben. En ser ikke ofte at menn gjør det samme, men finnes noen, var en mannlig sykepleier jeg fulgte på instagram for en del år siden. Han la ut mye bra.

Ja, fiskeri er ikke ideelt for kvinner. Finnes nok av andre mannsdominerte yrker man kan prøve. 

Lenke til kommentar
Stripete skrev (5 minutter siden):

Er vel heller at jentene selv går til media eller at de blir "oppdaget" gjennom sosiale medier hvor de skriver om hverdagen sin i jobben. En ser ikke ofte at menn gjør det samme, men finnes noen, var en mannlig sykepleier jeg fulgte på instagram for en del år siden. Han la ut mye bra.

Ja, fiskeri er ikke ideelt for kvinner. Finnes nok av andre mannsdominerte yrker man kan prøve. 

Blir veldig off-topic, det som er problemet er at kvinner ofte har lettare for å innfinne seg med at jobben er slik og slik, og så utføre jobben likevel utifrå ei plikts og lojalitetskjensle. Det er tross alt noko enklare for ein snekkar å legge ned hammaren og nekte å bygge huset før han får X kroner i lønn sidan konsekvensen er at arbeidsgivar tapar pengar ved at huset ikkje blir bygd, og ein sjukepleiar som legg ned arbeidet og krev X kroner med det resultatet at pasientane lider under manglande stell og arbeidsivar er nesten like glad fordi då sparer ein lønnskostnaden ved at sjukepleiaren er i streik.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Blir veldig off-topic, det som er problemet er at kvinner ofte har lettare for å innfinne seg med at jobben er slik og slik, og så utføre jobben likevel utifrå ei plikts og lojalitetskjensle. Det er tross alt noko enklare for ein snekkar å legge ned hammaren og nekte å bygge huset før han får X kroner i lønn sidan konsekvensen er at arbeidsgivar tapar pengar ved at huset ikkje blir bygd, og ein sjukepleiar som legg ned arbeidet og krev X kroner med det resultatet at pasientane lider under manglande stell og arbeidsivar er nesten like glad fordi då sparer ein lønnskostnaden ved at sjukepleiaren er i streik.

Godt poeng, som ansatt i helsesektoren (..som kommer til å skifte beite) gir dette mening. 

Lenke til kommentar

Var en asylsøker dame som gikk ut i Vannet med barnevogn og barn og druknet begge da, husker ikke om babyen overlevde. Tror det var i Trondheim området.

Samlivsbrudd og lignende kan ødelegge folk, for de fleste går det bra.

Det er ulike årsaker til at familien går med i selvmord. Det kan være Hat, det kan være takler ikke at dere har sorg for at forelder er død, det kan være misforstått hensyn feks at man ikke tror den andre forelder takler barna, eller det kan være om ikke jeg kan ha dere, så skal ingen ha dere.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Trur det var Troms.

Ikke lenge siden ei polsk(?) kvinne hoppet fra fergen med sin 8-10 år gamle sønn midt i Østersjøen.

En utenlandsk kvinne tok livet av ungene men klarte ikke å ta sitt eget liv på Østlandet for noen år siden.

Både kvinner og menn gjør dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stripete skrev (2 timer siden):

En årsak kan være metodene som blir brukt. Menn velger gjerne mer "brutale" metoder, mens kvinnene velger metoder som er "seige".

Menn er gjerne mer impulsive enn kvinner også. For eksempel: selvmordsforsøk og selvmord er ikke uvanlig blant kvinner som sliter med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, et av trekkene/symptomene til denne personlighetsforstyrrelsen er at man er svært impulsiv. Jeg sier ikke at alle menn bare plutselig tar livet av seg altså, men at veien fra tanker til handlinger kanskje kan bli veldig kort for menn i forhold til kvinner. Nå skal det sies at flest kvinner forsøker å ta livet sitt da, men flest menn dør faktisk av det. 

Jepp, men så er spørsmålet hvorfor menn velger mer brutale metoder enn kvinner. Det kan både synes å handle om kulturelle faktorer, samtidig som menn biologisk er mer rustet for å utøve vold/aggressivitet enn kvinner: vi har mer muskelmasse, er større og har mer testosteron. Kanskje ligger det noe i hvordan vi innretter hjelpesystemet vår som gjør at veien blir lengre for menn? Jeg kjenner til flere selvhjelpsgrupper for menn hvor man møtes ut og gjør fysiske ting sammen, herunder "tøffe" aktiviteter som klatring, kampsport m.m. parallelt med at man snakker om ting og knytter bånd. Samtidig er det tradisjonelle hjelpeapparatet innrettet mot at man skal sitte ned i 45 min og snakke. Kanskje burde sistnevnte ha større innslag av førstnevnte, dersom man skal nå frem til menn i større grad? Eller er det vi menn som i større grad må avlæres disse "tough guy" greiene og oppsøke hjelp på samme måte som damene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 minutt siden):

Jepp, men så er spørsmålet hvorfor menn velger mer brutale metoder enn kvinner. Det kan både synes å handle om kulturelle faktorer, samtidig som menn biologisk er mer rustet for å utøve vold/aggressivitet enn kvinner: vi har mer muskelmasse, er større og har mer testosteron. Kanskje ligger det noe i hvordan vi innretter hjelpesystemet vår som gjør at veien blir lengre for menn? Jeg kjenner til flere selvhjelpsgrupper for menn hvor man møtes ut og gjør fysiske ting sammen, herunder "tøffe" aktiviteter som klatring, kampsport m.m. parallelt med at man snakker om ting og knytter bånd. Samtidig er det tradisjonelle hjelpeapparatet innrettet mot at man skal sitte ned i 45 min og snakke. Kanskje burde sistnevnte ha større innslag av førstnevnte, dersom man skal nå frem til menn i større grad? Eller er det vi menn som i større grad må avlæres disse "tough guy" greiene og oppsøke hjelp på samme måte som damene?

Dette er tommel opp. 

Å sitte i 45 min og snakke løser ingenting. Man blir bedre kjent med seg selv og kan få gode råd, men handling kreves. Det du skriver der, er handling. Jeg syns ikke det der er tough guy, jeg syns det er smart, så man trenger ikke avlære noe tough guy greier om du tenker at det der er det. :D 

Lenke til kommentar

Nå jobber jeg med psykisk helse, så jeg ville vel undergrave mitt eget yrke hvis jeg mente at samtaleterapi ikke løser noe. Jeg vil si at det er mye handling også i indre prosesser og samtale, og jeg opplever også at menn fint har mye å lære av å sette ord på følelser og åpne seg for andre om sårbare tema. Men jeg ser også at måten vi møter folk på i hjelpeapparatet fort bærer preg av "one size fits none". Har veldig sansen for disse psykologene som tar med seg folk ut på tur, behandlingssteder som fokuserer mye på aktiviteter sammen med pasientene sine, eller disse selvhjelpsgruppene som gjør ting sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (På 27.3.2024 den 9:54 AM):

Når nordmenn begår æresdrap så skylder man på at det er så jævla synd på mennene. Det er det ikke. At folk skal bli rik i en fei og gamble bort pengene, deretter å ta med seg hele familien når alt går galt er vel mer et tegn på at det er lettere å investere bort pengene sine i dagens samfunn, eller opparbeide seg stor gjeld.

Nordmenn begår ikke "æresdrap" i den forstand at de er del av en storfamilie som ønsker å gjenopprette familiens kollektive ære ved å drepe et enkelt familiemedlem. Akkurat det fenomenet er noe helt annet enn det vi ser her, der en enkeltperson velger å drepe hele familien.

Det kan sikkert handle om "æresfølelse", men er to forskjellige ting. Så man kan ikke kalle dette æresdrap.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 27.3.2024 den 10:08 AM):

Hvis en mann sliter får han beskjed om å skjerpe seg. Mann deg opp, dette er ingenting. Fiks det selv. Når kvinner sliter, er det som oftest menns feil. Samfunnet må legges bedre til rette for kvinner, man må lage ordninger for kvinner.

Det er lett å se at samfunnet verdsetter kvinner ekstremt mye høyere enn menn. 

Jeg er ikke enig i det hele tatt. Kanskje er det slik i din omgangskrets, men jeg kjenner meg ikke igjen blant de jeg kjenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 27.3.2024 den 11:47 AM):

Blir veldig off-topic, det som er problemet er at kvinner ofte har lettare for å innfinne seg med at jobben er slik og slik, og så utføre jobben likevel utifrå ei plikts og lojalitetskjensle. Det er tross alt noko enklare for ein snekkar å legge ned hammaren og nekte å bygge huset før han får X kroner i lønn sidan konsekvensen er at arbeidsgivar tapar pengar ved at huset ikkje blir bygd, og ein sjukepleiar som legg ned arbeidet og krev X kroner med det resultatet at pasientane lider under manglande stell og arbeidsivar er nesten like glad fordi då sparer ein lønnskostnaden ved at sjukepleiaren er i streik.

Nettopp!

Lenke til kommentar

Er det faren og drapsmannen som er avbildet om saken på vg nå? De skrev tidligere de ikke skulle gå ut med bilde?

 

Hvis det er han,ser han helt normal ut. Slik som med han i Nes. Han lignet på en slektning av meg så ganske ekkelt.

De skriver også at de lurer på hvorfor f.eks barna ikke hørte skudd om kona blei drept først.Og ikke minst naboer? Og at det ikke var lydtette skudd. Huff veldig ekkelt hele greia. Hvordan snur «normale» folk bare plutselig slik? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...