Gå til innhold

Hva tror dere feiler folk når de dreper/utsletter familien sin og seg selv?


Anbefalte innlegg

Grønnplante skrev (1 time siden):

Nok en familie drept/utslettet. Hvorfor tar ikke personen sitt eget liv isteden for å ta med seg hele familien i dragsuget? Hva tror dere er motivet? Psykiske problemer er tydelig men må være andre årsaker. Og drepe sine egne barn er bare så hinsides uforståelig. Håper ikke dette gir smitteeffekt. Hva tenker folk? Kjør debatt. 
 

Håper folk er snille med hverandre i påsken og heller forlater folk/sted om stemningen blir dårlig. 💛

En interessant artikkel om dette:

https://www.independent.co.uk/life-style/epsom-college-murder-suicide-family-b2286401.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Yepp det stemmer @Tussi er jeger selv så vet det det du må gjøre er å ta jegerprøva deretter tropper du opp på ditt politikammer og leverer inn  søknader om våpen til jakt og politiet sjekker om du har rulleblad har du plettfri vandel sender de søknaden hjem til deg  med påstemplet (Innvilget) helseopplysninger sjekkes ikke opp i søknaden skriver du under på at du er edruelig og oppegående (I dag er det elektronisk søknad så du kan omtrent sitte hjemme i stua drita full og søke om våpen og  psykiske problemer) jegerprøve siler ikke ut de som er totalt uegnet til å ta den våpen kan skaffes på 2 måter enten gjennom medlemskap i pistolklubb og eller skytterlag da får man disposisjon og kravet er gjerne at du må være medlem i 1 år være aktiv og delta før du kan søke slutter du må du kvitte deg med våpenet jeg vil si at enkleste måten å skaffe våpen på er jegerprøva + plettfri vandel  her beholder du våpen selv om du ikke løser vilttrygdavgift 

Ufattelig at man ikke må levere helseopplysninger for å få jaktvåpen...

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Ufattelig at man ikke må levere helseopplysninger for å få jaktvåpen...

Ja det er det bare se på Breivik det  nå er jeg passiv jeger da siden jeg var pårørende i 5-6 år men blir nok en tur i skogen til høsten og skyte litt ikke noen dyr men har betalt viltrygdavgift nå så åssen reglene er i dag vet jeg ikke siden vi hadde Norsk Våpenlov og Nå er det EU Våpenlov 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Grønnplante said:

Nok en familie drept/utslettet. Hvorfor tar ikke personen sitt eget liv isteden for å ta med seg hele familien i dragsuget? Hva tror dere er motivet? Psykiske problemer er tydelig men må være andre årsaker. Og drepe sine egne barn er bare så hinsides uforståelig. Håper ikke dette gir smitteeffekt. Hva tenker folk? Kjør debatt. 
 

Håper folk er snille med hverandre i påsken og heller forlater folk/sted om stemningen blir dårlig. 💛

Når det er muslimer så sier folk her på forumet at det er islam og krig med vesten etc etc, men når det er nordmenn er det plutselig psykiatri. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (5 minutter siden):

Men man må ha jegerprøven, og man må søke og tillatelse for kjøp, må man ikke?  

Jo, og hvis en blir innlagt på psyk kan de ta våpenet en periode, slik var det ihvertfall før. 

Men det er åpenbart ikke nok, hvis en ser på saker som dette, og f eks en del selvmord blant særlig menn som gjennomføres med skytevåpen. Jeg vet dog selvsagt ingenting om vedkommendes psykiske helse

Å kreve en helseerklæring fra lege før en tillater vanlige folk å få hendene i dødelige våpen kan redde liv

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ha forståelse for at enkelte sliter så voldsomt at de ser selvmord som eneste veien ut. Men å ta med seg uskyldige mennesker er helt uforståelig for meg.

Trist at det virker å bli flere og flere som sliter i samfunnet når man tenker på hvor rikt dette landet er, og hvor mye mere hjelp vi egentlig har ressurser til å tilby våre egne borgere.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Fins det for mye våpen i dagens samfunn mon tro. Det spørs om det kan være litt for fristende å dra frem våpen eller kniv så fort det er et argument eller diskusjon om noe. Det ender diskusjonen for å si det sånn.... Uansett er det en veldig skremmende utvikling, det må da ha vært minst 3-4 slike saker bare siste året. Trist hvis folk sliter, de må selv ta tak og enten få hjelp eller hjelpe seg selv på en eller annen måte. Det fins som regel en løsning på de fleste problemer uansett hvor mørkt det kan de ut der og da. Og for de som ser bare en utvei: Ikke legg skylden på andre for det du sliter med, de er ikke ansvarlig for ditt liv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Jo, og hvis en blir innlagt på psyk kan de ta våpenet en periode, slik var det ihvertfall før. 

Men det er åpenbart ikke nok, hvis en ser på saker som dette, og f eks en del selvmord blant særlig menn som gjennomføres med skytevåpen. Jeg vet dog selvsagt ingenting om vedkommendes psykiske helse

Å kreve en helseerklæring fra lege før en tillater vanlige folk å få hendene i dødelige våpen kan redde liv

Helsevesenet har ingen opplysninger om folk innehar våpen  eller ikke kun  politiet har disse opplysningene og derfor bør du ikke opptre offentlig full da kan lisensen bli dratt inn  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir fort nokre kniver på kjøkkenet, slakteutstyr, våpen osv. Men å bruke noko av dette for å drepe folk eller meg sjølv må eg nesten bli religiøs for å tru at vil skje, og religiøs blir eg aldri. Kan ikkje huske at di eg omgåast hever stemma nevneverdig om det blir diskusjon eller ikkje. Langt mindre ty til vold eller det som verre er.

 

Vi lever i ei meir usikker tid enn på lenge, så kanskje nokre av di svakaste/sjukaste tipper over, enten det er trua eller anna som driver di. Politiet finner kanskje ut av grunnen til desse hendelsane, så kan man jo håpe på at det er mulig å førebygge for i framtida. Håper at di aller fleste tenker seg om så mange ganger som det må til for at di ikkje tyr til drap og eller sjølvdrap. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (36 minutter siden):

Fins det for mye våpen i dagens samfunn mon tro. Det spørs om det kan være litt for fristende å dra frem våpen eller kniv så fort det er et argument eller diskusjon om noe. Det ender diskusjonen for å si det sånn.... Uansett er det en veldig skremmende utvikling, det må da ha vært minst 3-4 slike saker bare siste året. Trist hvis folk sliter, de må selv ta tak og enten få hjelp eller hjelpe seg selv på en eller annen måte. Det fins som regel en løsning på de fleste problemer uansett hvor mørkt det kan de ut der og da. Og for de som ser bare en utvei: Ikke legg skylden på andre for det du sliter med, de er ikke ansvarlig for ditt liv. 

Spørsmålet er jo egentlig hva er våpen ? hammer slegge brekkjern bordbein ? får du dratt inn jaktvåpenet ditt og du absolutt skal ta knekken på noen så har du jo også de andre tingene jeg listet opp de fleste jegere tar ikke livet av familien sin det er er helt klart de kan ikke søke hjelp for da blir våpen dratt inn og de får jo ikke jaktet da ? samme systemet som at folk oppsøker ikke legen ved alkoholproblemer for da ryker førerkortet pga de kan jo kjøre i fylla man hindres fra og søke hjelp ett sånn samfunn burde man ikke hatt jeg har hørt at det var uregistrerte våpen i slike tilfeller 

 

 https://www.nrk.no/norge/frykter-for-forerkortet.-derfor-tier-de-om-alkohol.-1.15473416

Lenke til kommentar
Grønnplante skrev (7 timer siden):

Men dette er dessverre veldig vanlig i USA. Var en politimann som skulle pensjonere seg men i stedet drap han de to barna sine,kona og seg selv. Dette skjedde også i januar i år tror jeg. Det er på dusinet av slike tilfeller i USA. Og nå begynner Norge å ta litt etter. Lille Norge kan ikke sammenlignes med store Usa men flere blir berørt/sjokket når det skjer her.  Tror dere at de kan være sjalu på egne barn,barna sine prestasjoner og dermed vil kvitte seg med de pga de ikke kan fremstå bedre enn seg selv?(narsissisme). 

Nekter å tro at vi tar etter / blir påvirket av USA, det ville i såfall vært en form for hjernevask. 

Og hjernevask driver IKKE vi i Norge med, det er det «heldigvis» bla. bare Kina, Russland og NordKora som driver med. 

https://www.forskning.no/spor-en-forsker-psykologi-terrorisme/spor-en-forsker-hva-er-hjernevask/822522

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Når det er muslimer så sier folk her på forumet at det er islam og krig med vesten etc etc, men når det er nordmenn er det plutselig psykiatri. 

Har du noen eksempler eller? Jeg kan ikke huske å ha sett noen her inne kalle partnerdrap for hellig krig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Men man må ha jegerprøven, og man må søke og tillatelse for kjøp, må man ikke?  

Ja det er korrekt tillatelse må du ha det gjøres en  vandels sjekk ingen  yttligere  undersøkelser reglene kan jo seff være endret siden jeg tok Jegerprøva 20 Mai 2011 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Grønnplante said:

Hva tenker folk?

Har det kommet noe frem rundt den andre saken? 

Har lurt på om økonomi kan være en faktor siden det er noe som har endret seg såpass mye i det siste at det kan ramme folk som har gamblet hodeløst med evig lav rente og tatt alt for høy risiko med egne og kanskje familiens sparepenger.  For folk som utadtil har virket suksessrike og som pludselig står til å miste alt og ha til utsikt å sitte i gjeld til hodet resten av livet kan det fremstå som en enkel (eventuelt eneste) vei ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det bare handler om psykiske problemer. Har ikke lest svarene i tråden men kanskje noen allerede er inne på dette. Spekulerer som bare det nå, uten å knytte spekulasjonen til en bestemt sak. 

Ofte tenker jeg at personen som har drept familien og seg selv har "svin på skog" i form av noe som personen tror er umulig å fikse. Noen ting kan jo ikke fikses, for eksempel skade man har påført andre eller vanvittig økonomisk gjeld (nå snakker jeg om det ekstreme, typ at du må vinne i Lotto for å noen gang bli gjeldsfri). En vei ut av det er å ta livet av sine offer/medvirkere og seg selv. Jeg tenker det må foreligge en veldig god grunn for at noen skal gjøre noe så makabert, og da tenker jeg at noe som personlig råker/påvirker drapspersonen, er en stor motivasjon. 

Folk dreper folk verden over daglig. Å peke på psykiske problemer blir for enkelt. I vårt samfunn er dette ikke normalen og det er unormalt og tragisk når noen dreper hverandre, men det er ikke slik at du har en lang liste med diagnoser og historikk i psykiatrien for å kunne gjøre noe slikt. Et eller annet skjer "oppi der", og det er både trist og uforklarlig når man aldri får vite grunnen. Menneskene som dreper her til lands er ofte tilsynelatende helt normale mennesker, da spesielt de som tar familien sin. Man kan jo si at man er ikke normal når man dreper, men det er ikke poenget. Man er i utgangspunktet en helt vanlig person - men vi vet jo ikke alt, vi kjenner ikke alt, og der er mye grums i menneskers liv som ingen andre vil se noe til, annet enn de det gjelder selv og de nærmeste. 

Det er så lett å si for oss at nei, det var ikke noe suspekt der, nei, de var ikke sånn og sånn. Man vil alltid tenke det beste om mennesker som går bort og spesielt når det skjer på en tragisk måte. Ikke alle vet alt heller, selv om de hevder det. At naboen sier at "det var aldri noe tull, oppegående og bra mennesker" så betyr ikke det at det stemmer. 

Tenk litt på hvorfor noen skulle drepe noen. Er det for å beskytte den de dreper? Nei. Er det for å skade personen? Nei, det gir jo ikke mening, for personen dør, livet er ferdig, det gjør ikke vondt. Er det for å beskytte seg selv? Kanskje. Men hva om man også tar livet sitt? Man vil ikke leve med byrden av å ha drept sine nærmeste, uavhengig av grunnlag? 

Igjen, ingen fakta her, kun påstander og spekulasjoner. Familiedrap og selvmord er kjempe trist. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...