Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vårrengjøring - hvordan spare penger på gjenvinningsstasjonen?


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan praksis er på gjenvinninsstasjonen når de skal bedømme hva du skal betale?

Prisene her er 145,- per påbegynte m³. Lurer på om noen har erfaring med hvordan det prissettes i praksis. Anslår de volumet eller er det i praksis én pris for stasjonsvogner uansett?

Har en stasjonsvogn, med 1,6 kubikkmeter lagring med nedslåtte bakseter.
Da skal jeg betale for 2 kubikk hvis den er stappfull, og 1 kubikk hvis den er ca 2/3 full.

Dette er gjerrigknark opplegg, men gidder ikke kaste bort hundrelapper eller kjøre ekstraturer hvis jeg ikke trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst så er en kubikk mye i privat avfall, så det kan umulig være mye å spare her.

Det su kan gjøre er;

  • Gis bort på Finn. Er det noe som kan være interessant for andre å hente? 
  • Sortere og kvitte seg med avfall på andre måter. Brenne rent treverk, elavfall leveres til butikker,++
  • Stable kompakt
     
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører mange lass i måneden. Trikset er å sortere godt og opplyse om hva du har med. Restavfall koster veldig mye å kvitte seg med. Papp, plast og lignende er helt andre priser. 

"hei, jeg har 15 sekker med plast, noen store esker med papp, en sekk isolasjon og ett par sekker med restavfall" 

 

Betaler alltid for lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man lyver selvsagt ikke eller unngår å betale 🙂

Det er ikke pent. Men hvis gjenvinningsstasjonen har skrevet at det betales med Vipps eller kort, kan vi påpeke at vi ikke får betalt med våre kontanter. Og dermed må reise uten å betale. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Først og fremst så er en kubikk mye i privat avfall, så det kan umulig være mye å spare her.

Det su kan gjøre er;

  • Gis bort på Finn. Er det noe som kan være interessant for andre å hente? 
  • Sortere og kvitte seg med avfall på andre måter. Brenne rent treverk, elavfall leveres til butikker,++
  • Stable kompakt
     

Det er mye ja. Mange år med skrotnisse fører til mye ymse skrot som ingen vil røre.

Det er vel kanskje snakk om å spare seg 2-3 ekstra turer hvis jeg må være forsiktig med å fylle opp bilen for mye. En del av tingene skal leveres til "bruktbuå", men hvis de ikke vil ha det så må jeg kanskje betale for å kaste det 50 meter unna.

Stabler alltid kompakt :D
 

Valmeth skrev (10 minutter siden):

- bo i en kommune hvor det ikke koster ekstra å levere selv på anlegget. 

At det ikke er standard at fri levering til søppelplass inngår i renovasjonsavgiften i alle kommuner synes jeg er helt utrolig. 

Hvilken kommuner er det som IKKE har gebyr for å levere avfall?  Det koster å gjenvinne, og de som kaster mye bør betale mer enn de som kaster innenfor rammene. Det er helt fair synes jeg.

Stavanger kommune har også ordning med vederlagsfri henting av 3 kubikk grovafall, 3 ganger per år:

https://www.hentavfall.no/rogaland/vilkar/grovavfall/

Bruker denne for å bli kvitt det verste, så det er en helt genial løsning. Glad jeg bor i en kommune med service-rettet renovasjon :D

 

Gavekort skrev (3 timer siden):

Min erfaring her er at det skal en del til før du går over kneiken til 2 kubikk. Blir overrasket om du må betale for mer enn 1 kubikk for en stasjonsvogn.

Takk, den skal jeg ta med meg. Skal melde tilbake!

 

 

Nepa skrev (50 minutter siden):

Man lyver selvsagt ikke eller unngår å betale 🙂

Kunne ikke falt meg inn! 😮 

 

Sjørøver skrev (2 timer siden):

Jeg kjører mange lass i måneden. Trikset er å sortere godt og opplyse om hva du har med. Restavfall koster veldig mye å kvitte seg med. Papp, plast og lignende er helt andre priser. 

"hei, jeg har 15 sekker med plast, noen store esker med papp, en sekk isolasjon og ett par sekker med restavfall" 

 

Betaler alltid for lite. 

Her er det enten 145,- eller gratis for elektrisk, farlig, hageavfall + noen mer spesielle kategorier. De har vel blitt brent på sånne som deg før da ;)

Lenke til kommentar
Folkvang skrev (3 minutter siden):

 

Hvilken kommuner er det som IKKE har gebyr for å levere avfall? 

"Javel, se det!" - Vil ikke si hvor jeg bor, men der har du et hint.

 

Tar det som en selvfølge at jeg privat får levere så mye jeg vil uten ekstra kostnad. Det meste som er brennbart + alt restavfall går i ovnen på forbrenningsanlegget, som de i byen betaler for om de vil ha fjernvarme. I min verden blir det litt som at bensinstasjonen skal betale meg for å få lov til å tanke bilen min og bli kvitt drivstoffet sitt 😕 

Alternativet er jo at søppel brennes hjemme og/eller graves ned i myra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har nå regnet på det - og det koster litt mer å flytte til Kristiansand enn å levere til anlegget 5 minutter unna 🤣

Du har kanskje rett i at man burde kunne levere uten å betale ekstra - kanskje det hadde ført til færre villfyllinger som kanskje koster samfunnet mer enn å fjerne vederlaget...det burde noen skrive gradsoppgave om!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Folkvang said:

Noen som vet hvordan praksis er på gjenvinninsstasjonen når de skal bedømme hva du skal betale?

Det kjem truleg an på kvar i landet du er, men mi erfaring er at dei omlag bøyer seg bakover for å ta minstegebyret, og at dei ikkje vil ta meir enn det med mindre det åpenbart er snakk om næring eller store mengder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (6 timer siden):

- bo i en kommune hvor det ikke koster ekstra å levere selv på anlegget. 

At det ikke er standard at fri levering til søppelplass inngår i renovasjonsavgiften i alle kommuner synes jeg er helt utrolig. 

Eller bo nær en kommune som ikke tar betalt.
De sjekker ikke hvor du bor. 

Lenke til kommentar
On 17.3.2024 at 4:09 AM, Dubious said:

Eller bo nær en kommune som ikke tar betalt.
De sjekker ikke hvor du bor. 

Dette er innført i "javel, se det"-byen så her er det kamergjenkjenning og bom ved inngangen. Alle abonnenter må registrere skiltnummer på bilene i husstanden for å slippe inn gratis. For mye søppelturisme fra omkringliggende kommuner.

Lenke til kommentar

Vanskelig å svare på hvordan praksis er hos deg. Her har vi kort med en kvote på 6 m3 pr. abonnement. De som sitter og tar imot kjøretøy er ganske greie. Minste mengde som kan registreres er 0,5 m3. Jeg har ofte levert 2-3x det volumet han i skranken anslår. 

Men det er jo ofte fraksjoner som er gratis å levere. Farlig avfall er en av dem. Du burde sjekke prisingen på nettstedet til avfallselskapet ditt. Det slår meg som rart at det skal være flatt 145,- pr. påbegynt kubikkmeter.

Lenke til kommentar

Her i kommunen betaler man litt ekstra for året og så er all levering av avfall inkludert. Veldig grei løsning, og enkelt å levere. Lange åpningstider, til og med lørdag. Det er ingen som sjekker hvem du er eller om du bor i kommunen. Vil ikke overraske om det kommer folk fra andre kommuner og leverer. I nabokommunen som er en større by ser jeg folk regelmessig stå 3-4 timer i kø på våren når de skal levere. Det slipper man her. Det er også noe som heter avfallstaxi man kan bestille 2 ganger i året. Da må man sortere og det er maks 2 kubikk per gang. 

Lenke til kommentar
Terrassebord skrev (På 19.3.2024 den 12:14 PM):

Hehe...

"Haddesålenge, hils og farvel, æ ser dæ på søpla i kveld" 😄

"Å, æ det det?" :D

 

Det stemmer at det har kommet bom, men av og til er den åpen så man smyger seg inn uansett. Kjenner flere som har blitt slipt inn ved å si at de kjører søppel med lånt bil siden deres mangler hengerfeste. Ble visstnok ikke spurt om navn eller adresse heller. 

Har inntrykk av at det er mest for å skremme vekk uvedkommende, men ingen av de som jobber på stasjonen bryr seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...