Gå til innhold

BankID appen. Biometri: Må ha Chrome?


Anbefalte innlegg

Har firefox som nettleser på mobilen. Men da jeg skulle aktivere fingeravtrykk for BankID appen, får jeg denne beskjeden:
 

Spoiler

Screenshot_20240315-142020.thumb.jpg.f861be95f863b434d331480a953469a8.jpg


Man må ha Chrome, hvorfor det? Har biometri på en rekke andre apper og greier, trodde egentlig ikke nettelserne har noe med det å gjøre :hmm:Iallefall så liker jeg ikke den beskjeden og liker ikke Chrome. Er der noen omvei her?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skjer er at BankID appen bruker den innebygde nettleseren i Android til å laste den siden der. Så det hjelper ikke at du installerer Chrome, du må nok oppdatere Android (om mulig). 

 

Du kan muligens omgå at den bruker innebygd nettleser i App i stillinger, og standarder, og fjerne at den skal være standardapp for linker. 

 

Har du prøvd å trykke de 3 prikkene nede til høyre og se om du får valg å åpne i annen nettleser? 

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Står at jeg har nyeste versjon av Android.

Ser ikke at hvordan fjerne noe sånt i innstillinger for App (vet ikke sikkert om jeg ser på rette sted)

3 prikker sier at jeg kan åpne i Firefox, men da for jeg beskjed om at BankID appen ikke kan brukes, men at du kan prøve å oppdatere nettleseren eller installere Chrome.

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Svein M skrev (19 minutter siden):

Ville prøvd Chrome (men vet ikke om det vil løse problemet).

Tror også det ville funket. Har Chrome avslått. Prøvde tidligere en dag med å slå den på, og startet prosessen. Da så det ut som det satte i gang å aktivere, men jeg avbrøt før det ble gjort ferdig. Fordi jeg stoler ikke på Chrome og vil ikke bruke den. Tror den samler inn slike opplysninger på en skummel måte. Holder meg unna den.

Hva gjør andre da, bruker dere Chrome for biometri til den appen eller noe annet?
Installerte Brave og prøvde den, ble avvist på samme måte som Firefox.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Delvis said:

Hva gjør andre da, bruker dere Chrome for biometri til den appen eller noe annet?
Installerte Brave og prøvde den, ble avvist på samme måte som Firefox.

Bruker Vivaldi, chrome er slått av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Du stoler ikke på Chrome, men har ingen problemer med å bruke Android? 🤔

Der er ikke så farlig å ha Chrome installert om du bruker en annen stort sett alltid. Da får de ikke samle inn så mye.

Jeg har ikke BankID på mobil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Curuion skrev (14 minutter siden):

Bruker Vivaldi, chrome er slått av. 

Prøvde. Får samme beskjed at nettlese ikke støttes. Funker den for det der hos deg altså?

nebrewfoz skrev (26 minutter siden):

Du stoler ikke på Chrome, men har ingen problemer med å bruke Android?

Vet ikke hva selve Android gjør med deg. Men det som får meg til å reagere, er at det ser ut som man krever Chrome for å aktivere biometri på akkurat den appen der. Kommer ikke til å bruke Chrome til det, før jeg eventuelt finner ut årsaken til at man bruke den, og ikke godtar andre nettlesere til det. Hvis dette ikke er et eller annet som gjør at det er sånn hos bare meg da. Kan jo lure på det, hvis noen får det til å funke med Vivaldi.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (31 minutter siden):

Jeg har ikke BankID på mobil.

Det er vel ingen som har det lenger. vi ble alle nedgradert til den nye elendige BankID appen som er tungrodd som fy i forhold til BankID på mobil som virket bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Står at jeg har nyeste versjon av Android.

Ser ikke at hvordan fjerne noe sånt i innstillinger for App (vet ikke sikkert om jeg ser på rette sted)

3 prikker sier at jeg kan åpne i Firefox, men da for jeg beskjed om at BankID appen ikke kan brukes, men at du kan prøve å oppdatere nettleseren eller installere Chrome.

 

Det trenger ikke bety så mye om det står at du har nyeste versjon av Android, kan være du har en litt eldre modell som har siste Android versjon som ble tilbydt men at du henger etter flere versjoner. Hvilken mobiltelefon er det du har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter også med å aktivere biometri, men får en annen feilmelding. Står "Try again later. We're currently experiencing technical issues with activation of BankID with face, finger or pin identification..". Får samme feilmeldingen med både Firefox og Chrome på en P20 pro med Android 10. 

Satser på at dette ordner seg etterhvert med en oppdatering.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Delvis said:

Prøvde. Får samme beskjed at nettlese ikke støttes. Funker den for det der hos deg altså?

Som jeg skrev bruker den android sin innebygde nettleser. Og BankID gjør en sjekk om den tilfredsstiller visse krav. Dersom den ikke gjør det, får du feilmeldingen du fikk. 

Det betyr ikke at de krever Chrome, det betyr garantert bare at den er for gammel. 

Jeg tør nesten vedde på at telefonen din er noen år gammel og ikke lenger får oppdateringer til Android, og dermed har en utdatert nettleser. 

Bank apper er nådeløse på at systemet er oppdatert, og er de første som blokkerer installasjon på eldre Android versjoner. 

Endret av John-B
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
minim skrev (29 minutter siden):

Det er vel ingen som har det lenger. vi ble alle nedgradert til den nye elendige BankID appen som er tungrodd som fy i forhold til BankID på mobil som virket bra. 

Ja der kan det blitt egnet til å forvirre, fordi navnene ligner hverandre. Noen kan ha BankID på mobil enda, hvis de ikke har endret sim eller noe, da funker det fremdeles Har hatt det helt til nyttår, da leverandøren fikk ny plattform. Da falt den ut.

Man gikk over til Bank ID engangs-app, som nå er blitt erstattet med BankID app, som altså ikke har noe med BankID på mobil å gjøre. Hovedforskjellen er at med BankID på mobil, behøvde man ikke være koblet til internett for å logge inn. 

tflovik skrev (21 minutter siden):

Det trenger ikke bety så mye om det står at du har nyeste versjon av Android, kan være du har en litt eldre modell som har siste Android versjon som ble tilbydt men at du henger etter flere versjoner. Hvilken mobiltelefon er det du har?

Motorola G51. Ikke spesielt gammel, men en jeg kjøpe i hasta da den forrige røk.
 

Mr. A skrev (19 minutter siden):

Sliter også med å aktivere biometri, men får en annen feilmelding. Står "Try again later. We're currently experiencing technical issues with activation of BankID with face, finger or pin identification..". Får samme feilmeldingen med både Firefox og Chrome på en P20 pro med Android 10. 

Satser på at dette ordner seg etterhvert med en oppdatering.

  Ja tror dere begge kan har rett, at det går seg til etterhvert. Vet forresten ikke sikkert enda hva man trenger biometri så mye for på den appen der. Funker veldig enkelt uten ved innlogginger. Bare å trykke "ja det er meg" knappen så er man videre.

John-B skrev (7 minutter siden):

Jeg tør nesten vedde på at telefonen din er noen år gammel og ikke lenger får oppdateringer til Android, og dermed har en utdatert nettleser. 

C 1,5 år gammel 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
tflovik skrev (Akkurat nå):

Ser ut til at minimums krav er Android 7, da må man ha bra gammel telefon for at ikke Bankid skal virke og Motorola G51 burde klare det uten problem.

Ja tror John-B kanskje misforstår noe her. Appen ble installert uten problem, og fungerer helt fint ellers. Problemet er bare den biometri biten.
 

Lenke til kommentar

Firefox er vel den eneste gjenlevende nettleseren som ikke er chromium basert..
Så jeg forstår at BankID har prioritert chrome..

Men som nevnt over burde du ikke bruke Android eller Apple om du er redd for å ha noe som samler opplysninger. Kjøp deg en dum telefon eller bytt på den OS til noe annet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Delvis skrev (23 minutter siden):

Ja tror John-B kanskje misforstår noe her. Appen ble installert uten problem, og fungerer helt fint ellers. Problemet er bare den biometri biten.
 

Har du aktivert kode for å åpne telefonen? Det kreves vel nå på Bankid.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
tflovik skrev (33 minutter siden):

Har du aktivert kode for å åpne telefonen? Det kreves vel nå på Bankid.

Har pinkode som må brukes til å låse den opp, hvis det er det du mener.
For å presisere, så fungerer appen fint til å logge seg inn også. Så det er altså den prosessen som starter med: "Aktiver raskere BankID- Nå kan du bruke BankID med skjermlås eller PIN på tjenester som støtter dette" jeg snakker om her. Og der kommer da videre dette med å aktivere ansiktsgjennkjenning eller fingeravtrykk opp. Før da altså den meldingen om at nettleser ikke støttes kommer opp.
Bruker biometri til å logge inn på feks Vipps, og en rekke andre apper. bl. a to mobilbank-apper. Den siste lagt inn ganske nyligen(par uker siden). Fikk aldri melding om nettlesere som ikke støttes eller noe sånt da..

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...