Gå til innhold

BankID appen. Biometri: Må ha Chrome?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Delvis said:

Ja tror John-B kanskje misforstår noe her. Appen ble installert uten problem, og fungerer helt fint ellers. Problemet er bare den biometri biten.
 

Det eneste jeg misforstod er at den innebygde nettleseren ikke er en del av Android lenger, men i stedet oppdateres via Play Store. 

Appen heter Android System WebView

Gå inn innstillinger, apper og finn den i listen der. Når du går inn på den, ser du versjonsnummer helt nederst. Hva er det? 

Du kan forsøke å avinstallere og deaktivere og se hva bankid appen gjør da. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (9 minutter siden):

Appen heter Android System WebView

Gå inn innstillinger, apper og finn den i listen der. Når du går inn på den, ser du versjonsnummer helt nederst. Hva er det? 

Ok. Versjonen er: 122.0.6261.105

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Delvis said:

Ok. Versjonen er: 122.0.6261.105

OK den er ny, men jeg har misforstått mer, kan se ut som den kun brukes dersom du IKKE har en nettleser installert som støtter Embedded visning innad i apper. 

Jeg ser i mitt tilfelle åpner BankID linker i Vivaldi siden jeg har satt den som standard. I ditt tilfelle åpnes de nok da i Firefox som ikke er støttet. 

Jeg tror løsningen er å installere Chrome, og sørge for at den er satt som standard nettleser. Så prøver du å aktivere. Når du er ferdig å aktivere kan du avinstallere Chrome igjen.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
John-B skrev (1 minutt siden):

OK den er ny, men jeg har misforstått mer, kan se ut som den kun brukes dersom du IKKE har en nettleser installert. 

Jeg ser i mitt tilfelle åpner BankID linker i Vivaldi siden jeg har satt den som standard. 

Jeg tror løsningen er å installere Chrome, og sørge for at den er satt som standard nettleser. Så prøver du å aktiver. Når du er ferdig å aktivere kan du avinstallere Chrome igjen. 

Ok. Chrome ser ut til å være fast innstallert. Kan kun slås av og på. Skal vurdere det, men avventer å forsøke Chrome til dette før jeg eventuelt vet mer. Kan andre benytte andre nettlesere enn Chrome til det der, bør jeg kunne det også.  

Lenke til kommentar

Du må gjøre dette for å sette chrome (eller Edge, Vivaldi) til standard: https://support.google.com/android/answer/14324187?hl=en

Det har ingen betydning senere hvilken nettleser du bruker til å aktivere, så snart det er gjort kan du deaktivere nettleseren igjen. Det er ikke slik at fingeravtrykket blir tilknyttet nettleseren på noen måte. 

 

Grunnen til at vi fikk gjort det med andre nettlesere er fordi våre nettlesere bruker Chrome i bunn. Firefox er en av få med egen nettleser motor. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ja har byttet både Brave og Vivaldi til standard ifm å forsøke dem. Akkurat nå er Vivaldi det.
Likevel peker appen på at den trenger Chrome.

John-B skrev (8 minutter siden):

Det er ikke slik at fingeravtrykket blir tilknyttet nettleseren på noen måte. 

Neivel. Men i dette tilfellet er jeg ikke så sikker. Mobilen kan være hacket eller det kan være et virus som lager kluss her for alt jeg vet. Så forløpig holder jeg Chrome unna og avslått enn så lenge.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 timer siden):

Ja der kan det blitt egnet til å forvirre, fordi navnene ligner hverandre. Noen kan ha BankID på mobil enda, hvis de ikke har endret sim eller noe, da funker det fremdeles Har hatt det helt til nyttår, da leverandøren fikk ny plattform. Da falt den ut.

Beklager da har jeg  misforstått. Jeg har ikke byttet leverandør kun fordi jeg ikke ville nedgradere til appen, men ble tvunget over i desember så jeg trodde alle da ble det.  

Complexity skrev (5 timer siden):

Firefox er vel den eneste gjenlevende nettleseren som ikke er chromium basert..
Så jeg forstår at BankID har prioritert chrome..

Men som nevnt over burde du ikke bruke Android eller Apple om du er redd for å ha noe som samler opplysninger. Kjøp deg en dum telefon eller bytt på den OS til noe annet.

Det komiske er jo at den nye løsningen er låst til plattform (android/iOS), altså kan ikke TS kjøpe en "dum" telefon som han kunne med bankid på mobil. I tillegg til å være låst på plattform er den også låst til chromium nettleser. Det hele begynner å bli komisk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...