Gå til innhold

Koreanske Ramen Nudler: Usunt - Kreftfremkallende


Anbefalte innlegg

Jeg leste nylig litt om Koreanske nudler som har vært oppdaget karsinogen stoffer (kreftfremkallende stoffer). Jeg spiser Koreanske nudler ofte, og det fikk meg til å bli litt bekymret.
https://www.youtube.com/watch?v=Z5bKsAk7orc
https://www.youtube.com/watch?v=suIDGW5KGNI

Da jeg undersøkte listen over Ingrediensene av de produktene jeg bruker å kjøpe på Asiatiske marked ble jeg overrasket hvor mye E-stoffer som ble brukt bare i nudlene.
Jeg er også litt negativt til bruk av Palmeolje i nudlene.

Samyang Buldak Spicy Hot Chicken Flavor Ramen
buldak.jpg.bbe77b9952d985fdc56775bc55a5ac77.jpg

Sitat

NUDLER: Hvetemel, fortykkningsmiddel (E1420, E412), palmeolje, hvetegluten, salt, emulgator (E422, E322(inneholder soya)), soyaolje, surhetsregulerende (E501, E500, E339, E330), vann, tecopherol (tokoferol) pulver (inneholder soya), grønn te ekstrakt, farge (E101)
SAUS: Vann, kunstig kylling smak (inneholder gluten, soya, selleri), soyasaus, sukker, habanero chili, chili, soyaolje, løk, chili olje, hvitløk,  fortykkningsmiddel (E1420), chili oleoresin, farge (E160c), svart pepper, karri krydder (inneholder selleri)

Samyang Buldak 2x Spicy Hot Chicken Flavor Ramen Noodles
buldak2.png.d2e542267a0099f65f51828d4173c2a0.png

Sitat

NUDLER: hvetemel, tapiokastivelse, palmeolje, hvetegluten, salt, soyabønneolje, vann, syreregulator (E501, E500, E339, E452, E330), fortykningsmiddel (E412), emulgator (E322), farge (E101)
SAUS: (vann, kunstig kyllingaromapulver, hvitt sukker, soyasaus, rød pepper-pulver, soyabønneolje, løkpulver, chiliekstrakt, salt, hvit-løkpulver, tapiokastivelse, gjærekstraktpulver, svart pepper-pulver, karripulver), flak (ristet sesam, tørket sjøgress).

Samyang Buldak 3x Spicy Hot Chicken Flavor Ramen Noodles
buldak3.thumb.png.d4341f00b6e9fb960afec8df298db040.png

Sitat

NUDLER: Hvetemel, modifisert tapiokastivelse, palmeolje, hvetegluten, salt, emulgator (soya lektin E322), surhetsregulerende middel (E501, E500, E399), fortykkningsmiddel (E412), sitronsyre (E330), grønn te-aromaolje.
SAUS: Vann, soya saus, sukker, kunstig kylling krydder, kunstig kyllingsmak, chili pulver, soya olje, chili ekstrakt paprikapulver, løk, smaksforsterker (E621), hvitløk, modifisert potetstivelse, paprika ekstrakt, sort pepper pulver, karri pulver.

Shin Ramyun

Sitat

NUDLER: Hvetemel, potetstivelse, palmeolje, salt, surhetsregulerende (E501, E500, E339), antioksidant (E306), emulgator (E322-inneholder soya), krydder (gjærekstrakt, soyabønner, hvitløk, hvetestivelse), grønn te ekstrakt, fargestoff (E101)
KRYDDERPULVER: Krydder (hyrolysert vegetabilsk protein (soya), maltdekstrin, gjærekstrakt, salt, hvetemel), salt, krydder (maltdekstrin, svart pepper, rød chili pulver, hvitløk, maismel), smaksforsterkere (E621, E627, E631), sukker, glukose, shiitake sopp.


Det er litt varierende Ingredienser mellom disse på Nudlene, selv om det burde vært likt der.
Noen E-stoffer er vekslet ulikt mellom surhetsregulerende middel og emulgator.

 

Er det noen bedre (sunnere) måte å lage Nudler på?
Er det noen type nulder som ikke er så "Instant". Jeg bryr meg ikke om hvor lenge jeg må koke nudlene, hvis jeg kan få dem litt sunnere. Man kunne selvsagt laget Nudler selv hjemme fra grunnen av, men det er mye arbeid.

Nudler kan jo være litt beslektet med Spagetti/Pasta. Pasta er en av mine favoritter.
Spagetti man kjøper i butikken har veldig lite Ingredienser i forhold til disse Instant Nudlene. De er som regel laget av Vann, Hvetemel, Egg, og de jeg har kjøpt har ikke noen av disse E-stoffene.

Man får jo kjøpt "Norske" nudler på butikken som er mye "Sunnere", men det blir jo da ikke ekte Koreanske nudler.
https://www.dagbladet.no/tema/her-er-de-sunne-nudlene/63542221

Men Selve nudlene er en ting. Det jeg liker med disse Koreanske nudlene er sausen som følger med, og der er det ganske mye E-stoffer.

Endret av DJViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet i dag er at matvare-industrien er hyperfokusert på kostnadskontroll og inntjening. Da er det veldig lett å ty til velsmakende stoffer som er negative for helsen. Dette er ekstra tydelig når man får billige produkter som normalt koster veldig mye tilberedt av dyktige kokker, men som jukses til ved å kombinere mye helseskadelige ting bare for å oppnå riktig smak og konsistens.

En ser jo en litt "snillere" del av dette med ultraprossessert mat som også bryter ned helse til de som konsumerer dette over tid, men det er langt fra så ekstremt som enkelte utenlandske produkter kan være

Nudler er jo i utgangspunktet noe man sterkt bør begrense i et godt kosthold. Det siste en bør gjøre er å skimpe på matvarekvalitet. Det du sparer på det i dag må du betale med redusert helse senere. Da er det smarte å bruke litt ekstra nå for å få det bedre senere, for du får problemene senere fordi den negative effekten skjer mens du enda tåler slikt rimelig godt, men tro meg, du setter deg opp til å få problemer senere.

Nudler er i utgangspunktet ren kjapp energi som vi ikke er designet for, og det skaper ofte betennelse i kroppen. Du hiver også innpå relativt tvilsomme krydderblandinger med bl.a store mengder salt. Hvis du absolutt vil spise dette bør du som minimum spise grønnsaker i forkant for å redusere en stor blodsukker-spike som ikke er bra for deg. Fiberet i dem vil forsinke opptaket i tarmen.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror jeg må lære meg å lage Ramen Nudler selv.
Det er nesten som Pasta, men med en liten vri. De bruker en Alkaline (på norsk Bikaronat, natron).

Da får man "sunnere" nudler, uten alle de tilsetningsstoffene.

Synd ingen som selger slikt ferdig i butikkene. Jeg har sett matlagingsvideoer på Youtube hvor det ble brukt ordentlige nudler som var frosent, og ikke Instant. Er vel vanskelig å få kjøpt noe slikt her. Det må da vel være mulig å importere. Asiatiske markeder har jo mye frosen mat fra Asia (men noe av det er laget i Europa).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E-stoffer er ikke i seg selv farlige. Det er bare navn på ting. Det kan være alt fra sunne ting, ufarlige ting og til ting man virkelig bør unngå. Hvert E-stoff må sjekkes for seg selv. E-290 f.eks. er noe nesten alle får i seg i mange drikkevarer, og noe som vi alle puster inn og ut hver bidige dag. Det er også meget god næring for planter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ble egentlig mest bekymret over den nyhetssaken hvor det ble oppdaget kreftfremkallende stoffer i mye av nudler fra Sør-Korea.

Men utenom det, så har vel ingen sagt at Hurtignudler er sunt. Jeg liker heller ikke at disse inneholder palmeolje.

Man klarer jo å lage tørket pasta uten alle disse tilsetningsstoffene, så hvorfor klarer dem det ikke med Nudler også.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (22 timer siden):

E-stoffer.

Det er mye myter om disse e-stoffene, men stort sett er de helt naturlige og helt uskadelige, om de selges her til lands så antar jeg det er godkjent for salg. 

 

DJViking skrev (22 timer siden):

Koreanske nudler som har vært oppdaget karsinogen stoffer

Potensielt kreftfremkallende, halve planeten er potensielt kreftfremkallende, så lenge du har variert diett utenom disse nudlene så ser jeg ikke et problem her. De vil alltids finne noe nytt som er potensielt kreftfremkallende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bacon øker sannsynligheten for tarmkreft blant annet... Det er forskjell på å være kreftfremkallende (altså noe som faktisk gir deg kreft) og være forbundet med økt forekomst av kreft. Det siste skal ikke avfeies, men det misbrukes av media for å lage overskrifter. 

Men på generelt grunnlag kan man si at det definitivt er et bedre alternativ å unngå å spise mat som har en ingrediensliste som krever en doktorgrad i kjemi for å forstå (altså ultraprossesert mat), framfor noe med et fåtall ingredienser som du umiddelbart kjenner igjen (prossesert mat).

De nudlene du viser til er definitivt ultraprosseserte.

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (22 timer siden):

Jeg leste nylig litt om Koreanske nudler som har vært oppdaget karsinogen stoffer (kreftfremkallende stoffer). Jeg spiser Koreanske nudler ofte, og det fikk meg til å bli litt bekymret.
https://www.youtube.com/watch?v=Z5bKsAk7orc
https://www.youtube.com/watch?v=suIDGW5KGNI

Da jeg undersøkte listen over Ingrediensene av de produktene jeg bruker å kjøpe på Asiatiske marked ble jeg overrasket hvor mye E-stoffer som ble brukt bare i nudlene.
Jeg er også litt negativt til bruk av Palmeolje i nudlene.

Samyang Buldak Spicy Hot Chicken Flavor Ramen
buldak.jpg.bbe77b9952d985fdc56775bc55a5ac77.jpg

Samyang Buldak 2x Spicy Hot Chicken Flavor Ramen Noodles
buldak2.png.d2e542267a0099f65f51828d4173c2a0.png

Samyang Buldak 3x Spicy Hot Chicken Flavor Ramen Noodles
buldak3.thumb.png.d4341f00b6e9fb960afec8df298db040.png

Shin Ramyun


Det er litt varierende Ingredienser mellom disse på Nudlene, selv om det burde vært likt der.
Noen E-stoffer er vekslet ulikt mellom surhetsregulerende middel og emulgator.

 

Er det noen bedre (sunnere) måte å lage Nudler på?
Er det noen type nulder som ikke er så "Instant". Jeg bryr meg ikke om hvor lenge jeg må koke nudlene, hvis jeg kan få dem litt sunnere. Man kunne selvsagt laget Nudler selv hjemme fra grunnen av, men det er mye arbeid.

Nudler kan jo være litt beslektet med Spagetti/Pasta. Pasta er en av mine favoritter.
Spagetti man kjøper i butikken har veldig lite Ingredienser i forhold til disse Instant Nudlene. De er som regel laget av Vann, Hvetemel, Egg, og de jeg har kjøpt har ikke noen av disse E-stoffene.

Man får jo kjøpt "Norske" nudler på butikken som er mye "Sunnere", men det blir jo da ikke ekte Koreanske nudler.
https://www.dagbladet.no/tema/her-er-de-sunne-nudlene/63542221

Men Selve nudlene er en ting. Det jeg liker med disse Koreanske nudlene er sausen som følger med, og der er det ganske mye E-stoffer.

Det verste de bruker mye i matvarerne der nede, er MSG.

MSG  er kjipt, du blir treig i hodet av det.

Forkles i mangen navn.

Anbefaler Toro der, det er MSG fritt.

Palmeoljefritt, ogsaa, selv om det hjelper ikke regnskogene saa mye. Vi spiser og  bruker for mye fett, saa allikevel. Usunnere ja, men fettforbruket,som krever store arealer hjelper det oss ikke med. Hadde vi plantet noe annet, for aa faa fett, saa hadde det krevd enda stoerre og mer arealer, som blir oedelagt, for aa fore menneskeheten, med fett.

Har ei venninne, som mener at hun trenger, shampo, balsam og afterbalsam, til kattene sine.

En liten avsporing, den siste biten, men saa at palmeolje, ble nevnt, og ville nevne dette.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

MSG er helt ufarlig i normale mengder, og en naturlig del av mye mat.

https://msgdish.com/clearing-up-common-msg-myths-and-misconceptions/

Gaar nok roligere for seg her ja. Der nede, er det helt ville tilstander, det staar jo i ren tilstand, sammen, med sukkeret og saltet.

Men heldigvis, litt mer kontrollerte og begrensede, tilstander her.

Klarer ikke smaken, av det jeg. Huff og huff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (5 minutter siden):

Uncle Roger sverger til MSG for å få bedre smak på den stekte risen/nudlene.
Tror jeg også har sett Gordon Ramsey bruke MSG.

Umami er nærmest essensielt for et smakfullt måltid spør du meg. Umami er superviktig i Europeisk matlagning også, vi bare kaller det noe annet. God kraft er jo gjerne stappfull av glutamat. 

Lenke til kommentar

Sjekket Mr Lee nå og for de som er redd E-stoffer er det bare 3 stk (2 smaksfortsterkere og 1 antiklumpemiddel).

(Men E-stoffer er jo bare tillatte stoffer som skal være trygge i de mengdene de brukes. Mange av de er helt naturlige.)

Så den enkle løsningen er å kjøpe Mr Lee's nudler istedet 🙂

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 10.3.2024 den 2:51 PM):

Jeg leste nylig litt om Koreanske nudler som har vært oppdaget karsinogen stoffer (kreftfremkallende stoffer). Jeg spiser Koreanske nudler ofte, og det fikk meg til å bli litt bekymret.
https://www.youtube.com/watch?v=Z5bKsAk7orc
https://www.youtube.com/watch?v=suIDGW5KGNI

Da jeg undersøkte listen over Ingrediensene av de produktene jeg bruker å kjøpe på Asiatiske marked ble jeg overrasket hvor mye E-stoffer som ble brukt bare i nudlene.
Jeg er også litt negativt til bruk av Palmeolje i nudlene.

Samyang Buldak Spicy Hot Chicken Flavor Ramen
buldak.jpg.bbe77b9952d985fdc56775bc55a5ac77.jpg

Samyang Buldak 2x Spicy Hot Chicken Flavor Ramen Noodles
buldak2.png.d2e542267a0099f65f51828d4173c2a0.png

Samyang Buldak 3x Spicy Hot Chicken Flavor Ramen Noodles
buldak3.thumb.png.d4341f00b6e9fb960afec8df298db040.png

Shin Ramyun


Det er litt varierende Ingredienser mellom disse på Nudlene, selv om det burde vært likt der.
Noen E-stoffer er vekslet ulikt mellom surhetsregulerende middel og emulgator.

 

Er det noen bedre (sunnere) måte å lage Nudler på?
Er det noen type nulder som ikke er så "Instant". Jeg bryr meg ikke om hvor lenge jeg må koke nudlene, hvis jeg kan få dem litt sunnere. Man kunne selvsagt laget Nudler selv hjemme fra grunnen av, men det er mye arbeid.

Nudler kan jo være litt beslektet med Spagetti/Pasta. Pasta er en av mine favoritter.
Spagetti man kjøper i butikken har veldig lite Ingredienser i forhold til disse Instant Nudlene. De er som regel laget av Vann, Hvetemel, Egg, og de jeg har kjøpt har ikke noen av disse E-stoffene.

Man får jo kjøpt "Norske" nudler på butikken som er mye "Sunnere", men det blir jo da ikke ekte Koreanske nudler.
https://www.dagbladet.no/tema/her-er-de-sunne-nudlene/63542221

Men Selve nudlene er en ting. Det jeg liker med disse Koreanske nudlene er sausen som følger med, og der er det ganske mye E-stoffer.

Det jeg ikke skjønner er hvordan disse matvarene slipper gjennom matkontrollen. Inntrykket mitt er at Norge er suverent best i klassen når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nedward said:

Men på generelt grunnlag kan man si at det definitivt er et bedre alternativ å unngå å spise mat som har en ingrediensliste som krever en doktorgrad i kjemi for å forstå (altså ultraprossesert mat), framfor noe med et fåtall ingredienser som du umiddelbart kjenner igjen (prossesert mat).

Sikker?

Strawberries contain dozens and dozens of chemicals with off-putting names, but these are all natural ingredients that won't cause you any harm

Skal målet ditt være å spise noe som inneholder et fåtall kjemikalier må du nesten spise noe ultra-raffinert siden naturlige ting innholder en hurv av forskjellige stoffer.

 

 

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (3 timer siden):

Men på generelt grunnlag kan man si at det definitivt er et bedre alternativ å unngå å spise mat som har en ingrediensliste som krever en doktorgrad i kjemi for å forstå (altså ultraprossesert mat), framfor noe med et fåtall ingredienser som du umiddelbart kjenner igjen (prossesert mat).

Einaste grunnen til at det er ein viss grad av samanheng er at mange matprodusentar bruke E-nummer på ting som høyres skummelt ut, medan ting som har fått meir folkelege namn så bruker ein dette namnet i staden for. 

Lang liste over E-stoff kan indikere at produsenten prøver å glatte over noko, men det treng ikkje å bety det. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 11.3.2024 den 4:17 PM):

Sikker?

Strawberries contain dozens and dozens of chemicals with off-putting names, but these are all natural ingredients that won't cause you any harm

Skal målet ditt være å spise noe som inneholder et fåtall kjemikalier må du nesten spise noe ultra-raffinert siden naturlige ting innholder en hurv av forskjellige stoffer.

 

 

 

The Avatar skrev (På 11.3.2024 den 4:33 PM):

Einaste grunnen til at det er ein viss grad av samanheng er at mange matprodusentar bruke E-nummer på ting som høyres skummelt ut, medan ting som har fått meir folkelege namn så bruker ein dette namnet i staden for. 

Lang liste over E-stoff kan indikere at produsenten prøver å glatte over noko, men det treng ikkje å bety det. 

Poenget var ikke ingrediensene i selv. Heller det at slike ingredienslister er en god indikasjon på at det er ultraprossesert mat det er snakk om hvis man ikke har andre referanser. Det er ikke nødvendigvis helt heldig å spise. Kanskje spesielt stivelse som er gått igjennom en ekstruderingsprosess, som gjerne pasta o.l. har gjort.

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på noen YouTube-videoer for å lage Ramen nudler.
Veldig enkel oppskrift.
Hvetemel, Salt, Vann, Natron

En annen oppskrift brukte også litt tapiokastivelse/maisstivelse når deigen ble kjevlet ut.

Man kan bruke en pastamaskin for å flate ut, og lage nudlene (på samme måte som pasta).
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...