Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starte å mekke


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 19 år og har alltid vært interessert i biler, men jeg kan ikke så mye om biler, og da mener jeg om alt under panseret osv. jeg har nå bestemt meg at jeg skal lære det og jeg tenker å starte et prosjekt, men er det noen her som har noen bra starter tips, ellr kanskje vil være en mentor😅? (Om det ikke blir for mye å be om. Kanskje vise meg ditt prosjekt og lære meg ting derifra osv) Jeg er fast bestemt på at jeg skal lære meg å mekke og at jeg skal bli ferdig med et prosjekt før 2025

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag kan man lære utrolig mye via bilrelaterte forum og youtube. Jeg er ingen mekaniker men har en viss interesse for mekaniske virkemåter. Bytter selv mye slitedeler på min bil ved hjelp av instruksjonsvideoer på youtube. De som legger ut disse videoene er stort sett folk med høy interesse.

Anbefaler da en bil med god tilgang til bildeler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Start med en bil med godt miljø så du har noen å spørre. Kjøp f.eks en land Rover så er du sikker på å aldri ha en feilfri bil slik at det alltid er noe og skru på samt at det er mange entusiaster å spørre som har vært borti de samme feilene mange ganger selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sweet spottet for mekkebiler er rundt tusenårsskiftet. Da slipper du vakuumstyring, umoden mekanisk innsprøytning eller forgassermotorer, men slipper også unna svarte elektronikkduppedingser om kun kan byttes om du løfter ut motoren først.

Enig i at du bør finne en bil som er populær å mekke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, MF27 said:

Jeg er en gutt på 19 år og har alltid vært interessert i biler, men jeg kan ikke så mye om biler, og da mener jeg om alt under panseret osv. jeg har nå bestemt meg at jeg skal lære det og jeg tenker å starte et prosjekt, men er det noen her som har noen bra starter tips, ellr kanskje vil være en mentor😅? (Om det ikke blir for mye å be om. Kanskje vise meg ditt prosjekt og lære meg ting derifra osv) Jeg er fast bestemt på at jeg skal lære meg å mekke og at jeg skal bli ferdig med et prosjekt før 2025

Hva har du av videregående skolegang? Vurdert bilmekanikerutdannelse? Mener å ha sett at det er mangel på bilmekanikere, så vil tro det er en forholdsvis sikker utdannelse med tanke på å få jobb etterpå. Tror det også er en jobb du kan få mer og mer spesialutdannelse innenfor utover videregående ettersom elbiler og elektronikk blir ennå mer og mer vanlig enn det allerede er.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Tja. Synes det er bedre at han tester ut om han faktisk liker det før han velger det som utdanning. Mekking er slitsomt.

Og det er en sikker måte å ødelegge en fin hobby på :p Jeg har kontorjobb om dagen, men trivst med en eldre bil å skru på i garasjen til hobby. Ikke sikker på om det hadde vært like gøy å gå der for avkobling etter å ha skrudd 8timer på dagtid også. 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Hva har du av videregående skolegang? Vurdert bilmekanikerutdannelse? Mener å ha sett at det er mangel på bilmekanikere, så vil tro det er en forholdsvis sikker utdannelse med tanke på å få jobb etterpå. Tror det også er en jobb du kan få mer og mer spesialutdannelse innenfor utover videregående ettersom elbiler og elektronikk blir ennå mer og mer vanlig enn det allerede er.

Hvis det er fremtidig YRKE han er ute etter er kanskje elektriker mer aktuelt? 😉

Lenke til kommentar

I tillegg til det folk har nevnt om å finne en bil som det er et miljø rundt, så anbefaler jeg å faktisk ta en reell vurdering på om du faktisk har plass til den aktuelle bilen. 

-Om planen er å mekke på gårdsplassen er det utrolig lite motiverende å mekke med mindre det er strålende sol og 20 plussgrader. (Og da er det mye annet som også motiverer...) 

-Om du har en garasje hvor du akkurat klarer å presse inn prosjektet ditt hvis du krabber ut bakluka så kommer du til å banne som en nordlending hver gang noe skal byttes. 

Har du derimot valgt deg en bil du har plass til å mekke på innendørs og det er et miljø rundt nevnte bil, så har du sikret deg på flere måter.. Lett med deletilgang er det sannsynligvis også. 

Det siste jeg ville passet på er å investere i en del verktøy. 
Biltema har faktisk overraskende mye nyttig på den fronten som ikke koster skjorta, spesielt blant de større verktøysettene som har alt av pipenøkler i både europeiske og amerikanske størrelser. 
Og tro meg, på et eller annet tidspunkt kommer du til å trenge verktøy med begge størrelser. 

Bruk YouTube og lignende flittig når du skal bytte deler. 

Hilsen en som på ingen måte er flink til å mekke bil, men som synes det er veldig gøy. :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...