Gå til innhold

Varmeelement i stekeovnen


Anbefalte innlegg

Hei har en Gorenje stekeovn med defekt varmeelement 1600w Har et varmeelement på 2600w som er helt likt å passer. Dette kan brukes det, for det er vel termostaten som kobler elementene ut og inn når riktig temperatur er oppnådd?

Det jeg mener blir forskjellen er at den vil varme opp raskere enn før. Men likevel justere seg etter termostaten?

Sikringen er stor nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trondd skrev (3 timer siden):

Hei har en Gorenje stekeovn med defekt varmeelement 1600w Har et varmeelement på 2600w som er helt likt å passer. Dette kan brukes det, for det er vel termostaten som kobler elementene ut og inn når riktig temperatur er oppnådd?

Det jeg mener blir forskjellen er at den vil varme opp raskere enn før. Men likevel justere seg etter termostaten?

Sikringen er stor nok.

Det er såpass stor effekt at jeg vil tro at termostaten kobler ut styrespenningen til en kontaktor som igjen kobler ut elementet. Du må sjekke om kontaktoren tåler 2600W.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Trondd said:

Da kan jeg opplyse til alle i tråden at dette fungerte akkurat som jeg trodde, og spurte etter først i tråden her.

Så nå fungerer komfyren utmerket med et større element 👍

Det er jækla brannfarlig!

Det er ingen holdepunkter for at ledningsnettet, interne kontakter og komponenter i ovnen er laget for å tåle nesten dobbel effekt. Det er en reell sjanse for at den ovnen tar fyr. Og billig merker er neppe laget med "unødvendige" sensorer som skrur av ovnen ved overoppheting...

Håper du ikke deler hus men noen uskyldige...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om ting fungerer så vil ikke det si at det er trygt. 

2.600 watt vs 1600 watt er VELDIG mye mer. Hvis de interne kontaktene samt ledningene er dimensjonert for 1600W og du trøkker 2.600 watt igjennom dem er dette mildt sagt idiotisk.

Som nevnt over. Jeg håper ikke du deler hus med flere. 

Hadde du i det minste hatt kunnskap og visst farene ved dette og gjort dette som et eksperiment eller noe hvor du tok forholdsregler er det vel OK, men det virker på meg som om du ikke vet noe som helst rundt dette med elektrisitet. 

Derfor håper jeg du tar til deg det som blir sagt her og får en reparatør til å se på det, eller kjøper ny ovn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg annser det så har du to varmeelement i ovnen nå. Ett på 1600 og og ett på 2.600. Prøv og sett på begge samtidig. Det er 4.200 watt. Det klarer ikke sikringen din hvis du har en vanlig 16 amp. Kurs. Det er så vidt en 20 amp kurs klarer det. Q

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Slik jeg annser det så har du to varmeelement i ovnen nå. Ett på 1600 og og ett på 2.600. Prøv og sett på begge samtidig. Det er 4.200 watt. Det klarer ikke sikringen din hvis du har en vanlig 16 amp. Kurs. Det er så vidt en 20 amp kurs klarer det. Q

Nei du misforstår. har undersøkt med Gorenje og modell.

Totalt 2600w Et element er delt i to. Det ene kun for ovn ca 1000-1600 skrur du på grillen blir det 2600w begge elementene samtidig.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Slik jeg annser det så har du to varmeelement i ovnen nå. Ett på 1600 og og ett på 2.600. Prøv og sett på begge samtidig. Det er 4.200 watt. Det klarer ikke sikringen din hvis du har en vanlig 16 amp. Kurs. Det er så vidt en 20 amp kurs klarer det. Q

Som regel så er vel kurs til stekeovn 4 kvadrat og 25A sikring? om TS har dette så klarer hen fint og brenne ned huset om innvendig ledningdnett ikke er dimensjonert for den ekstra lasten (Noe jeg tviler på den er)

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 minutter siden):

Som regel så er vel kurs til stekeovn 4 kvadrat og 25A sikring? om TS har dette så klarer hen fint og brenne ned huset om innvendig ledningdnett ikke er dimensjonert for den ekstra lasten (Noe jeg tviler på den er)

Det er ikke 4200w men 2600w totalt

Har undersøkt med Gorenje og totalt 2600w Et element er delt i to. Det ene kun for ovn ca 1000-1600 skrur du på grillen blir det 2600w begge elementene

Lenke til kommentar

Okay, men poenget er at du har koblet til et element som er trekker mer strøm enn det ovnen er laget for. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dette kan være potensielt farlig. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor enkelte gidder å gamble med slikt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Okay, men poenget er at du har koblet til et element som er trekker mer strøm enn det ovnen er laget for. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dette kan være potensielt farlig. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor enkelte gidder å gamble med slikt. 

I første omgang spurte jeg her. Å fikk da forskjellige tilbakemeldinger.

Derfor undersøkte jeg med Gorenje i forhold til modellen og varmeelementet. Og lokale elektrikkere. Så dette er ikke gambling.

Ser jo at du ikke vet alt i denne saken å kommenterer deretter.

Men takker uansett for tilbakeldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trondd skrev (På 25.2.2024 den 7:44 PM):

Hei har en Gorenje stekeovn med defekt varmeelement 1600w Har et varmeelement på 2600w som er helt likt å passer. Dette kan brukes det, for det er vel termostaten som kobler elementene ut og inn når riktig temperatur er oppnådd?

Det jeg mener blir forskjellen er at den vil varme opp raskere enn før. Men likevel justere seg etter termostaten?

Sikringen er stor nok.

Du skriver i din første post at du bytter ut til et varmeelement som er større enn det ovnen ble levert med. Hvis Gorenje forteller deg at det er trygt å bruke dette, så er det nesten så jeg tviler på det. At en elektrikker også mener dette er en god ide er enda rarere. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig i at dette virker umiddelbart uansvarlig. Motstanden i elementet virker logisk at det trekker vesentlig mer effekt enn ovnen er designet for.

Forklar eller henvis gjerne teknisk hvordan ovnen korrekt kan benytte et slikt element, så er vi med.

Lenke til kommentar

Jeg ser her at der finnes 1600W og 2600W overvarme elementer. Jeg vet ikke om det ser slike det er snakk om.

https://www.reservedel.no/hvitevarer/komfyr-og-stekeovn/varmeelement-komfyr-og-stekeovn?brand=Gorenje

Det er veldig overraskende på meg om det går å bruke 2600 i ovnen som hadde 1600, men det kan gå om ovnen er bygget for det. Det er vel mulig å søke opp delen om den passer til ovnen.

Ser at det er to elementer i overvarme, det er vel en av de som brukes for grill.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 En annen ting er vel at Gorenje neppe hadde nevnt det var lurt å sette inn noe slikt selv. Spesielt hvis det var et annet merke som ikke Gorenje kan gå god for... 

Hadde jeg ringt en elektriker og spurt om det var greit å bytte ut til en større kurs i sikringsskapet så hadde jeg blitt overrasket om han fortalte meg "kjør på".

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 timer siden):

Det er jækla brannfarlig!

Det er ingen holdepunkter for at ledningsnettet, interne kontakter og komponenter i ovnen er laget for å tåle nesten dobbel effekt. Det er en reell sjanse for at den ovnen tar fyr. Og billig merker er neppe laget med "unødvendige" sensorer som skrur av ovnen ved overoppheting...

Håper du ikke deler hus men noen uskyldige...

Dette! Her sparer en seg til fant med stor risiko. Tipper det ender med jordfeil der ledning har mistet beskyttelse pga varme, i bestefall 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...