Gå til innhold

Sparepenger og inkassosaker


Gjest 7b6c9...868

Anbefalte innlegg

Gjest 7b6c9...868

Hei. Jeg har vært dårlig med økonomi i yngre dager med mange midlertidige jobber og det har vært mange inkassosaker, men mye har jeg betalt og ordnet opp i. Nå har jeg en fast jobb. Det gjenstår igjen 3 inkassosaker som jeg har nedbetalingsavtaler. 2 sakene har jeg laget betalingsavtale med og den 3 har jeg prøvd å lage avtale med, men firmaet var krass og vanskelig å ha med gjøre. Det gikk til namsmannen og det ble besluttet å ta lønnstrekk i 6 måneder fra mars. Jeg tjener ekstra om vinteren som brøytesjåfør itillegg den vanlige jobben min. Jeg har litt sparepenger som jeg kan tenke betale ned noe av gjelden. Den ene saken har jeg nok til å betale alt på engang, den andre kan jeg betale alt på engang neste måned ellers har jeg muligheten til å betale halvparten av kravet fra namsmannen. Da blir det ca 3 måneder med lønnstrekk. Hva er lurest? Jeg blir nok ferdig med den første saken neste år rundt våren tenker jeg, den andre i oktober eller november og den tredje er i september. Jeg ønsker å ta et huslån på slutten av året eller tidlig neste år. Hva er lurest iforhold det og hva vektlegger banken mest på angående dette her? Hilsen en deprimert gjeldslave som har lært leksen for sent.

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskeleg å følge kva sak som er kva, men om du kan betale ned det kravet som går til lønnstrekk med sparepengar så bør du gjere det. Det er mykje betre å ha frivillige betalingsavtalar enn å måtte tvingast av Namsmannen. 

Kva lån du skal betale ned fyrst blir eit spørsmål om å rekne på rentekostnader. Du bør sjølvsagt prioritere det dyraste lånet fyrst slik at du får meir pengar tilgjengeleg som du kan bruke på å fortare betale dei andre låna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Vanskeleg å følge kva sak som er kva, men om du kan betale ned det kravet som går til lønnstrekk med sparepengar så bør du gjere det. Det er mykje betre å ha frivillige betalingsavtalar enn å måtte tvingast av Namsmannen. 

Kva lån du skal betale ned fyrst blir eit spørsmål om å rekne på rentekostnader. Du bør sjølvsagt prioritere det dyraste lånet fyrst slik at du får meir pengar tilgjengeleg som du kan bruke på å fortare betale dei andre låna. 

Ok, det er ikke lån snakk om. Forfalte regninger som jeg ikke hadde mulighet å betale der som gikk til inkasso og da itillegg var jeg deprimert. Masse dritt som skjedde. Kan jeg få fortsatt få huslån med frivillige betalingsavtaler eller må jeg vente til alt er betalt? 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Lenke til kommentar

Enkleste er å spørre banken om det. Hvem, med vett i behold, vil låne ut penger til en som ikke klarer å betale regningene sine og i tillegg har sak hos namsmannen som tvinger inn pengene? I beste fall, så vil gjelden din avgjøre hvor mye du får i lån hos banken, men hva med sikkerheten til banken? Jeg er ganske sikker på at ingen banker vil låne deg penger til huskjøp før gjelden din er slettet.

Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868
Salvesen. skrev (1 time siden):

Husk også at du må ha 15% egenkapital når du skal kjøpe bolig.

Er det ikke noe unntak? 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868
joandreas skrev (2 minutter siden):

er startlån som unntak. men det blir noe helt annet.

Ok. Jeg har bestemt meg angående nedbetaling. Tenker å skaffe en deltidsjobb itillegg fulltidsjobben min. Tenker å betale ned den fra namsmannen først med sparepengene først, så det blir ca 3 måneder av lønnstrekk istedenfor 7 måneder. Når juni kommer betaler jeg alt ned på den andre kravet, for da får jeg feriepenger og har regnet ut jeg kan betale alt på summen som gjenstår igjen i juni og muligens litt ekstra til det første kravet, forhåpentligvis får jeg betalt alt ned enten i juli eller august, eventuelt september. Så får jeg prøve å spare egenkapital til huslån derfra. God plan eller nada? 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Jo men veldig få, og tvilsomt med slik bakgrunn. Tar vell tid før dette forsvinner fra oppføringene.

Rart. Jeg sjekka på nettet og det står at når betalingsanmerkninger forsvinner ganske kort tid etter gjelden er betalt, så kan man søke for forskjellige lån, abonnementeter og diverse ting som krever god/ok kreditt uten betalingsanmerkninger. 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868
Dubious skrev (8 minutter siden):

Flere her, inkludert meg, som ikke fikk/får huslån med billån så det er veldig tvilsomt at du får huslån med forbruksgjeld. 

Jeg søkte om boliglån, og jeg skulle få lån, om jeg solgte bilen.

Så det lønner seg ikke å søke om billån før huslån? Har ikke behov for andre lån, bare huslån. Gjelden min er ikke knyttet til lån. 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868 skrev (3 minutter siden):

Så det lønner seg ikke å søke om billån før huslån? Har ikke behov for andre lån, bare huslån. Gjelden min er ikke knyttet til lån. 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

 

Endret av lakke
Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868 skrev (2 timer siden):

Så det lønner seg ikke å søke om billån før huslån? Har ikke behov for andre lån, bare huslån. Gjelden min er ikke knyttet til lån. 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Gjeld er gjeld, uansett hvilken form det er i. 

Lenke til kommentar

Du bør betale ned alt du skylder så fort som mulig (gjerne med ekstrajobb), så bør du spare så mye penger du kan til egenkapital i ett år, og så ta kontakt med en bank ang. boliglån. Husk at all gjeld du måtte ha teller med når bankene skal gjøre en vurdering av hva du kan få i boliglån. Det du betaler  til kreditorer nå gjør at du har mindre penger til å betale på boliglån og andre utgifter (fellesutgifter hvis det er borettslag eller kommunale avgifter, renovasjon, bygnings- og innboforsikring, osv.). 

Banker vil gjerne se at du har sparevilje og spareevne,de vil sikkert se at du klarer å holde orden på økonomien din på egenhånd over tid før de evnt. gir deg boliglån. 

Det er lov å trå feil her i livet, så sant man gjør opp for det og man har lært av feilen. Bankene vil være mer opptatt av betalingsevnen din fremover når gjelda er gjort opp og du har vist at du har god kontroll på egen økonomi. At du har fast jobb og  viser at du klarer å spare teller for bankene.

Startlån er for de som ikke får lån i privatbanker(du må søke først) og det er ofte svakere stilte som blir prioritert først (flyktninger/innvandrere, barnefamilier med dårlige boforhold og svak økonomi, osv.). Det er begrensa hvor mye kommunene har til startlån, så prioriteringene kan være strenge.  https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/

Privatbankene har kvote på 10 % til de som ikke har egenkapital, ofte er det førstegangskjøpere som får det.Hvis du ser 2-3 år frem i tid, så kan det hende det ordner seg for deg 🙂  

Ikke søk om billån eller ha noe gjeld på kredittkort, til privatpersoner, e.l. før du  søker om boliglån, og husk at bankene ikke er forpliktet til å gi deg 5x inntekta i boliglån. De vil uansett se på betalingsevnen din før de innvilger lån. 

Håper det ordner seg for deg etterhvert 🙂

Endret av Mentos2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868 skrev (13 timer siden):

Ok. Jeg har bestemt meg angående nedbetaling. Tenker å skaffe en deltidsjobb itillegg fulltidsjobben min. Tenker å betale ned den fra namsmannen først med sparepengene først, så det blir ca 3 måneder av lønnstrekk istedenfor 7 måneder. Når juni kommer betaler jeg alt ned på den andre kravet, for da får jeg feriepenger og har regnet ut jeg kan betale alt på summen som gjenstår igjen i juni og muligens litt ekstra til det første kravet, forhåpentligvis får jeg betalt alt ned enten i juli eller august, eventuelt september. Så får jeg prøve å spare egenkapital til huslån derfra. God plan eller nada? 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Høres bra ut. 
Regner med at gjelden din er ganske dyr, så prøv å betale ned så mye du kan fortest mulig. 
Men samtidig greit å ha litt i bakhånd, sånn at du ikke må ta opp ny dyr kredittgjeld hvis f.eks. en vaskemaskin skulle ryke e.l.


Bankene ser på 3 ting (3 "barrierer") når de låner ut penger:

1. Betalingsevne, dvs hvor mye inntekter du har.
Dette sier hvor mye du kan betale ned på et lån, så dette styrer primært hvor mye lån du får.

2. Sikkerhet
Dette sier hvor sannsynlig det er at banken får igjen pengene hvis du ikke skulle klare å betale ned. Dette styrer derfor en god del av prisen. Hvis gjelden er dårlig/ikke sikret vil prisen være høyere. For huslån er dette graden av egenkapital/belåningsgrad.
(85% belåning er dyrere enn 50% belåning. Med 50% belåning er risikoen for banken nesten null. Derfor har billån oftest høyere rente, da biler blir mindre verdt over tid, og sikkerheten dermed er dårligere. En bil kan også i større grad få skader som reduserer verdien enn en eiendom.)

3. Betalingsvilje, dvs hvor "god" betaler du har vært tidligere.
Dette styrer mest om du får lån eller ikke. Banken ønsker ikke å låne ut til en person som tidligere har misligholdt gjeld.

 

Derfor viktig å rydde opp i tidligere gjeld. Dette viser at du ønsker å betale ned gjelden din. At du tar en deltidsjobb vil være positivt. Dette viser vilje.

Endret av KalleKanin
LItt tegnsetting og dårlig språk...
Lenke til kommentar

Hvis man skal få boliglån med mindre enn 15 % EK er det et par unntak:

- Startlån fra Husbanken
- Sikkerhet i annen eiendom
- Kausjonist
- Særskilt forsvarlighetsvurdering

De tre førstnevnte er nokså selvforklarende, mens sistnevnte handler om at banken har en liten "kvote" hvor de kan vurdere selv etter egne kriterier hva de synes er forsvarlig å gi lån til, istedenfor det rigide opplegget med "sikkerhet - ja/nei" og "kausjonist - ja/nei".

Ofte går lån i denne kvoten til folk som er tilnærmet garantert å tjene godt fremover, selv om de har tjent lite tidligere. Da snakker vi i praksis om nyutdannede leger, ingeniører etc, som de siste årene har vært studenter uten mulighet til å spare opp EK, men de neste årene er "garantert" jobb og god lønnsvekst.

Jeg tror bankene ikke vil være så fristet til å bruke av denne kvoten når de ser på fortiden din, selv om du nå er på riktig vei.

Men slik du nå står på, med ekstrajobb og utsikter til å bli gjeldfri innen høsten, trenger det ikke gå lenge før du har spart opp nok til at du kan låne til bolig på normale vilkår.

Lenke til kommentar
Gjest 7b6c9...868

Takker for svar. Forhåpentligvis skal det gå bra med gjelda og ikke at noe uforutsette utgifter dukker opp.

Dere som har vært borti lønnstrekk, hvem stopper trekket etter kravet er nedbetalt før tiden er det namsmannen eller inkassofirmaet?

Dett er et eksempel namsmannen sier at det skal bli lønnstrekk for 6000 kr i 6 måneder, men en måned betaler du 18000 kr. Så da blir det 4 måneder med trekk på 6000 kr istedenfor 6 måneder som avtalt. 

Anonymous poster hash: 7b6c9...868

Lenke til kommentar

Er det eit alternativ å ta kontakt på ny med kreditoren som har lønnstrekk? Dei kan jo vera villege til å inngå ein avtale som sparer deg for litt pengar dersom dei får ein god sum umiddelbart som plaster på såret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...