Gå til innhold

Kjøpte gaming-PC til sønnen, men den taklet ikke nye spill


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (12 timer siden):

PCn ligger fortsatt ute til 6499 kroner.
Den blir levert med W11, uten lisens, så det må kjøpes i tillegg.

Satte sammen en tilsvarende PC som de selger.
Den koster 4316 kroner. 

Lurer på om de selger "Ekte" lisenser, eller bare selger deg sånn 49,- volum lisens som selges over alt på nett 🙈

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svindel er kanskje litt drøyt da man har fått akkurat det man betaler for. Er vel heller uærlig eller misvisende markedsføring. Uten dedikert GPU så er dette på ingen måte en «gaming PC», men heller en surfe/office/netflix PC som kan kjøre enkelte spill.

 

Lurer på hva Greencom tror de tjener på å markedsføre denne på en slik måte istedenfor å være ærlig.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Tåkefyrste said:

Lurer på hva Greencom tror de tjener på å markedsføre denne på en slik måte istedenfor å være ærlig.

De tjener penger fra nordmenn som gjør ingen research, trykker på den første sponsede lenken på Google og velger første billige gaming-tilbud.

 

 

Lenke til kommentar
19 hours ago, zanta said:

Prisen på maskinen sier litt om hvilken ytelse man kan forvente. Når hele maskinen koster omtrent det samme som et bra grafikkort alene, bør det ringe noen bjeller. Eller?

Du veit det, jeg veit det. Folk som har interesse for den slags veit det. Den gjengse forbruker sitter ikke inne med detaljkunnskap over hva ting bør koste eller hva man kan forvente av ytelse.

Skal jeg ha ny vaskemaskin så er jeg 100% avhengig av at hva dem i butikken forteller meg er riktig info. Selger dem to maskiner, en til 2.000 og en til 15.000 så vil jeg naturlig nok gå mot den til 2k, men jeg er helt avhengig av at den ansatte i butikken forteller meg at den til 2k ikke kan vaske på høyere temperaturer enn 30 grader og dermed ikke passer til hva jeg har tenkt å bruke den til. (villt fiktive eksempler).

Samme gjelder en rekke andre arenaer jeg har null peiling på, eller interesse av.

Å lansere den maskina i artikkelen som "PC til hjemmekontoret" ville vært sikkert vært OK, men å kalle den "gaming-PC" er villedende markedsføring, retta på nettopp folk som ikke nødvendigvis sitter inne med kunnskap nok til å avgjøre om det faktisk ER en PC som kan benyttes til gaming.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De nyeste og mest krevende spillende krever mye vram i dag.

Anbefalt er minimum 16 gb ved 1440p/4K gaming på høy grafikk.

Spilte nettopp Avatar 1440 p på epic settings og det spiste opp hele 14 gb vram. Dette er en trend vi vil fortsette å se.

Lenke til kommentar

Jeg bruker tid på bestemme meg hva jeg skal kjøpe, uansett hva det er, PC, vaskemaskin, riskoker, 3d printer, TV osv.

Er det vanskelig for folk å undersøke litt selv. Vi har aldri hatt så lett tilgang til informasjon, tester og brukererfaringer som vi har nå. Men allikevel klarer ikke folk å gjøre enkle søk på nettet.

Hva en gamingPC er for være opp til brukeren. En liten Asrock Deskmini X300 med AMD Ryzen 5 4600G eller 5600G er en gamingPC for meg. Kan spille masse bra spill på en slik maskin. 

Men å reklamere med at den kan spille Fortnite og andre spill er direkte løgn. Greencom skal man holde seg langt unna. Det er Greencom som er problemet og ikke hardwaren.

 

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet er nok konkurransen i markedet. Eller mangel på sådan. Etter Komplett konsoliderte markedet, er Greencom den eneste nettbutikken bortsett fra Komplett som jeg kommer på hvor man fortsatt har mulighet til å bygge/tilpasse PCen i en konfigurator. Og siden Komplett holder relativt høye priser, betyr det at Greencom nok er fristet til å dekke segmentet "konfigurer din egen billig-PC". Men da får de være mer ærlige på hva man får for pengene. 

Lenke til kommentar

M

1 minute ago, tommyb said:

Litt av problemet er nok konkurransen i markedet. Eller mangel på sådan. Etter Komplett konsoliderte markedet, er Greencom den eneste nettbutikken bortsett fra Komplett som jeg kommer på hvor man fortsatt har mulighet til å bygge/tilpasse PCen i en konfigurator. Og siden Komplett holder relativt høye priser, betyr det at Greencom nok er fristet til å dekke segmentet "konfigurer din egen billig-PC". Men da får de være mer ærlige på hva man får for pengene. 

Hva mener du med dette? 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, itgrevelin said:

Hva mener du med dette? 

Man kan bytte ut noen deler, sånn som prosessor, kabinett, minne osv, under bestilling. Sånn som det her:

image.png.2c6879babec273a9ede3cbd4d89b8514.png

Men jeg tror jeg må ha blingsa og blandet med en annen svart/grønn nettbutikk. Når jeg testa nå så var det forsvinnende få ting jeg kan konfigurere, sammenlignet med når jeg så på det for en uke siden. I tillegg vet jeg spesifikt at jeg så et oppsett basert på i5-14400, og det finner jeg ikke hos dem nå. 

Ellers ser jeg at Multicom fortsatt har konfigurator på stasjonærPC (i tillegg til bærbar-PC). 

Lenke til kommentar

Syns det er drøyt å holde kunden "medansvarlig" her for å ikke ha undersøkt godt nok. Jeg er nok litt over snittet opptatt av gadgets selv, men da jeg en gang prøvde å undersøke forskjellige skjermkort ble jeg helt susete av alle de tekniske dataene som dukket opp. Entusiaster skjønner sånt, men slett ikke alle. Om butikken markedsfører produktet med at det kan brukes til å spille tittel A, B og C, så skal man kunne gjøre det. Og helst uten å skru alle innstilinger i spillet ned til absolutt laveste nivå.

Sitat

«passer perfekt til spill som for eksempel Fortnite, Minecraft, Roblox, Overwatch, APEX, PUBG, LoL, Valorant og mange fler».

Tydeligvis feilinformasjon. Butikken burde tatt denne i retur uten protester.

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, tommyb said:

Man kan bytte ut noen deler, sånn som prosessor, kabinett, minne osv, under bestilling. Sånn som det her:

image.png.2c6879babec273a9ede3cbd4d89b8514.png

Men jeg tror jeg må ha blingsa og blandet med en annen svart/grønn nettbutikk. Når jeg testa nå så var det forsvinnende få ting jeg kan konfigurere, sammenlignet med når jeg så på det for en uke siden. I tillegg vet jeg spesifikt at jeg så et oppsett basert på i5-14400, og det finner jeg ikke hos dem nå. 

Ellers ser jeg at Multicom fortsatt har konfigurator på stasjonærPC (i tillegg til bærbar-PC). 

Det er veldig lett å bli lurt av en sånn konfigurator, eg gikk på en slik smell for 1 år siden hos komplett, men brukte angreretten. Dvs eg skulle skifte ut skjermkortet ved hjelp av en konfigurator, men å gjøre det via konfiguratoren kostet sinnsykt mye mer. Eg ble frarådt av å gjøre det på dette forumet når eg ble bevisst på det. 
Altså eg sjekket hva skjermkortet kostet i konfig, så sjekket eg hva prisforskjellen på det var i enkeltdeler, det var 1000kr, men i konfiguratoren var det 2000kr mer opp. Helt sykt til "svindel", hvertfall lureri, og det er på komplett. De tar seg tydeligvis godt betalt for å sette i et grafikkort! 

Endte opp med å kjøpe hk, cpu, ram i en tilbuds pakke, og et grafikkkort utenom, og fikk en langt bedre pc. Når selv "oppegående" folk som meg må ha tungen så sykt beint i munnen, så forstår eg godt at faren ble lurt når det reklameres at den spiller de spillene sønnen spiller "bra". 
Personlig, så synes eg sønnen bør sette seg inn i ting selv, det gjorde alle på min alder når vi var 13år, men på noen måter er det veldig mye vanskeligere i dag å velge, for det er så mye. Noen brenner kanskje 2000kr på en CPU, mens man burde heller gjort det på grafikkortet og fått mye bedre ytelse. 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (5 timer siden):

Lurer på om de selger "Ekte" lisenser, eller bare selger deg sånn 49,- volum lisens som selges over alt på nett 🙈

Det står at de selger digital lisens som blir knyttet til PCn, så det er stor sjanse for at de betaler svært lite for lisensen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Bygger man PC på Komplett så betaler du for delene.

Hos greencom så tar de tydeligvis 2k for å bygge PCn. 

Komplett tar seg også grådig betalt for å sette sammen en PC. Sjekket for en tid tilbake hva enkelt deler kostet og man sparte 5K på å bygge selv.

Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Syns det er drøyt å holde kunden "medansvarlig" her for å ikke ha undersøkt godt nok.

Begge to er ansvarlige. Butikken er ansvarlig for misvisende markedsføring, men forbrukeren er ansvarlig for å gjøre litt research.

Det er ikke vanskelig å se at det var en dårlig PC. Alt du trenger å gjøre er å søke "hvordan velge gaming-PC" og du har nok informasjon til å ikke velge en PC med integrert grafikkort. Det er heller ikke spesielt komplisert å finne et godt tilbud, finn et godt grafikkort som 4070 eller 4060/3070, finn hvilke merker som har godt rykte, søk etter PC-er med riktig grafikkort og riktig merke og så sjekker du jevnlig for gode tilbud. Om du gjør det over noen måneder så finner du garantert et godt tilbud.

Samme taktikk fungerer om du skal kjøpe en mikrobølgeovn. Finn en funksjon du vil ha på mikroen, og noen merker med godt rykte og så venter du på et tilbud.

6000 kroner representerer ca 30 timer med arbeid, så det er ditt tap hvis du ikke gidder å bruke et par timer på å finne et godt tilbud.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Begge to er ansvarlige. Butikken er ansvarlig for misvisende markedsføring, men forbrukeren er ansvarlig for å gjøre litt research.

Det er ikke vanskelig å se at det var en dårlig PC. Alt du trenger å gjøre er å søke "hvordan velge gaming-PC" og du har nok informasjon til å ikke velge en PC med integrert grafikkort. Det er heller ikke spesielt komplisert å finne et godt tilbud, finn et godt grafikkort som 4070 eller 4060/3070, finn hvilke merker som har godt rykte, søk etter PC-er med riktig grafikkort og riktig merke og så sjekker du jevnlig for gode tilbud. Om du gjør det over noen måneder så finner du garantert et godt tilbud.

Samme taktikk fungerer om du skal kjøpe en mikrobølgeovn. Finn en funksjon du vil ha på mikroen, og noen merker med godt rykte og så venter du på et tilbud.

6000 kroner representerer ca 30 timer med arbeid, så det er ditt tap hvis du ikke gidder å bruke et par timer på å finne et godt tilbud.

Saken her er jo at microbølgeovnen ikke har denne funksjonen (spille nevnte spill) den blir markedsført med. At du mener en forbruker er medansvarlig for å sjekke hvilke komponenter microbølgeovnen er bygget opp av er jo helt sprøtt. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å zoome litt ut av data-verdenen og innse dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Komplett ubrukelig said:

Saken her er jo at microbølgeovnen ikke har denne funksjonen (spille nevnte spill) den blir markedsført med. At du mener en forbruker er medansvarlig for å sjekke hvilke komponenter microbølgeovnen er bygget opp av er jo helt sprøtt. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å zoome litt ut av data-verdenen og innse dette. 

Den leverte komponentene den var bygget opp av, og det et ikke uvanlig å vite hvilke komponenter noe er bygget opp av. F.eks. hvis du kjøper en TV bør du vite litt om oppløsning, oppdateringsfrekvens, OLED/LCD, etc. Om du kjøper den første TV-en du ser fordi den skriver "god til filmer", og den er dårlig til å vise filmer, så er det din egen feil.

Det har ingenting med dataverden å gjøre. Jeg er ingen dataekspert og har aldri engang bygget en egen PC. Det handler om å ikke være en lettlutt slappfisk som kjøper uten å vite hva du kjøper og tror på alt du leser på internett.

Jeg har også noen ganger kjøpt uten å gjøre nok research, men da for mindre ting. F.eks. jeg kjøpte en høytrykkspyler for 600 kroner som gikk fort i stykker. Selv før jeg kjøpte den så hadde jeg lært meg litt om hva slags PSI jeg trenger, eller så hadde den vært ubrukelig. Jeg fikk nye deler fra garanti, fikset den ødelagte høytrykkspyleren, solgte den og kjøpte en ny hvor jeg passet på at den hadde et merke som er kjent for god kvalitet. De hundre kronene jeg tapte var min egen feil, selv om det sto ingen steder at den bare vil vare i noen måneder med hyppig bruk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
3 hours ago, itgrevelin said:

Det er veldig lett å bli lurt av en sånn konfigurator (...) Dvs eg skulle skifte ut skjermkortet ved hjelp av en konfigurator, men å gjøre det via konfiguratoren kostet sinnsykt mye mer. (...)
Altså eg sjekket hva skjermkortet kostet i konfig, så sjekket eg hva prisforskjellen på det var i enkeltdeler, det var 1000kr, men i konfiguratoren var det 2000kr mer opp. (...)

Endte opp med å kjøpe hk, cpu, ram i en tilbuds pakke, og et grafikkkort utenom, og fikk en langt bedre pc. (...)

Det stemmer at konfiguratoren til Komplett ikke opererer med samme pris for delene som resten av nettbutikken. Når jeg har bygget PC derfra, velger jeg meg først et nivå for hovedkort og CPU og så prøver jeg hver eneste variasjon som kan konfigureres til dette. Noen ganger kan man velge en med dyrt skjermkort og få trekke fra nesten åtte tusen ved å bytte det med et søppelkort, og så har man plutselig en work station som koster to tusen mindre enn tilsvarende work station bygget fra et annet utgangspunkt men med dyr hovedkort-oppgradering. Det er et mas, men jeg ser likevel ikke at komplett er nødt til å sette prisen ut fra hva de selger enkeltdeler for.

Og jeg synes det er dyrt å handle på Komplett, og de har ikke de mest attraktive kombinasjonene. Jeg må ut med ca. 8000 for en grei oppgradering av hovedkort, cpu og DDR5-minne. Skal jeg konfigurere det samme opp, må jeg ha en maskin til betydelig mer, fordi nesten alle pakkene deres bruker DDR4.

Jeg skal likevel si at jeg har valgt å bygge PC med konfigurator flere ganger etter jeg fikk jobb og familie og fritid ble verdifullt. Om jeg aldri mer trenger å bryte med festet på en CPU-kjøler og grise med kjølepasta og blod på knokene, er det flott for meg. Denne gangen kommer jeg nok til å kjøpe deler og gjenbruke kabinett, men det er fordi det blir mye billigere. Aller helst skulle jeg bare ha kjøpt hovedkort med CPU og kjøler ferdig montert, så ordner jeg gjerne resten selv.

3 hours ago, Dubious said:

Bygger man PC på Komplett så betaler du for delene.

Det stemmer nok ikke helt. (Ref. @itgrevelins innlegg, og de erfaringene jeg nevner i denne posten.)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Det stemmer nok ikke helt. (Ref. @itgrevelins innlegg, og de erfaringene jeg nevner i denne posten.)

Må sjekke selv, og det ser ut som at dere har rett.

Prøvde med denne:
Komplett-PC i125 Advanced Gaming Black

Kjøper man de samme komponentene og bygger selv så blir det minst 800 kroner billigere.
Ene produktet var på tilbud, så i dag kan en spare 1100 kroner. 
Har ikke sjekket mot andre nettsider. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...