Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris for bytte av "mange" vinduer og dører


Anbefalte innlegg

Heisann, 

Strømprisen er jo som den er, og jeg liker å ha det godt på vinteren. :)
Lukter derfor litt på å bytte ut en del dører og vinduer som har stått siden 70-80 tallet, men veldig usikker på hva jeg kan forvente av priser der ute. 

Tiltenkt prosjekt i første omgang: 

Bytte 10 x standardvinduer
Bytte 2 x terrassedører
bytte 1 x inngangsdør 

Hva ville vært en real pris å forvente for å få byttet ut dette av vanlige håndtverkere?
Greit å komme til alle vinduer og dører uten å bruke trapp, grei arbeidsplass fra innsiden osvosv. 

Ønsker selvsagt 3-lagsvinduer. :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (1 time siden):

Hvor langt er ett tau?

Hehe, jo ser jo hva du forsøker å formidle..
Tanken her er jo ikke å få et overslag jeg kan vise til snekkeren og si "jammen, Sjørøver fortalte at dette kom til å koste x kroner!!"

Tanken er mer å få en veldig rund greie. 

Om jeg får inntrykk av at det koster typ 100 000,- så vil jeg jo helst komme i gang i morgen.
Om jeg får inntrykk av at dette koster 650 000,- så vil jeg innse at jeg kan kjøpe 6 panelovner istedenfor og fremdeles være i pluss om 45 år. :)
 

TwoFace skrev (1 time siden):

Du kan i hvert fall regne med å betale fra minimum 5000,- per vindu + arbeid. Jeg vil tippe noe rundt 100-150.000 en plass.

Men du gjør nok heller lurt i å ringe til noen som faktisk jobber med dette, og får noen anbud fra dem.


Ja, var rundt 150 000,- som var min ukvalifiserte gjetning også, så fint at jeg fikk litt medvind der. 
Blir nok anbud det her ja, men fint å høre at jeg kanskje slipper å kaste bort tiden til både meg selv og lokale håndtverkere hvis første gjetning hadde vært nærmere 7 siffret tall enn 6 siffret.

 

Lenke til kommentar

Rundt 200.000. 

 

Nylig gjort en lignende jobb og endte på noe over 200k selv, men dette inkluderte at snekker jobben tok all jobb med å skaffe materialer og vinduer og en endring av fasade der jeg gikk fra enkel dør til dobbel. 

 

Viktig å ha i bakhodet at en snekker midt i Oslo og en som driver primært i bygdene gjerne har forskjellig timepris. 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Standardvindu 3-lags, ca 6-7 tusen per stykk. 70 tusen

Terrassedør og ytterdør 10 tusen per stykk, 30 tusen

Lister, foringer, isolasjon, skruer, etc. Her spørs det om noe av det gamle kan brukes om igjen. Jeg tipper du må/bør skifte alt. Ca 1500 per vindu/dør (byttet selv noen vinduer for 3-4 år siden, bare lister og foringer var ca 1000 pr vindu, og prisene har økt siden).

Da er du på 70+30+20 tusen=120. Og det før en eneste arbeidstime er unnagjort. Det er ganske mange detaljer rundt en vindu som skal være riktig gjort, både på innside og utside, lister foringer, vannbrett, fuging, dytting, skumming, alt skal vatres. Vanskelig å anslå tidsbruk, men sånn kjapt ville jeg kanskje antatt 2 mann i en uke? = 75 timer x 800 per time = 60 tusen + mva = 75 tusen. Rundt regnet 195 tusen.

Jeg vet ikke, høres litt mye ut kanskje? Husk at dette er masse, masse jobb, og ganske tungt. En kollega skiftet 20 vinduer og 2 dører for 3 år siden, det ble 250 tusen, firma gjorde alt.

Hvis du først skal skife er det nok lurt å ta med alt i samme slengen. Ville nok regnet litt på om det lønner seg rent energimessig. Beste alternativ tipper jeg blir å kjøpe en varmepumpe til 20 tusen og la vinduene være som de er. Så lenge de er "tette" nok og ikke er så råtne at de ramler ut fra veggen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (10 minutter siden):

Viktig å ha i bakhodet at en snekker midt i Oslo og en som driver primært i bygdene gjerne har forskjellig timepris. 

Det her er spennende. 
som forbruker, vil det lønne seg å bo midt i Oslo, eller vil det lønne seg å bo på bygda? :)

 

Hansien skrev (11 minutter siden):

Nylig gjort en lignende jobb og endte på noe over 200k selv, men dette inkluderte at snekker jobben tok all jobb med å skaffe materialer og vinduer og en endring av fasade der jeg gikk fra enkel dør til dobbel. 

I følge Google får snekkere ofte ganske gunstige innkjøpsavtaler på anskaffelse av materialer. 
Vil det ikke "alltid" lønne seg at de tar den jobben?
 

kremt skrev (11 minutter siden):

Hvis du først skal skife er det nok lurt å ta med alt i samme slengen. Ville nok regnet litt på om det lønner seg rent energimessig. Beste alternativ tipper jeg blir å kjøpe en varmepumpe til 20 tusen og la vinduene være som de er. Så lenge de er "tette" nok og ikke er så råtne at de ramler ut fra veggen. 

Ja, jeg er også litt der.. 
Her jeg bor har forrige eier byttet noen enkeltvinduer for en del år siden og latt resten fra byggeår bli stående. 
Dvs at dersom jeg også bytter kun "de værste" nå, så har jeg noen eldgamle vinduer, noen halvgamle vinduer og noen nye vinduer... Med andre ord må jeg belage meg på å bytte vinduer typ hvert 5-10 år samtidig som jeg allikevel sliter med mye gjennomtrekk. 

Tanken er at jeg bytter alt i en etasje nå, og kanskje tar den andre etasjen om ikke veldig lenge. 
Da bør det jo være minst 30 år til neste gang, og da er det helt sikkert noen andre sitt problem. :)

 

 

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (2 timer siden):

Strømprisen er jo som den er, og jeg liker å ha det godt på vinteren. :)
Lukter derfor litt på å bytte ut en del dører og vinduer som har stått siden 70-80 tallet

Du må tenke helhetlig mht eu's boligdirektiv. Bytte av vinduer nå må utføres på en måte som passer med evt. etterisolering senere.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
4 minutes ago, mobile999 said:

Bytte av vinduer nå må utføres på en måte som passer med evt. etterisolering senere.

Dette er vanskelig / umulig. I dagens byggestandard vil man ikke ha vinduene så langt ut i veggen som før. Tidligere skikk var vindu helt ut mot kledning. Nå er standarden pga tetthet at vinduet skal stå plant med vindtettingen. På den måten blir vinduet 7-8 cm inne i veggen. Dette fører til bedre isolering for vinduet men er faktisk litt mer krevende når man skal utføre tetting mot vindsperring og når man monterer vindusbeslaget for å beskytte mot vann. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 minutter siden):

Du tror vel ikke at Norge ikke kommer til å innføre det

Jeg tror nok ikke mye om dagens regjering nei..
Det blir innført og alle som ikke har råd til å betale (de aller fleste) får sine kostnader dekket av kontoen til Jonas!

Lenke til kommentar
20 minutes ago, mobile999 said:

Så vidt jeg har forstått er det ferdigbehandlet i eu. Du tror vel ikke at Norge ikke kommer til å innføre det?

Og så da? Direktivet går på samfunnsnivå, ikkje individnivå.

Å skifte vindu vil i praksis gjere veldig mykje for å auke energiklassen på bygget.

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (30 minutter siden):

I følge Google får snekkere ofte ganske gunstige innkjøpsavtaler på anskaffelse av materialer. 
Vil det ikke "alltid" lønne seg at de tar den jobben?

Snekker har ofte en avtale hvor de får en grei pris + gode leveringsbetingelser.  (f.eks fri utkjøring til byggeplass, levering med kranbil) snekker vil ofte bare bruke 1 leverandør på ett prosjekt, og sammenlinger ofte ikke priser på enkeltdeler av en leveranse, kun totalsummen. 

De får ikke nødvendigvis en super pris, eller en pris som er bedre en det en prisbevisst selvbygger klarer å finne selv. Byggvarehusene som er tilpasset privatkjøpere (coop bygg, bauhaus) har ofte priser som er omtrent det samme som snekkere får i i andre varehus etter rabatt, 

Det er ganske vanlig at selvbygger som bruker tid på å finne materialer og sammenligner forskjellige leverandører kommer ut med lavere totalsum enn profesjonell håndverker med avtale. 

Selvbygger har da som regel brukt mye mer tid på innkjøp av materialer en det snekker har gjort.  (og har gjerne handlet fra mange forskjellige bedrifter, snekker har som regel bare vært ett sted) 

En annen ting er at for selvbygger så er det å kjøpe noe feil ikke så veldig farlig fordi selvbygger enkelt kan bytte dette selv. og det å miste en dags produktivitet fordi man har fått dårlige varer er ikke så veldig farlig. tiden koster tross alt ikke så mye, en snekker forventer å tjene 600 kr per time, da er bomkjøp av materialer som gjør at man ikke får gjort jobben med en gang en kostbar prosess. 

Cyrio skrev (54 minutter siden):

Det her er spennende. 
som forbruker, vil det lønne seg å bo midt i Oslo, eller vil det lønne seg å bo på bygda? :)

Materialer er som regel billigere i Oslo. (spesielt inkludert levering/utkjøring)

Timeprisen på håndverker er en del høyere, det er en grunn til at det er relativt vanlig at håndverkere kjører over en time hver vei for å jobbe i Oslo én dag.

Gitt størrelsen/arten av  ditt prosjekt, så vil jeg gjette på at prisen i Oslo ligger betydelig over prisen andre steder i landet. 

I Oslo så er det sånn at vedlikehold/oppussing kan lønne seg. altså at bolig øker i verdi etter at man har utført arbeid, med mer enn prisen på arbeidet.

På bygda (langt fra Oslo eller annen storby) så er nesten alt vedlikehold/oppussing tap. 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (3 timer siden):

Bytte 10 x standardvinduer
Bytte 2 x terrassedører
bytte 1 x inngangsdør 

Trenger mål 

 

Cyrio skrev (3 timer siden):

Hva ville vært en real pris å forvente for å få byttet ut dette av vanlige håndtverkere?

Er du interessert i å gjøre noe som helst selv? 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (24 minutter siden):

Og så da? Direktivet går på samfunnsnivå, ikkje individnivå.

Og da tror du at ingen må oppgradere boligen sin ufrivillig?
 

barfoo skrev (27 minutter siden):

Å skifte vindu vil i praksis gjere veldig mykje for å auke energiklassen på bygget.

Bytte av orginalvinduer i en bolig fra ca 1980 vil typisk ta boligen fra energimerke D til C. Dette er dagens merking. Merkingen skal revideres og kravene skjerpes. Det blir fort D igjen etter revideringen.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (55 minutter siden):

Ettersom direktivet er vedtatt kan du gjerne vise til grunnlaget for det?

Det er håpløst å finne direktiver. Er det denne?

https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2010/31/2021-01-01

Uansett står det nok ikke noe spesifikt om det der. Det er hvordan direktivet skal tolkes som medfører hva som må gjøres.

Noen som tolker skriver at:

Sitat

Totalt sett betyr dette at alle norske boligeiere må forberede seg på at man må energieffektivisere på en eller annen måte frem mot 2050.

https://www.huseierne.no/nyheter/enighet-om-epbd---vi-trenger-stotteordninger/

Ja, man kan argumentere med at det er "frivillig", like mye som at det er "tvang". Vi vet fremdeles ikke hvordan myndighetene skal "tvinge" alle til å energieffektivisere, men det er stor sannsynlighet for at det vil bli gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...