Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris for bytte av "mange" vinduer og dører


Anbefalte innlegg

Vel, og det å skifte vindu er jo i praksis energieffektivisering - og i tråd med direktivet. Det vil garantert verte innført først for nybygg, og neppe med tilbakevirkande kraft utan ekstremt gode støtteordninger. I tillegg er tidshorisonten såpass lang at mykje av det vil skje organisk.

Så eg hadde ikkje heilt latt det vere eit argument mot å bytte vindu i dag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cyrio skrev (5 timer siden):

Det her er spennende. 
som forbruker, vil det lønne seg å bo midt i Oslo, eller vil det lønne seg å bo på bygda? :)

Ute i småbygder er vel ofte mest gunstig for forbrukeren. 

Der kan man gjerne ha timepris ned mot 400kr timen (oftest snakk om ENK) mens i byer kan timeprisen for snekre gjerne bikke 1000kr.

 

Cyrio skrev (5 timer siden):

I følge Google får snekkere ofte ganske gunstige innkjøpsavtaler på anskaffelse av materialer. 
Vil det ikke "alltid" lønne seg at de tar den jobben?

De har nok gode avtaler, men vil ofte føre et påslag på denne prisen igjen for å tjene litt penger på å ta seg av dette, så jeg tror vinningen fort går opp i spinningen uten at jeg har gjort noen regnestykker på dette. Dog favoriserer jeg ofte enkeltheten med å slippe å måtte tenke på alle smådetaljer, spesielt siden tømrerfaget er noe jeg kan særs lite om, kontra en eventuell besparelse jeg ville hatt på materialer men å måtte ta all handling og frakt selv. 

Lenke til kommentar

Seriøse aktører vil stå for leveringen av vinduer og materiell selv. Da noe av fortjenesten vil ligge der. 

Men bruk ihvertfall folk som du kjenner til, eller blir anbefalt av bekjente.    Utrulig mange luringer der ute som ikke har peiling på hva de holder på med. 

Lenke til kommentar

Dersom snekker leverer vinduer selv, så har han ansvar for hele jobben. Det vil si om det er noe problem med vinduet så må snekker komme å ordne opp. Kjøper du vinduer selv kan du fort bli kasteball mellom snekker og vindusprodusent som skylder på hverandre om noe går skeis.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (22 timer siden):

Vel, og det å skifte vindu er jo i praksis energieffektivisering - og i tråd med direktivet. Det vil garantert verte innført først for nybygg, og neppe med tilbakevirkande kraft utan ekstremt gode støtteordninger. I tillegg er tidshorisonten såpass lang at mykje av det vil skje organisk.

Så eg hadde ikkje heilt latt det vere eit argument mot å bytte vindu i dag...

Nybygg må ha allerede energimerking a eller b, det nye vedtaket gjelder for alle boliger.

https://www.finansavisen.no/bolig/2023/03/14/7993534/sjokkregning-til-boligeiere?fbclid=IwAR3B7-XQ8ihaM6q73nMEEo904toUMy7ddWaDpt7FSbwilQpsYqPA_YCIoBU

https://www.document.no/2024/01/16/ny-milliardregning-na-kommer-eu-kravene-til-oppgradering-av-boliger/

Lenke til kommentar

Det er snakk om at riset bak speilet blir tilgangen på lån, noen banker har allerede begynt med "grønne lån" med lavere rente. Det er også en gradvis innstramming mot 2050, da i følge EU så skal alle bygg være klimanøytrale. 

Det blir vel en delikat balansegang mellom lobbyering fra byggebransjen og ønske om å være EU-tro, mot at det å sette masse nordmenn på gata neppe er noen god strategi for å bli gjenvalgt. Jeg anser det for helt usannsynlig at man skal kunne økonomisk oppgradere dagens bygningsmasse til klasse A, så hvis man til slutt legger lista her, så må store deler av boliger i Norge rives og bygges nytt. At dette er et kjempebra klimatiltak, tviler jeg litt på, men det er vel ikke det det handler om. 

Forresten blir det sannsynligvis unntak for bygg bygd før 1960. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Cyrio skrev (På 2.2.2024 den 6:30 PM):

Heisann, 

Strømprisen er jo som den er, og jeg liker å ha det godt på vinteren. :)
Lukter derfor litt på å bytte ut en del dører og vinduer som har stått siden 70-80 tallet, men veldig usikker på hva jeg kan forvente av priser der ute. 

Tiltenkt prosjekt i første omgang: 

Bytte 10 x standardvinduer
Bytte 2 x terrassedører
bytte 1 x inngangsdør 

Hva ville vært en real pris å forvente for å få byttet ut dette av vanlige håndtverkere?
Greit å komme til alle vinduer og dører uten å bruke trapp, grei arbeidsplass fra innsiden osvosv. 

Ønsker selvsagt 3-lagsvinduer. :) 

 

De 10 vinduene vil komme på minimum 60 000,- 20 000,- for balkongdører og minimum 15,000 for ytterdør 95 000,- i varer så kommer vel lister foringer og arbeid i tillegg vil tippe mellom 150 000,- 200 000,- ;) 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5.2.2024 at 12:59 PM, Kalle Klo said:

Det er snakk om at riset bak speilet blir tilgangen på lån, noen banker har allerede begynt med "grønne lån" med lavere rente. Det er også en gradvis innstramming mot 2050, da i følge EU så skal alle bygg være klimanøytrale. 

Jeg tenker det er både staten, bankene, bygningsbransjen og EU som presser på. Bare det er noe liksom-grønt det handler om kan man tilsynelatende gjøre hva som helst. Men det er neppe bra for CO2 regnskapet å gjøre noe slikt i stor skala. Bare produksjon og transport av materialer, folk som kjører frem og tilbake og skal gjøre jobber, søppel, rapportering, godkjenninger. Voldsom smørje. Men klart at bankene vil printe mer penger og holde folk gissel i sitt eget hus. 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (17 timer siden):

De 10 vinduene vil komme på minimum 60 000,- 20 000,- for balkongdører og minimum 15,000 for ytterdør 95 000,- i varer så kommer vel lister foringer og arbeid i tillegg vil tippe mellom 150 000,- 200 000,- ;) 
 

Treffer bra du. 

Hentet inn 4 tilbud og 3 stk lå mellom 160 000 - 180 000, det siste lå rett over 200 000,- 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (9 timer siden):

Treffer bra du. 

Hentet inn 4 tilbud og 3 stk lå mellom 160 000 - 180 000, det siste lå rett over 200 000,- 
 

Jeg gjorde det ja :D ja sånt er grisedyrt om en ikke kan gjøre jobben sjøl ;) hvem fabrikat av vinduer har du tenkt deg da ? :D Du velger vel 160 000,- da vel ? neida vinduene koster gjerne 100 000,- så kommer jobb i tillegg en bonde jeg kjenner har ett hus fra 1700-Tallet her lå vinduene rett over 350 000,- dette er en del år siden Krysspostvinduer og diverse annet snacks :D  

Lenke til kommentar

Jeg skifta ut 5 vinduer (vanlige husmorvinduer fra Natre) + 1 verandadør +1 ytterdør i fjor vår, det kosta ca 100 000 kr., med 4 lufteluker i vegger. Et firma gjorde alt, tok 2 dager for 2 menn å gjøre jobben. De rydda fint opp etter seg og jobben med vinduer og dører ble fint gjort🙂 

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...