Gå til innhold

Er Mangfold en Styrke?


Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Enige i at det lengst levende imperie i menneskets historie ikke var vellykket? Et imperia har to oppgaver, erobre og eksitere. Noe Romerriket gjorde bedre enn de fleste. 

Her har du en ekte historikers tanker om Romerriket. Jeg anbefaler at du ser den. 

 

Ja, det var slik man opererte på den tiden. Man erobret, drepte en stor del av befolkningen, også gikk livet videre. At du som "historiker" ikke tar med dette i betraktning gjør meg ikke særlig trygg på dine vurderinger. Lærte du ingen ting når du tok dette hovedfaget ditt? 

 

Det du skrev var så migrenefremkallende dumt, at ord ikke kan beskrive hvor vondt i hodet man får av å lese det. 

Å kommunisere med deg er åpenbart ikke verdt hverken tiden eller energien det tar.

Jeg gjentar: jeg er en historiker.
Du har ikke peiling. 
 

Jeg håper for din skyld du troller. Har møtt hundrevis av typer som mener de «skjønner alt» av et historisk emne fordi de har lest én bok, gjerne ikke engang skrevet av en fagperson. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Entern said:

 

Jeg gjentar: jeg er en historiker.
Du har ikke peiling. 
 

 

Ok, du har vel publisert da? Skrevet noe om Romerriket jeg kan finne i bokhandelen, eller på en blogg noe sted? 
 

edit: jeg respekterer din anonymitet. La meg omformulere: kan du vise til andre historikere som mener at Romerriket ikke var en suksess og at de ikke produserte noe som helst? 
 

Tre romerske oppfinnelser: betong, buen, kloakksystem. Gi meg tre oppfinnelser fra Athen over en periode på 50 år som er like viktige. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (14 minutter siden):

Ok, du har vel publisert da? Skrevet noe om Romerriket jeg kan finne i bokhandelen, eller på en blogg noe sted? 
 

edit: jeg respekterer din anonymitet. La meg omformulere: kan du vise til andre historikere som mener at Romerriket ikke var en suksess og at de ikke produserte noe som helst? 
 

Tre romerske oppfinnelser: betong, buen, kloakksystem. Gi meg tre oppfinnelser fra Athen over en periode på 50 år som er like viktige. 

Demokrati

Avansert matematikk

Burde duge.

PS: romerne oppfant ikke kloakk. De hadde mer eller mindre moderne toaletter i Mohenjo Daro og Harappa 1500 år før Roma eksisterte, og på Kreta 1000 år før.

Hvorvidt jeg har publisert noe om Romerriket eller ikke er for øvrig fullstendig irrelevant. 
At romerne ikke var en suksess, og ikke skapte noe å snakke om unntatt akveduktene, er ukontroversielt.

De var gode til å stjele ting fra andre, stort sett. De fant på meget lite.

Du finner langt større oppfinnsomhet i europeisk middelalder. Ingen romersk bygning kan måle seg med en gotisk katedral.

Det er ikke min jobb å lære deg historie. Du får gjøre som alle andre og ta utdanning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (57 minutter siden):

Det er rimelig meningsløst å dra inn gamle imperier når man skal diskutere mangfold i dag.

Den som ikke kjenner sin fortid, har ingen fremtid.

Eller for å sitere Orwell: den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden. Og den som kontrollerer fremtiden kontrollerer nåtiden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Den som ikke kjenner sin fortid, har ingen fremtid.

Eller for å sitere Orwell: den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden. Og den som kontrollerer fremtiden kontrollerer nåtiden.

Man behøver ikke en gang å kontrollere fortiden men det kan være en fordel i det minste å kjenne til den! 😉

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (54 minutter siden):

Og hvorvidt mangfold er en styrke eller ikke er fullstendig kontekstbasert.

Jeg vil ha et mangfold av restauranter når jeg skal ut og spise.
Jeg vil ha et mangfold av tankemåter hos mine ansatte hvis jeg leder en bedrift.
Jeg vil ha et mangfold av politiske partier når jeg skal stemme ved valg.

Men jeg vil ikke ha mangfold av ideer om hvilke grunnleggende prinsipper Norge skal styres etter.
Eller et mangfold av ulike sannheter i møte med vitenskapen.

Et cetera. 
 

Dette er gode poenger, som jeg er enig i.

Mangfold i tanker er en styrke for et samfunn.

Mangfold i kultur er ikke nødvendigvis det, hvis gruppene misliker hverandre. Da er det en svakhet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Man behøver ikke en gang å kontrollere fortiden men det kan være en fordel i det minste å kjenne til den! 😉

Nettopp 👍

Jeg vurderte også sitatet den som ikke kjenner sin fortid har ingen fremtid men husker ikke hvem jeg har det fra så lot det være 🤭

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Dette er gode poenger, som jeg er enig i.

Mangfold i tanker er en styrke for et samfunn.

Mangfold i kultur er ikke nødvendigvis det, hvis gruppene misliker hverandre. Da er det en svakhet.

Kan og legge til, hvis mangfoldet er såpass at folk sliter med å i det hele tatt forstå hverandre er det og en svakhet.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Entern said:

Demokrati

Avansert matematikk

Burde duge.

 

De fant opp begge i løpet av 50 år? Jeg antar at du har kilder på at de gjorde det så raskt? Og jeg ba om tre, ikke to. 

 

Quote

 

Hvorvidt jeg har publisert noe om Romerriket eller ikke er for øvrig fullstendig irrelevant. 


Det er ikke min jobb å lære deg historie. Du får gjøre som alle andre og ta utdanning.

Du sier du er historiker fordi du har hovedfag i historie. For å kalle seg historiker må man faktisk jobbe med historie. I motsetning til deg så kaller jeg meg ikke for historiker, men jeg ber deg komme med kilder på de absurde påstandene du kommer med. Til å være historiker så fremstår du ikke særlig som en historiker. 

Endret av Krig og fred
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (4 minutter siden):

De fant opp begge i løpet av 50 år? Jeg antar at du har kilder på at de gjorde det så raskt? Og jeg ba om tre, ikke to. 

 

Du sier du er historiker fordi du har hovedfag i historie. For å kalle seg historiker må man faktisk jobbe med historie. I motsetning til deg så kaller jeg meg ikke for historiker, men jeg ber deg komme med kilder på de absurde påstandene du kommer med. Til å være historiker så fremstår du ikke særlig som en historiker. 

Nei, for å kalle seg historiker må man ha hovedfag eller tilsvarende utdanning.

Dine meninger og oppfatninger er fullstendig irrelevante.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det er positivt med etnisk mangfold til ett visst punkt. Usikker på akkurat hvor det er,. En Norge har passert det. En må over tid assimilere personene som kommer til Norge slik at en ikke får parallelsamfunn. Det britiske Imperiet hadde mye innvandring, og sliter fortsatt med feilslått politikk fra den tiden har jeg inntrykk av. 

 

Men du kan ha ganske stort mangfold innen en relativt homogen gruppe. Jeg mener at mangfold er sterkt overvurdert. De beste teamene jeg har jobbet i har vært ekstremt homogene. 

 

Og jeg tviler sterkt på at mange av de flyktningene vi har fått til Norge siste 50 år hadde forsvart Norge. Det endrer veldig mye for min del. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Dette er jo bare tull

Nope.

Det var minimal teknologisk utvikling under Romerriket, og minimal forskning.

Nevn, uten å Google eller bruke Wikipedia de store romerske tenkerne du kjenner til.

Så gjør du det samme med grekerne…

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Det er positivt med etnisk mangfold til ett visst punkt. Usikker på akkurat hvor det er,. En Norge har passert det. En må over tid assimilere personene som kommer til Norge slik at en ikke får parallelsamfunn. Det britiske Imperiet hadde mye innvandring, og sliter fortsatt med feilslått politikk fra den tiden har jeg inntrykk av. 

 

Men du kan ha ganske stort mangfold innen en relativt homogen gruppe. Jeg mener at mangfold er sterkt overvurdert. De beste teamene jeg har jobbet i har vært ekstremt homogene. 

 

Og jeg tviler sterkt på at mange av de flyktningene vi har fått til Norge siste 50 år hadde forsvart Norge. Det endrer veldig mye for min del. 

Historien viser at du har rett. De fleste multikulturelle samfunn har enten vært ustabile eller svært undertrykkende eller begge deler. Demokrati funker best i relativt homogent samfunn. Stort sett.

Jeg et enig med deg om siste 50 års innvandrere og, mange av dem hadde nok absolutt ikke slåss for Norge nei, selv om jeg tror en god del ville slåss for Norge. Kommer an på gruppetilhørighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Nevn, uten å Google eller bruke Wikipedia de store romerske tenkerne du kjenner til.

Marcus Aurelius er den eneste jeg kommer på. Jeg husker ikke hvor lenge romerriket varte, men det gikk jo lenge nedover. De fant gjerne opp romersk betong?:p eventuelt akvedukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Entern said:

Nope.

Det var minimal teknologisk utvikling under Romerriket, og minimal forskning.

Nevn, uten å Google eller bruke Wikipedia de store romerske tenkerne du kjenner til.

Så gjør du det samme med grekerne…

På tide å legge bort flaska nå..

 

å se noen episoder med Terry Jones på Discovery Channel gjør deg ikke til en historiker.. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Entern said:

Historien viser at du har rett. De fleste multikulturelle samfunn har enten vært ustabile eller svært undertrykkende eller begge deler. Demokrati funker best i relativt homogent samfunn. Stort sett.

 

Og her er du avslørt. Du er ikke historiker. Alle samfunn har vært undertrykkende, selv homogene samfunn. Det er kun i moderne tid at vi har hatt relativ likeverd. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Marcus Aurelius er den eneste jeg kommer på. Jeg husker ikke hvor lenge romerriket varte, men det gikk jo lenge nedover. De fant gjerne opp romersk betong?:p eventuelt akvedukt. 

Akveduktene er absolutt geniale.

Stemmer at nedgangen deres varte lenge. Som sagt skyldes det for en stor del mangel på fiender sterke nok til å knuse dem. Under dominatet (3-400-tallet) hadde Romerriket 400,000 soldater. Upålitelige soldater ofte ledet av germanske leiesoldater som Aetius og Stilicho men likevel, de germanske stammene kunne ikke matche denne hæren. Heller ikke perserne. Derfor kunne Romerriket sjangle rundt i et par tre århundrer som en slags selvkannibaliserende zombie. Men samfunnet deres var på det tidspunktet feilslått og dysfunksjonelt og årsakene til dette går tilbake til senrepublikken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (22 minutter siden):

De fant opp begge i løpet av 50 år? Jeg antar at du har kilder på at de gjorde det så raskt? Og jeg ba om tre, ikke to. 

 

Du sier du er historiker fordi du har hovedfag i historie. For å kalle seg historiker må man faktisk jobbe med historie. I motsetning til deg så kaller jeg meg ikke for historiker, men jeg ber deg komme med kilder på de absurde påstandene du kommer med. Til å være historiker så fremstår du ikke særlig som en historiker. 

For å kunne kalle seg "historiker" snakker vi nok om mer enn 50 år, tror du ikke? Hvis ikke er jeg det også! 😉

Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

På tide å legge bort flaska nå..

 

å se noen episoder med Terry Jones på Discovery Channel gjør deg ikke til en historiker.. 

Snakk om ironi.

Jeg har hovedfag i historie.

Terry Jones har for øvrig skrevet kanskje den beste populærhistoriske boka om romerne, Barbarians. Men jeg henter ikke det jeg sier fra han, nei.

Basert på språket ditt tror jeg heller det er du som har drukket nok. At du har sett 300 100 ganger gir deg ikke peiling.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...