Gå til innhold

Dagens rentenivå ødelegger liv.


Gjest e415e...f0b

Anbefalte innlegg

Gjest e415e...f0b

Ser det på vennepar hver gang vi møtes nå.

Livskvalitet synker, forholdene ryker

Barna blir "ødelagt" og traumatisert til de grader.

 

Legger du noe særlig merke til alt?

For vår del merker vi det godt i husholdningen..Vi hadde 15k til overs hver mnd. Nå har vi 5-600kr og vi tjener helt gjennomsnittlig totalt sett.

Det har gjort en god del med følelser når man plutselig ikke lenger kan kjøpe seg sko når en trenger det, eller en ny jakke.

Mange vil nok si at det er en god ting, å ikke forvente å kunne kjøpe slike ting.
Akkurat der er jeg uenig, vi bor ikke i et land som tilsier at vi skal slite med å kjøpe oss det vi vil ha av alminnelige tnig..Vi bor i et land der å bruke penger anses som en helt normal ting.

Om DET igjen er en god eller dårlig kulturell greie kan diskuteres. Det er likevel reelt og slik vi har formet kulturen de siste tiårene.

Anonymous poster hash: e415e...f0b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helicopter money, 10 % negativ realrente og uendelig kjøping av unødvendige ting er ikke noe som er bærekraftig i lengden eller nødvendig for de aller fleste. Det er dessverre slik samfunnet har blitt, man skal låne maks av det som er mulig for å kjøpe, kjøpe kjøpe. Det meste av livet er man slave av staten og banken og må bare fortsette å arbeide uendelig mye for å betjene bare renter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (4 minutter siden):

Det er ingen økonomisk krise i norge nå

Vil tørre å påstå at det er krise når en ser hvor mye fattigere vi har blitt de siste ti årene pga valuta . Det hadde nok blitt betydelig værre om ikke renten ble satt opp, liten tvil om det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedproblemet er vel at alt skal skje iløpet av samme tid.

Høyere matvarepriser

Høyere strømpriser

Vesentlig høyere rente enn tidligere

Lavere kronekurs

Ytterligere beskatninger og nye skattetiltak for å holde skuta flytende

 

Alt dette gjør at lønnsoppgjøret til folk ikke ender på 2-3% som har vært normalt, men gjerne doblet. Da går økonomien i dass.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er jeg litt enig i at det ikke er rentenivået som ødelegger, men heller "lånenivået" til folk. 
ja, selvsagt merker min husstand også at ting har blitt dyrere, med de sinnsyke økningene på kun renter, drivstoff, mat og strøm er man vel enten litt for opptatt av fasade eller 100% økonomisk uavhengig dersom man ikke har merket en forskjell de siste par årene. 

Men om man nå sitter igjen med 600,- på konto pr måned nå har man dessverre levd over evne. 
Dette er jo en varslet krise, og personlig tror jeg at det kommer til å bli enda værre før det blir bedre. 

Sagt på en annen måte: Jeg tror det kommer til å komme ut utrolig mange "covid" båter/hytter/biler/motorsykler/forbruksvarer på finn.no de nærmeste 24-36 månedene som folk må selge med tap fordi de la seg til et altfor høyt forbruk når det var litt morsommere med lån.. Det er selvsagt ikke noe problem i utgangspunktet dersom man er i stand til å endre forbruksmønster når det begynner å knipe, men der tror jeg mange har bomma litt dessverre. 

Sitter med både huslån og billån selv, men har alltid nektet å "makse" lånegrenser av nettopp den grunnen der. 
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fjern muligheten for billån og salget av nye biler dropper 50 % over natten. Alt skal jo finansieres nå til dags med alskens ting som Klarna og lignende blodsuger-tjenester., SMS-lån og det som verre er. Hvis man ser litt på en lånekalkulator finner man ut at når renta øker, går avdraget ned. Etter ganske lang tid med høyere rente vil man derfor ha betalt ned lånet vesentlig mindre enn opprinnelig plan var. Med det til følge at man må betale enda mer renter i lang tid. Good times. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Myndighetene og velgerne tar livet av folk hele tiden. Boligpolitikk og helsepolitikk er vel de to verste synderne. Renter går vel inn under førstnevnte. Lurer på hvor mange partnerdrap vi hadde hatt om prisene på bolig var lavere og flere hadde fått helsehjelp

Lenke til kommentar
Deechon skrev (2 timer siden):

Sånt skjer når man låner til pipa. 

Det er jo ikke noe annet alternativ for veldig mange nordmenn enn å låne seg til pipa hvis de faktisk vil eie noe. At så mange låner over evne er heller et symptom på feilslått boligpolitikk enn noe annet. Når boliger er så dyre som de er i forhold til lønn mange har er det jo fullstendig naturlig at så mange sliter med å betjene lånene. Dette vil jo bare forverres i tiårene fremover. 

Så lenge arbeidsledigheten holder seg lav så er det jo ikke et samfunnsproblem men hvis en stor andel av de arbeidende plutselig må over på AAP der inntektene nesten halveres så vil nok veldig mange bli nødt til å gi fra seg både gård og grunn til bankene. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er under normalt rentenivå nå.

 

Folk har hatt tilgang til gratis penger i flere år nå. De har kjøpt dyr bolig, pusset opp bad og kjøkken. Kjøpt splitter ny elbil osv. Alt dette istedet for å betale ned på gjeld.

 

Man skal spare i gode tider slik at man overlever dårlige tider. 

Synes ikke synd på noen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (33 minutter siden):

Det er under normalt rentenivå nå.

 

Folk har hatt tilgang til gratis penger i flere år nå. De har kjøpt dyr bolig, pusset opp bad og kjøkken. Kjøpt splitter ny elbil osv. Alt dette istedet for å betale ned på gjeld.

 

Man skal spare i gode tider slik at man overlever dårlige tider. 

Synes ikke synd på noen.

Hører den samme visa om og om igjen. "Da jeg var ung var renta på 20% den, da varre jaggu meg dårlig tider". Det som alltid blir utelatt i den visa er jo at en bolig kosta kanskje en og halv årslønn. I dag er det minimum 5-6 ganger en årslønn. Så kan du ta regnestykket selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (19 minutter siden):

Hører den samme visa om og om igjen. "Da jeg var ung var renta på 20% den, da varre jaggu meg dårlig tider". Det som alltid blir utelatt i den visa er jo at en bolig kosta kanskje en og halv årslønn. I dag er det minimum 5-6 ganger en årslønn. Så kan du ta regnestykket selv.

Spørs jo når vedkommende var ung... image.png.385db966c4bfe77a68c9f112ec499ee4.png

Så blir jo sånne grafer som dette litt vanskelige da, for hva er og bør egentlig være riktig antall årslønner for en bolig være, sånn egentlig? 

5-6 ganger årslønn gjelder i Oslo, på landsbasis i 2020 er tallet 3,7 årslønner. Prisene i Oslo presses jo opp, og prisen utenfor ned, når alle vil bo sentralt. 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar

Ja det er surt med høye renter, men personlig har jeg hatt et lite aha øyeblikk. Samlivsbrudd og jeg satt igjen med huset, 1,9 mill i lån, 2 unger 50/50. Kjører gammel Yeti uten lån, kunne fint for noen år siden lånt meg til en ny bil, men det hadde vært jekla ugunstig med dagens rentenivå. Har alltid hatt et fornuftig bruk av penger. Så surt for min del at overforbruket til andre skal gå utover meg.

Så blir ikke kjøp av ny nybil på meg med det første nei. Skal ikke leve over evne.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Spørs jo når vedkommende var ung... image.png.385db966c4bfe77a68c9f112ec499ee4.png

Så blir jo sånne grafer som dette litt vanskelige da, for hva er og bør egentlig være riktig antall årslønner for en bolig være, sånn egentlig? 

5-6 ganger årslønn gjelder i Oslo, på landsbasis i 2020 er tallet 3,7 årslønner. Prisene i Oslo presses jo opp, og prisen utenfor ned, når alle vil bo sentralt. 

13 år gammel den grafen da. Vil tippe den er nærmere 1933 høyder nå. Prisene går ikke ned noe sted, er ikke noe fare for det. De går bare ikke like fort opp som det de gjør i Oslo, samtidig har lønningene på landsbasis stagnert siden 2010. . Prisene har jo eksplodert i alle områder hvertfall rundt Oslo. Ta et eksempel, moren min sin enebolig ga hun 1,3 eller 1,4 på tidlig 2000-tallet(Jeg vil tippe rundt 2006-07) Den ligger cirka 35 minutter med tog unna Oslo S. I dag kunne hun nok fått solgt den boligen for godt over 5 millioner. Lønna hennes har ikke økt 5x siden den tid, men eiendommen hennes har jo det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bankene og meglerne som presser prisene høyere, og staten er selvsagt glad for dette også. For en del år siden var det maks 3x inntekt i lån, så gikk det opp til 5x. For 1 år siden ca var det vel ble det endret fra at man måtte tåle 5 % økt rente og ned til bare 3 %. De vil jo låne ut mest mulig for å tjene mest i lang tid. Alle kaster bensin på bålet, de fleste som deltar i markedet tjener på det. De som syter mest er gjerne de som har dratt mest nytte av denne oppgangen også, kjøpt og solgt utallige ganger, flippet osv. Alt har vært mulig pga omtrent nullrenter og banker som kaster penger etter folk. 
 

Så fort vinden snur er det ikke plutselig så morsomt lenger. Verdier som stagnerer, lån som skal betales tilbake, mye høyere renter, prisøkninger på alt i samfunnet pga massiv pengetrykking og elendig kronekurs. De som syter nå er de som ikke har tålt de gode tidene. Gode tider, langvarig, er farlig. Alle tror de er eksperter og alt skal vokse til himmelen. 

1e6b2353fdb6ee646ace86306d140e4c.jpg&f=1

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (27 minutter siden):

13 år gammel den grafen da. Vil tippe den er nærmere 1933 høyder nå. Prisene går ikke ned noe sted, er ikke noe fare for det. De går bare ikke like fort opp som det de gjør i Oslo, samtidig har lønningene på landsbasis stagnert siden 2010. . Prisene har jo eksplodert i alle områder hvertfall rundt Oslo. Ta et eksempel, moren min sin enebolig ga hun 1,3 eller 1,4 på tidlig 2000-tallet(Jeg vil tippe rundt 2006-07) Den ligger cirka 35 minutter med tog unna Oslo S. I dag kunne hun nok fått solgt den boligen for godt over 5 millioner. Lønna hennes har ikke økt 5x siden den tid, men eiendommen hennes har jo det. 

Vi er langt unna 1933 høyder. 

"De som etablerte seg i 2020, måtte ut med 6,6 ganger årslønna for å kapre en bolig på 50 kvadratmeter i Oslo. På landsbasis var det 3,7 ganger årslønn."

https://issuu.com/obosbbl/docs/obos_7_21_lr/s/14069487

Det koster mye å bo sentralt, jeg er enig i at det kanskje er for dyrt. Så tror jeg det blir et lite paradoks hvis man feks får ned prisen til 2x årslønn i Oslo. Da vil alle bo der, og det er jo ikke mulig, så hvordan løser man det? Jo prisene må da opp igjen. 

Ellers så er jeg ganske enig med @RRhoads, folk har hatt det for enkelt, altså man låner mye mer enn det som er fornuftig når rentenivået er lavt fordi man klarer det. Har du et stort lån, og renta øker med 3% så er man plutselig i en tung økonomisk situasjon. Det er det altfor mange som ikke har forstått. 
Bankene sier vel ofte at du må regne med å tåle 3% økning i renta, men når renta er 0% bør man egentlig tåle 5-7% økning, siden et mer normalt rentenivå er på rundt 4%. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Vi er langt unna 1933 høyder. 

"De som etablerte seg i 2020, måtte ut med 6,6 ganger årslønna for å kapre en bolig på 50 kvadratmeter i Oslo. På landsbasis var det 3,7 ganger årslønn."

https://issuu.com/obosbbl/docs/obos_7_21_lr/s/14069487

Det koster mye å bo sentralt, jeg er enig i at det kanskje er for dyrt. Så tror jeg det blir et lite paradoks hvis man feks får ned prisen til 2x årslønn i Oslo. Da vil alle bo der, og det er jo ikke mulig, så hvordan løser man det? Jo prisene må da opp igjen. 

Ellers så er jeg ganske enig med @RRhoads, folk har hatt det for enkelt, altså man låner mye mer enn det som er fornuftig når rentenivået er lavt fordi man klarer det. Har du et stort lån, og renta øker med 3% så er man plutselig i en tung økonomisk situasjon. Det er det altfor mange som ikke har forstått. 
Bankene sier vel ofte at du må regne med å tåle 3% økning i renta, men når renta er 0% bør man egentlig tåle 5-7% økning, siden et mer normalt rentenivå er på rundt 4%. 

 

Men i linken din står det jo at en bolig i 1933 i Oslo var 6.3 ganger lønna

Sitat

"1976 var det gunstigste året (1,3 årslønner), mens tilbake på 1930-tallet var det aller dyrest å etablere seg (6,3 årslønner)."

Ifølge din egen link er vi jo faktisk over 1933 høyden. 

Problemet er jo at prisene har gått såpass høyt opp at vi står i fare for å nå en situasjon der kun de med generasjonsformue har mulighet til å faktisk komme inn på boligmarkedet. Greit nok det, hvis samfunnet ønsker det slik. Men da må til syvende og sist også hele eierlinja systemet fjernes og kraftige reguleringer av leiemarkedet må frem. Og det tror jeg vil skje om noen år i trinn med at stadig flere blir evige leietagere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...