Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dersom du bestilte time hos lege og ba om hjertesjekk


Gjest e4419...f72

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blodtrykk, ekg, sykdomshistorie, og om det hjerteproblemer i slekta. Blodprøve for å sjekke troponiner. Kanskje sendt videre til kardiolog som sjekker ultralyd av hjertet og arteriene. 

Men hva de gjør kommer veldig an på symptomene. 

Endret av RRhoads
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blodprøver, EKG, blodtrykk kan sjekkes hos fastlegen, de bør også spørre om sykdomshistorie. Ultralyd og stresstesting(!) av hjertet gjøres hos kardiolog. Da sykler du på en ergometersykkel i mens de måler hjertefunksjonen.

Om du har problemer/smerter krev å få henvisning til kardiolog. Etter covid har det vært laaaange ventelister for å komme dit, da mange har fått hjerteproblemer/ hjerterytmeforstyrrelser. Så du bør være forberedt på å vente litt om du ikke har råd til å ta det privat.

Endret av Trippelure
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan legge til at videre henvisning til spesialisthelsetjenesten (kardiolog) forutsetter en faktisk mistanke om patologi.
Man får f.eks ikke ultralyd, arbeids-EKG eller gjennomlysning bare for en generell helsesjekk. Det hadde vært helt uhørt og et vanvittig sløseri av skattepenger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e4419...f72 skrev (11 timer siden):

Hva ville du forventet at ble sjekket? EKG, annet?

Anonymous poster hash: e4419...f72

I første omgang ja. Samt blodprøver, blodtrykk og annen relevant første sjekk. Med vedvarende problemer eller utsatt for risiko ville jeg forventet en henvisning til spesialist.

 

Lenke til kommentar
Håvard skrev (39 minutter siden):

Jeg tenker at det kommer veldig ann på hvorfor man ber om den sjekken?

Dette. Ein hjertesjekk kan være alt frå å sjekke blodtrykket til å opne brystkassa for å sjekke hjertet reint fysisk i ein obduksjon. 

Alder og livssituasjon vil også påverke kva som blir vurdert som nødvendig. 

Lenke til kommentar

90% av all sykdomsdiagnostikk foregår via samtale.
Du må nesten gi fler detaljer om helsetilstanden din og hva det er du mener feiler deg eller føles unormalt.
Er det snakk om rutinesjekk med EKG så skjer det som regel bare før operasjon under full anestesi, eller hos idrettsutøvere med forsikringsavtale hvor man kjører EKG stresstest, med mindre du blir henvist videre.
En fastlege har begrenset med ressurser for å avsløre hjerteproblemer.
Jobben hans er ikke hovedsakelig å avdekke sykdom, men å sørge for at du får riktig og nødvendig behandling.
Blodprøve av enzymer for infarkt o.l. tas som regel bare når man har hatt ubehag eller andre symptomer.

Er du under 60 og ved tilnærmet normal helse kan ikke fastlegen gjøre så mye mer enn å lytte på hjerte og lunger, måle blodtrykk og titte etter visuelle indikatorer, eventuelle ta blodpanel også av elektrolytter, nyrer, CRP og andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg dro i utgangspunktet ikke til lege med spørsmål om det var noe galt med hjertet mitt da det ikke føltes sol om problemene stammet derfra, pluss jeg antok at det kanskje kunne vært relatert til jermangel, men jeg spurte om det var noe vi kunne gjøre med at jeg besvimte så ofte brått og uten forvarsel, spesielt under trening, og at jeg følte meg så svimmel. Da jeg ble spurt om sykdomshistorikk i familien, så nevnte jeg at jeg del opphopning med hjerteproblemer i min familie, spesielt på min far side. Tok hvile-EKG, blodtrykk og legen målte pulsen min for å sjekke om den var uregelmessig, noe den også var. Ble også sendt til MR caput for å utelukke svulst i hjernen.  Ble henvist til kardiolog, var gjennom langtidsekg, arbeids-EKG, ultralyd av hjerte, ortastistisk blodtrykk samt kontroll av blodtrykk og blodprøver og ble lyttet på hjerte og lunger. Har fått påvist hjerterytmeforstyrrelse. Fikk hjertestimulerende medisin for å øke og stabilisere puls og blodtrykk da man så at det falt under belastning og generelt sett var for lavt, råd om mer salt og væske samt har fått råd om å seponere antidepressiva og roe ned på trening og spise mer (sliter også med spiseforstyrrelse). Nå skal det sies at del av svimmelheten skal forklares i samtidig jermangel også, men har fått ganske mange injeksjoner med jern og har et bra ferritinnivå nå så jernmangel som grunn til svimmelhet er nå utelukket. MR caput var heldigvis normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...