Gå til innhold

Trenden har snudd: flere piratkopierer igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant konklusjon at mangelen på økning av piratkopiering av musikk skyldes at det er liten grad av fragmentering i bransjen. Høres riktig ut for min del – er derfor jeg piratkopierer film og ikke musikk om dagen.

Jeg har også lastet ned et par serier som jeg har tilgang til på de tjenestene jeg har lovlig tilgang på, fordi det er enklere med alt på et sted, høyere oppløsning og bedre kontroll med skjermbilde på ustandard skjerm.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg laster kun ned musikk for å bruke i firmabilen som ikke har DAB. 

Hjemme bruker jeg Youtube. 

Jeg har brukt å rulere strømmetjenester, men på grunn av regionsperrer så er det ikke alltid innholdet er tilgjengelig i Norge, og nedlasting er mye lettere, når en vet hvordan.  

Lenke til kommentar

Har levd i mange år nå uten TV-boks (unntak: pliktåret etter at jeg fikk fiber), men med chromecast på alle TV-er i huset og 3 apper på mobilen: NRK, Youtube, HBO Max (sistnevnte kun fordi jeg kunne få det for halv pris livet ut. Jeg ser så lite på det siste der at jeg slutter med det også tror jeg).

De som besøker meg kommer med sine apper på mobilen, så noen ganger ser vi noe gjennom gjesteapper.

Lenke til kommentar

Tenk om hver label skulle hatt sin egen strømmetjeneste i stedet for sånn det er i dag med Spotify, Tidal, Apple/Youtube music som stort sett har alt.

Sånn gjør TV-kanalene det.

Også kan du aldri være sikker på om serien eller filmen du vil se er borte neste uke. Sånt slipper man når man laster ned ulovlig.

Det sagt så har jeg sikkert 6 strømmetjenester for TV/film/serie. Får se om det fortsatt holder, for nå begynner det å koste..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden jeg er et voksent menneske i full jobb, så holder jeg meg for god til å piratkopiere med mindre det ikke finnes annet alternativ (i.e. at filmen ikke kan streames, kjøpes fysisk, leies eller kjøpes digitalt). Men jeg har mer eller mindre sluttet med streaming-tjenester. Netflix-abonnementet ble kansellert i fjor høst. Nå har jeg begynt å samle på DVDer og Bluray i stedet. Ikke bare kan jeg se dem når som helst, men jeg kan alltid se dem, uansett hva som måtte skje med rettigheter og lisensavtaler og denslags (*host* discovery *host* sony *host*).

For prisen av én måneds Netflix får du fint 10-15 DVD og Blurays på et hvert bruktmarked. Og nye DVDer er ikke så gale priset heller. For eksempel, på PlayCom i Bergen koster det meste av både DVD og Bluray 99 kr/stk. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Det er for mange strømmetjenester, og de setter opp prisene. 

Vi er tilbake på kabelTV nivå, hvor en må ha mange kanaler for å se alt.

Strømmetjenestene har regionsperrer. 

En av grunnene til at jeg bruker VPN og/eller bare rett og slett hiver meg på PirateBay att.

Jeg gidder ikke bruke 500kr+ i måneden bare for å drive med hjernedød scrolling for å prøve å finne noe å se på. Med PirateBay kan jeg laste ned og se hva jeg vil og når jeg vil, uten DRM, regionsperrer og anna steinalder møkk som brukes av dinosaurer som ikke vet hvordan internettet fungerer. 

Eller rett og slett holder meg unna Vestlig underholdning/innhold og ser til Østen istedet. Anime/Manga har eksplodert de siste 10-15 årene og blir bare mer og mer populært. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 timer siden):

HBO Max (sistnevnte kun fordi jeg kunne få det for halv pris livet ut. Jeg ser så lite på det siste der at jeg slutter med det også tror jeg).

Jeg er spent på om de viderefører dette når de er slått sammen med Discovery i Europa også. Jeg abonnerer fortsatt med samme rabatt som deg, men jeg har begynt og få litt kalde føtter... 

Lenke til kommentar

Jeg betaler nærmere 1500,- i mnd. i strømmetjenester. Når jeg da fortsatt ikke kan se på det jeg vil, så blir jeg skikkelig irritert.

Så nå gidder jeg ikke mer. Jeg har begynt å finne frem lua og øyelappen og setter seil igjen.

Det kan jo se ut som det går riktig vei da, ViaPlay går muligens konk.

Jeg blir utpå havet, og styrer inn igjen når de har kåret 1-3 vinnere.

 

https://theoatmeal.com/comics/game_of_thrones

spacer.png

Endret av bzzlink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (42 minutter siden):

Jeg er spent på om de viderefører dette når de er slått sammen med Discovery i Europa også. Jeg abonnerer fortsatt med samme rabatt som deg, men jeg har begynt og få litt kalde føtter... 

Sist fikk jeg en oppdateringsepost - fikk ikke du den også:

image.png.9f2868ce76b935dc7e6162e0dad5a5b1.png

Lenke til kommentar

Ventar folk å kunne få tilgang til alt av film og TV for nokre hundrelappar? Samanlikna me før strøyming er det veldig billeg å kjøpe tenestene. Før måtte du kjøpe eller leige ein film. I dag får du tilgang til store bibliotek for 100-150 kroner ein heil månad. Du får ikkje tilgang til alt, men du må heller ikkje abonnere på alt heile tida. Ta ein månad på ei teneste, ein månad på neste osv. så dukker det alltid opp nytt dei periodane du ikkje abonnerer.

At det er mange dårlege tekniske løysingar der ute er eg heilt einig i, men då får eg heller la vere å sjå det innhaldet dei tilbyr.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 minutter siden):

Ventar folk å kunne få tilgang til alt av film og TV for nokre hundrelappar?

Når jeg betaler for strømmetjenester så forventer jeg å ha tilgang til hele biblioteket, men masse av innholdet er regionsperret, og ofte så er ikke alle sesongene tilgjengelig. 

 

Lenke til kommentar

Kan ikke sammenligne det å måtte gå i en butikk, og leie et fysisk objekt, med det å ha film tilgjengelig for hele verden online. Håper du forstår det. 

Eg har netflix og youtube premium, men om eg vil se en film laster eg den ned i remux kvalitet på en liten time. Samme gjør eg med de fleste serier, orker ikke ha mer abonnemang med dritt kvalitet på streamingen. Eg er veldig glad eg ikke så Game of Thrones på HBO sin møkka plattform, med elendig kvalitet. Alle disse regionsperrene er også en deal breaker. 

I dag er tilbudet stort på piratsidene  og du kan laste ned direkte inne i torrentklienten, slipper å gå innom webside og trykke på magnetlinker. Det er også litt gøy å se på hva som er trendy på websidene, og de tar med trenden fra hele markedet, ikke bare netflix f.eks. Bra for meg som ikke ser reklame, eg får ikke med meg filmer med mindre det er her på forumet, eller på piratsidene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (51 minutter siden):

Ventar folk å kunne få tilgang til alt av film og TV for nokre hundrelappar?

Kva folk forventar er nok veldig ulikt. Det er heilt sikkert ein del som forventar at underholdning skal være gratis, og som skyr alle betalingstenester om dei finn gratis (ulovlege) alternativ.

Men for dei aller fleste så er det nok fyrst og fremst ei forventning om at ein burde få betale for berre det ein vil sjå og at ein bør få sleppe å betale for ting som ein ikkje brukar.
For strøymetenestane så var dette det viktigaste argumentet for å få folk vekk frå kabel-TV, for kvifor skulle kundane være bundne av store kanalpakkar der den som ville ha sportsapakken også måtte kjøpe tilgang til alle barnekanalane.

 

Personleg er eg usikker på kva som er den optimale løysinga.
Eg trur eg heller til at akkurat når det gjeld TV og film så hadde kanskje det beste vært ei løysing med mikrotransaksjonar slik at ein betalar ein liten sum for å få tilgang til ei episode, ein sesong eller heile serien. Fordelen med eit slikt system er at då vil ein heilt bokstaveleg stemme med lommeboka. Elskar ein Game of Thrones på HBO men hatar Succession så vil ein veldig enkelt demonstrere dette ved å kunne betale for den eine serien. I dag må du strengt tatt betale for tilgang til begge seriane, og det er berre sjåartala som indikerer kor godt likt serien er. Og strengt tattvil ein ikkje kunne lese ut av statistikken om sjåarane faktisk liker serien eller om serien berre blir satt på i mangel av noko anna å ha på TV-skjermen medan ein sitt og trykker på mobiltelefonen.

Det som eg trur er ulempen dersom det blir mikrotransaksjonar er at eg mistenker at enkeltprisen for dei mest populære programma fort blir ganske høg, slik at dersom ein er interessert i fleire seriar samtidig så kan ein kanskje fort ende opp der ein uansett betalar det same som det i dag kostar å abonnere på 4-5 straumetenester, og blir det så dyrt så forsvinn litt av poenget.

 

I ein drøymeverden så vil eg aller helst ha berre ei teneste der eg har ein profil og at denne profilen hjelper meg å halde kontroll på kva serier eg har sett, og kor langt eg har komt i serien. Det som er mest plagsomt med å måtte hoppe mellom straumetenestane fordi ikkje alle sesongane ligg på same tenesta er at eg fort mister oversikta over kva eg har sett. Og har du fyrst gløymt kor langt du var komt i ein serie så er det ofte svært tungt å skulle prøve å finne fram til kva sesong og episode som var den siste du hadde sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...