Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor anmeldes ikke overfall på ishockeybanen?


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er opp til den som blir "overfalt" om man vil anmelde noe eller ikke. Ut fra hva jeg kan se var begge parter ganske involvert i krangelen. Er man med på leken må man nok tåle steken, også her. Hockey har vel alltid vært litt sånn "tøffing" sport der man må regne med å miste en 3-4 tenner i løpet av karrieren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste videon jeg har sett starter omtrent med at det blir slått. 

Ser ut som om TV kameraet fokuserte ett annet sted på banen idet "slåsskampen" startet. 

Det er veldig vanskelig å si om det er en slosskamp eller ett overfall på den korte videoen som jeg finner. 

Lenke til kommentar

Morsomste med hockey, er når noen barker sammen. Når det er så mange alfa-wannabees på banen samtidig, i denne typen sport, må det jo skjer noe både titt og ofte.

Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt interessert, men en tidligere "samboer" var stor fan, så fikk med meg en del kamper.

Lenke til kommentar

Bevisbyrden vil være høgare for å kunne ilegge dom for voldsbruk i idrettssamanheng enn elles. Dette fordi det alltid blir spørsmål om i kva grad offeret sjølv har samtykka ved å fyrst delta i sporten, og deretter eventuelt bidratt til slossinga. 

Eit anna moment er det ofte har lite for seg med strafferettsleg oppfølging når den sportslege straffa som typisk er utestenging og interne "bøter" som skal betalast til klubben for brot på interne instruksar. Særleg når det er høgt oppe i divensjonen så vil sjølv eit par kampars karantene ofte bety ganske store økonomiske tap for den som blir disiplinert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kroppskrenkelser og kroppsskader er ikke straffbare hvis den enkelte har samtykket, straffeloven § 276. Forsettlige grove kroppsskader er likevel straffbare. Et samtykke til å delta i sporten gjelder imidlertid bare så langt sportens regler er fulgt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (9 timer siden):

Et samtykke til å delta i sporten gjelder imidlertid bare så langt sportens regler er fulgt. 

I denne samanhengen så må vel reglane til sporten sjåast i ein større samanheng enn den offisielle regelboka? I ishockey så har ein har uoffisielle reglar for slossinga, som blant anna at den som vil sloss fyrst kaster kølla og deretter tar av seg hanskane, om den andre spelaren også vil sloss så svarer han med å gjere det same.

Frå artikkelen:

Sitat

– Når to spillere velger å kaste hanskene, forstår de forhåpentligvis konsekvensene av det. Dette er sjelden vi ser i norsk hockey, og det er sikkert derfor det skaper overskrifter. Det er ikke noe vi oppfordrer til, men begge spillerne velger å gjøre det. Da håper og tror jeg at de forstår konsekvensene, sier sportssjef i Frisk Asker, Vidar Wold, til TV 2.

Sjølv om reglane i sporten ikkje er fulgt, så kan det arguemnterast med at han har gitt sitt samtykke ved at konsekvensane ved å kaste hanskane burde være openbare og at slosskampen lett kunne vært unngått ved å ikkje besvare utfordringa.

Det sagt så er det sjølvsagt rom for tvil ettersom TV-kameraet ikkje fanga opp det som skjedde før slaget, så det noko uklart om han som vart slått ned kasta hanskane frivillig eller om hanskane kan ha falt av under slossinga, eller fyrst vart kasta etter fyrste slaget for å kunne forsvare seg sjølv betre. Men hadde dette vært snakk om sjølvforsvar så ville det vel gi meir meining med å bruke kølla for å holde avstand i staden for å kaste hanskane.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Det sagt så er det sjølvsagt rom for tvil ettersom TV-kameraet ikkje fanga opp det som skjedde før slaget, så det noko uklart om han som vart slått ned kasta hanskane frivillig eller om hanskane kan ha falt av under slossinga, eller fyrst vart kasta etter fyrste slaget for å kunne forsvare seg sjølv betre.

I denne artikkelen fra VG vises hele situasjonen på video om noen er interessert.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (10 timer siden):

Kroppskrenkelser og kroppsskader er ikke straffbare hvis den enkelte har samtykket, straffeloven § 276. Forsettlige grove kroppsskader er likevel straffbare. Et samtykke til å delta i sporten gjelder imidlertid bare så langt sportens regler er fulgt. 

Tja. Om grensen for det straffbare går samme sted som grenser for hva som er innenfor sportens regler er jeg skeptisk til (uten at dette er mitt spesialområde). Det vil være litt kunstig å si at vold som straffes med rødt kort i fotball også er straffbar kroppskrenkelse/kroppsskade. Jeg vil si at man har samtykket til også vold som kan bestraffes etter idrettens regler, men at det går en grense et sted "lengre ute på skalaen" for vold som er så langt utenfor det akseptable at man ikke har samtykket til det. 

Nøyaktig hvor denne grensen går har jeg imidlertid vanskelig for å sette mer presist ord på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke mye tradisjon for slåssing i norsk hockey. I ferd med å forsvinne fra NHL også forsåvidt.

Veldig sjeldent at en så voksen "enforcer" går på en ung "rookie" på den måten, som ikke kaster hanskene. Det er uglesett i seg selv. Så slår han også videre etter han har "vunnet". 

Bra saken ble anmeldt, dette er mer et overfall og ikke noe vi skal ha på isen i norsk hockey.

Ser noen tøffinger har vært ute og forsvart dette med "såpass må man tåle" og så videre. Nei, vi skal ikke tåle voldsoverfall i idretten.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Ser noen tøffinger har vært ute og forsvart dette med "såpass må man tåle" og så videre. Nei, vi skal ikke tåle voldsoverfall i idretten.

Jeg forsvarer det ikke, jeg bare sier at ishockey forbundene må rydde opp i reglene sine, enten så er det lov med slåssing enten så er det ikke det, det er greit med slåssing, men ikke slåssing som de plutselig å uforutsett misliker, de må bestemme seg for om dette skal være en del av sporten eller ikke.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Jeg forsvarer det ikke, jeg bare sier at ishockey forbundene må rydde opp i reglene sine, enten så er det lov med slåssing enten så er det ikke det, det er greit med slåssing, men ikke slåssing som de plutselig å uforutsett misliker, de må bestemme seg for om dette skal være en del av sporten eller ikke.   

Mener ikke du forsvarer det, sikter mer til folk som Follestad osv. som skal tøffe seg ved å si at dette er vanlig - noe det ikke er.

Slåssing (overfall) som dette har vel aldri vært normalt eller akseptert i hockeyen i Norge, i hvert fall ikke på veldig lang tid. Og er nå nesten borte. Men ja, enig i at forbundet bør være klarere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (23 timer siden):

Tja. Om grensen for det straffbare går samme sted som grenser for hva som er innenfor sportens regler er jeg skeptisk til (uten at dette er mitt spesialområde). Det vil være litt kunstig å si at vold som straffes med rødt kort i fotball også er straffbar kroppskrenkelse/kroppsskade. Jeg vil si at man har samtykket til også vold som kan bestraffes etter idrettens regler, men at det går en grense et sted "lengre ute på skalaen" for vold som er så langt utenfor det akseptable at man ikke har samtykket til det. 

Nøyaktig hvor denne grensen går har jeg imidlertid vanskelig for å sette mer presist ord på. 

De konkrete omstendighetene kan nok tale for at straffriheten er litt større (samtykket har lengre rekkevidde) i den enkelte sak, men jeg mener utgangspunktet må være at "rødt kort"-regelbrudd i fotball ikke ligger innenfor det man samtykker til - i alle fall ikke i sin alminnelighet. 

The Avatar skrev (På 10.1.2024 den 8.49):

I denne samanhengen så må vel reglane til sporten sjåast i ein større samanheng enn den offisielle regelboka? I ishockey så har ein har uoffisielle reglar for slossinga, som blant anna at den som vil sloss fyrst kaster kølla og deretter tar av seg hanskane, om den andre spelaren også vil sloss så svarer han med å gjere det same.

Vurderingstemaet blir (Ot.prp.nr. 22 (2008-2009) s. 186) - som i andre samtykkesaker - hva kunne man med rimelighet forstå rekkevidden av at man samtykket til. Også i gateslagsmål kan man frifinnes fordi skadelidte samtykket ved å delta i slagsmålet, så hvis man har en form for ritualisert "invitasjon" (jeg kjenner null til ishockey) vil det være et tungt argument for at det å ta opp invitasjonen er en form for samtykke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...