Gå til innhold

Uværet på sør- og østlandet, januar 2024.


Anbefalte innlegg

RadonReady skrev (14 minutter siden):

Du får rette kritikken din til debattanten sedsberg, som var den som startet sutringen om hvor fælt mye mer snø det var i Grimstad sammenlignet med nord-Norge.

 Må si du gjør en ekstremt (!) dårlig jobb i å vise at Nordlendinger ikke er hårsåre rundt tema. Makan til sutring, og det etter å ha vært like eplekjekk allerede på side 1 :) 

Jeg tror det er misunnelse det går ut på.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble ny kulderekord i Oslo. -31.1 grader på Bjørnholt målestasjon. Første gang under -30 grader i Oslo kommune.

Flere varmerekorder og nå kulderekord innenfor noen få måneder for Oslos del.

Sitat

For første gang er det målt under 30 minusgrader på en offisiell værstasjon i Oslo. Den nye kulderekorden er på 31,1 blå grader.

https://www.ao.no/under-30-minus-i-oslo-for-forste-gang-i-helga-blir-det-sol-og-mer-kulde/s/5-128-706239

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Det ble ny kulderekord i Oslo. -31.1 grader på Bjørnholt målestasjon. Første gang under -30 grader i Oslo kommune.

Flere varmerekorder og nå kulderekord innenfor noen få måneder for Oslos del.

https://www.ao.no/under-30-minus-i-oslo-for-forste-gang-i-helga-blir-det-sol-og-mer-kulde/s/5-128-706239

Sykt kaldt. For oss sørringa må vi passe på at vi ikke får kronisk badetiss!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Jeg trodde ikke østlandet var så ukjent for kulde?

Østlandet er absolutt ikke ukjent for kulde i det hele tatt. Er vel bare media som prøver å fremstille det sånn.

Der jeg kommer fra, under en time fra Oslo er det -25 som regel hvert år. Under -30 kan jeg også huske en del tilfeller av, selv om det ikke er så ofte det skjer.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Jeg trodde ikke østlandet var så ukjent for kulde?

Som Snikpellik allerede har sagt, så er ikke Østlandet ukjent for kulde. En kjapp titt i diverse lokale og regionale aviser viser at det har vært ned mot -40 grader flere plasser på Østlandet de siste dagene.

Oslo er bare en del av Østlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 5.1.2024 den 11:41 AM):

Jeg tror det er misunnelse det går ut på.

Javisst, her er det åpenbart mye å misunne, eksempelvis intelligensen til han fyren på østlandet som skulle kjøre på jobb, men satte fast sin 2wd bil i oppkjørselen med ingen av hjula i bakken og pakka med snø under.
Glupingen lærte ikke av første feil, men hentet umiddelbart bil 2 og skulle kjøre rundt den fastkjørte, og satte dermed fast bil 2 også.
Årsak? Einsteinen hadde frest åpningen i brøytekanten over en grøft.
Du vet hvem jeg snakker om?

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så var vi i gang igjen. Massivt snøvær og fullstendig kaos. 

Akkurat nå er det vel ikke annet å gjøre enn å prøve håndtere det som best vi kan. Fremover er det en tanke å ruste opp beredskapen. Slike dager får vi nok flere av. 

Men er det populært å bruke penger på beredskap? Jeg har mine tvil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Ble ikke så ille her i sør. Var kanskje østlandet som fikk det værste denne gangen?

Kollektivtransporten i her Oslo har stoppet opp (ikke noen overraskelse denne vinteren ...), og når jeg ser ut av vinduet her ligger det sikkert 15 cm snø i veien. Utover det er det vel ingen voldsomme problemer, men det er problematisk nok når folk ikke kommer seg dit de skal. Ikke alle kan jobbe hjemmefra. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Ble ikke så ille her i sør. Var kanskje østlandet som fikk det værste denne gangen?

Mine kollegaer har enten brukt 2-3 timer til jobb (Ryen) eller snudd. Vet ikke om det er verst i Osloområdet men det er ihvertfall krevende nok. Jeg droppa å kjøre til Oslo idag pga været 

Lenke til kommentar

All busstrafikk er innstilt idag samt 1 t-bane linje er innstilt, 1 t-bane har blitt evakuert pga strømbrudd, det snør horisontalt, generelt null sikt, og det er snør oppå svært glatt føre..so in conclusion: stay home og bruk brodder om du må ut å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (30 minutter siden):

Kollektivtransporten i her Oslo har stoppet opp (ikke noen overraskelse denne vinteren ...), og når jeg ser ut av vinduet her ligger det sikkert 15 cm snø i veien. Utover det er det vel ingen voldsomme problemer, men det er problematisk nok når folk ikke kommer seg dit de skal. Ikke alle kan jobbe hjemmefra. 

Ifjor under det ene kraftige snøfallet brukte jeg 1 time på å gå hjem fra jobb når samme strekning tar meg rundt kvarter på bart føre 😛 Kombinasjonen med glatt føre, kø på fortauet (alle bussene ble innstilt mitt i rushen etter jobb) og høyt med snø gjorde at jeg brukte helt enormt mye tid. Glad jeg ikke jobber idag, altså :p

Endret av Gaea
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...