Gå til innhold

Uværet på sør- og østlandet, januar 2024.


Anbefalte innlegg

Ingen av naboene som har traktor/snøfreser, altså? :D Er langt ifra like ille her på østlandet. Mye snø ja, men ikke så voldsomt mye mer enn det man er vandt til. Har måtte måka 2-3 ganger om dagen og tatt extra godt foran garasjen for å unngå brøytekanter fra brøytebilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (3 timer siden):

Kulda er heldigvis ikke så stort problem. Verre når det kommer mer snø på to dager enn det vanligvis kommer på 4 år.

Kulde er vanligvis ikke et problem her, men nå har det bikket -38 grader. Er uten varmtvann fordi rørene har fryst og bilen tørr jeg ikke prøve å starte en gang.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vinteren er snudd helt opp-ned i Norge.I Vest-Finnmark er det nesten ikke snø.

Har nettopp fjernet 50-70cm snø fra sånn plasttak over terrassen. Har fortsatt 30-40% igjen. Bor på Østlandet. 

Glad jeg ikke bor på sørlandet akkurat nå. 

Lenke til kommentar

Har heldigvis en nabo med fres og er heldig med vinden så vært lite måking på meg. Kommer meg greit frem med bil også, merker det er spesielt digg nå med 4WD. Måtte ploge meg litt igjennom da jeg skulle på trening men gikk overraskende greit i dyp snø.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (6 minutter siden):

Har heldigvis en nabo med fres og er heldig med vinden så vært lite måking på meg. Kommer meg greit frem med bil også, merker det er spesielt digg nå med 4WD. Måtte ploge meg litt igjennom da jeg skulle på trening men gikk overraskende greit i dyp snø.

En fornøyelse å kjøre diesel med 90 mil på tanken,  4x4 og nye piggdekk.

Den piggfrie elbilen må stå og furte til peneværet kommer….

Endret av Inspector
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

En fornøyelse å kjøre diesel med 90 mil på tanken,  4x4 og nye piggdekk.

Hehe Emsal kjører vel en Tesla Y om jeg husker riktig 😛

 

TheKims skrev (23 minutter siden):

Kulde er vanligvis ikke et problem her, men nå har det bikket -38 grader. Er uten varmtvann fordi rørene har fryst og bilen tørr jeg ikke prøve å starte en gang.

Såpass ja. Og du har hatt på nok varme I huset også? 😕 Bilen bør kunne starte i kulda, men kanskje verre å komme seg ut? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

4wd er nok en fordel, men har ikke tall på hvor mange av de som satt seg fast på veien her nede i går. 😛

Selv om jeg kjører «personbil-4wd» uten sperre og lavgir, er den likevel 10 ganger bedre på dagens føre enn den lave elbilen.

Lenke til kommentar

Med dette uværet er jeg så glad jeg ikke driver med brøyting lenger. Det er umulig å holde vegene åpne, og det er bare å begynne på nytt når man er til endes. Fresing er et helvete for snøen virvler rundt over alt så man ikke ser noen ting + pakker seg på vindusviskerne. Ikke blir arbeidet fint og ikke ser man noen ende på det. 

Hos meg har det ikke snødd noe særlig i dag men blåser kraftig. Strømmen har vært av og på. Man blir populær om man har traktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (57 minutter siden):

Ja det er en klar fordel. Men de er ikke uovervinnelige. Man så tendensene i går. 2WD-bilene nådde ikke engang frem til fonnene mens 4WD-ene satt virkelig godt fast.

Kjørte på jobb, satte fast en 2wd bil i oppkjørselen (ingen av hjula i bakken, pakka med snø under)

Hentet bil 2, skulle kjøre rundt den fastkjørte. Satte fast den og. Ble hjemmekontor første dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Kjørte på jobb, satte fast en 2wd bil i oppkjørselen (ingen av hjula i bakken, pakka med snø under)

Hentet bil 2, skulle kjøre rundt den fastkjørte. Satte fast den og. Ble hjemmekontor første dag.

Uff 😅 Regner med at du holder til på sørlandet? 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Uff 😅 Regner med at du holder til på sørlandet? 

Østlandet, mengden snø hadde gjort at han idioten som freste (meg) freste åpningen i brøytekanten over en grøft. Så veldig flatt og fint ut ☺️

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...