Gå til innhold

Uværet på sør- og østlandet, januar 2024.


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Østlandet, mengden snø hadde gjort at han idioten som freste (meg) freste åpningen over en grøft. Så veldig flatt og fint ut ☺️

 

Haha såpass 😆 Fordel at de som freser snø vet hva de driver med hehe 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var banen klar.... bortsett fra på resten av sørlandet. 😛

Spoiler

DSC_1145.thumb.jpg.b2b2fe6bc94ebcb8af1fb09983443da7.jpg

Spoiler

DSC_1147.thumb.jpg.b4d8e1c99993593cd574e7d9bfa62178.jpg

Den kanten i enden er faktisk langt ut i veien som går forbi husene her.

350-kroners eBay-LED-lampe på garasjen. Beste kjøpet ever derfra!

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 timer siden):

Hvor så du at jeg nevnte "sutring"?
Følte du deg beskyldt for sutring, siden du er den første til å ta opp temaet sutring?
Artig at du prøver å sette likhetstegn mellom forholdene der du bor (Grimstad) med forholdene hvor jeg bor (Tromsø) med disse lenkene dine som beskriver forhold i nord-Norge og som visstnok skal bevise at det eksisterer "sutring" der også. 

Den første lenken din leder til et bilde av en kvinne som står på sin egen tram i snø opp til armhulene.
Jeg kan garantere at sånt skjer laaaangt oftere nordpå enn i Grimstad, ettersom det kun er nord-Norge som utsettes for polare lavtrykk vinterstid, noe som forøvrig er normalen der og ikke unntaket. Jeg har ennå ikke sett noen bilder sørfra som viser folk i snø opp til armhulene. Og med dette i bakhodet så er det opp til leseren å gjøre seg opp en mening om prevalensen av "sutring" i Grimstad nå, i kontrast til det som er normalt i Tromsø.

Den andre lenken er bak en betalingsmur og rapporterer om snøkaos i morgentrafikken, og uten beskrivende tekst om hvor, når og hva som skjedde, eller om noen i det hele tatt sutrer, så er det vanskelig å beskrive graden av "sutring".

Den tredje lenken din leder til forskjellige artikler;
- den første handler om Regine som smiler og hyller all snøen og mener at det gir henne god trening for armene. Lite sutring der, m.a.o.
- den andre handler om brannsjefen i Tromsø som oppfordrer folk til å ikke parkere ulovlig pga store snøskavler som sperrer parkeringsplasser slik at brannbilen hindres i å komme frem. Brannsjefen truer med å måtte skade biler i prosessen med å flytte på dem hvis de hindrer brannslukking. Så er det opp til leseren å gjøre seg opp en mening om en viktig beskjed til folket fra brannsjefen kan kategoriseres som sutring, eller hvorvidt dette er typisk "sutring" i nord-Norge.
- den tredje handler om en idrettshall i Tromsø som kollapset og ble knust under all snøen. Jeg vil tro at dette rettferdiggjør en viss grad av sutring. Men du har kanskje eksempler på noen idrettshaller i Grimstad som har kollapset pga snø i det siste som du vil nevne, siden du setter ekvivalens?
- den fjerde handler om Arvid på Magerøya/Finnmark som fikk hele Facebook til å le "da det gikk en jævel i han" da han prøvde å klippe plenen vinterstid med sin manuelle gressklipper etter å ha sett at håndtaket på den stakk opp av snøen. Kan ikke se at denne lett morsomme historien byr på så mye sutring. Kan du?

Den fjerde lenken din forteller om en tidligere statsmeteorolog, nå seniormeteorolog i selskapet StormGeo, og som forøvrig bor og jobber i Oslo, som forteller til TV2 at de polare lavtrykkene som ofte frekventerer nord-Norge er sammenlignbare med tropiske sykloner. Så er det opp til leseren å gjøre seg opp en mening om denne faglig funderte påstanden fra en metereolog i Oslo kan kategoriseres som typisk sutring fra befolkningen i nord-Norge.

Sitat

Og listen kunne fortsatt.

Det kunne den sikkert, men da tror jeg du må komme opp med noe bedre enn du har klart hittil, for så langt så beviser listen din det motsatte av poenget ditt.
Og når det gjelder "sutring", så vil jeg påstå at det å lage en egen diskusjonstråd og et poeng per se og av at det snør mye, at det fyker luft full av snø og er dårlig sikt ute, og at man må bruke flere timer på måke i løpet av en dag, dvs det som egentlig er en "helt vanlig dag på kontoret" for f.eks oss som bor i Troms og Finnmark, joda det kan kalles for sutring.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Ligger per nå an til å kunne bli ny kulderekord i Oslo. Meldt -26 til helga, som også er den gamle rekorden fra 1941.

ec41278c-564e-45af-8c5a-246b1d3e0cee?fit

Ser det spriker veldig. Akkurat nå sier Yr at bunnpunktet for Oslo i helgen blir -18 (lørdag). 

Lenke til kommentar
trikola skrev (35 minutter siden):

Må være gamle tall: yr.no i skrivende stund såvidt -18 på lørdag som det kaldeste.

Men strømprisen fredag nesten 6 kr SPOT. Godt å ha strømstøtte og vedovnen.

Yr sier -18, Storm sier -28 på det kaldeste nå. Ti graders forskjell. Apple sier -22. Avhenger nok veldig av skyene.

image.thumb.png.ec8c6d5d31b95fc6d0d59c0b5c338b1e.png

Meteorologen VG har snakket med i dag sier at rekorden kan ryke:

– I Oslo kan det bli ned mot minus 26 hvis det blir som kaldest, sier vakthavende meteorolog Marit Berger.

– Minus 26 grader er innenfor rekkevidde til at kulderekorden ryker, sier Berger.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P41dq5/kulderekord-i-oslo-kan-ryke

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (23 timer siden):


Haha, den der har jeg venta på! :D

Har ikke sett en eneste hoderistning pga disse "søringene" som ikke "vet hva vinter er" noe sted så langt, men nå kom den endelig! 
 

Jeg får si det motsatte, dvs jeg hadde ikke venta at noen skulle starte en diskusjonstråd som fremstiller det som er en vanlig dag på kontoret for noen, som en stor krise for andre.
Men når det er sagt, så må jeg også si at jeg hadde pokker så mye moro av å lese denne tråden.

Sitat

Jeg forstår, dere liker snø der oppe, eller har i det minste slått dere til ro med at den som regel er der.. 

Det fine er at de enorme mengdene snø i nord smelter til våren og fyller opp vannmagasinene våre her.
Det gir oss billig strøm her oppe, og ingen klager på det (jeg kjørte for en stund siden Tromsø-Harstad tur-retur i min elbil, ca 640 km totalt, og turen kostet meg 7 kr kun for strømmen, bare for å ta et eksempel). 
De eneste som klager på strømprisene er folk sørpå, især i sone NO2.
De vil ha den billige strømmen vår og forlanger høylydt at det skal bygges ekstra kabel fra sone NO4 og ned til dem.
Men snøen som følger med, den vil de ikke ha, tilsynelatende ignorante om at det med privilegier alltid følger visse ulemper. Man kan ikke velge både melk og honning.
Var det noen som sa "bortskjemt"?

Sitat

På sørlandet er er faktisk ikke normaltilstand og da blir det nødvendigvis litt utfordrende i lengden.

Velkommen til den nye normalen.

Lenke til kommentar
RadonReady skrev (På 3.1.2024 den 2:42 PM):

Jeg leser hva du skriver og jeg ser på bildene dine, men hva er egentlig problemet?

Hilsen fra Tromsø

Utfordringen er at brøytemannskapet, beredskapen og utstyret i Tromsø er lagt opp på en helt annen måte enn hva man trenger på den sørlige delen av Norge. Det er vel kun i høyden i Sør-norge at man har tilsvarende utstyr og beredskap som lengre nord i landet. 

 

Hilsen fra en annen som ikke er fremmed for høyere brøytekanter. 

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bodd 19 år i Finnmark, 8 år i Trondheim og 18 år i Vestfold. Det er stor forskjell når det kommer mye snø på Østlandet sammenlignet med Nord-Norge. Folk bor tettere, flere folk, flere biler osv. De nordpå må huske at det er flere byer her nede og mye mer pendling. 1 time kjøretur fra Tønsberg er det 11 byer hvis ikke jeg husker feil. Folk bor i en by og jobber i en annen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
On 3.1.2024 at 12:51 PM, overhodet said:

Brøytemanskapene har dessverre ingen valg. Alternativet til å dumpe snøen på tomtene til folk er stengte veier og full krise.

Kommunen har lov til dette. På private veier mener jeg de ikke har lov å bruke andres veier som deponi for snøen. Da må de kjøre den bort.

I vårt tilfelle har de stor egen plass å frese snøen til frem til de kan fjerne den.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (16 timer siden):

Utfordringen er at nordlendingene er store i kjeften helt til de sitter i det selv. :lol:

Jeg ser du påstår det, men problemet ditt så langt er at alle lenkene dine, som du mener skal bevise påstanden din, beviser det motsatte, dvs nordlendinger som hyller snøen fordi det gir god trening å måke, eller nordlendinger som slår plenen midtvinters på tross av at kun håndtaket på gressklipperen stikker opp av snøen.
Si meg, leser du ikke sjøl artiklene du lenker til?

 

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 timer siden):

Det går an å lage en egen tråd om hvor flott og tøft det er i Nord-norge og så kan de som har en fetisj om å bli overfalt av en skrikende og krakilsk type flytte over dit.

Du får rette kritikken din til debattanten sedsberg, som var den som startet sutringen om hvor fælt mye mer snø det var i Grimstad sammenlignet med nord-Norge.

Ser forresten at du tar opp begrepet "tøffhet" her. Litt uventet og på siden, men OK for meg. For å unngå lang unødvendig diskusjon med mange misforståelser (som ofte skyldes at mange sitter med suboptimale mengder kunnskap om temaet de så ivrig gjerne vil debattere), så kan jeg bare sånn kjapt nevne at min personlige mening om temaet støtter seg på Eitinger-utvalgets konklusjoner.
Dette var et utvalg nedsatt av staten på slutten 80-tallet som skulle vurdere hvilke soldater fra andre verdenskrig som fortjente krigspensjon, men som ennå ikke hadde fått den. Konklusjonen til utvalget var at folk fra Finnmark i utgangspunktet var mye mer vant til å fryse og sulte enn folk sørfra, slik at soldater fra Finnmark derfor burde tåle slike harde påkjenninger mye bedre og ta mindre skade av slikt enn folk sørfra mens krigen pågikk.
Men det faktum at resultatet av denne konklusjonen dermed ble at f.eks Alta bataljon ikke fikk krigspensjon, på tross av at bataljonen og resten av soldatene fra Nord-Norge var de som var desidert lengst i kamp (2 mnd vinterkrig) og var de som historisk ga Hitler sitt aller første nederlag i verden, mens søringene samtidig spilte vennskapskamper i fotball med de tyske okkupantene, får være en annen historie.
Og dermed kan vi trygt konkludere at temaet "tøffhet" ble ferdig diskutert og avgjort nesten før diskusjonen ble påbegynt.

Skjønte ikke helt hva du mente med "skrikende og krakilsk", for de eneste jeg har sett her oppe i denne kategorien har merkelig nok Oslo- eller sørlandsdialekt og blir gjerne nettopp skrikende og krakilske fordi de ikke fort nok kan komme seg på flyet som skal sørover igjen. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (15 timer siden):

Det er stor forskjell når det kommer mye snø på Østlandet sammenlignet med Nord-Norge. Folk bor tettere, flere folk, flere biler osv. 

Og jeg som trodde at det som avgjør snømengdene og hvor mye man må måke, er hvor tett og ofte det snør, og ikke hvor tett folk bor eller hvor tett det er mellom bilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...