Gå til innhold

Uværet på sør- og østlandet, januar 2024.


Anbefalte innlegg

Andre som sitter fast for tiden? Det er bokstavlig talt 2 meter rundt hele huset og hele utkjørselen. Selv om vi skulle fått dette bort så rekker ikke brøytebilene holde unna resten av veiene. Det tar 20 minutter fra veien er fresa til den er snødd igjen. Har heldigvis mat, vann, strøm og kort vei til butikken.

Bildene under er fra rett før det virkelige været var i full gang. (Grimstad)

Spoiler

DSC_1114.thumb.jpg.06e101c64128d7ea426bd2b2c7c22b47.jpg

Spoiler

DSC_1125.thumb.jpg.6d20dd3ad0f80588c7a7eeb90d432819.jpg

Og et par fra Mandag, 1. jan.

Spoiler

DSC_1081.thumb.jpg.2b1c567fddb08eccdf4ae5f6354100ef.jpg

Spoiler

DSC_1082.thumb.jpg.c6297f5f4d4828118db0dfb939240c97.jpg

 

Endret av sedsberg
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har inntrykk av at det kommer betraktelig mer snø på vinteren på sørlandet enn på østlandet, selv om det begynner å bli høye brøytekanter her. Håper at vinteren ikke fortsetter i samme modus.

På snørike dager kjører jeg aldri ut, heller ikke dagen etter. Brøytemannskapene har så mye å gjøre at de ikke rekker over. Bil(er)som ikke er kjent i området kjører seg fast i bakken oppover og sperrer. Sperrer samtidig for måkebilen. Måkebilen legger også i fra seg en brøytekant foran innkjørsel, som jeg foretrekker å ikke støte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også fra Sørlandet og vi sliter. Er over 2 meter snø rundt huset (pluss en kant på nesten 3 meter rundt verandaen) og mellom 1-2 meter andre steder. Har brøytet så og si hele tiden de to forrige dagene og vært ute et par timer i dag også. Tror vi gir opp og blir inne til fredag og håper at brøytemannskapet har rukket over veiene til da (selv om det virker som det er en backlogg på flere dager nå). Nokså sikker på at dette slår 2007-2008 med god margin. 
Tillater meg et bilde av fasaden

 

Spoiler

IMG_0666.jpeg

 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Snøkant i innkjørselen må man nok bare tåle. Men synes det blir litt drøyt når de snur utkasteren inn mot tomtene og kaster snøen over parkerte biler og innganger.

Brøytemanskapene har dessverre ingen valg. Alternativet til å dumpe snøen på tomtene til folk er stengte veier og full krise.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (3 minutter siden):

Er det noen historisk data på snøfallet nå versus tidligere år? Kan ikke huske å ha sett så mye snø før på østlandet før, men jeg er ikke eldgammel heller.

Jeg bor i Vestfold. Her har det kommet en meter snø og snøfonner på 2 meter der det er le. Verste siden 2012 her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7.2 % av krasjede biler i Agder hadde sommerdekk på vinterføre

Er det på tide å forbedre kjøreopplæringen rundt kjøring på vinter? Tidligere brukte alle å skifte hjul selv, nå gjør nesten ingen det. Da fjerner man dette punktet og folk får ikke noe forhold til vær og føre. De kjører uansett, "det går sikkert bra!". De regner med noen hjelper dem, uansett hva som skjer, null konsekvenser. 

Man bør også lære seg når man aldri skal kjøre. Dette er ikke enkelt dog. Har det snødd 50 cm om natten eller det er full blankis og bratte bakker er det mest sannsynlig best å la bilen stå.

Har selv vært på sørlandet når det snør mye og det kan virkelig komme enorme mengder på kort tid, egentlig ganske merkelig når store deler er så nært kysten, eller helt på kysten. Her i midt-norge var det faktisk 3-4 dager forrige vinter der jeg var innesnødd. Det kom 40 cm om natten og mye vind, måking nabolaget skjedde ikke før 16.00 på dagen, ingen mulighet til å kjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Phantom Software said:

Heh, skulle til å spørre om du ikke kunne ta noen bilder i dagslys. Er det tykke snøbyger og skylag fortsatt - blir det stadig mer snø?

Overskyet, men det blåser så mye at det er nesten like mye snø i lufta som på bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 timer siden):

Det er bokstavlig talt 2 meter rundt hele huset og hele utkjørselen. Selv om vi skulle fått dette bort så rekker ikke brøytebilene holde unna resten av veiene. Det tar 20 minutter fra veien er fresa til den er snødd igjen.....Og bare for å gni det inn så bruker de som brøyter veien tomta vår som snødepot og freser alt inn hit.......det blåser så mye at det er nesten like mye snø i lufta som på bakken.

Jeg leser hva du skriver og jeg ser på bildene dine, men hva er egentlig problemet?

Hilsen fra Tromsø

Endret av RadonReady
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (14 minutter siden):

Jeg leser hva du skriver og jeg ser på bildene dine, men hva er egentlig problemet?

Hilsen fra Tromsø


Haha, den der har jeg venta på! :D

Har ikke sett en eneste hoderistning pga disse "søringene" som ikke "vet hva vinter er" noe sted så langt, men nå kom den endelig! 

Jeg forstår, dere liker snø der oppe, eller har i det minste slått dere til ro med at den som regel er der.. 
På sørlandet er er faktisk ikke normaltilstand og da blir det nødvendigvis litt utfordrende i lengden. :)


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...