Gå til innhold

Kode en time om dagen for å få jobb


Gjest 68562...9cd

Anbefalte innlegg

Gjest 68562...9cd

Jeg har en designgrad,men har ikke fått jobb så begynte på master i fjor sommer. Problemet er at jeg ikke kan vente to år på å få jobb. Nå bruker jeg en time om dagen på jobbsøking og portefølje. Vurderer å bytte ut den timen med koding istedet. Kan jeg lære meg nok python og sql på noen måneder til å være sikret jobb innen august (1t per dag)? 

Anonymous poster hash: 68562...9cd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Guest 68562...9cd said:

Jeg har en designgrad,men har ikke fått jobb så begynte på master i fjor sommer. Problemet er at jeg ikke kan vente to år på å få jobb. Nå bruker jeg en time om dagen på jobbsøking og portefølje. Vurderer å bytte ut den timen med koding istedet. Kan jeg lære meg nok python og sql på noen måneder til å være sikret jobb innen august (1t per dag)? 

Anonymous poster hash: 68562...9cd

Markedet for utvikling har fullstendig kollapset de siste 18 mnd og du er sjanseløs i dette markedet. Du kan heller ikke lære å kode med å investere en time per dag. Du får finne en annen strategi her.

Edit: Med en designgrad er det uansett frontend (i praksis et js rammeverk som eksempelvis React) som er det du kan se litt nærmere på. Du er ikke på noen måte garantert jobb men med store synergier kan det uansett støtte opp under det du allerede kan. 

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 68562...9cd
ps5 skrev (12 timer siden):

Markedet for utvikling har fullstendig kollapset de siste 18 mnd og du er sjanseløs i dette markedet. Du kan heller ikke lære å kode med å investere en time per dag. Du får finne en annen strategi her.

Edit: Med en designgrad er det uansett frontend (i praksis et js rammeverk som eksempelvis React) som er det du kan se litt nærmere på. Du er ikke på noen måte garantert jobb men med store synergier kan det uansett støtte opp under det du allerede kan. 

Er det ingen måte å være sikret jobb på? Jeg føler meg så lurt. Både rådgivere og andre snakket om at it var veien å gå. Tenker de ikke på den psykiske helsen til folk?

Anonymous poster hash: 68562...9cd

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Guest 68562...9cd said:

Er det ingen måte å være sikret jobb på? Jeg føler meg så lurt. Både rådgivere og andre snakket om at it var veien å gå. Tenker de ikke på den psykiske helsen til folk?

Anonymous poster hash: 68562...9cd

Hvis du er bekymret for den psykiske helsen så er kanskje ikke IT den beste veien å gå. Mye drama, intriger, crunch, overarbeid, dårlige ansvarsavklaringer og forveningsavklaringer. Ofte stor avstand mellom ledelse og ansatte selv om det kan oppleves nært. Ekstreme krav til å lære og sette seg inn i nye ting på sjokkernde kort tid. Og gjerne mange nye ting samtidig. Det du har brukt 2-5 år på å bli god på er "yesterdays news" hele tiden. Mange ledere har 50-talls holdninger ift. å være fagorganisert.

Det er få sektorer som har hatt en så stor mental belastning på de utførende som denne bransjen siste 20 år. Selvfølgelig finnes det unntak om man har klart å posisjonere seg som en "uvurderlig ressurs" eller fått en comfy utvikler stilling. Unntak finnes hvis man er særdeles god til å snakke for seg kombinert med ung alder (formbarheten og utømmelig energi som kan benyttes). Det er få bransjer som er mer aldersorientert. 

Python og SQL er dessverre bare en av flere tusen ting man må mestre godt når man er underbemannet - som ofte er tilfellet. Men alt monner og man må starte en plass. Å yte 100% i en 100% stilling er ikke noe alle vil oppleve at er godt nok.

Siste 10 år har jeg ikke anbefalt barn i slekten om å gå denne veien med mindre de har helt spesielle interesser innen machine learning, neural nonetworks, AGI og lignende samt tenker å få Master innen noe hyper relevant. Innen cybersecurity har man fortsatt et stort gapende hull og stor etterspørsel, det kan være noe å se på.

Utover dette er det en volatil bransje med ekstrem konkurranse hvor folk ofte blir satt opp mot hverandre.

PS.
Når dette er sagt så betyr det ikke at man ikke skal gå den veien hvis man virkelig brenner for det. Men det er nærmest påkrevd å ha en brennende pasjon. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 68562...9cd
Theo343 skrev (34 minutter siden):

Hvis du er bekymret for den psykiske helsen så er kanskje ikke IT den beste veien å gå. Mye drama, intriger, crunch, overarbeid, dårlige ansvarsavklaringer og forveningsavklaringer. Ofte stor avstand mellom ledelse og ansatte selv om det kan oppleves nært. Ekstreme krav til å lære og sette seg inn i nye ting på sjokkernde kort tid. Og gjerne mange nye ting samtidig. Det du har brukt 2-5 år på å bli god på er "yesterdays news" hele tiden. Mange ledere har 50-talls holdninger ift. å være fagorganisert.

Det er få sektorer som har hatt en så stor mental belastning på de utførende som denne bransjen siste 20 år. Selvfølgelig finnes det unntak om man har klart å posisjonere seg som en "uvurderlig ressurs" eller fått en comfy utvikler stilling. Unntak finnes hvis man er særdeles god til å snakke for seg kombinert med ung alder (formbarheten og utømmelig energi som kan benyttes). Det er få bransjer som er mer aldersorientert. 

Python og SQL er dessverre bare en av flere tusen ting man må mestre godt når man er underbemannet - som ofte er tilfellet. Å yte 100% i en 100% stilling er ikke noe alle vil oppleve at er godt nok.

Siste 10 år har jeg ikke anbefalt barn i slekten om å gå denne veien med mindre de har helt spesielle interesser innen machine learning, neural nonetworks, AGI og lignende samt har Master innen noe hyper relevant. Innen cybersecurity har man fortsatt et stort gapende hull og stor etterspørsel, det kan være noe å se på.

Utover dette er det en volatil bransje med ekstrem konkurranse hvor folk ofte blir satt opp mot hverandre.

PS.
Når dette er sagt så betyr det ikke at man ikke skal gå den veien hvis man virkelig brenner for det. Men det er nærmest påkrevd å ha en brennende pasjon. 

Jeg trenger jobb så raskt som mulig så tror ikke jeg har noe valg nå. Angrer på at jeg ikke studerte noe annet, men det er for seint. Holder det å ta kurs og bruke 1t om dagen i seks måneder for å få jobb i datasikkerhet? 

Anonymous poster hash: 68562...9cd

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Guest 68562...9cd said:

Jeg trenger jobb så raskt som mulig så tror ikke jeg har noe valg nå. Angrer på at jeg ikke studerte noe annet, men det er for seint. Holder det å ta kurs og bruke 1t om dagen i seks måneder for å få jobb i datasikkerhet? 

Anonymous poster hash: 68562...9cd

Jeg er ikke riktig rådgiver der men ta gjerne kontakt med utdanningsinstitusjoner som har det på pensumet (google etc.). Ulike universiteter og høyskoler. Hvis du har mulighet oppsøk evt. sikkerhetskonferanser og bygg nettverk der. Forsvaret har også muligheter.

Når det gjelder å ha dårlig tid med å få seg jobb så er det årsaken til at veldig mange med én utdanning må finne seg i å jobbe med noe helt annet i korte og lange perioder.

En annen vei kan være å be NAV om å få mulighet til å vise hva du duger til hos IT bedrifter. Jeg er selv pådriver for å få flere ressurser via NAV og dette kan være en god inngangsbillett for mange.

Men jeg ønsker deg selvsagt lykke til. Så kan det være andre kan gi deg mer konkrete og matnyttige anbefalinger. Uansett et godt nytt år :)


PS.
Et annet område det er stor behov for om dagen er ulike former for sky-arkitekt. Ofte krever dette et langt og komplisert sertifiseringsløp og at man har en del kunnskap i bunn. Norge har igjen kommet inn i en ny renessanse rundt sky og sikkerhet.

Det var heller ikke min hensikt å demotivere, mer en realitetsorientering og forventningsavklaring.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å få jobb som utvikler i dag må du enten være veldig dyktig med erfaring, eller så må du ha annen kunnskap som gjør deg aktuell. 

 

Du har en designgrad. Det er kort vei til å tenke at en jobb innen webdesign kan være aktuell. Frontend / GUI , sånne ting. Å "lære koding" er lite til ingen vits hvis målet er å få jobb. Å lære litt koding er nyttig hvis det kan være en god måte å få bredere kunnskap om noe du alt jobber med, ikke som plattform for å få jobb. 

1 time til dagen i 6 måneder er ikke nok uansett. Full dag hver dag i 6 måneder er knapt nok for å komme noen vei som kan få deg i gang på en måte som gjør at kompetansen din er salgbar.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 68562...9cd said:

Er det ingen måte å være sikret jobb på? Jeg føler meg så lurt. Både rådgivere og andre snakket om at it var veien å gå. Tenker de ikke på den psykiske helsen til folk?

Anonymous poster hash: 68562...9cd

"Ingen" så kræsjen komme, mange har fremdeles ikke fått den med seg. Man trodde (eller tror) derfor at man var sikret jobb med en it-relatert utdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som leder for en avdeling med over 50 ansatte hvor en større mengde av dem er systemutviklere (front- og backend) i tillegg til at vi har kompetanse innen kunstig intelligens og maskinlæring, UX-designere, lavkode med mer så kan jeg si meg enig i at markedet for utviklere nå er vanskelig. 

De siste rundene med stillingsutlysninger har hatt en uvanlig stor mengde med kvalifiserte søkere. Normalt har overvekten av søkere være nyutdannede eller personer under utdanning, eller som har skaffet seg kompetanse på egenhånd uten formelle papirer på dette. Nå er det en tydelig trend at man kutter i det meste av budsjettene inkludert IT-satstinger når firma i Norge AS går dårligere, konsulentselskapene får gjerne mindre oppdrag fra det offentlige som kjører på sparebluss da staten kniper på pengesekken, noe som igjen betyr konsulenter ser seg om etter nye arbeidsplasser. Resultatet av dette blir at man som arbeidsgiver kan være enda mer kravstor når vi rekrutterer og de med lite eller ingen erfaring vil slite å få jobb sammenlignet med tidligere. 

Det er likevel ikke kun erfarne utviklere som har fått jobb hos oss det siste året, vi har tatt inn noen nyutdannede men da fortrinnsvis på masternivå. Det som er en fordel når man søker utvikler-jobb som nyutdannet er å kunne vise til at man faktisk har utviklet noe, enten som del av studiene eller på fritiden, for å vise at man klarer å omvende teori til praksis. Jeg er ellers enig i at der man sliter mest med å rekruttere for tiden er god kompetanse innen kunstig intelligens og maskinlæring eller cybersecurity. Merk at man kan forvente krav om å kunne sikkerhetsklareres når det gjelder å få jobb innen cybersecurity.

Jeg har vært i denne bransjen i litt over 15 år og de siste 5 årene som leder på ulike nivå og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i enkelte av beskrivelsene i denne tråden om en diger mental belastning for utviklerne. Dette kan nok henge sammen med hva slags miljø man er vant til å jobbe i og at jeg kun har vært hos to ulike arbeidsgivere i denne perioden. Det jeg kan si meg enig i er at den kognitive lasten til tider kan bli høy på enkelte ansatte som må svitsje kontekst flere ganger om dagen når de jobber med flere prosjekt og/eller løsninger samtidig. Da er det viktig å lytte til de ansatte før det blir for mye. Og selv om det ofte kommer mye nyvinninger på Devops-feltet så er det ikke slik at man kaster gammel kode på båten bare for å "cutting edge" innen teknologivalg med mindre nyvinningene gir stor verdi i andre enden. Ønsket om stabile og robuste løsninger kan ofte komme i konflikt med den kontinuerlige forbedringen som det legges opp til innen systemutvikling, og det er derfor man lett ender opp å sitte med teknisk gjeld etter noen år. Men det blir litt utenfor tema til denne tråden. 🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kjenner meg absolutt ikke igjen i beskrivelsen om diger mental belastning. Har vært konsulent i 10+ år og det har aldri vært en forventning om at jeg må jobbe overtid eller lignende. Skal sies at jeg ved et par anledninger har vært litt stresset over at jeg ikke fikk til noe jeg følte jeg burde ha klart på en kortere periode, som har ført til at jeg jobbet litt ekstra for å få det til, men det var primært pga meg selv, og mine egne forventninger til meg selv. Har også flere gode venner i bransjen med lik erfaring, og ingen har følt på dette presset. Men det skal sies, at jeg er fult klar over at det finnes dårlige miljøer, men det vil det gjøre i alle bransjer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Hvis du er bekymret for den psykiske helsen så er kanskje ikke IT den beste veien å gå. Mye drama, intriger, crunch, overarbeid, dårlige ansvarsavklaringer og forveningsavklaringer. Ofte stor avstand mellom ledelse og ansatte selv om det kan oppleves nært. Ekstreme krav til å lære og sette seg inn i nye ting på sjokkernde kort tid. Og gjerne mange nye ting samtidig. Det du har brukt 2-5 år på å bli god på er "yesterdays news" hele tiden. Mange ledere har 50-talls holdninger ift. å være fagorganisert.

Det er få sektorer som har hatt en så stor mental belastning på de utførende som denne bransjen siste 20 år. Selvfølgelig finnes det unntak om man har klart å posisjonere seg som en "uvurderlig ressurs" eller fått en comfy utvikler stilling. Unntak finnes hvis man er særdeles god til å snakke for seg kombinert med ung alder (formbarheten og utømmelig energi som kan benyttes). Det er få bransjer som er mer aldersorientert.

Høres ut som du burde finne deg en mindre giftig arbeidsplass som setter folk og ikke penger først. Men selvsagt om du jobber i de av konsulentfirmaene der du har grunnlønn og provisjon med ansvar for selv- og mersalg så har du selv valgt mer cash over mental helse. Det finnes mange selskaper som fokuserer på andre verdier :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zepticon said:

Høres ut som du burde finne deg en mindre giftig arbeidsplass som setter folk og ikke penger først. Men selvsagt om du jobber i de av konsulentfirmaene der du har grunnlønn og provisjon med ansvar for selv- og mersalg så har du selv valgt mer cash over mental helse. Det finnes mange selskaper som fokuserer på andre verdier :)

Jeg har hatt mange arbeidsplasser siste 30 år :) Men ja symbolpolitikk er ofte i bruk rundt om kring.

Utbrenthet er ganske så vanlig i bransjen. Kanskje ikke like mye for utviklere som andre roller. Men det snakkes ikke om i særlig grad.

Og som ikke nevnes. Arbeidsmiljøet i form av kolleger kan være godt selv om arbeidsbelastningen er uoverkommelig. Når det gjelder kognitiv overlast over tid så er det en viktig faktor ift. hvordan det kan påvirke både fysisk og mental helse.

Men tilbake til temaet. Det som søkes mest etter i dag fullstack utviklere.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke dette jobbmarkedet. Om jeg forstår deg rett så har du design utdannelse og satser på å få noe innen front-end bruker grensesnitt design. Da vil jeg tro at det vil være en hjelp om du bruker en time (eller mer) på relevante ting som understøtter det du skal gjøre. Dette kan være programmering og SQL som du nevner. Dette er vel jobber der en hele tiden må lære nye ting.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kan du få jobb med denne planen? Ja 

Er det realistisk? Nei

Markedet er overfylt av folk med lang erfaring og god utdannelse. Disse klarer du ikke å slå med det du planlegger om du går for en ren utvikler stilling.

Men se etter litt alternative stillinger, som en vei inn? 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 68562...9cd skrev (På 1.1.2024 den 8:44 PM):

Jeg har en designgrad,men har ikke fått jobb så begynte på master i fjor sommer. Problemet er at jeg ikke kan vente to år på å få jobb. Nå bruker jeg en time om dagen på jobbsøking og portefølje. Vurderer å bytte ut den timen med koding istedet. Kan jeg lære meg nok python og sql på noen måneder til å være sikret jobb innen august (1t per dag)? 

Anonymous poster hash: 68562...9cd

Eg trur at dette er ein dårleg plan, og at det er betre å bruke tida di på å fortsette å søke jobb.
Det du trenger er ein jobb som gir deg relevant erfaring som du kan bygge vidare på, og då er fyrste steg å få ein fot innafor dørstokken ved å fortsette å søke jobb.

Det er ikkje unyttig å lære deg koding, men utover at du lærer deg såpass mykje at du med god samvittigheit kan føre phyton og sql på CVen så vil nok ikkje slik udokumentert eigenlæring gi deg eit spesielt godt fortrinn.
For dei arbeidsgjevarane som ønsker å tilsette ein designer som kan å kode så er det gjerne slik at det er mykje lettare å ta ein som har designgraden og sende på programeringskurs enn det er å ta ein søkar som kan programering på universitet for å lære seg design.

 

Mitt klare råd i din situasjon er at dersom du skal legge tid og krefter i noko som helst anna enn jobbsøking, så legg kreftene dine i ting som gir dokumentert kompetanse. Enten det er kurs/utdanning som gir kompetansebevis eller (delvis) relevant arbeidserfaring som gir arbeidsattest.

 

 

Som Salvesen skriv så bør du også vurdere kritisk om du søker på dei rette stillingane utifrå dagens jobbmarked. Det som ofte er typisk er at ein som nyutdanna sikter litt for høgt og søker på utviklingsjobbar der ein blir utkonkurrert av søkarar som har både utdanning og erfaring. 
Du har sjølvsagt ikkje tatt ei utdanning for å ta på deg lågare stillingar utan særleg med kompetansekrav, men som heilt nyutdanna så kan dette ofte være raskaste vegen inn i bransjen slik at du får deg litt arbeidserfaring som i det minste er delvis relevant.
Med ein arbeidsattest som dokumenterer arbeidserfaringa di (og kanskje også nokre fine ord om kva du har bidratt med på utviklingsfeltet sjølv om det ikkje eigentleg var stillinga du hadde) vil gjere deg langt meir attraktiv neste gong du søker jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et helt konkret forslag som jeg kunne tatt med TS som jeg er rimelig sikker på at kunne gitt positivt utslag. Men det blir for spesifikt til at jeg tar det i åpent. 

Synd du ikke har en bruker så man kunne sendt deg en PM.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ps5 skrev (På 1.1.2024 den 8:47 PM):

Markedet for utvikling har fullstendig kollapset de siste 18 mnd og du er sjanseløs i dette markedet. Du kan heller ikke lære å kode med å investere en time per dag. Du får finne en annen strategi her.

Edit: Med en designgrad er det uansett frontend (i praksis et js rammeverk som eksempelvis React) som er det du kan se litt nærmere på. Du er ikke på noen måte garantert jobb men med store synergier kan det uansett støtte opp under det du allerede kan. 

Hei - kan du utdype dette med "fullstendig kollaps de siste 18 mnd" for utvikling? Jeg har de siste 3-5 årene sittet på arbeidsgiver siden, og søkt etter utviklere. Her har det helt tydelig vært et arbeidstakers marked, hvor flere arbeidsgivere har slitt med å finne gode utviklere. Ser de største bruker mye ressurser på å annonsere både på youtube og reddit. Har kollapsen funnet sted nå? Hva er det som egentlig har skjedd siste 18 måneder?

EDIT: Jeg har nå lest resten av tråden og ser kanskje at spørsmålet delvis er besvart. 

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Hvilken jobb er du forventer å skulle få med noen timer SQL og Python? Dataanalytiker?

Ville nok heller satset på en jobb som ikke krever utdannelse mens du studerer det du faktisk vil jobbe med.

Om du er en selgertype kan kanskje en form for rådgiver eller teknisk salg være mulig om du absolutt vil inn i IT-bransjen på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...