Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor klarer ikke Youtube 1080p lenger?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker youtube mye, og har så lenge jeg kan huske alltid klart å spille av alt jeg har sett på i 1080p eller høyere om det har vært tilgjengelig.

Men i det siste har jeg begynt å slite med selv 1080p, jeg har sjekket internet tilkoblingen og den er det ikke noe feil med, jeg har ikke gjort endringer på datamaskinen som kan være årsaken, jeg har også prøvd med 3 forskjellige nettlesere, men jeg sliter med å få sett visse youtube videoer i 1080p +, det bare hakker og bufrer. 

Det gjelder riktignok ikke alle videoer. 

 

Konkret eksempel er Dogdog sin youtube kanal der han legger ut heartstone battlegrounds videoer, pleier å se på dem i ny og ne, disse videoene klarer jeg ikke lenger å spille av i 1080p. Jeg forstår ikke hvorfor dette har begynt å skje. 

 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfatter spørsmålet om hvorvidt er er noe nytt med YouTube, altså problemer i den enden.

Testet akkurat nå og her fungerte det i alle fall problemfritt med 1080p.

Ville først og fremst misstenkt Internettoppkoblingen, og så målt hastigheten på det tidspunktet at det ikke fungerer godt nok med 1080p. En annen enkel sjekk er å høyreklikke på oppgavelinjen og gå inn på Task Manager og sjekke CPU, RAM og GPU belastning. Hvis noe av dette ligger for høyt så kan det enkleste være å reboote maskinen, eller eventuelt å vente til at en oppdatering er ferdig, hvis det eventuelt er overbelastning som er grunnen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Du kan jo i det minste begynne med å oppgi hva slags CPU og GPU du har, og hvilken browser du bruker.

CPU & GPU: AMD Ryzen 9 5950X - Gainward Phantom GeForce RTX 4080

3600MHz 32GB RAM

testa  med Opera (hovedbrowser), Chrome og edge.
 

 

arne22 skrev (4 timer siden):

Oppfatter spørsmålet om hvorvidt er er noe nytt med YouTube, altså problemer i den enden.

Testet akkurat nå og her fungerte det i alle fall problemfritt med 1080p.

Ville først og fremst misstenkt Internettoppkoblingen, og så målt hastigheten på det tidspunktet at det ikke fungerer godt nok med 1080p. En annen enkel sjekk er å høyreklikke på oppgavelinjen og gå inn på Task Manager og sjekke CPU, RAM og GPU belastning. Hvis noe av dette ligger for høyt så kan det enkleste være å reboote maskinen, eller eventuelt å vente til at en oppdatering er ferdig, hvis det eventuelt er overbelastning som er grunnen.

Jeg har sjekket internet hastighet under avspilling, selv når jeg ikke får avspilt 1080p så har jeg fremdeles fått 500/500 på linja

Lenke til kommentar

Dette er da mye bedre spekk enn det jeg har, både med hensyn til Internett speed og PC.

Da er det jo forholdvis lite sannsynlig at det er harware begrensninger eller for liten hastighet på internettlinjen som er årsaken.

Feilkonfigurering av nettverk og DNS er vel en liten mulighet.

Gå inn i command prompt og ping VG.NO: Cmd -> "ping -t youtube.com" ( Control C for å avslutte) 

Sjekk at adressen resolver rett og at det kommer "ekko" fra Youtube med rimelig delay og ingen pakketap. 

Sannsynligvis så er dette også i orden. (Ettersom det måles gode tall for hastighet.)

Neste mulighet må vel være noe som har å gjøre med operativssystem eller driver for nettverkskort. (Men hva med andre mediaspillere, er det noe problem der?)

Man kunne jo for eksempel gjette på at oppdatering av driver for skjermkort kunne hjelpe.

Kjører PC WIndows 10 eller Windows 11?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har det startet nå i juletidene?

Kan være at veldig mange andre også benytter nettet når det er fri nå, og noden du er koblet til rett og slett er overjobbet, og dermed får du dårligere overføring. Det virker som når man bruker speedtest.net osv, så vet de som leverer internett til deg dette, og gir deg full hastighet når du kjører slikt, slik at de slipper at du ringer og plager dem.

Har selv opplevd at nettet virker tregt, tester hastigheten og alt ser fint ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Dette er da mye bedre spekk enn det jeg har, både med hensyn til Internett speed og PC.

Da er det jo forholdvis lite sannsynlig at det er harware begrensninger eller for liten hastighet på internettlinjen som er årsaken.

Feilkonfigurering av nettverk og DNS er vel en liten mulighet.

Gå inn i command prompt og ping VG.NO: Cmd -> "ping -t youtube.com" ( Control C for å avslutte) 

Sjekk at adressen resolver rett og at det kommer "ekko" fra Youtube med rimelig delay og ingen pakketap. 

Sannsynligvis så er dette også i orden. (Ettersom det måles gode tall for hastighet.)

Neste mulighet må vel være noe som har å gjøre med operativssystem eller driver for nettverkskort. (Men hva med andre mediaspillere, er det noe problem der?)

Man kunne jo for eksempel gjette på at oppdatering av driver for skjermkort kunne hjelpe.

Kjører PC WIndows 10 eller Windows 11?

Kjører W10, Det kan jo være som andre her nevner at det er mye trafikk på youtube på kveldstid, Under Corona så var det jo automatisk lavere kvalitet på alt siden de hadde så stor pågang, Jeg skal oppdatere litt drivere osv så teste det igjen.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Eriksendrul said:

Kjører W10, Det kan jo være som andre her nevner at det er mye trafikk på youtube på kveldstid, Under Corona så var det jo automatisk lavere kvalitet på alt siden de hadde så stor pågang, Jeg skal oppdatere litt drivere osv så teste det igjen.

Tror jeg ville beholdt Windows 10 ja, og ikke tatt i bruk Windows 11, og så forsøkt med ny installasjon av drivere. Har vært ute for at den ikke har oppdatert driverne av seg selv. Har så slettet driveren manuelt og så kjørt en ny installasjon. Det har fungert og fått ting til å virke noen ganger.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Du skriver at dette ikke gjelder alle videoer, er det ikke så enkelt at YouTube struper hastigheten på mindre populære videoer til fordel for populært innhold dersom de har mye trøkk? Jeg har i hvert fall opplevd det selv, har kablet nett inn i PCn (500/500 fiber) tilsvarende specs som din PC så jeg vet at det ikke er noe feil på min side, og når jeg opplever trege videoer, så sjekker jeg fast.com, vg, Google og evt andre videoer. Er problemet kun på den aktuelle videoen, så antar jeg det er videoen som har skylden og ikke jeg. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, AndersT2 said:

Kan være at veldig mange andre også benytter nettet når det er fri nå, og noden du er koblet til rett og slett er overjobbet, og dermed får du dårligere overføring. Det virker som når man bruker speedtest.net osv, så vet de som leverer internett til deg dette, og gir deg full hastighet når du kjører slikt, slik at de slipper at du ringer og plager dem.

Har selv telenor fiber og har opplevd flere nede perioder de siste dagene. Noen av de store bruker jo så mye kapasitet i nettet deres at de aktører som telenor, telia etc har krevd ekstra betalt fra dem, f.eks YT, NF, HBO. Så når de ser trafikk fra den og den leverandøren kan de sikkert skru ned farten litt og håpe folk ikke gidder å bruke det noe mer. 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, dTd said:

Du skriver at dette ikke gjelder alle videoer, er det ikke så enkelt at YouTube struper hastigheten på mindre populære videoer til fordel for populært innhold dersom de har mye trøkk? Jeg har i hvert fall opplevd det selv, har kablet nett inn i PCn (500/500 fiber) tilsvarende specs som din PC så jeg vet at det ikke er noe feil på min side, og når jeg opplever trege videoer, så sjekker jeg fast.com, vg, Google og evt andre videoer. Er problemet kun på den aktuelle videoen, så antar jeg det er videoen som har skylden og ikke jeg. 

Det er nok ingen struping, men det kan være at innholdet ikke er cachet og slik sett må hentes fra servere som potensielt er langt borte. 

Google har CDN. I utgangspunktet lastes innholdet opp på en server som er i regionen opplaster befinner seg i. F.eks. for en norsk bruker, vil jeg anta det er noder i CDNet i skandinavia et sted. Det er ikke hensiktsmessig å legge dette innholdet på alle serverne rundt om kring i verden - f.eks. er det lite sannsynlig i utgangspunktet at en "gjennomsnittlig" norsk opplasting vil ha noe særlig trafikk i Asia.

Men det er visse mekanismer her. F.eks. noe som er lastet opp i USA spilles av noen i Norge. Da vil det bli cachet og ha en viss levetid på en cache som ikke er så langt unna - kanskje i Norge, kanskje i Danmark etc. Skulle andre i Europa spille det av, blir det så hentet fra denne cachen i stedet for å bli hentet direkte fra USA. Ser man at det er populært innhold blir det spredt det da også spredt til flere og flere cacher i CDN-et, og pålagt regler om at dette er populært innhold, så kanskje det også skal lagres mer permanent her eller ha en lengre levetid i cache.

Litt forenklet sagt - ganske komplekst i praksis og kunne sikkert skrevet en del mer om dette. Poenget blir i hvert fall om man er blant de første i en region som ser innholdet, vil ytelsen kunne være lavere da innholdet må hentes langt unna.

Her er det videre også et spørsmål om hvilken internettleverandør man har. Ikke alle har like gode peering-avtaler og hos enkelte kan det være litt merkelige ruter som velges. De store, som Altibox Telenor og Telia har nok her gode avtaler og en rekke forbindelser ut av landet. Tar man eksempelvis NGT mistenker jeg at det ikke er like bra (og selv om de aksessnett fra f.eks. Telenor, betyr det ikke at de har samme kapasitet i sentrale nett og når det gjelder peering ut av landet). 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Eriksendrul said:

CPU & GPU: AMD Ryzen 9 5950X - Gainward Phantom GeForce RTX 4080

3600MHz 32GB RAM

testa  med Opera (hovedbrowser), Chrome og edge.
 

 

Jeg har sjekket internet hastighet under avspilling, selv når jeg ikke får avspilt 1080p så har jeg fremdeles fått 500/500 på linja

Sjekk på YT.

YouTube.thumb.png.c8603308c6c6a16cf7fa4899d0b41e0b.png

Lenke til kommentar
tingo skrev (På 29.12.2023 den 2:55 PM):

Og hvis OP ikke har det, så går det an å boote den PC'en h*n bruker fra en minnepenn med feks. Linux på, og teste om h*n får YT i 1080p da.

Problemet med dere som anbefaler å sjekke ting med Linux er at dere aldri gir noe veiledning eller noe på hvordan slikt gjøres. Linux ha en høy terskel for de som ikke har vært borti det før, og det er hager av forskjellige versjoner.

Noe så enkelt som en liten link til en enkel veiledning for slik hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...