Gå til innhold

1. januar er det slutt på overgangsordningen for pakker under kr. 350 - Posten innfører rimelig fortolling


Anbefalte innlegg

har jo hengt i lufta lenge, men vært fredet i en "overgangsperiode" ganske lenge, men nå er det omsider slutt. Omleggingen får selvsagt mest å si hvis man handler fra utenlandsk nettbutikk som ikke er innmeldt i VOEC-registeret. (og dermed ikke fakturerer norsk MVA)

https://www.toll.no/no/netthandel/

Jl3yvV7.png

 

I praksis kunne det betydd at en vare til "10 kr." (handlet fra ikke-VOEC registrert nettbutikk) ville blitt pålagt 149 kr. i fortollingsgebyr i tillegg til 25% mva.

Heldigvis har Posten åpenbart innsett den absurde situasjonen som ville oppstått hvis de fortsatt skulle fulgt gammel/nåværende prismodell, så derfor har de innført nye lavere satser. Dermed blir det overkommelig gebyrer på med pakker med (ekstra) lav verdi

 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

kauDVmq.png

 

Posten åpner også for at pakker under kr. 500 kommer rett i postkassen og man betaler avgiften digitalt.

kYhPxpk.png

 

 

alt i alt virker overgangen overraskende forutseende og grei synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi som har handlet fra ebay og aliexpress har allerede betalt norsk moms i over to år nå. Problemet er at selgerne ikke merker pakkene med VEOC nummer og innbetalt VAT.

Ser ut som posten har laget et mulighet for opplastning av tolldokumenter på sporingsnummeret. Mulig man kan laste opp Tax Invoice fra ALiexpress her.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kenhten said:

Vi som har handlet fra ebay og aliexpress har allerede betalt norsk moms i over to år nå. Problemet er at selgerne ikke merker pakkene med VEOC nummer og innbetalt VAT.

Ser ut som posten har laget et mulighet for opplastning av tolldokumenter på sporingsnummeret. Mulig man kan laste opp Tax Invoice fra ALiexpress her.

Det hadde i så fall vært f*** på tide 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

har jo hengt i lufta lenge, men vært fredet i en "overgangsperiode" ganske lenge, men nå er det omsider slutt. Omleggingen får selvsagt mest å si hvis man handler fra utenlandsk nettbutikk som ikke er innmeldt i VOEC-registeret. (og dermed ikke fakturerer norsk MVA)

https://www.toll.no/no/netthandel/

Jl3yvV7.png

 

I praksis kunne det betydd at en vare til "10 kr." (handlet fra ikke-VOEC registrert nettbutikk) ville blitt pålagt 149 kr. i fortollingsgebyr i tillegg til 25% mva.

Heldigvis har Posten åpenbart innsett den absurde situasjonen som ville oppstått hvis de fortsatt skulle fulgt gammel/nåværende prismodell, så derfor har de innført nye lavere satser. Dermed blir det overkommelig gebyrer på med pakker med (ekstra) lav verdi

 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

kauDVmq.png

 

Posten åpner også for at pakker under kr. 500 kommer rett i postkassen og man betaler avgiften digitalt.

kYhPxpk.png

 

 

alt i alt virker overgangen overraskende forutseende og grei synes jeg.

I grunn enig i det siste du skriver, men syntes det gjenstår hvordan dette faktisk blir i praksis. Noen av punktene her virker det som det er mulig å slå sammen, og da tror jeg prisen totalt blir langt større for bare en USB dings til 37,- fra AliExpress.

Men vi får se. Begynner det å koste 4-5 ganger så mye totalt bare for små ting til under 200 spenn så shopper jeg ikke mer fra utlandet eller i landet her.

 

Posten er vel drit lei av å sortere 100.000ner av pakker i uka på nordmenns små-kjøp fra Kina.

 

Endret av opensky
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (11 minutter siden):

Vi som har handlet fra ebay og aliexpress har allerede betalt norsk moms i over to år nå. Problemet er at selgerne ikke merker pakkene med VEOC nummer og innbetalt VAT.

nei de er ikke merket enkeltvis, men disse blir vel fraktet i stor-sekker/fly-container og mulig de er klarert på ei fellesliste eller noe? Har i alle fall aldri opplevd å bli avkrevd mva. i etterkant på noe fra de to nevnte aktører, etter at VOEC ble innført.

men hvis du har opplevd det(?) så fins det åpenbart unntak fra "regelen".

Lenke til kommentar

"Nettbutikker som er registrert i VOEC-registeret

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/nettbutikker-og-e-markedsplasser-som-er-registrert-i-voec-registeret/

formidable 2364 oppføringer pr. dags dato.

Allikevel snubler man "fortsatt" over nettbutikker som ikke er innmeldt. Står å lese helt nederst at de gjerne tar imot tips om butikker man vil ha med. Disse får vel da en uforpliktende henvendelse om ordningen, og fremgangsmåte for innmelding. Har et par stykker sjøl jeg skal legge til tenkte jeg.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (På 24.12.2023 den 8:39 AM):

Så det nye og lavere gebyret "fortolling per sending" er det som blir gjeldende?

ja. (men det tilkommer kun hvis du handler fra en nettbutikk som ikke er VOEC-registrert)

med andre ord, Ebay, AliExpress, osv. er "gratis" som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 24.12.2023 den 8:59 AM):

Det er fortsatt absurd med 45 kroner på en vare til 500.

det må du gjerne mene, men er jo en forbedring i forhold til gammel/nåværende prisliste.

eks. jeg kjøpte en vare i sommer som kostet ca. 400 kr. Siden butikken ikke var Voec-reg. måtte jeg ut med 149 i fortollingsgebyr. Etter nyttår vil gebyret være 104 kr. mindre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...