Gå til innhold

1. januar er det slutt på overgangsordningen for pakker under kr. 350 - Posten innfører rimelig fortolling


Anbefalte innlegg

Kenhten skrev (18 timer siden):

Det er nesten ikke toll på varer i Norge. Vi betaler moms/MVA, MerVerdiAvgift.

tror mye av forvirringen om "toll" kommer av at Posten i alle år har brukt begrepet "fortolling-gebyr" mens det egentlig burde hete administrasjonsgebyr (for å hente inn mva.) eller "hylle-avgift" eller noe. Er som du sier ytterst sjelden "ekte" tollavgift på det vanlige forbrukere bestiller på internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sverige(EU) har mer toll enn det vi har i Norge. Vi har toll på tekstiler og vi har ikke tekstilindustri i Norge🤨 Toll og særavgifter på diverse nærings- og nytelsesmidler, mat... Bare for å beskytte norske bønder og dra inn ekstra skattekroner i form av avgifter på sukker og tull.

 

 

Lenke til kommentar

de har vel råd til å være "snille" omsider nå da, på Statens vegne.

ifølge en avisartikkel fra 2020 som jeg fant, ble det i 2018 brukt 61,9 milliarder i utenlandske nettbutikker.

https://e24.no/naeringsliv/i/OpB1lb/handel-i-utenlandske-nettbutikker-firedoblet-seg-siden-2010

jeg er litt usikker på om alt dette er "klassisk netthandel" av privatpersoner og vanlige forbruksvarer? (eller inkluderer det også næringsvirksomhet og bestilling/betaling av maskiner, teknisk utstyr, osv.?)

uansett, hvis vi er nøkterne og la si anslår det blir handlet for "bare" 20 milliarder, gir det statskassa 5 milliarder i Mva.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (På 21.12.2023 den 10:09 PM):

Overraskende å se at Posten tar på seg ansvar for aldersjekk og innfører gebyr for dette, ville tro det i tilfelle var selgers ansvar å sjekke at de ikke selger til mindreårige.

Så hvis alkoholgrensen er 16 år i ett annet land, så er det greit å kjøpe i utlande av 16 åringer i norge? Eller tenkte du på noe annet.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 21.12.2023 den 10:47 PM):

Vi som har handlet fra ebay og aliexpress har allerede betalt norsk moms i over to år nå. Problemet er at selgerne ikke merker pakkene med VEOC nummer og innbetalt VAT.

Ser ut som posten har laget et mulighet for opplastning av tolldokumenter på sporingsnummeret. Mulig man kan laste opp Tax Invoice fra ALiexpress her.

Det er jo positivt at det er forenklet litt ja, jeg har kontaktet Posten Kundeservice flere ganger med pakker fra ali og ebay hvor jeg har blitt krevd mva, har alltid løst seg når jeg har sendt "Tax Invoice" fra Aliexpress og tatt Skjermbilde av ordre hos Ebay.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mr.M skrev (På 26.12.2023 den 4:01 PM):

det må du gjerne mene, men er jo en forbedring i forhold til gammel/nåværende prisliste.

eks. jeg kjøpte en vare i sommer som kostet ca. 400 kr. Siden butikken ikke var Voec-reg. måtte jeg ut med 149 i fortollingsgebyr. Etter nyttår vil gebyret være 104 kr. mindre. 

Det er fortsatt helt absurd og burde vært fjernet i sin helhet. 

Screenshot_20240218-182608.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...