Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stikkontakt i motorrom


Luddep

Anbefalte innlegg

Luddep skrev (På 5.12.2023 den 11:37 PM):

Inni motorrommet har jeg en stikkontakt(?) rett ved siden av batteriet

 

Luddep skrev (6 timer siden):

Batteriet ser ut til å være produsert i uke 42 i år 2007 😳

Så bilen er fra 2007?

Luddep skrev (På 6.12.2023 den 4:13 PM):

ekstra batteri under førersete

 

Luddep skrev (6 timer siden):

Vi har prøvd å måle batteri under sete under belastning, men det dropper ikke under 12,5V

Tipper at batteriet i motorrommet er modent for utskifting for lengst og at batteriet under setet (hva er datoen på dette?) må ‘jobbe dobbelt’ og er grunnen til at dere (tross alt) måler 12.5V.

Koble fra klemmen på minuspolen på batteriet i motorrommet og mål det, hva er spenningen? Gitt at bilen er fra 2007(?) så antar jeg at den ikke har automatisk start-stopp av motor, som burde tilsi AGM-batteri, da burde hvilespenning vært nærmere 13 volt; ~12.5V er på AGM-batteri omtrent 60-70% ladet. 

Hva mener du forresten med ‘under belastning’?

Hva er spenningen når motoren går?
 

Luddep skrev (På 6.12.2023 den 1:09 AM):

Bilen har Webasto motorvarmer som går på Diesel.

Har du mulighet til å programmere denne, dvs. er det et kontrollpanel eller mulighet til å styre den via instrumentpanelet i bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoBo skrev (9 timer siden):

 

Så bilen er fra 2007?

 

Tipper at batteriet i motorrommet er modent for utskifting for lengst og at batteriet under setet (hva er datoen på dette?) må ‘jobbe dobbelt’ og er grunnen til at dere (tross alt) måler 12.5V.

Koble fra klemmen på minuspolen på batteriet i motorrommet og mål det, hva er spenningen? Gitt at bilen er fra 2007(?) så antar jeg at den ikke har automatisk start-stopp av motor, som burde tilsi AGM-batteri, da burde hvilespenning vært nærmere 13 volt; ~12.5V er på AGM-batteri omtrent 60-70% ladet. 

Hva mener du forresten med ‘under belastning’?

Hva er spenningen når motoren går?
 

Har du mulighet til å programmere denne, dvs. er det et kontrollpanel eller mulighet til å styre den via instrumentpanelet i bilen?

Takk for svar! :)

Bilen er 2008 mod registrert desember 2007. Batteri i motorrom er helt nytt, 2 uker gammelt. Det under setet er det gamle. Visste ikke at det var et batteri under der før jeg googlet litt. 

Kanskje under belastning blir feil å si, men med webasto påslått og avslått. 

Jeg skal få målt og sjekket det du spør om! :)

 

Den kontrolleres via kontrollpanel i taket, men skal vel også ifølge VW starte automatisk hvis man starter bilen når temperaturen er lav. 

 

Vedlagte bilder er batteri under setet. Betyr grønn i god stand, eller er dette en skikkelig gul indikator? Den er kanskje ikke helt til å stole på uansett hvis den alltid "forsynes" med strøm fra det nye batteriet? Gitt at jeg har forstått ting riktig 🤔

Vi fikk også testet det helt nye batteriet med samme måler, og det viste at batteriet ikke var så bra. 

20231209_165848.jpg

20231209_165206.jpg

Snapchat-2061277057.jpgWidget span

Endret av Luddep
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Er HC utstyret tatt ut? Da holder det nok med ett batteri.

Det er uansett lurt å ha to rimelig like batterier, og ikke blande gammelt og nytt.

Det er ikke i drift (ingen sikring), men skyvedørene er jo elektriske. Det tror jeg ikke jeg får gjort noe med? 

Lenke til kommentar
Luddep skrev (53 minutter siden):

Det er ikke i drift (ingen sikring), men skyvedørene er jo elektriske. Det tror jeg ikke jeg får gjort noe med? 

Kommer bilen i utgangspunktet med ett batteri? Kan ikke tenke med at de dørene bruker så mye strøm.

Sjekk også ladespenningen, ideelt så burde den ligge på 14,4v.

Uansett så ville jeg ha fjernet det gamle, eller kjøpt ett nytt slik at dem er rimelig like.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering: Etter å ha testet Webasto en del med motor avslått i kveld så oppfører dashbordet seg litt merkelig, flakker i lyset og har svak skrift i displayet når man ikke ruser motoren. Motoren starter dog uten problemer. 
Blir nok nytt batteri på mandag :) 

Endret av Luddep
Lenke til kommentar

Det nye batteriet i motorrommet ble satt inn dagen jeg dro for å hente bilen. Rent fysisk så synes jeg batteriet ser litt lite ut i forhold til plassen den skal stå på, men vet ikke om dette har noe å si heller. 
Forrige eier kjente ikke til problemer med webasto. Kan det være at ved å bytte til et "mindre" batteri i motorrom kombinert med dårlig batteri under setet har skapt problemer for meg? 

371547019_1050056162712176_1446883659781020467_n.jpeg

Lenke til kommentar

Det er et bra batteri, kanskje en størrelse mindre enn orginalt uten at det nødvendigvis har stor betydning.

Luddep skrev (39 minutter siden):

Da vi koblet ut batteri 2 i går døde klimaanlegget/ventilasjonen ut umiddelbart

Alt skal være avskrudd når man kobler vekk batterier. Fungerer Webasto eller ikke med batteriet under setet frakoblet?

Hvilket merke og modell er batteriet under setet?

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det er et bra batteri, kanskje en størrelse mindre enn orginalt uten at det nødvendigvis har stor betydning.

Alt skal være avskrudd når man kobler vekk batterier. Fungerer Webasto eller ikke med batteriet under setet frakoblet?

Hvilket merke og modell er batteriet under setet?

 

Ah, ok :) Alt var avskrudd, men klimaanlegget(?) "suser" fortsatt noen minutter etter man har slått av. Dette forsvant med en gang. 

image.thumb.png.5f2a6559ef28fc50e81c950aa9bf16c5.png

Med produksjonsdato uke 42 år 2007 😱 16 år gammelt.

Lenke til kommentar

Koblet for øvrig opp et annet nyere (men mindre) startbatteri bak fra min andre gamle bil for å teste, da holdt Webastoen på så lenge som den ikke har gjort før uten motor på. Holdt den gående i 7 minutter før vi slo av manuelt. Det er også relativt kaldt ute nå, -8 grader. Mulig det også påvirker alt?

Lenke til kommentar
Luddep skrev (2 minutter siden):

klimaanlegget(?) "suser" fortsatt noen minutter etter man har slått av

Det hadde vært lurt å vente til det stoppet.

At en slik funksjon deaktiveres når det ekstra batteriet kobles ut bør ikke være overraskende. Det som må testes er om bilen kan kjøres normalt uten dette batteriet.

Luddep skrev (1 minutt siden):

Koblet for øvrig opp et annet nyere (men mindre) startbatteri bak fra min andre gamle bil for å teste, da holdt Webastoen på så lenge som den ikke har gjort før uten motor på.

Da må du sikkert bytte batteriet. Det kan være lurt å bytte det ut med et batteri som er identisk med det i motorrommet.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært lurt å vente til det stoppet.

At en slik funksjon deaktiveres når det ekstra batteriet kobles ut bør ikke være overraskende. Det som må testes er om bilen kan kjøres normalt uten dette batteriet.

Da må du sikkert bytte batteriet. Det kan være lurt å bytte det ut med et batteri som er identisk med det i motorrommet.

Ok, da vet jeg det :) Har ingen peiling på dette her. Skal se om jeg får testet det.

Med identisk, mener du samme type spesifikasjoner eller nøyaktig samme type batteri? Det er vel ikke laget for å ha inne i kupé så vidt jeg forstår? Finner i alle fall to forskjellige typer når jeg søker på registreringsnummer, en som ser ut som den i motorrom og en som er merket med "bagasjerom".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...