Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Hahaha, snakk om toppen av frekkhet:

Sitat

Arbeiderpartiet i Oslo mener problemene med de elektriske bussene i hovedstaden må tas på alvor og krever svar.

https://www.nrk.no/stor-oslo/kaller-inn-byrad-i-oslo-pa-grunn-av-kaos-i-kollektivtrafikken-i-oslo-1.16707836

Spol to år tilbake:

Sitat

50 millioner kroner. Det er det årlige ekstrabeløpet byrådet vil sette av i Oslo-budsjettet for å innføre en helelektrisk busspark i hovedstaden.

Det skal skje allerede i løpet av 2023. Egentlig var målet innen 2028.

– Alt som kan elektrifiseres, skal elektrifiseres, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

https://www.aftenposten.no/oslo/i/bGX3Bk/byraadet-vil-bruke-millioner-paa-elektriske-busser

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo både -10 og -15 i Oslo de forrige vinterne også, uten disse problemene som skjer nå. I dag er det bare -7 på gradestokken her.

Så hvorfor de har sånne problemer med laderne denne vinteren er ikke godt å si. Det er bra at AP kaller inn byråden nå så man kan få klarhet i hva som egentlig skjer.

I Drammen er problemet stikk motsatt! Der er det dieselbussene som streiker når det er kaldt, mens det ikke er noen problemer med de elektriske bussene nå.

Sitat

- Alle busser som står i Drammen i dag er dieselbusser. Alle elbusser kjører som normalt i drammensområdet. I en dieselbuss er det mye som kan fryse og føre til driftsstans, uttalte markedssjef i Brakar Kjersti Nordgård til DRM24 mandag.

https://www.drm24.no/ny-dag-med-innstilte-bussavganger/279460

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

hvis de har erstattet fossil-bussene med el-busser i forholdet 1:1 så er det muligens der problemet ligger?

med andre ord, det trengs kanskje f.eks. 15% flere el-busser i antall, for å alltid ha kjøreklare busser til rådighet?

bare en tanke som streifer meg. :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Der er det dieselbussene som streiker når det er kaldt

hvis disse bare blir hentet frem sporadisk og til kortvarige turer, så er det jo ikke rart.

hadde de blitt brukt på permanent basis og fulle rutetabeller er det ikke noe som stopper en gjennomvarm diesel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

hvis de har erstattet fossil-bussene med el-busser i forholdet 1:1 så er det muligens der problemet ligger?

med andre ord, det trengs kanskje f.eks. 15% flere el-busser i antall, for å alltid ha kjøreklare busser til rådighet?

bare en tanke som streifer meg. :hmm:

Det er ikke bare rekkevidden som ødelegger. Laderne virker ikke i tillegg til en rekke andre tekniske problemer. Trolig kommer ikke bussene i drift igjen før de får tint opp når mildværet kommer.

Lenke til kommentar

https://www.model1.com/resources/blog/comparing-bus-fuel-types-gas-propane-diesel-and-electric/

MAINTENANCE NEEDS AND COST
All vehicles require maintenance to remain operational, but the different fuel types affect the model’s maintenance needs and expenses.

Gas buses have low upkeep needs. They are easy to maintain and it’s easy to find a qualified technician when a problem arises. These vehicles do need a decent amount of parts replacements, however.

Electric buses also have low upkeep needs. In fact, the fuel and maintenance savings over its lifetime often offsets the high sticker price.

Propane buses have moderate upkeep needs. They require some maintenance, but it’s usually more affordable and results in less downtime than diesel buses.

Diesel buses have high upkeep needs for a few reasons:

  • They usually need a massive parts replacement upheaval in their mid-life.
  • They are more sensitive to cold temperatures, which can trigger higher rates of repairs.
  • They require more fluids to operate, which increases maintenance and operation costs.

 

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Electric buses also have low upkeep needs. In fact, the fuel and maintenance savings over its lifetime often offsets the high sticker price.

under ideelle forhold, men hva med når det er "systematisk mishandling" slik elbuss-driften er i Oslo nå? Der lading/drift er en konstant kamp mot klokka, og tidspress kanskje presser å kjøre ut med halvoppladede buss etc.?

Jeg vet ikke om det teknologisk eksisterer, men ser for meg det ideelle ville vært hvis det gikk an å bytte ut hele batteripakken, dvs. der bussen kjører inn i oppvarmet hall, og en robot-innretning løfter ut det gamle batteriet og erstatter med nytt ferdigladet i løpet av 10 minutter. Hadde servicehallen hatt 5-10% fler batteripakk tilgjengelig og liggende klare i reoler til enhver tid, kunne optimal/skånsom lading foregått med tanke på livslengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Så hvorfor de har sånne problemer med laderne denne vinteren er ikke godt å si. Det er bra at AP kaller inn byråden nå så man kan få klarhet i hva som egentlig skjer.

Ja, den nye byråden som har vært der i to måneder bør nok stilles til veggs for 8 år med hals-over-hode MDG-politikk.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (24 minutter siden):

under ideelle forhold, men hva med når det er "systematisk mishandling" slik elbuss-driften er i Oslo nå? Der lading/drift er en konstant kamp mot klokka, og tidspress kanskje presser å kjøre ut med halvoppladede buss etc.?

Jeg vet ikke om det teknologisk eksisterer, men ser for meg det ideelle ville vært hvis det gikk an å bytte ut hele batteripakken, dvs. der bussen kjører inn i oppvarmet hall, og en robot-innretning løfter ut det gamle batteriet og erstatter med nytt ferdigladet i løpet av 10 minutter. Hadde servicehallen hatt 5-10% fler batteripakk tilgjengelig og liggende klare i reoler til enhver tid, kunne optimal/skånsom lading foregått med tanke på livslengde.

Alle er kjent med at kollektivtransport er ment å være dyrt og inneffektivt i Norge. Se bare mot Vy og jernbanedriften som er et stort sort hull man kaster penger i uten å få noe særlig igjen for det. På toppen av det hele velger man altså å legge ned flytoget som faktisk fungerer meget bedre. Det er bare å ta av seg hatten.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

?

Som skrevet i tråden. Disse elbussene ble hasteinnført og konsekvensene ser vi nå. I stedet for å hakke på en uskyldig nyinnsatt byråd så bør det granskes hva som har skjedd med innfasingen av disse bussene. Var det et politisk press for å gjøre det raskere enn det som er forsvarlig(dvs. uten tilstrekkelig testing)? Den undersøkelsen må rettes mot det forrige byrådet.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (56 minutter siden):

Som skrevet i tråden. Disse elbussene ble hasteinnført og konsekvensene ser vi nå. I stedet for å hakke på en uskyldig nyinnsatt byråd så bør det granskes hva som har skjedd med innfasingen av disse bussene. Var det et politisk press for å gjøre det raskere enn det som er forsvarlig(dvs. uten tilstrekkelig testing)? Den undersøkelsen må rettes mot det forrige byrådet.

Men hva har det med MDG å gjøre, som du nevner spesifikt? Elbussene ble vedtatt av alle partiene. Innfasingen er det Ruter som tok seg av.

Byråden er heller ikke innkalt for å hakkes på, men for å svare for hva som skjer nå siden det er hun som sitter med dette ansvaret.

Jeg synes det virker veldig som du prøver å gjøre dette til en partipolitisk sak, og da spesifikt MDG siden du ikke liker det partiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Men hva har det med MDG å gjøre, som du nevner spesifikt? Elbussene ble vedtatt av alle partiene. Innfasingen er det Ruter som tok seg av.

Tidligere i tråden så ser du at dette ble fremskyndet. Har du ikke fått med deg det?

MDG hadde bukta og begge endene i samferdselspolitikken. Raymond Johansen hadde én oppgave som byrådsleder: Å forbli byrådsleder.

Det er bare helt utrolig frekt av Ap å kalle inn byråden for samferdsel på teppet uten å innrømme at kilden til problemet er hasteinnføringen av ubrukelige elbusser under Aps byrådsperiode.

Det som må gjennomgås er hvordan vi har havnet der vi er i dag. Og da må man se på hele prosessen rundt hasteinnføringen. Som skjedde under det forrige byrådet.

Endret av uname -i
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

under ideelle forhold, men hva med når det er "systematisk mishandling" slik elbuss-driften er i Oslo nå? Der lading/drift er en konstant kamp mot klokka, og tidspress kanskje presser å kjøre ut med halvoppladede buss etc.?

Jeg vet ikke om det teknologisk eksisterer, men ser for meg det ideelle ville vært hvis det gikk an å bytte ut hele batteripakken, dvs. der bussen kjører inn i oppvarmet hall, og en robot-innretning løfter ut det gamle batteriet og erstatter med nytt ferdigladet i løpet av 10 minutter. Hadde servicehallen hatt 5-10% fler batteripakk tilgjengelig og liggende klare i reoler til enhver tid, kunne optimal/skånsom lading foregått med tanke på livslengde.

Enhver motorteknologi har utfordringer i sprengkulde. 

Forbrenningsmotorer må ha en kjøleveske som ikke fryser, en smøreolje  som ikke størkner og dieselbiler må ha diesel som tåler kulden (ikke størkner og tetter dieselfilteret) og man må ha nok strøm på startbatteriet til å klare å starte bilen.  Hvis du tok en dieselbil som til daglig kjører i varme strøk og fløy den til våre strøk og lot den stå et par døgn i sprengkulde tviler jeg sterkt på at du ville få start på den. 

Elbiler har en utfordring i at batterier får redusert effekt i kulda samtidig som økt kjøremotstand og oppvarming øker bilens strømbehov. Det er også et problem at moderne biler har mange aktive systemer som trekker strøm fra 12V batteriet når den står avslått (parkert). Det har gitt en del startproblemer i kulda fordi da får 12V batteriet redusert effekt. Men intet av dette er uløselig. Det er fint mulig å tilpasse dens løsninger til kulde analogt med at man har funnet løsninger på hvordan få en dieselbil til å fungere i kulde. 

Jeg har en 2023 modell MB EQA. Den har varmepumpe som gjør at den sparer batteristrøm på oppvarming av kupeen. Den har aktiv temperering av batteriet slik at det skal holde optimal driftstemperatur sommer som vinter og gi like raske ladetider om vinteren som om sommeren.  I tilegg har den en batterivakt som passer på 12V-startbatteriet og lader det fra bilens hovedbatteri når det trengs slik at jeg kan bekymringsfritt la bilen stå en uke eller to i sprengkulde uten å bekymre meg om den vil starte (selvsagt forutsatt at hovedbatteriet har strøm).  

Vi merker derfor lite til problemer med kulden utover at strømforbruket øker og gir merkbart økt behov for lading. På det verste var det ned i 20 - 25 minus i forrige uke, da var strømforbruket nesten dobbelt så høyt som på en varm sommerdag. Det problemet løses med å ha stort nok batteri til å gi praktiske kjørelengder også på kalde dager og at bileier er innforstått med at ladebehovet økes.

Endret av Tronhjem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke bare batterikapasiteten som er for marginal på disse bussene en skikkelig vinterdag! Jeg husker for rundt ett år siden at mange busser sto bom fast grunnet mye snø. Personlig opplevde jeg å se 5 angivelige elektriske leddbusser stå på rekke og rad opp en moderat bakke (opp til Sofiemyr ved Kolbotn sør for Oslo) uten å komme videre. Personbilene hadde ingen problemer. Grunnen er trolig at bussene kun har en drivaksel. Det burde vært et krav at man iallfall hadde en reservemotor på en annen aksel og som i det minste kan anvendes ved vanskelige og glatte kjøreforhold.  Bussene hadde neppe lagt på kjettinger heller, og det er vel også en lite ønskelig løsning av flere grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Det er bare helt utrolig frekt av Ap å kalle inn byråden for samferdsel på teppet uten å innrømme at kilden til problemet er hasteinnføringen av ubrukelige elbusser under Aps byrådsperiode.

Det som må gjennomgås er hvordan vi har havnet der vi er i dag. Og da må man se på hele prosessen rundt hasteinnføringen. Som skjedde under det forrige byrådet.

Hvorfor er det frekt? Målet er jo å finne ut av hvorfor det er problemer denne vinteren. Sittende byråd sitter på ansvaret og har oversikten. Det er sånn det fungerer, uavhengig av hvem som sitter i byrådet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det frekt? Målet er jo å finne ut av hvorfor det er problemer denne vinteren. 

Her har du hvorfor: Bussene som ble hasteinnført av det forrige byrådet virker ikke. Dette sentrale poenget ser ut til å gå deg hus forbi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Her har du hvorfor: Bussene som ble hasteinnført av det forrige byrådet virker ikke. Dette sentrale poenget ser ut til å gå deg hus forbi.

Hvorfor mener du at hva som skjedde under forrige byråd er relevant for hensikten med å kalle inn ansvarlig byråd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...