Jump to content

KjellHatt

Medlemmer
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Og enda farligere blir det om man kjører en noe tungt lastet boggihenger med en noe for lett trekkbil. Det kan være LIVSFARLIG, fordi boggihengeren kan ta over styringen på trekkbilen. Dette henger sammen med at en boggihenger vil prøve å gå rett fremover og vil derfor kunne ha farlige sidekrefter på tilhengerfestet. Det understreker mitt poeng i starten av denne tråden om at det er den FAKTISKE vekten som bestemmer trafikksikkerheten og ikke hva som står på et papir i form av et vognkort og en tillatt maksimalvekt.. Dersom politiet under en kontroll får mistanke om for mye last, må man mest sannsynlig frem med en vekt uansett. Det har med rettssikkerheten å gjøre.
  2. Ser det er meldt om en gjennomgang av regler rundt forholdet. Dette synes jeg er på overtid og skulle ha vært gjort for lengst. Det verste med dagens regler synes jeg at at noe mangler sunn fornuft. Hvorfor skal det f.eks være ulovlig å kjøre med en helt tom tilhenger som har bremser og tillatt totalvekt over 750 kg (eks tillatt totalvekt 1350 kg, egenvekt av henger 250 kg), mens man kan kjøre lovlig med 'samme' henger (dvs samme ytre mål) med full last selv om den ikke har bremser? Jeg skjønner behovet for 'relativt enkle' regler, men det blir feil når lovverket strider mot sunn fornuft. Det er belastningen på tilhengerfestet som påvirker bilen/trekkvognas kjøreegenskaper herunder bremselenge.. Derfor burde det være faktisk vekst som burde være kriteriet. En maks faktisk vekt for henger uten brems og en annen maks faktisk vekt for henger med bremser. Lovsnekkerne må være seg bevisst på at når lovverket blir for komplisert og/eller direkte strider mot sunn fornuft i kombinasjon med saftige bøter ved overtredelse så er dette faktisk en trussel mot rettsikkerheten og respekten for offentlig forvaltning. Og det kan på sikt være alvorlig for samfunnet.
  3. Her er teksten på facebooksiden: Tips for bedre og renere vedfyring. Har du en 'førstegenerasjons' rentbrennende ovn/peisovn uten hullene i bakkant av ovnsveggen eller en eldre ovn hvor veden legges horisontalt? Da kan du enkelt forbedre brenningen med denne enkle metoden som jeg har benyttet i flere år. Legg en eller to stålprofiler (rør eller U-profiler oppned) fra luftinntaket i forkant av ovnen til bakre kant av brennkammeret. Flammene bakerst i brennkammeret vil danne et svakt undertrykk som vil suge varm luft gjennom profilen(e) og forbedre forbrenningen. Du vil se det ved at det blir en tendens til blå flammer i bakkant av bålet. Metoden har andre fordeler. Du oppnår en bedre luftspyling av eventuelle vinduer på ovnen og derfor mindre sot på disse. Flammene blir også liggende noe lenger inn i ovnen grunnet en noe bedre 'rotasjon' av luften i brennkammeret. Jeg har benyttet metoden på egne ovner, og min bror benyttet det på en gammel fleretasjers ovn hvor jeg så det var dårlig forbrenning/lufttilførsel bakerst i ovnen (mye røyk). Tips til opptenning: Bruk kun tørr ved. Legg et par kubber i bunnen med opptenningsbålet over. Ikke legg på mer ved av gangen enn at bålet brenner fortrinnsvis neste helt uten røyk. En liten disclaimer til slutt: Metoden benytte på eget ansvar, vær forsiktig og ikke sprengfyr!
  4. Legg en stålprofil i bunnen av ovnen som leder luft fra fronten til bakre kant av brennkammeret og få en bedre forbrenning med en særdeles enkel metode. Lufta blir oppvarmet til flere hundre grader fordi profilen ligger i bålet og/eller glørne. Dermed for man en sekundærforbrenning av gassene. Se: https://www.facebook.com/kjell.hatteland.3
×
×
  • Create New...