Gå til innhold

KjellHatt

Medlemmer
  • Innlegg

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

KjellHatt sine prestasjoner

13

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det er vel ikke bare batterikapasiteten som er for marginal på disse bussene en skikkelig vinterdag! Jeg husker for rundt ett år siden at mange busser sto bom fast grunnet mye snø. Personlig opplevde jeg å se 5 angivelige elektriske leddbusser stå på rekke og rad opp en moderat bakke (opp til Sofiemyr ved Kolbotn sør for Oslo) uten å komme videre. Personbilene hadde ingen problemer. Grunnen er trolig at bussene kun har en drivaksel. Det burde vært et krav at man iallfall hadde en reservemotor på en annen aksel og som i det minste kan anvendes ved vanskelige og glatte kjøreforhold. Bussene hadde neppe lagt på kjettinger heller, og det er vel også en lite ønskelig løsning av flere grunner.
  2. Rustfritt stål har rundt 1/4 av varmeledningsevnen sammenlignet med vanlig 'svart-stål'. Det kan fort bli for dårlig og vanskelig å kompensere for rent konstruksjonsmessig for bremseskiver generelt, så det må nok andre og mer 'smarte' legeringer til her. Tror man hadde kommet veldig mye lenger med bare å erstatte klaven som holder caliperen og glideboltene med en av rustfri legering. Hadde gladelig betalt tre ganger prisen for dette! Bremseklosser med rustfri bakplate, og anleggspunkter for bremseklossene som er av rustfritt metall (clips, shimming?) ville sikkert også gjort susen. Jeg antar (men vet ikke!) at varmeledningevnen i selve bremsebelegget er begrenset, det er neppe der friksjonsvarmen ledes bort.
  3. Hmm... Interessant i så fall at AKP-m-l-ere som på 70-tallet forfektet væpna revolusjon og proletariatets diktatur nå plutselig ønsker 'folkestyre'. Eller er det demagogisk valgflesk og et narrespill? Må være tillatt å fleipe litt med dette. Jeg var selv student på den tiden (NTH) og ble sjokkert over den diskusjonene som var i de 'akademiske korridorene' den gang og der oppe. Steigan var vel ved UiO, men samme ulla så vidt jeg har forstått. Skrevet med et lite glimt i øyet.
  4. Takk for god og nyttig input! Jeg var forberedt på at bruk av IR-kamera ville bli litt vel komplisert og ta for lang tid som del av en PKK for personbiler. Jeg har opp gjennom årene hatt en del problemer med smårust spesielt på bremseskivene bak grunnet fastsittende glidebolter og at bilene har vært lite i bruk. Det har derfor nesten vært standard å kjøre ned noen bratte bakker med harde oppbremsinger rett før bilene skal inn til PKK. Jeg har akseptert at slik er det bare, samtidig som jeg nå mer hyppig tester at glideboltene er i orden. Det er en meget enkel og rask test hver gang man skifter hjul. Jeg hadde foretrukket at festekloa/bøylen for caliperen og glideboltene hadde vært produsert rustfritt/syrefast stål. Da hadde man neppe fått fastsittende glidebolter og bremseklossene hadde ikke kunnet ruste mer eller mindre fast ved anleggspunktene. Alternativt at anleggspunktene for bremseklossene shimmes opp med et rustfritt clips og at glideboltene er av rustfritt stål.
  5. Er enig i at dersom man ser rødfarget rust på skivene så er dette problematisk fordi hele bremseklossen da åpenbart ikke er i kontakt med bremseskiva. Dersom det er annen type misfarging, eks fra tidligere rust som ikke er slitt helt bort etter reparasjon, er bildet betraktelig mer komplisert. Gravrust er ikke bra, helt klart. Er det gravrust på 25% eller mer av bremseskiva for å ta det eksemplet er det bare å skifte bremseskiva! Burde ikke være vanskelig å sjekke dette bedre og mer nyansert under en PKK-kontroll hvis man er i tvil. Etter en 'hard oppbremsing' på testrulla går man over bremseskiver og bremseklosser umiddelbart med et IR-kamera og sjekker at varmefordelingen er jevn eller som forventet.
  6. Ja, det er riktig, men det er ikke noe selvstendig bevis på at bremsene ikke er i orden. PKK er satt i system for at trafikkfarlige (og forurensende) biler 'ikke skal ut på veien'. Det burde være kontrollmyndighetens soleklare plikt å bevise at bilen faktisk er trafikkfarlig og ikke basere kontrollen på 'synsing' og 'antagelser'. Det kan etter min mening reises spørsmål om deler av PKK-kontrollen er rettstridig slik den praktiseres i dag, med overnevnte begrunnelse.
  7. Sant nok, har kommentert dette før. Regelmessige vedlikehold her er et must. Bortsett fra det kommer jeg neppe, kanskje aldri, til å kjøpe en el-, hybrid- eller smarthybrid-bil med med bremseskiver bak. Inviterer bare til problemer. Bremsetromler bak på disse bilene er tingen, iallfall for meg.
  8. En liten teknisk detalj hva angår innfesting av bremseklosser. På mine tidligere biler (Audi, Opel) har, etter det jeg husker, bremseklossene blitt montert rett i 'stålkloa' som selve caliperen/glideboltene også festes til. Det samme gjelder faktisk også min MB 2015 modell foran. Mao er det stål mot stål og dette stålet ruster over tid og vil dermed veldig lett begrense bremseklossenes bevegelse og dermed forårsake rust på bremseskivene. Men på min Suzuki Ignis er det montert et beslag i rustfritt stål i 'stålkloa' der bremseklossene presses inn. Dermed vil anleggspunktene på bremseklossene skli på en rustfri overflate! Dette synes umiddelbart som en veldig mye bedre løsning. Noen som har faglige kommentarer til dette? Kan et slikt beslag ettermonteres også foran på min MB?, hvor jeg faktisk har hatt problemer med fastrustne bremseklosser. Bremseklossene på min MB har vart i rundt 5 år før jeg fikk problemer, så et veldig stort problem er det neppe, men det var det med å finne de beste løsningene!
  9. Vinkelsliper med en 'grovskrubb' for rustfjerning burde gjøre jobben. Jeg har nesten lyst til å foreslå at man også sprayer bremseflatene med sinkspray for deretter å 'fjerne' overflødig sink med ny nedpussing. Da vil man fylle mikroporer og rifter etter sandpartikler i bremseskivene med sink og dermed i noen grad hindre at gravrust utvikler seg der. Har ikke prøvd dette selv, men får jeg skikkelig rustproblemer på en smarthybrid-bil som står til lagring gjennom hele vinteren, så kan det tenkes jeg prøver ut denne metoden.
  10. Rust på bremseskivene blir trolig et enda større problem i fremtiden når regenereringen av bremseenergi blir enda mer effektiv på EL-, hybrid- og smarthybrid-biler. Forestill deg at regenereringen er så effektiv at de mekaniske bremsene kun benyttes ved virkelig hard nødbremsing eller når batteripakka skulle bli toppladet slik at den ikke kan ta i mot mer bremseenergi. Skal bli spennende å se hvordan bilindustrien og kontrollmyndighetene løser den problemstillingen! Dagens løsninger holde overhodet ikke mål etter min mening.
  11. Et veldig godt spørsmål, iallfall prinsipielt. Det helt avgjørende burde være hvordan bremsene oppfører seg på testrullene, slik man tester trommelbremser bak på de bilene som har det. Selvsagt må man også teste slitasjegrad, hvilket er enkelt gjort ved inspeksjon.
  12. Jo da, Statens Vegvesen er formell ankeinstans, men hvor godt fungerer det egentlig? Jeg hadde en tvilsom opplevelse for mange år siden da lysene blir feiljustert ifm en EU-kontroll på et verksted. Lysene ble helt feiljustert, jeg klaget og etter det ble lysene justert helt feil igjen, men i motsatt retning. Jeg dro da til Statens Vegvesen (på Lierstranda ved Drammen). De var ikke fornøyd med lysene og på et direkte spørsmål fra meg om de ville ha godkjent disse lysene fikk jeg et svar i retning av: 'Vi ønsker i utgangspunktet ikke å underkjenne testresultater fra verksteder vi selv har godtkjent' Jeg håper denne uttalelsen var et sleivspark. Jeg kom ingen vei og justerte lysene etter beste evne selv, bilen var jo EU- godkjent må vite! I ettertid fikk jeg via rykter vite av Vegvesenet hadde besøkt verkstedet og krevd omfattende forbedringer. verkstedet hadde målt lyset over en dreneringskanal i gulvet, moa hvor gulvet lå i en vinkel. Den informasjonen fikk jeg aldri, det hjalp ikke meg noe , men takk til Vegvesenet allikevel for at de ryddet opp. Det mangehodede trollet som kalles Statens Vegvesen er ikke nødvendigvis noen garanti for profesjonalitet, nøytralitet og for rettsikkerheten til oss bileiere.
  13. Ja, helt og hjertens enig, om ikke ved hvert hjulskift så iallfall regelmessig. Men det er jo ikke alle som klarer å gjøre dette selv, og når det først kommer litt rust grunnet teknisk feil så må bremsene fixes umiddelbart ellers er bremsene fort 'stucked' uansett iallfall etter en vintersesong med masse salteksponering. Synd det skal være slik. Det kommer nok stadig flere biler med trommelbremser bak, VW har visst allerede begynt med det på noen av sine EL-modeller.
  14. Ja, glideboltene og stemplet er i utmerket stand, har sjekket! Er i prinsippet enig i at vi har en PKK, men tror det største sikkerhetsproblemet ikke er personbiler men store vogntog. Nok av skadaleoppslag i pressen rundt det siste.
  15. Har ingen problemer med ditt resonnement, se også mine innledende anmerkninger. Problemstillingen adresserer når feilen faktisk er reparert og det er rester av litt gammel korrosjon på skivene og at man ikke ser noen funksjonsfeil gjennom objektive målinger. Hva med biler som står lagret over vinteren og som opparbeider seg litt overflaterust på skivene og hvor bremsene faktisk er i utmerket stand ellers? Skal disse også underkjennes?
×
×
  • Opprett ny...