Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (35 minutter siden):

Nå tøver du en masse, les linken til

Virkelig? Du "svarer" på seriøse spørsmål med whataboutisme? Kom du til kort? Snakket du usant når du skrev at du ikke er samme person som @oophus og @oophus_3do? Denne Sandefjordingen forguder hydrogenpropagandist Steffen Møller-Holst og har på mange måter vært hans talerør her på forumet. Han er også kronisk til å ikke svare på spørsmål, men unnvike med whataboutisme. Dere er som sagt veldig like i oppførsel, agenda og kildebruk. @oophus var svært aktiv her så jeg kjenner hans metoder godt og dere er forbløffende like. Han drev en stund et litt mislykket enmannsforetak, og brukte mye ledig tid på forumet. Så fikk han seg en skikkelig jobb og aktiviteten på forumet sank som en stein. Det skal også sies at han investerte sank mye av sine sparepenger i hydrogenselskaper så han hadde en egeninteresse i å fremme hydrogen-saken både kommersielt og i forhold til statlige støtteordninger.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Virkelig? Du "svarer" på seriøse spørsmål med whataboutisme? Kom du til kort? Snakket du usant når du skrev at du ikke er samme person som @oophus og @oophus_3do? Denne Sandefjordingen forguder hydrogenpropagandist Steffen Møller-Holst og har på mange måter vært hans talerør her på forumet. Han er også kronisk til å ikke svare på spørsmål, men unnvike med whataboutisme. Dere er som sagt veldig like i oppførsel, agenda og kildebruk.

Nå har du i grunnen sporet litt av, jeg diskuterer ikke personkarakteristikker med deg. Når det gjelder WLTP og rekkevidde svarte jeg på den, men du hadde tydeligvis ikke noe svar på spørsmålet mitt. Jeg syns du har en underlig form for diskusjon når det ikke støtter din interesse i saken, men går over til personkarakteristikker. Jeg svarer egentlig ikke på de som er ute på bærturer. Jeg er IKKE samme person som du nå bruker for din avsporing. Har tidligere hatt en konto på Disqus med brukernavn "Gullfinger" , men her har jeg medlemskap siden 2012 som Wall Dorf. så hvis du ikke stopper tullet ditt blir det rapportert! Forstår du det?

Endret av Wall Dorf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt i orden - jeg respekterer psaudonymer og har ikke bedt deg om å identifisere deg. Jeg kommer heller ikke til å røpe identiteten til @oophus. Personvern er viktig og respekteres. Men jeg skal innrømme at det gir grobunn for spekulasjoner.

Forstå meg rett. Respekten for personvern betyr ikke at jeg kommer til å slutte å stille spørsmål ved din debatt-teknikk og dine motiver. Hydrogenbransjen er pengesterk og lever av å spre sitt budskap og hanke inn subsidier og krav i offentlige utlysinger av ferger og mye annet. En pengestyrke som er helt avhengig av å spre samme budskap som du gjør. Da er det fort gjort å legge sammen 1+1, selv om man ikke har direkte beviser eller identiteter. Så jeg spør igjen - hva er din motivasjon til å sitere hydrogenpropagandisten Steffen Møller-Holst gang på gang?

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 16.12.2023 den 9:41 PM):

Det er stor forskjell på hvor langt hver enkelt kjører i løpet av et år. Jeg har en 7 år gammel bil, og har 5000km i året. Den har aldri vært inne på verksted unntatt for EU kontroller og sevice. Så det behøver ikke være problemer i det hele tatt, bare nedsnakking av et nytt bilkonsept som enda ikke er kommet skikkelig i gang ennå. Husk at elbilen har hatt en like vanskelig fortid på seg. Problemet for hydrogenbilene er at folk som eier dem kommer seg ikke så langt av gårde uten fyllestasjoner.

Hva mener du med dette? Første hydrogenbil ble registrert i Norge i 2007, det er 15 år siden, er det ikke snodig at av disse som skulle ha "uendelig rekkevidde" og ikke være plaget av "kort levetid på batterier" så jar ikke en eneste en klart 100k km på 15 år?

Samtidig som det er pumpet inn enorme mengder med statstøtte, i snitt har hver eneste hydrogenbil fått over 1 million kroner i statstøtte til lade/fylleinfrastruktur. 1 million hver!

Det hadde vært billigere for staten å bare kjøpe Teslaer og gi de gratis til folk, da hadde Tesla bygger hurtigladere og også mange flere ville vært i bruk ennå.

For 20-30 år siden så hydrogen ut som en mulig løsning på transport, nå er det bare en forsinkelses-strategi av fossilselskapene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Hva mener du med dette? Første hydrogenbil ble registrert i Norge i 2007, det er 15 år siden, er det ikke snodig at av disse som skulle ha "uendelig rekkevidde" og ikke være plaget av "kort levetid på batterier" så jar ikke en eneste en klart 100k km på 15 år?

 

Det jeg mente var svar på det du sendte av det Sturle S skrev om, sistnevnte hydrogenbil som var registrert med 6 år og 104 dager og bare gått 52089 km på siste EU kontroll, det står ingenting angående årsmodell, men hadde vel gått kortest av dem alle. Sier vel litt om problematikken ved dårlig utbygde fyllestasjoner, bilene ble stående rolig mer enn de ble kjørt.

RJohannesen skrev (1 time siden):

Samtidig som det er pumpet inn enorme mengder med statstøtte, i snitt har hver eneste hydrogenbil fått over 1 million kroner i statstøtte til lade/fylleinfrastruktur. 1 million hver!

 

Vi skal vel ikke regne på hvem som har fått mest statsstøtte når det gjelder el kontra hydrogen? Der bommer du ganske kraftig, men staten må uansett støtte opp for infrastruktur for dem begge.

Anslag viser at summen av tapte skatte- og avgiftsinntekter grunnet elbiler utgjør omtrent 5,8 milliarder for 2017. Det er usikkerhet knyttet til tallene, blant annet fordi anslagene delvis er gjort underveis i året.

Norge sponser elbileiere med 19,2 milliarder kroner: – Det er ikke dem som har lite penger som kjøper Tesla

Skatter og avgifter, Elbil | Norge sponser elbileiere med 19,2 milliarder kroner: – Det er ikke dem som har lite penger som kjøper Tesla (nettavisen.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Vi skal vel ikke regne på hvem som har fått mest statsstøtte når det gjelder el kontra hydrogen? Der bommer du ganske kraftig, men staten må uansett støtte opp for infrastruktur for dem begge.

Anslag viser at summen av tapte skatte- og avgiftsinntekter grunnet elbiler utgjør omtrent 5,8 milliarder for 2017. Det er usikkerhet knyttet til tallene, blant annet fordi anslagene delvis er gjort underveis i året.

Hydrgenbileierne har fått mye mer pr bil. 

Det er samme avgiftslettelser for h2- og elbiler, men h-bilene er altså støttet med over 1 million kr pr bil i tillegg.

Staten har bare gitt småbeløp til hurtigladeutbygging, stort sett bare til de aller første og "øde steder", det aller meste av ladeutbygging skjer for egen regning, mens det aller meste av kostnadene til hydrogenstasjoner dekkes av staten. Og det er verre, når man leste at staten støtter en ny hydrogenstasjon med f.eks 30 millioner så tar eieren gjerne bare å demonterer en annen ulønnsom h2-stasjon og rebrander den med litt nytt.

 

Her er Ulf Hafseld som har tatt ut millionlønning på offentlig støtte mens hydrogenstasjonene gikk i dundrende underskudd og hydrogenbilkjøpere ble lurt med at det snart kom masse stasjoner mens virkeligheten var motsatt.

https://www.klikk.no/side3/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (20 minutter siden):

Hydrgenbileierne har fått mye mer pr bil. 

 

Jeg skrev vel at man ikke bør ta den debatten, den blir uansett skjev. Mye mer pr bil du lissom... i 2019 gikk det 140 hydrogenbiler på norske veier. Det sier vel litt om regnestykket ditt. Jo færre biler jo høyere kostnader blir det jo som fordeles pr bil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev vel at man ikke bør ta den debatten, den blir uansett skjev. Mye mer pr bil du lissom... i 2019 gikk det 140 hydrogenbiler på norske veier. Det sier vel litt om regnestykket ditt. Jo færre biler jo høyere kostnader blir det jo som fordeles pr bil...

Men det er jo kostnad pr bil som gjelder. Mens de småpengene pr elbil man har investert i hurtigladere har ført til hundretusenvis av elbiler og et blomstrende marked er de over en million pr h2-bil man brukte tapt. Stasjonene er nedlagt og pengene borte.Igjen sitter frustrerte hydrogenbileiere som føler seg lurt av toyota og hyundai. 

Glemte en ting. Elbileiere betaler full pris og fulle avgifter, og full nettleie for strømmen de lader, samtidig som mange av de hjelper å balansere nettet med å lade når det er billig/ledig kapasitet. 

Hydrogenstasjonene betalte ikke nettleie og ikke avgifter, den regninga må fordeles på de andre strømkundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (35 minutter siden):

Glemte en ting. Elbileiere betaler full pris og fulle avgifter, og full nettleie for strømmen de lader, samtidig som mange av de hjelper å balansere nettet med å lade når det er billig/ledig kapasitet. 

Hydrogenstasjonene betalte ikke nettleie og ikke avgifter, den regninga må fordeles på de andre strømkundene.

Ja, det er vel knapt noe som er gratis - jeg fyller fortsatt bensin som jo egentlig ikke er dyr, men avgiftene på den er svindyr! 

Ellers er det vanskelig å se hva som er spleis og ikke, syns ikke noe om at elbilene slapp unna en rekke avgifter. Hydrogenbiler lader ikke fra strømnettet, så detter er en ren fyllestasjonssak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som jeg antydet i åpningsinnlegget, så pleier det å være vinter i Norge hver år, noen mildere enn andre. Det som synes rart er hvor fort man glemmer at vintrene også kan være nokså kalde her nord. Så hvor idiotisk må det ikke være og sitte å se at noen må lære dette på nytt gjennom erfaring. Kulde slår ut batteridrift, i hvert fall for tyngre kjøretøy, men også personbiler lider samme skjebne når det blir kalt nok. Leser av og til morsomme innlegg her og der om at Norge nå har fått bukt med klimaet her i nord som ligger som en blå klatt på værkartet... vel busser må jo ta pauser i blant for å få ned "fotavtrykket" etter produksjonen av dem er ferdiggjort om de vill eller ikke. Sånn er det bare...

El-varianten koster 50 prosent mer og takler ikke kulda: – Umulig (msn.com)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/18/2023 at 11:18 PM, Wall Dorf said:

fortsatt bensin som jo egentlig ikke er dyr, men avgiftene på den er svindyr! 

Jeg håper flere og flere fyller i Sverige, prisforskjellen skal nå være ca 5 kroner per liter

On 12/18/2023 at 11:18 PM, Wall Dorf said:

Hydrogenbiler lader ikke fra strømnettet

Finnes det hydrogenstasjoner som ikke er tilkoblet strømnettet, evt hvor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Jeg håper flere og flere fyller i Sverige, prisforskjellen skal nå være ca 5 kroner per liter

Finnes det hydrogenstasjoner som ikke er tilkoblet strømnettet, evt hvor?

Toyota Norge | Hydrogen for alle

Som du sikkert er klar over trengs det fyllestasjoner over alt i Norge. De bruker sikkert strøm til fylling av hydrogenet, men det dette sluker ikke strøm som ved produksjon. Det går like raskt som å fylle bensin eller diesel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Som jeg antydet i åpningsinnlegget, så pleier det å være vinter i Norge hver år, noen mildere enn andre. Det som synes rart er hvor fort man glemmer at vintrene også kan være nokså kalde her nord. Så hvor idiotisk må det ikke være og sitte å se at noen må lære dette på nytt gjennom erfaring. Kulde slår ut batteridrift, i hvert fall for tyngre kjøretøy, men også personbiler lider samme skjebne når det blir kalt nok. Leser av og til morsomme innlegg her og der om at Norge nå har fått bukt med klimaet her i nord som ligger som en blå klatt på værkartet... vel busser må jo ta pauser i blant for å få ned "fotavtrykket" etter produksjonen av dem er ferdiggjort om de vill eller ikke. Sånn er det bare...

El-varianten koster 50 prosent mer og takler ikke kulda: – Umulig (msn.com)

Er ikke denne påstanden om at elbusser ikke kan benyttes i kulden fake news?

https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

Dette er i realiteten en teknologi som er utviklet det siste tiåret. Der er helt forventet at der er barnesykdommer og at "ting må gå seg til." Men at el bussen har kommet for å bli er ikke lenger et spørsmål, men det vil fortsatt gå noen år før langdistanse el busser blir en realitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Er ikke denne påstanden om at elbusser ikke kan benyttes i kulden fake news?

https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

Dette er i realiteten en teknologi som er utviklet det siste tiåret. Der er helt forventet at der er barnesykdommer og at "ting må gå seg til." Men at el bussen har kommet for å bli er ikke lenger et spørsmål, men det vil fortsatt gå noen år før langdistanse el busser blir en realitet.

Ikke som jeg kan se i følge linken jeg la inn i dag (https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/el-varianten-koster-50-prosent-mer-og-takler-ikke-kulda-umulig/ar-AA1mxzsw?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=43d0f4d97383408d9efafda1 )

Flere bransjer som har problemer med nok strøm på batteripakkene om vinteren... så det er nok ikke noe annet enn fakta, ed og forbannelser over noe som blir tredd ned over hodene på vanlige arbeidsfolk som ikke får utført jobbene sine på en normal måte på grunn av dårlige beslutninger og løsninger. Det har aldri eksistert overflod av ren elektrisk strøm i verden. Så hvordan en så dårlig ide som at batteridrift og ren elektrisitet skal redde verdens klima må jo være en særs dårlig spøk? Nå skrikes det etter mye mye mer strøm nesten før en er kommet i gang, og hvor dyr strøm har man tenkt seg at den skal bli? Før man begynte med vindmølleparker ble dette frarådet da det ville føre til mye høyere strømpris enn vannkraft. Men hvor er man hen i strømmarkedet nå? Prisene er på galloppfest de lux... vannkraften dras ut av landet i nye strømkabler, kullkraft kan ikke legges ned, for de må produsere batterier til elbilindustrien, det samme med olje og gass... - Nei, man redder ikke klimaet på denne måten - man må tilbake til hest og kjerre og droppe utenlandsferie med flyreiser. Elbiler kan bruke dobbelt så mye strøm om vinteren som om sommeren, det er ikke vanlig forbruk på bensin og dieselbiler. Jeg har en hybrid, og den dobler ikke energiforbruket som nå i 30 minusgrader. Den går fortsatt under 1/2 literen på mila. Så ren eldrift kommer ikke til å bli noen ting av før man finner ut av hvordan man finner ut av hvordan man overfører  nullpunktsenergi. Da henter man strømmen rett fra luften.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...