Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensin + elektrisitet


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (1 time siden):

Regner med det er dette som kalles hybrid?

skal bil som har bensin + elektrisitet lades?

Bruker man virkelig mindre bensin på langkjøring og i sentrum, eller er det kun en myte?

Jeg vil ikke si at jeg er imponert over besparelsen på langkjøring, men den bruker nok logisk nok noe mindre enn hvis den lille bensinmotoren hadde kjørt helt fossilt. Den virkelige besparelsen som merkes best er småturer på sommeren, det er den eneste muligheten man har til å kjøre helt elektrisk. Ihvertfall på den modellen vi har så starter bensinmotoren så snart utetemperaturen er under 10 plussgrader.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (22 minutter siden):

Er det bilen selv som bestemmer når den bruker bensin og når den bruker elektrisitet, eller dette en automatisk funksjon som selv gjør alle operasjoner mens du kjører? ser man på bilen hvor mye elektrisitet det er på bilen, og lader den selv når du kjører?

Dette skjer automatisk.
Ulempene med hybrid er allerede nevnt med kostbar dobbel drivlinje, høyere vekt med høyere forbruk, kort elektrisk rekkevidde osv

Hybridens fremtid er også usikker:  https://elbil.no/eu-oker-presset-mot-ladbare-hybrider/
EU er i ferd med å øke de teoretisk beregnede utslippstallene for hybridene.
Igjen er Norge best i klassen….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mor har en rav4 hybrid (ikke plugin). Syns den har noe høyt forbruk. Kanskje ikke mtp dekkstørrelse og bilstørrelse. Men kan se ut som alt av igangkjøring skjer på elmotoren. Slik sett er vel en besparelse av giring/clutchbruk ved mye kø/bykjøring. Plugin var markant dyrere å kjøpe.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hvor du bor og kjøremønster.

Kjører du mye rett frem uten å variere fart, så er hybrid tull.

Er det mye bakker, kryss eller annen bremsing, så vil regenerering ved bremsing være langt mer økonomisk enn ordinære friksjonsbremser ettersom du kan bruke "samme" energien flere ganger.

Men når man legger til ulempene med doble drivlinjer og dermed veldig mye mer som kan gå i stykker, så er vel hybrid bare dumt.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hybrid ala prius kan være gunstig, de har lavt forbruk og er lette, kompakte, lite feil. 

Store avanserte plugin hybrider er noe ganske annet, svært avanserte greier med forbrenningsmotor med direkte innsprøytning, turbo og noen ganger kompressor, kombinert med 6 til 10 trinns automatkasser, kombinert med elmotor mellom alt dette, og batteri i tillegg. Når det funker er det jo greit, men etter det har passert garantitiden har det potensiale for å bli svært kostbart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Labelle skrev (56 minutter siden):

Mor har en rav4 hybrid (ikke plugin). Syns den har noe høyt forbruk. Kanskje ikke mtp dekkstørrelse og bilstørrelse. Men kan se ut som alt av igangkjøring skjer på elmotoren. Slik sett er vel en besparelse av giring/clutchbruk ved mye kø/bykjøring. Plugin var markant dyrere å kjøpe.

Jeg har lagt merke til når jeg krysser gangfelt, så slår motoren av, og når jeg har gått over gangfeltet, så starter bilen igjen, og kjører igjen. Hvilken beskrivelse er det til type bil?

Kan du beskrive plugin.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 minutter siden):

Jeg har lagt merke til når jeg krysser gangfelt, så slår motoren av, og når jeg har gått over gangfeltet, så starter bilen igjen, og kjører igjen. Hvilken beskrivelse er det til type bil?

Det trenger ikke å være en hybrid/pluginhybrid. Bilen kan ha start-stop automatikk.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 timer siden):

Er det bilen selv som bestemmer når den bruker bensin og når den bruker elektrisitet, eller dette en automatisk funksjon som selv gjør alle operasjoner mens du kjører? ser man på bilen hvor mye elektrisitet det er på bilen, og lader den selv når du kjører?

Det er automatisk men det er enkelte valg du kan ta manuellt på knapper, deriblant lading under kjøring. Velger du at bensinmotoren skal lade batteriet så blir det en svært kostbar affære. Eneste lading som konstant er på er regenerering fra bremsing og motorbrems(nedoverbakke). Bilen viser estimert rekkevidde på batteripakken.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (48 minutter siden):

Det er automatisk men det er enkelte valg du kan ta manuellt på knapper, deriblant lading under kjøring. Velger du at bensinmotoren skal lade batteriet så blir det en svært kostbar affære. Eneste lading som konstant er på er regenerering fra bremsing og motorbrems(nedoverbakke). Bilen viser estimert rekkevidde på batteripakken.

så det betyr det er bedre å lade bensin+elektrisitet hjemme? hvor stor kapasitet har egentlig en slik bil å fylle opp batteri. 

Så man bør ikke lade bilen når man kjører?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (21 minutter siden):

så det betyr det er bedre å lade bensin+elektrisitet hjemme? hvor stor kapasitet har egentlig en slik bil å fylle opp batteri. 

Så man bør ikke lade bilen når man kjører?

Det er billigere å lade hjemme. Bilen har et innebygd aggregat som kan lade batteripakken under kjøring, bruker man det under kjøring blir drivstoffutgiftene høye.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Powertrainer said:

 Ihvertfall på den modellen vi har så starter bensinmotoren så snart utetemperaturen er under 10 plussgrader.

Er du sikker på at det ikke er noe galt? Selv min Golf starter ikke bensinmotoren selv ved 10 minus. Med mindre man gir veldig mye gass.

 

34 minutes ago, Powertrainer said:

Det er billigere å lade hjemme. Bilen har et innebygd aggregat som kan lade batteripakken under kjøring, bruker man det under kjøring blir drivstoffutgiftene høye.

Vel... ikke akkurat et aggregat. De lader fra bensinmotoren. Et par modeller som har aggregat men de er relativt sjeldne. BMW i3 hybrid er en av de.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (56 minutter siden):

Er du sikker på at det ikke er noe galt? Selv min Golf starter ikke bensinmotoren selv ved 10 minus. Med mindre man gir veldig mye gass.

Det er visstnok en kjent frustrasjon for hybrideiere, har pratet med flere som har samme bilmodell som meg. Et triks skal være å manipulere ute temp.sensor for og da kjøre elektrisk også på vintertid men så langt har jeg ikke kommet enda. En 2Kohms motstand skal simulere rundt 21 grader.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp hybrid, det er bare tull. Vet om en som skaffet seg BMW X5 Hybrid og den ble det mye problemer med, ville ikke gire enkelte ganger osv og det tok visstnok lang tid før han fant et verkstedet som hadde tid og kompetanse til å fikse problemet.

Ta heller et aktivt valg ala fossil/el.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Deechon said:

Ikke kjøp hybrid, det er bare tull. Vet om en som skaffet seg BMW X5 Hybrid og den ble det mye problemer med, ville ikke gire enkelte ganger osv og det tok visstnok lang tid før han fant et verkstedet som hadde tid og kompetanse til å fikse problemet.

Ta heller et aktivt valg ala fossil/el.

Jeg har hybrid og er strålende fornøyd. Sparer ganske mye i måneden i forhold til forrige bilen som var 100% fossil. MIndre feil på den også.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...