Gå til innhold

Javier Milei vinner i Argentina, Geert Wilders og PVV blir det største partiet i Nederland


Anbefalte innlegg

Fyren knivstakk noen fordi han er en drittsekk, ikke fordi han er en innvandrer. Det burde være så enkelt.

Og Milei vant fordi mange folk var i en desperat, økonomisk situasjon, ikke fordi de ble kalt rasister. Det er enda et oppdiktet forfølgelses-kompleks. Og til og med hvis det var sant, hadde det vært fullstendig ulogisk, fordi "folk kaller meg en rasist, så jeg skal stemme en fascist inn i regjering, det vil sikkert redusere sjansen for at folk vil kalle meg rasist igjen".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Entern said:

Milei er litt tullete men ikke spesielt skremmende. Det skremmende som foregår i Latin-Amerika nå er det Venezuela som står for.

Sier mye piss, det er sikkert og visst. Men får håpe Milei gjør det bra i Argentina, samme for Geert Wilders. Argentina sitter på 140% gjeld til GDP, så de har veldig mye å gjøre på den økonomiske fronten alene.

For å sitere litt grovt: "It's the economy, stupid."

36 minutes ago, AtterEnBruker said:

Fyren knivstakk noen fordi han er en drittsekk, ikke fordi han er en innvandrer. Det burde være så enkelt.

Og Milei vant fordi mange folk var i en desperat, økonomisk situasjon, ikke fordi de ble kalt rasister. Det er enda et oppdiktet forfølgelses-kompleks. Og til og med hvis det var sant, hadde det vært fullstendig ulogisk, fordi "folk kaller meg en rasist, så jeg skal stemme en fascist inn i regjering, det vil sikkert redusere sjansen for at folk vil kalle meg rasist igjen".

>Libertarian

>Fascist

Hva i- Hvordan fungerer dette? Vet du hva disse to ordene i det hele tatt betyr? En Libertarian(noe Milei er) er det stikk motsatte av en fascist, men det vet du får man håpe i det minste. Så det å komme med åpen kognitiv dissonans på et sånt nivå ville fått Freud til å rødme. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Yakamaru said:

Der kommer det buzzordet igjen. Du svarte ikke på spørsmålet mitt som jeg spurte tidligere V

Er det sånn at du ikke vil svare på spørsmålet?

 

Det er falsk informasjon om en med irsk statsborgerskap betegnes som ulovlig innvandrer. Du kan vel ikke være uenig i det?

Jeg svarer deg ikke direkte på tidligere spørsmål fordi, som jeg skrev tidligere, så virker det ikke som du er ute etter svar.

For øvrig var det du som ikke svarte meg først, så du kan jo begynne der;
Din påstand var "Du retter en løgn med riktig informasjon". 
Mitt spørsmål var "
hvilken informasjon som skal til for å få DT til å slutte å juge om valgresultatet ved forrige valg? Det har vært over 60 rettsaker, mange granskninger, mange omtellinger,+++ men han fortsetter å juge om resultetet. Hva skal til for å få frem "riktig informasjon"

Ps. Det er også litt gøy at du kaller min "falsk informasjon" for buzzord, mens du selv bruker formuleringen "riktig informasjon" uten å blunke..

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, WiiBoy said:

Det er falsk informasjon om en med irsk statsborgerskap betegnes som ulovlig innvandrer. Du kan vel ikke være uenig i det?

Jeg svarer deg ikke direkte på tidligere spørsmål fordi, som jeg skrev tidligere, så virker det ikke som du er ute etter svar.

For øvrig var det du som ikke svarte meg først, så du kan jo begynne der;
Din påstand var "Du retter en løgn med riktig informasjon". 
Mitt spørsmål var "
hvilken informasjon som skal til for å få DT til å slutte å juge om valgresultatet ved forrige valg? Det har vært over 60 rettsaker, mange granskninger, mange omtellinger,+++ men han fortsetter å juge om resultetet. Hva skal til for å få frem "riktig informasjon"

Ps. Det er også litt gøy at du kaller min "falsk informasjon" for buzzord, mens du selv bruker formuleringen "riktig informasjon" uten å blunke..

Jeg spør fordi jeg vil ha et svar(og for den saks skyld andre vil ha et svar også), siden du og andre her kaster det rundt som om det har en betydning for dere. Nå har du en mulighet til å svare på et spørsmål som sitter på alles sinn. Hvis det ikke har en betydning, hvorfor kaste det rundt eller bruke det i første omgang? Det blir kalt et buzzord fordi dere ikke gidder gi konkrete definisjoner og svare for dere, og blir blant annet kastet rundt som godteri fra det døende Lying Legacy Media. Du løper rundt og skriker "misinformasjon", "falsk informasjon", "disinformasjon", etc, men hvem igjen, bestemmer dette? 

Hold deg til emnet, DT kan du få lov til å syte om så mye du vil i tråden dedikert for han. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Yakamaru said:

 Du løper rundt og skriker "misinformasjon", "falsk informasjon", "disinformasjon", etc, men hvem igjen, bestemmer dette? 

Hold deg til emnet, DT kan du få lov til å syte om så mye du vil i tråden dedikert for han. 

DT er et eksempel for å få deg til å forstå hva jeg mener. 

Du spør "Hvem bestemmer"? 

Når 60 forskjellige dommere har konkludert med at det ikke var juks, når DT sin egen håndplukkede justisminsister konkluderer med at det ikke var juks, når alle granskningene konkluderer med at det ikke var juks, når alle omtellingene konkluderer med at det ikke var juks.. Når alt DT og hans støttespillere har kommet med har blitt tilbakevist. Da har man vel omsider "bestemt" at det ikke var juks?

Hvem som "bestemmer" hva som er sannheten vil variere fra tilfelle til tilfelle.

Dette er for øvrig noe jeg tror du vet utmerket god, ettersom du selv skriver "Du retter en løgn med riktig informasjon". Noe er løgn, noe er rett og noe er oppe til diskusjon. Løgnere må stoppes, dersom de ikke stopper løgnene sine frivillig. Det er vanskelig, og farlig, men det veldig farlig å la løgnere og trollfabrikker dundre på også..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (3 timer siden):

Milei vant fordi mange folk var i en desperat, økonomisk situasjon, ikke fordi de ble kalt rasister. Det er enda et oppdiktet forfølgelses-kompleks. Og til og med hvis det var sant, hadde det vært fullstendig ulogisk, fordi "folk kaller meg en rasist, så jeg skal stemme en fascist inn i regjering, det vil sikkert redusere sjansen for at folk vil kalle meg rasist igjen".

Det er en alvorlig levekostnadskrise globalt sett, den katastrofale tyske energiewende har utløst en inflasjonsutvikling i et kraftig opphetet marked som hadde i tillegg fått marginene markant redusert fordi politikerne ikke hindret privatmarkedet fra  å være ekstremt kortsiktig i 2020-2022.

OPEC gjort det verre da bin Salman valgt å hjelpe ut Putin og vende ryggen mot USA i et stadig mer fragmentert oljemarked hvor Russland og Iran solgt olje i smug. Biden har heldigvis dyktige folk som var raskt med å korrigere strategien i energikrisen - blant annet ved å satse på Guyana og skiferoljeproduksjon som utbygging av oljeutvinning i Canada og Alaska. "Krisen" i USA synes å være snakk om en selvinnbilt krise basert på uvitenhet og dårlig tilpasningsevne fordi de var vant til lave priser og høy forbruk. Men i to tredjedeler av verden er det helt annerledes. EU/EØS er i en kraftkrise fordi det frie markedet er utenfor kontroll, energipris er ikke lenge basert på realistisk vurdering, det blir for fiktiv med vær, fremtid etc. - slik hadde det ikke vært for bare tjue-tretti år siden. Og det verste er CO2-avgiftspolitikk ment for å hindre utflagging (vi hadde regler mot utflagging) og tvinge gjennom "det grønne skiftet", dette bare forlenget kraftkrisen - tyske fabrikkeiere er ikke i mindre harnisk enn boligeiere. 

Dessuten hadde langvarig tørke i Europa - om det hadde hendt i 1700-tallet, ville talløse millioner ha omkommet - gjort landbruksvirksomheten mer kostbart enn normalt med mindre mattilgjengelighet, som dermed betyr at kunstgjødsel og mat måtte hentes fra andre kontinenter. Ute på det rurale landet merkes det at det er økonomiske trangtid pga. høy brenselspris, høye offentlige avgifter, fraflytting til byene og restriksjoner som hadde blitt innført fra oven som fartsgrense og tilgang på offentlige tjenester som helse, politi etc. Det er ikke bare Nord-Norge som risikere befolkningstømning, store deler av Europa er i samme risiko. 

Tider med altfor høy forbruk, for lav rente med lettvint gjelddanning, høy andel ufaglært arbeidsmengde i et skifte om til serviceøkonomi og sterk rikdomsakkumulering samtidig som utdanning, velstand og annet utsettes for nyliberalistiske politikk som skape fram massevis av problemer, er avløst av nye tider. Så mye som en fjerdedel av befolkningen i EU/EØS merker direkte følger, og disse vil gjerne gjør noe, fordi etablissementspartiene har i virkeligheten spilt fallitt. 

Ap og Høyre har begge katastrofale doktrinetenkning som gjør at de er ikke egnet for å regjere før det smelle, og det samme finnes over hele Vesten, det vist seg å være meget vanskelig å dytte ånden tilbake i flasken, i Finland raserte folk fra seg da det kom fram at grensene kan ikke lukkes uten videre, i Tyskland hadde idioter med Merkel i spissen ført økonomiske anvisninger inn i egne grunnlov - det har blitt vedtatt lov etter lov i en nyliberalistisk orgie uten sidestykke i EU i de siste tjue år. Da Støre ville løse strømpriskrisen som nå truer med å presse Ap under sperregrensen, mens Solberg kunne gå straffritt selv om hun er korrupt, var det for mange lover, for mange bestemmelser og for mange organer som er involvert. Politikerne hadde snurret seg inn i massevis av "red tapes" inntil man har blitt handlingslammet. 

Dessuten er det ufattelig mye inkompetanse på gang, migrasjonspolitikken var en katastrofe samtidig som den sterke motviljen mot atomkraft har blitt 100 % miljøfiendtlig og religiøsbasert. Tyskland og Belgia  gjenstarte atomkraftverkene og bygge nye snarest mulig. Jo lenge kraftkrisen fortsetter, jo mer vil stemmegiverne vende seg bort. Det er for mange politikerne som kappet med hverandre om å fremme egne interesser fremfor å tar til fornuften.

I slutten vil demokratienes knefallet i 1930-tallet gjentar seg. Det er mulig at nazistene og fascistene kan bli ønsket velkomne av oppgitte og rasende folk - i USA har mange fargede begynte med å gruble om de burde støtte Trump og hans MAGA fordi de føler det er for mye som stampet omkring demokratene. Vi kan se liknende utvikling hvor innvandrere kunne tenke seg om å støtte høyrepopulistiske eller høyreekstremistiske partier, når disse føler de har ikke mye å tape ved å tviholde på etablissementspartiene som er hjemsøkt av inkompetanse. 

De vil ha regelbryterne som kan river bort alle "red tapes". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal demokratiet overlever, er det tre sentrale handlinger som må gjøres;

1) Total innvandringsstopp, asylinstituttet må legges ned og erstattes med et nytt institutt kun for politiske flyktninger, alle flyktningkonvensjonene må settes på hold, familiegjenforening og annet må fjernes, inngå avtaler med stater om arbeidsleie, gir omfattende støtte til U-land. Massedeportering kan bli nødvendig, og da må en rekke lover fjernes samtidig som mottagerlandene må ha enorm økonomisk stimulering for å holde på sitt folk. 

2) Markedet må underligges reguleringer som kan ikke gjøres av et land, men av så mange land som mulig, som må eniges om hvordan å stoppe utkontraktering/utflagging, reise beskyttelsestiltak omkring sårbare statsøkonomier og åpne for lokalisering av økonomisk vekst. Det frie markedet har vist seg for destruktivt. EU, USA, Kina og andre må eniges for å kunne konkurrere uten å ruinere hverandre og skape ukontrollerte tilstander. Sist gang markedet var så fritt, var det i forkanten av den europeiske sivilisasjonens kollaps i 1914-1945.

3) Det grønne skiftet må kanselleres og erstattes med den grønne marsjen med sløvere hastighet for samfunnselektrifisering og overgang til mindre miljøskadelig utslipp - ikke med fornybare kraft, men med kontrollbare kraft som kull, olje, gass, atomkraft, vannkraft - og varmkraft. Vi har mistet tretti år da politikerne valgt å bedra med "kvoteavtalen" som i virkeligheten var et narrespill, og det kan ta tretti år - men dessverre vil verden forvandles, det er for sent å stanse klimaendringene slik at det som gjenstår, er å hindre de verste følgene. 

Folk flest orker ikke mer. Finanskrisen var et varselskudd som ikke var tatt på alvor. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (4 timer siden):

Irene er pissed fordi en "migrant" knivstakk en irer, og de har fått nok. Men skal dere snakke om detta kan dere lage egen tråd.

Var faktisk flere kvinner og barn som ble stukket, jeg dro frem dette ettersom jeg synes det er høyst relevant for tråden iht til endringer av politiske stemninger rundt omkring i verden. Som nevnt vil jeg foreslå at negative sider ved innvandring er den største årsaken til veksten av både høyreekstremisme og "høyreekstremisme" i Europa. Således om bekymringen for økende høyreekstremisme samt økende "høyreekstremisme" fører til mentalt og kroppslig ubehag vil jeg anbefale følgende kur:

1. Ikke skjul, fornekt, fordrei eller relativiser negative sider med innvandring for å så kalle ymse reaksjoner på dette for misinfo, av alle ting. 

2. Ikke fornekt folk å snakke om negative sider ved innvandring gjennom sensur eller stempling, få det inn i en åpen og redelig debatt.

3. Basert på en ordentlig debatt og objektive analyser kan en sammen finne målrettede, rettferdige og effektive løsninger som gagner alle, inkludert innvandrere og 'høyreekstreme' i samfunnet.

4. Bonuspunkt, ikke skamgjør eller problematiser befolkningen for sin hudfarge, slike krumspring kan også føre til mer 'høyreekstremisme. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Hvem som "bestemmer" hva som er sannheten vil variere fra tilfelle til tilfelle.

Ok, så "sannheten" er subjektiv, eller hva er det du prøver å si?

1 hour ago, WiiBoy said:

Dette er for øvrig noe jeg tror du vet utmerket god, ettersom du selv skriver "Du retter en løgn med riktig informasjon". Noe er løgn, noe er rett og noe er oppe til diskusjon. Løgnere må stoppes, dersom de ikke stopper løgnene sine frivillig. Det er vanskelig, og farlig, men det veldig farlig å la løgnere og trollfabrikker dundre på også..

Er detta sånn måned hvor folk skal være en mini-Putin og herme etter'n når det kommer til sensur eller? 

For det er ekstremt udemokratisk å sensurere informasjon du ikke liker, eller for den saks skyld straffe folk bare fordi de ytrer meninger og/eller holdninger du ikke liker/er enig med. Med mindre du liker sammenlikningen med Putin, selvfølgelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Yakamaru said:

Ok, så "sannheten" er subjektiv, eller hva er det du prøver å si?

Er detta sånn måned hvor folk skal være en mini-Putin og herme etter'n når det kommer til sensur eller? 

For det er ekstremt udemokratisk å sensurere informasjon du ikke liker, eller for den saks skyld straffe folk bare fordi de ytrer meninger og/eller holdninger du ikke liker/er enig med. Med mindre du liker sammenlikningen med Putin, selvfølgelig. 

Er du ute av stand til å formulere noe interessante motargument/svar?

I omtrent hvert innlegg, så må du legge ord/meninger i andres munn og kalle folk Putin og Xi.

Sannhet KAN være subjektivt. Det kommer helt an på hva man snakker om. "Det var kaldt i dag", subjektivt. "Jordkloden er flat", ikke subjektivt.

DT sier at han tapte på juks var ikke nødvendigvis en løgn, dersom han trodde det etter valget. DT sier at han tapte på juks ER løgn etter at det er grundig bevist at det ikke var juks. 

Jeg kommer ikke til å bruke tid på å svare flere av dine kommentarer til meg før du viser at er interessert i en debatt.

Og dropp det med å slenge Putin/Xi etter folk. Vi er stort sett voksne mennesker her inne, og det der imponerer ingen..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
7 hours ago, WiiBoy said:

Er du ute av stand til å formulere noe interessante motargument/svar?

I omtrent hvert innlegg, så må du legge ord/meninger i andres munn og kalle folk Putin og Xi.

Sannhet KAN være subjektivt. Det kommer helt an på hva man snakker om. "Det var kaldt i dag", subjektivt. "Jordkloden er flat", ikke subjektivt.

DT sier at han tapte på juks var ikke nødvendigvis en løgn, dersom han trodde det etter valget. DT sier at han tapte på juks ER løgn etter at det er grundig bevist at det ikke var juks. 

Jeg kommer ikke til å bruke tid på å svare flere av dine kommentarer til meg før du viser at er interessert i en debatt.

Og dropp det med å slenge Putin/Xi etter folk. Vi er stort sett voksne mennesker her inne, og det der imponerer ingen..

Dere kaster "høyreekstreme/ytre høyre" og alt anna poengløse definisjoner og ord som om det har noen mening. Det at jeg sammenlikner en spesifikk holdning og argumentering som er meget autoritær med Putin/Xi er relevant da slikt burde ikke være akseptabelt i et demokratisk, fritt og åpent samfunn. Å sitte her og argumentere at informasjon man ikke liker skal sensureres er hva Putin/Xi ville gjort. Er det derfor du er sur, fordi jeg "am calling a spade for a spade"? Jeg spør fordi du er uklar med hva du mener og gir usedvanlige vage svar når det kommer til "misinformasjon", så man må nesten anta hva du mener siden du klarer ikke forklare selv. Du er fri til å rette på det selvfølgelig. Men når du sier "det kommer ann på hvem som bestemmer" gir du ikke bare uklare signaler om hva du mener, men også at du kommer av som om du velger og vraker hva som skal defineres som "sannheten". "Media sier at dette er misinformasjon, derfor er det løgn".

Og hvorfor skal du henge deg opp i DT og 2020 som om du er besatt? Han har sin egen tråd. Jeg gidder ikke kaste bort tiden min på det utenom det jeg svarte på andre side, og fordi det ikke er relevant til tråden. Eneste jeg vil linke er denne:

https://time.com/5936036/secret-2020-election-campaign/

Den som ikke er interessert her er deg, du prøver disse poengløse hersketeknikkene dine som du ser ut til å ha merket ikke fungerer, og nå bailer du fordi du får ikke responsen du vil ha, og får ikke såpeboksen din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bare vent til neste år, når 76 land med en samlet befolkning på 4 milliarder mennesker skal gå til valgurnene. Aldri før har så mange hatt mulighet til å stemme på ett og samme år. Noen vil kanskje tolke det som en seier for demokratiet, mens jeg selv ikke er fullt så sikker.

Når det gjelder de to nyvalgte politikerne i sine respektive land, er jeg ikke så kjent med hva som ble sagt under deres respektive valgkamper. Noe som imidlertid har satt seg fast i tankene er at Javier Milei løp rundt en motorsag, som tilsynelatende blir sett på som et førstevalgsvåpen for å angripe systemet. Tilsynelatende ønsker han å drive en ekstrem form for nyliberalisme som ville gjort Pinochet sjalu. I tillegg er han vegetarianer, noe som er overraskende i et land hvis største eksport er kjøttproduksjonen som drives i Pampas.

At Millei ble valgt er godt i tråd med hvordan det vanligvis fungerer i Latin-Amerika. Det er vanligvis en ganske stabil regjering som senere viser seg å være både korrupt og inhabil. Så kommer en oppkomling som lover å være det motsatte av forrige regjering, resten fører til at han får herje fritt til han også havner i fengsel. Husk hvordan Bolsonaro ble valgt i Brasil i 2018 etter at det hadde kommet frem at nesten alle landets politikere hadde vært involvert i en korrupsjonsskandale i oljeselskapet Petrobras. I dag er det Lula da Silvia som styrer, og det kan legges til at også han har sittet i fengsel på grunn av en bestikkelsesskandale.

Geert Wilders er en politisk veteran som er kjent for sine mildt sagt kontroversielle uttalelser. Nå ser imidlertid hans parti ut til å ha skjerpet kantene for å legge til rette for mulig regjeringssamarbeid. Hans politiske mål er å stoppe innvandringen, antagelig i håp om å redusere narkotikarelatert kriminalitet i landet. Nederland kan til en viss grad klassifiseres som en narkostat. Nylig offentliggjorde det nederlandske politiet en rapport om opprinnelsen til de kriminelle, og noen land var mer representert i kriminalitetsstatistikken enn andre.

StatLine - Suspects; Gender, age, migration background and generation (cbs.nl)

F_jDiWWWIAA61Nl.jpg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det tok ikke lang tid før det viste seg at denne såkalte "libertarianeren" som viste en båtlass med tegn til å være en fascist, faktisk viser seg å være en skikkelig super-fascist. Komplett med å lage lister med mennesker...

https://www.theguardian.com/world/2023/dec/17/argentina-president-javier-milei-security-guidelines-protests-currency-devaluation

(fascister ser ut til å hate The Guardian, hvilket indikerer at The Guardian gjør noe riktig. Uansett, her er noen andre kilder)

https://www.commondreams.org/news/milei

https://english.elpais.com/international/2023-12-15/javier-mileis-government-announces-plan-to-crack-down-on-argentina-protests.html legg spesielt merke til siste avsnitt om The Nilda Protocol, som bidro til å holde politietaten nogenlunde i tømmene.

Er også et perfekt eksempel på at stat og bedrifter ikke nødvendigvis er separate enheter i politikken, men er ofte en effektiv og farlig kombinasjon som vist her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (På 28.11.2023 den 7:45 AM):

Og hvorfor skal du henge deg opp i DT og 2020 som om du er besatt? Han har sin egen tråd. Jeg gidder ikke kaste bort tiden min på det utenom det jeg svarte på andre side, og fordi det ikke er relevant til tråden. Eneste jeg vil linke er denne:

https://time.com/5936036/secret-2020-election-campaign/

Hva er poenget med dette? At bedrifter og myndigheter for en gangs skyld gikk sammen for å gjøre det riktige - å hindre en nazist fra å bli diktator og ødelegge USA?

Lenke til kommentar
jallajall skrev (21 timer siden):

The aim of the new rules is to prevent a traditional form of protest known as piquete, in which demonstrators blockade city roads and highways for hours, days – and sometimes even weeks at a time.

Har egentlig ingen problemer med at han ønsker å hindre tullinger fra å blokkere veier og annet.

Problemet er bare at han gikk til valg på at politikerne skal ha mindre makt, og så kjører han på med Big Government-greier. Typisk disse folkene her, de har det bare i kjeften.

Men han støtter i det minste Ukraina da, så da ønsker jeg heller at han sitter ved makten enn en eller annen Putin-nazinikkedukke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, jallajall said:

The aim of the new rules is to prevent a traditional form of protest known as piquete, in which demonstrators blockade city roads and highways for hours, days – and sometimes even weeks at a time.

What blokkere veier i ukesvis?

GBZitfMXcAAswQs?format=jpg&name=4096x4096

Ser ikke problemet med dette selv. Er det ikke et problem at veier blir mulig blokkert i flere uker og stenger for både trafikk og muligheten for folk å komme seg til jobb? 

Skal du protestere så ikke vær et rasshøl og ødelegg for vanlige folk, burde være en god generell regel som alle burde være enige om. Spesielt på veier med mye trafikk så får du ikke sympati av meg hvis du blir påkjørt, du bokstavelig talt ba om det ved å være en total idiot med 10,000 IQ. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...