Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet av selger på Finn. Har anmeldelse hensikt.


Gjest fd4a9...30c

Anbefalte innlegg

Gjest fd4a9...30c

Var dum og naiv på Finn. Vippset beløp direkte til selger som lovet å sende varen. Selger har verifisert seg på Finn og hadde positiv score. 

Har sendt melding via Finn og melding over flere dager, ingen respons. Har gått lang tid og ingen vare mottatt. Har bedt bedt om sporingsnummer på pakken.

Beløpet er under kr 3000

Noen hensikt å anmelde, bryr politiet seg om slikt?

Selger har flere annonser... 

 

 

Anonymous poster hash: fd4a9...30c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stoler aldri på score. Har du sendt melding til finn.no om at en useriøs person annonserer der ?  Hva om du advarer mot selgeren på sosiale medier, e.l. ? Sånne bør man ikke verne, legg gjerne ut link til annonser h*n har. 

Du bør uansett anmelde det, det kan hende politiet får flere saker ang. denne personen eller at det kommer senere, eller du kan være heldig og treffe på en politibetjent som tar en tlf. til selgeren og får fart i saken på den måten,alternativt at dere møtes i forliksrådet, hvis ikke h*n kan dokumentere at h*n har sendt varen.Men, det at h*n ikke svarer på meldinger, osv. viser at selgeren er en kjeltring som ikke bør slippe unna.Mulig finn utestenger selgeren hvis de får vite at h*n er kjeltring.  Uansett er de behjelpelig med å ta svindlere.  Ta kontakt med kundeservice.

https://www.finn.no/bap/artikler/trygg-pa-finn/derfor-er-gdpr-bra-for-deg

 

Endret av Gufi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hva som er "flere dager" i denne sammenhengen så det er vanskelig å spå nøyaktig hva det er. Har det gått 2 dager eller 14 dager? Det er langt i fra garantert at det er svindel så detaljer har litt å si. Noen har øyeblikk der de er trege enten fordi noe dukket opp, fordi de er glemsomme eller noe annet. Den verste delen her er vel at personen ikke svarer, for det hadde jo løst alt. Det er fortsatt en mulighet at selger ignorerer deg til hen får mulighet å sende. Jeg vet om andre som har opplevd det, at pakken plutselig blir sendt etter dager uten kommunikasjon, men det er ikke super-sannsynlig akkurat.

Det kan hende du har nok informasjon til å kontakte noen i venner/familie via sosiale medier (Facebook, insta, linkedin etc) og få de til å purre på personen.

Og så kan du sende et vipps-krav tilbake f.eks. Hvis det er det at selger er treg/ignorerer deg så kan det hende de godtar at du angrer på kjøpet ved å gi pengene tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fd4a9...30c

Det er jo ekstremt underlig å ikke svare på noen henvendelser via sms, Finn og Vipps. Har gått et par uker. Personen bor i Oslo. 

Finn er varslet og ber meg anmelde snarest. Er også litt redd for hva slike personer kan finne på. 

Anonymous poster hash: fd4a9...30c

Lenke til kommentar
Gjest 020eb...594
Gjest fd4a9...30c skrev (11 timer siden):

Var dum og naiv på Finn. Vippset beløp direkte til selger som lovet å sende varen. Selger har verifisert seg på Finn og hadde positiv score. 

Har sendt melding via Finn og melding over flere dager, ingen respons. Har gått lang tid og ingen vare mottatt. Har bedt bedt om sporingsnummer på pakken.

Beløpet er under kr 3000

Noen hensikt å anmelde, bryr politiet seg om slikt?

Selger har flere annonser... 

Anonymous poster hash: fd4a9...30c

For alt du vet kan denne personen fått en haug med anmeldelser på seg allerede. 

Men får politiet inn mange nok anmeldelser mot samme person, så kanskje de endelig letter på rævva - hvis du er heldig da. 

Anonymous poster hash: 020eb...594

Lenke til kommentar

 

Anmeldelse, selv om det virker bortkastet er lurt. 

Det finnes også personer/firma som lever av å kreve inn penger. Men det blir nok ikke lønnsomt for beløp på noen tusen. 

Nå spørs vel dette hvor i landet personen bor. Vedrørende ressurser hos politiet??

Annonserer selger noe annet på Finn nå? Hvis du klarer å finne ut av det? 

Kriminelle kan være svært syke i hodet....

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Var borti det samme selv i fjor. Tusenvis av handler gjort før, men denne svindleren var proff og vippet meg av pinnen. Jeg anmeldte og begjærte innsyn i tidligere dommer som jeg fikk finn.no til å også til å sjekke ut så nå er vedkommende slettet fra finn med den bankid verifiserte brukeren. Denne svindleren var dømt for 88 forhold siste 5 årene og gjenganger for sakene var at de ble samlet i "bolker". De siste 20-25 forholdene ble hun dømt for bare dager, før jeg ble svindlet. Anmeldte saken i håp om at min kom opp om en stund også, men har ikke hørt noe annet etter henleggelsen som kom omtrent når jeg sendte eposten med anmeldelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fd4a9...30c

Jeg skal få skrevet ut mine forsøk på kontakt med selger og samle det til anmeldelse.

Svarer hen andre tro?? Kan jo ligge i koma på et sykehus, selv om oddesen for å vinne i Lotto er større.....

Har ting ute på Finn. Gode omtaler var betryggende tenkte jeg. Men å ikke svare på noe som helst på over to uker.... 

 

 

Screenshot_20231126_093245.jpg

Anonymous poster hash: fd4a9...30c

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Guest fd4a9...30c said:

Jeg skal få skrevet ut mine forsøk på kontakt med selger og samle det til anmeldelse.

Svarer hen andre tro?? Kan jo ligge i koma på et sykehus, selv om oddesen for å vinne i Lotto er større.....

Har ting ute på Finn. Gode omtaler var betryggende tenkte jeg. Men å ikke svare på noe som helst på over to uker.... 

Anonymous poster hash: fd4a9...30c

Bare for å være han nerden. Antagelig høyere sjans for å ligge i koma enn å vinne i lotto

Men jeg har gjort det samme som deg og det går som oftest bra. Så jeg forstår handlingen. Men anmeld og få det registrert uansett om det ikke ender med noe

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...