Gå til innhold

Bør vi gå over til Euro?


Anbefalte innlegg

Ankor skrev (2 minutter siden):

Mest mot, men det har ikke så mye å si siden vi har både EØS og Schengen. Jeg har imidlertid sett på dette som en rent hypotetisk diskusjon. Det kunne nesten like gjerne vært dollar vi byttet til.

Mye av grunnen til at den norske krona synker i verdi er at Norges Bank ønsker det, på grunn av den økonomiske situasjonen Norge og verden er i nå. Det er ikke fordi den flyr alle veier helt tilfeldig, slik enkelte her later til å tro.

Nei klart den ikke flyr alle veier helt tilfeldig. Men den blir påvirket av flere variabler, ikke bare en spesifikk ting. Men i det store og hele så har som sagt kronen bare blitt svakere over tid når man sammenligner den med Euroen.

Håper virkelig ikke at Norges Bank bakker ut av forventningen om at man skal sette rentene mer opp ved neste rentemøte, for vi har enda en vei å gå for å få inflasjonen ytterligere ned til ønsket nivå. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, leticia said:

Nei klart den ikke flyr alle veier helt tilfeldig. Men den blir påvirket av flere variabler, ikke bare en spesifikk ting. Men i det store og hele så har som sagt kronen bare blitt svakere over tid når man sammenligner den med Euroen.

Det er mye fordi alle vet at oljealderen er på hell. Det var den som gjorde oss søkkrike. Historisk sett ville vi hatt ca 10% svakere økonomi enn Sverige uten den. Det hadde vi helt til vi fant olje. Nå har vi (både staten og private) lagt oss til svindyre vaner og lånt til pipa i mange år, så det vil måtte komme kutt før eller siden. Ei svakere krone gjør det lettere fordi oljefondet blir større og lønninger og pensjoner lavere helt automatisk.

Det er på ingen måte slik at hvis vi hadde hatt Euro så kunne vi fortsatt å leve herrens glade dager, bare fordi valutaen var verd det samme. Det ville fortsatt kommet kutt, og de måtte vært større og rammet mer ulikt og urettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (2 minutter siden):

Nå har vi (både staten og private) lagt oss til svindyre vaner og lånt til pipa i mange år, så det vil måtte komme kutt før eller siden. Ei svakere krone gjør det lettere fordi oljefondet blir større og lønninger og pensjoner lavere helt automatisk.

Enig i dette. Godt for de av oss som  ikke sitter med lån opp til pipa :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg leste om erfaringer skrevet av finner og noen fra andre land om hvordan det var når de gikk over til euro. Milliardærene brukte anledningen til å rævkjøre folk. Det som før kostet 5 finske mark på butikken kostet plutselig 5 euro, eller ny pris i euro var som oftest høyere enn tidligere pris.
 

Tviler ikke et sekund på at norgesgruppen og Reitan hadde rævkjørt oss så hardt at det ble gjennomtrekk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 17.11.2023 at 9:28 PM, Camlon said:

Jeg snakker om to ulike ting

En for svak valuta vil hjelpe å bygge opp eksportindustrien, føre til flere arbeidsplasser, og styrke den naturlige verdien av valutaen sånn at valutaen kan stige og forbli for svak.

Har en valuta falt mye, så fører det til at valutaen får et dårlig rykte og investorer holder seg unna. Det er en av årsakene til at kronen bare faller og faller.

Det jeg sier er at valutafallet er negativt, men etter at den har falt så er det positivt å la den forbli lav.

Kronen faller fordi vi har en stor del av industrien er lite framtidsrettet og vi har havnet i den hollandske syke som bare har forsterket seg i løpet av de siste 15 åra. Det er flere grunner til det I tillegg til dette, men mange (inkludert den tidligere oljefondsjefen) mener dette er kanskje det som kan forklare det mest. Sammen med renteforskjellen til resten av Europa 

Uavhengig av dette synes jeg tanken å binde kronen mot euro er idiotisk. Ei av fordelene med å ha en norsk valuta er at den reflekterer hvordan framtidsutsikter til økonomien våres er og lar industrien vokse når det går dårligere.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, shockorshot said:

Kronen faller fordi vi har en stor del av industrien er lite framtidsrettet og vi har havnet i den hollandske syke som bare har forsterket seg i løpet av de siste 15 åra.

Jeg er enig at Norge har havnet i den hollandske syke. Det skjedde fordi kronen ble for sterk.

Men det er ikke grunnen til at kronen fortsetter å falle. De har samme problem i Sverige og handelsoverskuddet øker.

Norges handelsoverskudd

image.thumb.png.adee646a09f541e10460f74afa43b6ec.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Camlon said:

Jeg er enig at Norge har havnet i den hollandske syke. Det skjedde fordi kronen ble for sterk.

Men det er ikke grunnen til at kronen fortsetter å falle. De har samme problem i Sverige og handelsoverskuddet øker.

Norges handelsoverskudd

image.thumb.png.adee646a09f541e10460f74afa43b6ec.png

Vi havna nok ikke i den hollandske syke før krona falt (med mindre tenker 2013 og 2020, det var forverringer). Men det er uten tvil mye er mange faktorer som vi ikke helt forstår som spiller inn. Det at både Sverige og Norge merker valutafall som er ganske korrelert er veldig spennende og rart, hvorfor det er sånn kommer nok til å føre til mange interessante forskningsartikler. Jeg forstår det ikke helt selv ennå og gleder meg til å lese dem når de kommer. Til avklaring så er jeg skitings på the dogs konsert og kanskje ikke artikulerer meg helt perfekt, men jeg synes det er spennende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (14 timer siden):

 

Det er på ingen måte slik at hvis vi hadde hatt Euro så kunne vi fortsatt å leve herrens glade dager, bare fordi valutaen var verd det samme. Det ville fortsatt kommet kutt, og de måtte vært større og rammet mer ulikt og urettferdig.

Nei, men helt nødvendige forbruksvarer som er helt nødvendige i en moderne husholdning i 2023 ville vært mindre dyre. Ting hadde bære vært så mye lettere om Norge selv hadde produsert egne forbruksvarer, men i den globalistiske økonomien vi lever i er nå ting annerledes. Enkelt og greit kunne vi levd godt med en svak krone om vi var mer selvforsynte.

 

Krig og fred skrev (12 timer siden):

Jeg husker jeg leste om erfaringer skrevet av finner og noen fra andre land om hvordan det var når de gikk over til euro. Milliardærene brukte anledningen til å rævkjøre folk. Det som før kostet 5 finske mark på butikken kostet plutselig 5 euro, eller ny pris i euro var som oftest høyere enn tidligere pris.
 

Tviler ikke et sekund på at norgesgruppen og Reitan hadde rævkjørt oss så hardt at det ble gjennomtrekk. 

Men hvordan var de etterfølgende lønnsoppgjørene i Finland i etterkant av dette? Regner med at regjeringen gjorde et løft der?

shockorshot skrev (12 timer siden):

Kronen faller fordi vi har en stor del av industrien er lite framtidsrettet og vi har havnet i den hollandske syke som bare har forsterket seg i løpet av de siste 15 åra. Det er flere grunner til det I tillegg til dette, men mange (inkludert den tidligere oljefondsjefen) mener dette er kanskje det som kan forklare det mest. Sammen med renteforskjellen til resten av Europa 

 

Det har vært mye "festing som om det ikke er noen morgendag" når det gjelder den norske oljerikdommen til tross for klare advarsler fra fagfolk, helt klart. Som å opprette alt for mange meningsløse bullshit-jobber i en alt for stor offentlig sektor; kanskje den største i Vest-Europa; korriger meg gjerne om jeg tar feil; fordi "vi har råd til det i Norge". Vel, nå har vi ikke det lenger og etter den søte kløe kommer den sure svie. Og mens vi tenkte at oljen sikret oss evig rikdom flagget bedrifter som produserte nødvendige forbruksvarer ut til Østen, for der er det "billigere" å produsere og med den glorifiserte globalismen var vi sikret billigere forbruksvarer. Ja. Intill nå. Med kronefallet får vi nå betale prisen for det og ser hvordan vi har fanget oss selv i en vond sirkel det blir vanskelig å komme ut av.

 

shockorshot skrev (12 timer siden):

 

Uavhengig av dette synes jeg tanken å binde kronen mot euro er idiotisk. Ei av fordelene med å ha en norsk valuta er at den reflekterer hvordan framtidsutsikter til økonomien våres er og lar industrien vokse når det går dårligere.

Kunne det kanskje vært en ide å investere noe av oljefondet i å etablere nye norske bedrifter til produksjon av nødvendige forbruksvarer i Norge som vi i all hovedsak per i dag er importerte varer?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (10 timer siden):

Vi havna nok ikke i den hollandske syke før krona falt (med mindre tenker 2013 og 2020, det var forverringer). Men det er uten tvil mye er mange faktorer som vi ikke helt forstår som spiller inn. Det at både Sverige og Norge merker valutafall som er ganske korrelert er veldig spennende og rart, hvorfor det er sånn kommer nok til å føre til mange interessante forskningsartikler. Jeg forstår det ikke helt selv ennå og gleder meg til å lese dem når de kommer. Til avklaring så er jeg skitings på the dogs konsert og kanskje ikke artikulerer meg helt perfekt, men jeg synes det er spennende. 

Kunne det vært en ide å insistere på at utlandet heretter må betale i NOK for den norske oljen og ikke i dollar, pund og euro? Jeg vet ikke, er det et lurt grep?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Ting hadde bære vært så mye lettere om Norge selv hadde produsert egne forbruksvarer, men i den globalistiske økonomien vi lever i er nå ting annerledes. Enkelt og greit kunne vi levd godt med en svak krone om vi var mer selvforsynte.

...

Kunne det kanskje vært en ide å investere noe av oljefondet i å etablere nye norske bedrifter til produksjon av nødvendige forbruksvarer i Norge som vi i all hovedsak per i dag er importerte varer?

Du vil bygge fabrikker i Norge for et marked på 5.6 millioner mens fabrikker for de samme produktene ellers produserer til 300 millioner kunder? Hvor skal du ta arbeiderne fra?

2 hours ago, Morromann said:

Kunne det vært en ide å insistere på at utlandet heretter må betale i NOK for den norske oljen og ikke i dollar, pund og euro?

Olje handles over hele verden i US$. Mye i Norge beregnes allerede i dag i € - først 'siste ledd' omregner til NOK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Kunne det vært en ide å insistere på at utlandet heretter må betale i NOK for den norske oljen og ikke i dollar, pund og euro? Jeg vet ikke, er det et lurt grep?

Nei.
Det vil ikke forandre hvor lite økonomi vi har utenfor oljen, og det vil ikke forandre at meste av operasjonskostnadene i fra Nordsjøen til det transporteres allerede er i NOK.
Man kan sikkert også spekulert i om å redusere kronesalget vil styrke NOK, men da får vi heller ikke ut mer fra handelsregelen. Men samtidig går det ikke an å selge ut NOK for å inflatere den over 50%, så det er nok ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (17 timer siden):

Du vil bygge fabrikker i Norge for et marked på 5.6 millioner mens fabrikker for de samme produktene ellers produserer til 300 millioner kunder? Hvor skal du ta arbeiderne fra?

 

Tja, Øst-Europa. Eller vent litt; de reiser jo hjem nå som kronekursen stuper og kommer ikke tilbake heller. Nei, jeg innrømmer at det ikke finnes noen god løsning på det uføret vi har havnet i. Jeg lufter nå noen ideer, men jeg påstår på ingen måte at jeg sitter på fasiten.

kremt skrev (9 timer siden):

Saddam Hussein prøvde dette. At de skulle betale i hans valuta. USA svarte med bombefly.......

Nå er vel ikke det helt sammenlignbart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Tja, Øst-Europa. Eller vent litt; de reiser jo hjem nå som kronekursen stuper og kommer ikke tilbake heller. Nei, jeg innrømmer at det ikke finnes noen god løsning på det uføret vi har havnet i. Jeg lufter nå noen ideer, men jeg påstår på ingen måte at jeg sitter på fasiten.

At de reiser hjem er jo en sak.

Men poenget med lokal fabrikk var vel uavhengighet fra import.

23 hours ago, Morromann said:

Kunne det kanskje vært en ide å investere noe av oljefondet i å etablere nye norske bedrifter til produksjon av nødvendige forbruksvarer i Norge som vi i all hovedsak per i dag er importerte varer?

Import av arbeidskraft er vel ikke bedre

Lenke til kommentar

Norge er på vei til å bli et fattig land igjen, slik det var før oljen.

Verdien på kronen reflekterer dette.

Utenlandsferier er noe som kommer til å være nærmest uhørt igjen,slik det var før for bare 50 år siden.

Billig arbeidskraft fra det store utland, bare glem det.  De med utdannelse og et skarpt hode kommer ihvertfall ikke til å gidde å bo i et land hvor de får dårlig lønn i forhold til andre land.

Røkla blir sittende igjen og det vil igjen bli en skam å være norsk, slik det var for bare 50 år siden. 

 

Det er bare å bli vant med tanken.

 

Vi får trøste oss med at vi reddet verden ved å gjøre strømmen så dyr at all lønnsom produksjon ble flyttet til Kina.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (På 19.11.2023 den 1:18 PM):

Du vil bygge fabrikker i Norge for et marked på 5.6 millioner mens fabrikker for de samme produktene ellers produserer til 300 millioner kunder? Hvor skal du ta arbeiderne fra?

Olje handles over hele verden i US$. Mye i Norge beregnes allerede i dag i € - først 'siste ledd' omregner til NOK.

Ved å avvikle alle bullshit jobbene i offentlig sektor frigir man arbeidskraft til produktiv sektor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 19.11.2023 at 1:18 PM, trikola said:

Du vil bygge fabrikker i Norge for et marked på 5.6 millioner mens fabrikker for de samme produktene ellers produserer til 300 millioner kunder? Hvor skal du ta arbeiderne fra?

Det er da ikke så ille.
Det største problemet er når intervjurunden går litt videre, og man får beskjed om å komme seg fra sin plass, til sin regionale flyplass, får å så videre til sin nasjonale flyplass, så til Oslo, Oslo videre med Widerøe, og så plutselig 4-8 timer med leiebil. 

For å sette det litt mer på spissen: Glomfjord kan studeres som en miniversjon av ALT galt med Norsk industripolitikk.
Alt du kan finne som gjør at et prosjekt sliter med rekrutteringen i Oslogryta, Trønderlag eller Vestlandet finnes i en mer ekstrem versjon i Glomfjord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...