Gå til innhold

Bør vi gå over til Euro?


Anbefalte innlegg

Soles skrev (1 minutt siden):

Hvis noen gang går mot EU medlemskap bare pga Euro, forsvinner også Norge som suverenitet.

Så svaret mitt er nei, for både EURO og EU medlemskap.

Som fullverdige medlemmer får vi medbestemmelsesrett og innflytelse over alle lover og direktiver som vi uansett må innføre for å handle og samarbeide med EU, slik det også er for nasjonalistenes fyrtårn Sveits og Storbritannia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (20 timer siden):

Ved å gå over til Euro vil norske myndigheter miste et av sine viktigste finansielle verktøy.

Særdeles lite smart så lenge Norge er i en økonomisk og ressursmessig særstilling .

At Norge har så veldig suverenitet og makt i rentene vi setter selv og den norske krona er bare tøv. Teknisk sett setter vi den selv, men i praksis har vi lite eller ingen valg på nivået annet enn om den skal opp 0,25% eller ikke. For alle praktiske formål settes renten basert på hva som skjer i økonomien og Norge er en liten, svært åpen økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, GP950mAh said:

Irrelevant for hvordan de møter klimakrisen. Kina har ratifisert Paris-avtalen som er en bindende avtale og har vist at de vil følge opp sine forpliktelser ved å bygge ut store mengder ren, fornybar energi som skal erstatte olje, gass og kull.

Kina viser at de følger opp sine forpliktelser i Paris-avtalen ved å bygge ut store mengder fornybar energi og har satt et mål om å bli klimanøytrale i 2050. Utbyggingen av nye kullkraftverk erstatter gamle kraftverk som legges ned og er midlertidige frem til Kina kan bygge ut nok ren, grønn, fornybar energi til å fase ut kullkraft helt.

Kina viser også at de gir f. i Paris-avtalen ved å bygge ut enorme mengder kullkraft. De lyver forsåvidt om alt det gjør, forusenser alt som er av grunnvann og hav rundt seg, driter i  internatsjonale annerkjente grenser mot naboland og truer med å invadere Taiwan. At det skal være ærlige akkurat når det kommer til Paris-avtalen (som meg bekjent heller ikke innebærer noen som helst sanksjoner om den brytes) er å tro på julenissen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

At Norge har så veldig suverenitet og makt i rentene vi setter selv og den norske krona er bare tøv. Teknisk sett setter vi den selv, men i praksis har vi lite eller ingen valg på nivået annet enn om den skal opp 0,25% eller ikke. For alle praktiske formål settes renten basert på hva som skjer i økonomien og Norge er en liten, svært åpen økonomi.

Husker du hva som skjedde med Italia, Spania og Hellas under Eurokrisen ?
De hadde en anstrengt nasjonal økonomi som ikke korresponderte med Euroens stilling.
Norge er i den andre enden av skalaen og må derfor kunne styre mest mulig selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 minutter siden):

Husker du hva som skjedde med Italia, Spania og Hellas under Eurokrisen ?
De hadde en anstrengt nasjonal økonomi som ikke korresponderte med Euroens stilling.
Norge er i den andre enden av skalaen og må derfor kunne styre mest mulig selv.

Jo, men det der går jo begge veier alt ettersom. Vi unngår veldig spesifikke svingninger. Folk flest hadde jo opprettholdt en mye større kjøpekraft nå, i bytte mot lavere oljeinntekter. Og så går det andre veien når kronen styrker seg. Poenget mitt er at å tro at vi kan styre disse svingningene selv er svært overdrevet. "Mest mulig selv" er jo greit nok det, men når vi er en så liten og så åpen økonomi så er vi i aller høyeste grad styrt av ting vi ikke kan kontrollere.

Vi kunne jo hatt en egen valuta og rente på vestlandet som lever av fisk og olje for å spisse det enda mer. Da hadde vi sluppet å bli påvirket av Oslo sin innflytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (18 minutter siden):

Kina viser også at de gir f. i Paris-avtalen ved å bygge ut enorme mengder kullkraft. De lyver forsåvidt om alt det gjør, forusenser alt som er av grunnvann og hav rundt seg, driter i  internatsjonale annerkjente grenser mot naboland og truer med å invadere Taiwan. At det skal være ærlige akkurat når det kommer til Paris-avtalen (som meg bekjent heller ikke innebærer noen som helst sanksjoner om den brytes) er å tro på julenissen.

Kina følger opp forpliktelsene ved å bygge ut ren, grønn, fornybar energi som skal erstatte kullkraften som de skal fase ut. Målet deres er å bli klimanøytrale i 2050.

https://www.scientificamerican.com/article/u-s-and-china-reach-new-climate-agreement/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, GP950mAh said:

Kina følger opp forpliktelsene ved å bygge ut ren, grønn, fornybar energi som skal erstatte kullkraften som de skal fase ut. Målet deres er å bli klimanøytrale i 2050.

https://www.scientificamerican.com/article/u-s-and-china-reach-new-climate-agreement/

Norge sa at vi i stedet for å kutt utslippene våre med 50% innen 2030 skal kutte de med 55%. Det når det allerede var åpenbart at vi ikke er i nærheten av å klare 50%. Norge er svært pålitelig og sannferdig i forhold til Kina (som lyver om det aller aller meste). Men de som vill får fortsette å tro på julenissen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Norge sa at vi i stedet for å kutt utslippene våre med 50% innen 2030 skal kutte de med 55%. Det når det allerede var åpenbart at vi ikke er i nærheten av å klare 50%. Norge er svært pålitelig og sannferdig i forhold til Kina (som lyver om det aller aller meste). Men de som vill får fortsette å tro på julenissen.

Jupp, Kina har null troverdighet. Det er landet som konsekvent lyver på tallene de gir ut og maler fjell grønne.
Det er grenseløst naivt å ta tallene og lovnadene de kommer med for god fisk, vi ser jo hva de gjør i praksis. De gir langt beng i miljøet.
Løgnene til CCP er rett og slett pinlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Nimrad said:

Hvis målet ditt er mer kjøpekraft fordi kronen er svak så er det jo et ganske dårlig tidspunkt å gå over. Skal man liksom vente til vi får færrest mulig euro for penga og så skifte? Da burde vi heller skiftet når euroen var 8 kroner.

Det er faktisk best å gå over når kronen er svak.

1. De som klager på lav kjøpekraft trenger ikke bekymre seg for at kronen faller ytterligere, noe som er sannsynlig dersom oljeprisen faller.

2. Investorer vil være mer interessert i Norge, fordi de vet at kronen ikke vil falle ytterligere.

3. Eksportnæringen vil klare seg godt, siden kronen er svak og det ikke er fare for at den vil styrke seg igjen.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder Euro, så er det eneste realistiske per i dag å gjøre som Danmark, men jeg er skeptisk. Hva slags følger kan det få på kort sikt, og hva med lang sikt? Kan det være å pisse seg i buksa for å holde seg varm?

Ta en kikk på denne: https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/artikler-og-publikasjoner/bor-vi-erstatte-kronen-med-euro#:~:text=Om vi i Norge skal,og svekker svingningene i konkurranseevnen.

Det er en relativt nøytral forklaring på hva som er fordeler og ulemper. Litt gammel, men prinsippene er de samme.

Å gjøre som Danmark er for øvrig det samme som å innføre Euro, bare at valutaen heter noe annet. Det er bare litt enklere i praksis å slippe å bytte sedler osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk best å gå over når kronen er svak.

1. De som klager på lav kjøpekraft trenger ikke bekymre seg for at kronen faller ytterligere, noe som er sannsynlig dersom oljeprisen faller.

2. Investorer vil være mer interessert i Norge, fordi de vet at kronen ikke vil falle ytterligere.

3. Eksportnæringen vil klare seg godt, siden kronen er svak og det ikke er fare for at den vil styrke seg igjen.

Så du mener det er et fasitsvar? Tror du det er så enkelt som det? Hvorfor ikke gå enda lenger da? Hva med å kjøre økonomien enda mer nedover så euroen bikker 30 kroner da. Da kan du jo gange argumentene dine med 3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å gå over til euro vil ikke gjøre oss rikere eller fattigere, det er de underliggende økonomiske forholdene som bestemmer verdien av det som generes og distribueres til befolkningen.

Eneste er at vi istedenfor å gå opp i lønn i nok, så ville vi istedenfor gått ned i lønn i euro.

 

Oljefondet ville også hatt en meget dårlig avkastning, det vil si at man ikke ville klart å holde seg innenfor handlingsregelen.

 

Nok havarerer pga at de skal presse 85 000 innvandrere+ et ukjent antall ulovlige inn i norsk arbeidsliv i året, produktiviteten havarerer og de sosiale utgiftene eksploderer. 

Formuesskatten gjør også at mye av verdiskapningen bedrifter plassert i Norge genererer, forsvinner til Sveits og andre velstyrte land.

Det har også over tid blitt brukt for mye penger fra statens side, og for høye investeringer i boligmarkedet kontra andre næringer.

 

Å tro at man vil bli rikere om man går over til en annen valuta er ekstremt naivt.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (16 minutter siden):

Når det gjelder Euro, så er det eneste realistiske per i dag å gjøre som Danmark, men jeg er skeptisk. Hva slags følger kan det få på kort sikt, og hva med lang sikt? Kan det være å pisse seg i buksa for å holde seg varm?

Om vi hadde gjort som danskene så hadde vi rett å slett gått tomme for penger

Lenke til kommentar
49 minutes ago, freedomseeker said:

Om vi hadde gjort som danskene så hadde vi rett å slett gått tomme for penger

Ja, det tror jeg også. Sentralbanken (NB) måtte kjøpe NOK som f... for å holde kursen.

Tidligere i tråden tror jeg jeg leste at DK har en avtale med EU at sentralbanken der også kjøper DKK for å holde balansen. Det tror jeg gjør de ikke for et ikke-medlem, og også for DK mistenker jeg at det er forbigående og forutsetter at DK innfører EUR en gang i nær fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (24 minutter siden):

Ja, det tror jeg også. Sentralbanken (NB) måtte kjøpe NOK som f... for å holde kursen.

Tidligere i tråden tror jeg jeg leste at DK har en avtale med EU at sentralbanken der også kjøper DKK for å holde balansen. Det tror jeg gjør de ikke for et ikke-medlem, og også for DK mistenker jeg at det er forbigående og forutsetter at DK innfører EUR en gang i nær fremtid.

Mener å ha lest at danskene holder en fast kurs mot euro for å slippe å innføre den. I utgangspunktet så skal alle land som er medlem i EU innføre den på sikt, men danskene har fått et unntak.

Mistenker at DKK hadde vært enda sterke mot Euro, de har stålkontroll på det meste og legemiddelindustrien generer ufattelig store verdier.

 

Edit

Man kan lese mer om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Denmark_and_the_euro
"Denmark uses the krone as its currency and does not use the euro, having negotiated the right to opt out from participation under the Maastricht Treaty of 1992."

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (1 time siden):

Eneste er at vi istedenfor å gå opp i lønn i nok, så ville vi istedenfor gått ned i lønn i euro.

Oljefondet ville også hatt en meget dårlig avkastning, det vil si at man ikke ville klart å holde seg innenfor handlingsregelen.

Nok havarerer pga at de skal presse 85 000 innvandrere+ et ukjent antall ulovlige inn i norsk arbeidsliv i året, produktiviteten havarerer og de sosiale utgiftene eksploderer. 

Formuesskatten gjør også at mye av verdiskapningen bedrifter plassert i Norge genererer, forsvinner til Sveits og andre velstyrte land.

Det har også over tid blitt brukt for mye penger fra statens side, og for høye investeringer i boligmarkedet kontra andre næringer.

Ingenting av dette påvirkes av om Norge bytter valutaen til euroen.

freedomseeker skrev (1 time siden):

Å tro at man vil bli rikere om man går over til en annen valuta er ekstremt naivt.

Blir Norge med i eurosonen får norske bedrifter bedre handelsvilkår enn med den svake norske kronen og slipper valutakostnadene de har idag. Det vil gi større overskudd som kan benyttes til å investere og ekspandere og skape mer velstand som alle vil nyte godt av. Nordmenn flest vil også få bedre kjøpekraft om vi kan handle tollfritt og uten valutakostnad i hele europa for alle varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...