Gå til innhold

Har jeg grunn til å bekymre meg om økonomien min?


ltdata

Anbefalte innlegg

Har en deltidsjobb der jeg tjener ca 20k per måned.

Er ca 40 år. Og har ikke så gode muligheter på jobbmarkedet. I hvert fall ikke til godt betalte jobber.

Har aldri hatt en fulltidsjobb så 20k per måned er det meste jeg har tjent. Jeg går ut fra at jeg pensjonen min ikke blir noe særlig stor den dagen jeg går av med pensjon?

Forbruk ca 12k per måned inkl husleie og boliglån.

Boliglån ca 600k, med 2% rente bundet til midten av 2025.

Er "heldig" og har arvet en leilighet som er verdt ca 4.5 millioner. Den blir leid ut til en i nær familie til kun 5k per måned.

Har prøvd å være fink til å spare og har spart meg opp til en aksjeportefølje med verdi ca 2.5 millioner. 

Eier en annen leilighet sammen min samboer som vi bor i verdt ca 4 millioner med 50/50% eierskap.

Har en bufferkonto med ca 60k.

 

Alikevel er jeg litt bekymret for fremtiden økonomisk. Jeg føler meg ikke rik for mesteparten av disse verdiene er på "papiret".

Har jeg grunn til å bekymre meg for økonmien eller har jeg et godt utgangspunkt for tiden fremover?

 

 



 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wampster skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke ta utdanning/studere noe for å bedre muligheten for godt/bedre betalt jobb?
Kan være alt fra fagbrev til ingeniør eller lignende. Mye man kan ha hjemmestudie på også
og "kun" trenger å møte opp ved tester/eksamen, eller kvelds/ettermiddagsstudie
 

Er ikke 40 år litt for sent? Ikke så mange som vil ansette en nyutdannet 43 åring?

Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 minutter siden):

Hvis du vil gjøre noe med økonomien din så kan du både få deg en fulltids stilling, eller leie ut leiligheten til markedspris? 

Men hvis du har det greit økonomisk så er det ikke noen som tvinger deg til det. 

Kan få meg en fulltidsstilling, men jobben min er så slitsom at jeg føler ikke de ekstra pengene er verdt det med tanke på lite fritid og lite energi til annet. 

Kan leie ut til markedspris i fremtiden, og det jeg tenker å gjøre. Men akkurat nå så leier jeg den ut til mye lavere fordi jeg ønsker ikke leie ut til markedspris til en i familien som trenger et sted å bo.

Jeg har det greit økonomisk her og nå. Bruker ganske lite, og unner meg ikke mye. Tenker mer på fremtiden.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, ltdata said:

Har en deltidsjobb der jeg tjener ca 20k per måned.

Er ca 40 år. Og har ikke så gode muligheter på jobbmarkedet. I hvert fall ikke til godt betalte jobber.

Har aldri hatt en fulltidsjobb så 20k per måned er det meste jeg har tjent. Jeg går ut fra at jeg pensjonen min ikke blir noe særlig stor den dagen jeg går av med pensjon?

Forbruk ca 12k per måned inkl husleie og boliglån.

Boliglån ca 600k, med 2% rente bundet til midten av 2025.

Er "heldig" og har arvet en leilighet som er verdt ca 4.5 millioner. Den blir leid ut til en i nær familie til kun 5k per måned.

Har prøvd å være fink til å spare og har spart meg opp til en aksjeportefølje med verdi ca 2.5 millioner. 

Eier en annen leilighet sammen min samboer som vi bor i verdt ca 4 millioner med 50/50% eierskap.

Har en bufferkonto med ca 60k.

 

Alikevel er jeg litt bekymret for fremtiden økonomisk. Jeg føler meg ikke rik for mesteparten av disse verdiene er på "papiret".

Har jeg grunn til å bekymre meg for økonmien eller har jeg et godt utgangspunkt for tiden fremover?
 

Virker som du har mer cashflow problem enn fattigproblem. Men siden du tilpasser forbruket ditt så kommer dette til å gå veldig bra. På mange måter lever du som en pensjonist allerede i dag med 8-9 mill i balanse så eneste du bør bekymre deg over er staten som kommer til å gå mer og mer etter formue i fremtiden.

Fryktelig dårlig avkastning på den leiligheten din. Om det er slik at du føler at du må gi rabatt siden det er nær familie så kan du heller selge og forvalte pengene i porteføljen din. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (22 minutter siden):

Er ikke 40 år litt for sent? Ikke så mange som vil ansette en nyutdannet 43 åring?

40 år er ikke sent, og om setningen din er sann; "ikke så mange som vil ansette en nyutdannet 43 åring", så er det ikke så mange nyutdannede 43 åringer heller, og du trenger bare én som vil ansette en slik.

Dermed går det fint og bra i alle fall. Markedet du snakker om er marginalt på begge sider og passer helt fint sammen. Det som blir det viktigeste her, er at du har en positiv holdning. Positive holdninger er attraktivt på arbeidsmarkedet. At du selv ser verdien i hva du har å tilby.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
scuderia skrev (8 minutter siden):

Virker som du har mer cashflow problem enn fattigproblem. Men siden du tilpasser forbruket ditt så kommer dette til å gå veldig bra. På mange måter lever du som en pensjonist allerede i dag med 8-9 mill i balanse så eneste du bør bekymre deg over er staten som kommer til å gå mer og mer etter formue i fremtiden.

Fryktelig dårlig avkastning på den leiligheten din. Om det er slik at du føler at du må gi rabatt siden det er nær familie så kan du heller selge og forvalte pengene i porteføljen din. 

 

 

Ja det stemmer. Er nok mer et cashflow problem.
Jeg har ikke hjerte til å selge, da det innenbærer i praksis at familiemedlemm må ut på markedet og betale normalpris, noe som blir veldig hardt for vedkommende. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (34 minutter siden):

Er ikke 40 år litt for sent? Ikke så mange som vil ansette en nyutdannet 43 åring?

Hvis du ikke har gjort noe som helst fra du var 18 til du var 40 kanskje.
Men hvis du har jobbet og ønsker et jobbskifte så tviler jeg på at det er et stort problem
Du kan dog ikke forvente samme lønn som andre i den alderen som har 10-15 års erfaring

Lenke til kommentar
1 minute ago, ltdata said:

Litt off topic, men er det noen som vet hva en minstepensjonist får utbetalt i måneden etter skatt?

Snakker vi her mer enn lønnen min på 20k ? ;)

Ca på lønnen din..   så blir en uvanlig enkel overgang for deg :)

 

Men du har ca 1,3% avkastning på leiligheten din.. om du ikke får endret på den situasjonen så vil det koste deg millioner i tiden til du blir pensjonist. Mye mer enn hva du taper i pensjon over ikke å arbeide fullt.

Lenke til kommentar
wampster skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke har gjort noe som helst fra du var 18 til du var 40 kanskje.
Men hvis du har jobbet og ønsker et jobbskifte så tviler jeg på at det er et stort problem
Du kan dog ikke forvente samme lønn som andre i den alderen som har 10-15 års erfaring

Det forstår jeg. Men det høres jo positivt ut da. Kanskje jeg kan ta noe nettkurs e.l på fridagene mine og bruke de til noe som kan gi meg noe tilbake senere. Noen forslag f.eks? Jeg er analytisk og liker å tenke på forbedringer av systemer etc..litt perfeksjonist. Dårlig i Realfag. Men offisiell IQ test sier jeg har 120 i IQ så jeg har kanskje potensiale et eller annet sted?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (7 minutter siden):

Men du har ca 1,3% avkastning på leiligheten din.. om du ikke får endret på den situasjonen så vil det koste deg millioner i tiden til du blir pensjonist. Mye mer enn hva du taper i pensjon over ikke å arbeide fullt.

Forstår men som sagt vil ikke kaste ut familiemedlemm på boligmarkedet til markedspris. Personen er endel eldre enn meg så om 20 år og forhåpenteligvis lenger  så kan jeg leie ut til markedspris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (10 minutter siden):

Det forstår jeg. Men det høres jo positivt ut da. Kanskje jeg kan ta noe nettkurs e.l på fridagene mine og bruke de til noe som kan gi meg noe tilbake senere. Noen forslag f.eks? Jeg er analytisk og liker å tenke på forbedringer av systemer etc..litt perfeksjonist. Dårlig i Realfag. Men offisiell IQ test sier jeg har 120 i IQ så jeg har kanskje potensiale et eller annet sted?

Folk liker ikke mine 'avhandlinger', så andre får veilede her, evn bare velg det som 'snakker til deg'. Det du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2,5mill i aksjeportefølje bør med litt fornuftig struktur kunne gi minimum 125.000 før skatt i utbytte.

eller 75000 etter skatt.

Det finnes flere muligheter her: Eiendom REIT ETF fond som betaler 4 ganger i året, ca 4-5% årlig.

Utbyttefond av global type, gir også underkant 5% i året. 

Covered Call fond gir 6-12% i året (mer svingende og risiko), anbefalingen går på å investere her til at inntekten dekker forbruk, også sett resten i Eiendom/generelle utbytte/vekst fond.

 

Men det skulle være mulig å få økt din disponible månedlige cashflow litt uten å måtte kaste leietaker på gata. Synes som BadCat er inne på at du er litt dumsnill her. Greit å ikke ta markedspris, men det finnes mellomting. Husk at du som utleier må stå for en del vedlikehold som skal dekkes inn av husleien også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...