Gå til innhold

Har jeg grunn til å bekymre meg om økonomien min?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Investigator224 skrev (13 timer siden):

Det virker som om du har tatt mange gode valg i livet så for din del går det nok greiere enn for de fleste.

Det er slutt på "Oljenorge".  Fra nå av kommer det til å bli trangere for absolutt alle.  Fler pensjonister og færre barn, ikke bare i Norge, men blant de viktigste handelspartnerne våre.

Elon Musk svarte sånn ca når han ble spurt om det kommer til å bli krig mellom Taiwan og Kina:  Man trenger ikke lese mellom linjene, Kinas politikk er at Taiwan er en del av Kina.  +  Kinas økonomi og vestens økonomi er som siamesiske tvillinger.  Det blir ekstremt skadelig for begge når disse splittes opp.

Det beste er vel å ta en dag av gangen og gjøre det beste ut av det man kan gjøre noe med. 

Jeg har den tankegangen at jeg ikke regner med å få noe pensjon fra staten når jeg pensjonerer meg.
Også på grunn av faktorer du nevner som tyder på at det ikke blir så fett de neste 30 årene som de forrige.

Derfor prøver jeg å leve som en minstepensjonist nå, for å spare opp penger i aksjemarkedet slik at jeg fårhåpentligvis kan leve kun av min egen passive inntekt når jeg blir pensjonist. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriver tidligere i tråden at du "kunne jobbet" hvis du ville, men at jobben er slitsom og du ser ikke fordelen med pengene du får ekstra sett opp mot fritiden som går tapt. 

Du leier også ut en leilighet billig til familiemedlem. 

Dette tyder i mine øyne heller på et luksusproblem og dårlig økonomisk styring. Samt kanskje litt lathet? 

Dette har svært lite med fattigdom å gjøre vertfall. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (15 minutter siden):

Ok, hvis det var din egen mor, ville du krevd markedspris? Hvis du visste at din mor ville slite med økonomien sin hvis du innførte det? Ville du følt deg ok med det?

Med mindre du sliter med å få dekt opp dine utgifter pr i dag, er det ingen logisk grunn til at du trenger å melke ut mest mulig i den relasjonen. Man tar vare på foreldrene sine, på lik linje med at du hadde fått flyttet hjem til henne, hvis du hadde havnet i en skvis (sikter da til tidligere i livet). 

For å snu på flisa, huslån arver man fra foreldre når de forlater. Lån til å dekke pleiebolig óg. Foreldres kjøpekraft påvirker vår, før eller siden.

Syns ikke du skal høre på 'markedspris'-rytterene i tråden. De har ikke den sikkerheten du har (som krever gjendidighet og tillit), og tydligvis ikke et tilsvarende hode. Var vel gjerne derfor akkurat du fikk den arven også, fordi noen visste at du ville forvalte rettferdig og med respekt for innvolverte parter.

Endret av Neffi
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ltdata skrev (9 minutter siden):

Ok, hvis det var din egen mor, ville du krevd markedspris? Hvis du visste at din mor ville slite med økonomien sin hvis du innførte det? Ville du følt deg ok med det?

Takk for at det faktisk fins folk som tenker som deg i dette landet fortsatt!  Etterhvert som ting strammer seg til på alle fronter i tiden fremover, så kommer vi til å trenge å ta vare på hverandre igjen, i stedet for å tenke at staten skal ta vare på våre nærmeste!  Det gir dessuten livene våre mening!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

Du skriver tidligere i tråden at du "kunne jobbet" hvis du ville, men at jobben er slitsom og du ser ikke fordelen med pengene du får ekstra sett opp mot fritiden som går tapt. 

Du leier også ut en leilighet billig til familiemedlem. 

Dette tyder i mine øyne heller på et luksusproblem og dårlig økonomisk styring. Samt kanskje litt lathet? 

Dette har svært lite med fattigdom å gjøre vertfall. 

Neida. På en måte regner jeg meg ikke som fattig. Men det er fordi jeg i hvert fall på sparefronten har hatt styring og bygd meg opp en aksjeformue og kjøpt leilighet med samboer. Kunne ikke klart dette hvis jeg ikke var disiplinert med pengebruken. Har aldri tjent mer enn 20k per måned i mitt liv, og i flere perioder tjent langt mindre.

Så jeg har kanskje ikke noe grunn til å bekymre meg for fremtiden.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 timer siden):


Så lenge du har så stor fleksibilitet og er så bevisst, bør du ikke bekymre deg.
Pensjonen din blir neppe stor, men du har muligheter til å leie ut, selge og leve av oppsparte midler.
Det viktigste er kanskje at du ikke er tvunget til å endre noe som helst og klarer deg godt med dagens forhold.
Råder deg til å gradvis øke leieinntektene til markedspris og bruke dette som et tillegg til minstepensjonen.
Å «hjelpe» noen med underpriset husleie i lang tid, er en bjørnetjeneste.

Er enearving. Så det min mor ikke betaler ekstra i husleie vil tilfalle meg senere teoretisk (Hvis disse pengene ikke blir brukt opp i mellomtiden da)

Og det er vel null skatt på arv?

Hvis ikke dette er ulovlig også da ?😅

 

Lenke til kommentar
Gjest 2b097...085
ltdata skrev (På 15.11.2023 den 12:16 PM):

Er ikke 40 år litt for sent? Ikke så mange som vil ansette en nyutdannet 43 åring?

Den tankengangen der må du legge fra deg umiddelbart. Helt forbudt!

Jeg er selv arbeidsgiver, og har 46 ansatte der mange av de er ingeniører. Hos meg hadde du kommet langt frem i rekken av jobbsøknader dersom du i voksenalder hadde tatt utdanning. Det ville demonstrert for meg at du har en hjerne med høy plastisitet og at du er tilpasningsdyktig. Det er langt mer imponerende om en 40 åring tar ingeniørutdanning enn en 20 åring.

Hvilken type jobb har du siden du sier den er så slitsom at du ikke orker fulltidsstilling?

Anonymous poster hash: 2b097...085

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Er enearving. Så det min mor ikke betaler ekstra i husleie vil tilfalle meg senere teoretisk (Hvis disse pengene ikke blir brukt opp i mellomtiden da)

Og det er vel null skatt på arv?

Hvis ikke dette er ulovlig også da ?😅

 

Men hele poenget ditt er jo at hun skal slippe økonomiske problemer i dag, så det er vel grunn til å tro at (vesentlige deler av) dine "subsidier" i form av redusert husleie nettopp blir brukt opp som løpende forbruk. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Er enearving. Så det min mor ikke betaler ekstra i husleie vil tilfalle meg senere teoretisk (Hvis disse pengene ikke blir brukt opp i mellomtiden da)

Og det er vel null skatt på arv?

Hvis ikke dette er ulovlig også da ?😅

 

Hvis det er din mor som leier billig og hun har formue som du senere skal arve, blir dette litt annerledes.
Da blir det win-win for begge at hun leier billig av deg. 

Men den dagen hun faller fra, kan leieinntektene bli et godt tillegg til pensjonen.
Vær obs den dagen hun evt blir pleietrengende. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 timer siden):

Ok, hvis det var din egen mor, ville du krevd markedspris? Hvis du visste at din mor ville slite med økonomien sin hvis du innførte det? Ville du følt deg ok med det?

Min mor ville insistert på å betale en mer fair pris, og heller søkt om bostøtte. Det er forskjell på markedspris og en pris som knapt dekker formueskatten. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (29 minutter siden):

Min mor ville insistert på å betale en mer fair pris, og heller søkt om bostøtte. Det er forskjell på markedspris og en pris som knapt dekker formueskatten. 

Kan jo forsåvitt være noe i å skrive en leiekontrakt og søke om bostøtte i alle fall, for med et slikt regnestykke til grunn vil han muligens kunne få noen tusen til, uten at hun betaler mer av egen lomme, kankje tvert imot mindre. Men jeg ville ikke lagt det fram som et krav om mer betalt i leia, jeg ville foreslått det som en ordning begge parter kunne tjent på.

Er jo ikke uvanlig å ha foreldre boende gratis i kårboliger og lignende. Her vil jeg tippe moren har bodd sammens med far, men så døde far, og sønn arvet bolig. Da har hun vel borett på papiret, men kipt om hennes 'del' av leia går opp etter fars bortgang. Er flere slike detaljer i denne saken vi ikke vet om.

Eller sagt med andre ord, man er bra fattig om man ser på familiemedlemmer som leietakere.

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (22 minutter siden):

Kan jo forsåvitt være noe i å skrive en leiekontrakt og søke om bostøtte i alle fall, for med et slikt regnestykke til grunn vil han muligens kunne få noen tusen til, uten at hun betaler mer av egen lomme, kankje tvert imot mindre. Men jeg ville ikke lagt det fram som et krav om mer betalt i leia, jeg ville foreslått det som en ordning begge parter kunne tjent på.

Er jo ikke uvanlig å ha foreldre boende gratis i kårboliger og lignende. Her vil jeg tippe moren har bodd sammens med far, men så døde far, og sønn arvet bolig. Da har hun vel borett på papiret, men kipt om hennes 'del' av leia går opp etter fars bortgang. Er flere slike detaljer i denne saken vi ikke vet om.

Eller sagt med andre ord, man er bra fattig om man ser på familiemedlemmer som leietakere.

Er enig i øverste avsnitt. Det andre er jeg litt mer usikker på. Selv om foreldrene kun er samboere, så har de felles barn, og da har man, som samboer, arverett. Hvis de ikke har felles barn, ville han arvet faren sin, men da er nok moren en annen person.

Man kan fint se på familiemedlemmer som begge deler. TS har ikke all verdens inntekt, og husleien på 5k gir 60k i året, mens formueskatten blir litt over 40k. Da sitter man ikke igjen så mye til vedlikehold av bolig, med mindre dette er noe moren tar seg av. Han må jo skatte 22% av utleieinntektene også.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
ltdata skrev (På 15.11.2023 den 12.16):

Er ikke 40 år litt for sent? Ikke så mange som vil ansette en nyutdannet 43 åring?

Grunnleggeren av McDonnalds var 53 år da han kjørte rundt i en sliten stasjonsvogn og solgte milkshakemaskiner før han bygde hurtigmatimperiet vi kjenner i dag.

Det er for sent når du legger på røret. Aldri før.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Man kan fint se på familiemedlemmer som begge deler. TS har ikke all verdens inntekt, og husleien på 5k gir 60k i året, mens formueskatten blir litt over 40k. Da sitter man ikke igjen så mye til vedlikehold av bolig, med mindre dette er noe moren tar seg av.

Som sagt vet ikke vi alle detaljene i denne situasjonen. Kan hende moren eier 1/4 del av boligen som arvet del? Hvem vet? Øvrige avtaler vet vi heller ikke om, og syns det er ganske usmakelig å diskutere. Her kan alder, helse og andre utgifter også spille inn. Men klart, noen krever betalt for å ha egne uføre voksne barn boende hjemme, andre ikke. Mennesker er forskjellig.

Situasjonen blir den samme som å skulle ta 'husleie' når familie besøker en. Merkelige holdninger på folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (11 minutter siden):

Nei, det blir ikke det samme.

Det er forskjell på familier. Noen familier stiller opp med egenkapital for barna når de skal kjøpe seg bolig, andre ikke. Noen klarer å skaffe til veie nødpenger til behandlinger samfunnet ikke vil betale, andre gir rett og slett f. Noen gir bort biler til hverandre, og lar det meste av eid være til hele familiers bruksglede. Det er rett og slett ulike familietradisjoner.

Så kan vi jo gjerne diskutere hvilken familietradisjon som er best, men det syns jeg er en avsporing fra tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (8 minutter siden):

Det er forskjell på familier. Noen familier stiller opp med egenkapital for barna når de skal kjøpe seg bolig, andre ikke. Noen klarer å skaffe til veie nødpenger til behandlinger samfunnet ikke vil betale, andre gir rett og slett f. Noen gir bort biler til hverandre, og lar det meste av eid være til hele familiers bruksglede. Det er rett og slett ulike familietradisjoner.

Så kan vi jo gjerne diskutere hvilken familietradisjon som er best, men det syns jeg er en avsporing fra tråden.

Jeg mener egentlig bare at moren bør søke om bostøtte. Ellers kan det være en idé å låne bort leiligheten gratis mot at moren tar seg av driftskostnadene. Da slipper han i hvert fall skatt på utleie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...